Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V6.1 Beschikbaar ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had een loaner mee, en ben genezen. Bij Lane department wordt ik gek van het gebrom, en TACC past niet bij mijn rijstijl...

Heb er nu ook één mee, en eveneens genezen:

1. Op de snelweg op CC met 110 terug naar de eerste baan, remt keurig af naar snelheid voorligger. We zakken terug naar 90. Op het moment dat iemand achter mij naar de tweede baan schuift om mij in te halen, doet iemand voor mij hetzelfde. Gevolg: weg vrij. Gevolg: terwijl mijn achterbuur snelheid maakt om mij te kunnen inhalen, ga 'ik' ook ineens sneller rijden (terug naar 110, denkt Tes) zodat mijn oude achterbuur op de tweede baan weer achterop raakt. Precies waar ik een hekel aan heb als een ander dat doet wanneer ik hem/haar begin in te halen...

2. In de stad iets boven de 50 op CC. We naderen een grote 'bobbel' in de weg, echt wel een vervelende bult, maar niets aan de hand. Tes ziet een obstakel en gaat in de ankers. Wow.

Ligt niet aan Tes, maar aan het idee, lijkt me. Ik kijk niet echt uit naar dit soort ontwikkelingen hoor... :crying:
 
Heb er nu ook één mee, en eveneens genezen:


2. In de stad iets boven de 50 op CC. We naderen een grote 'bobbel' in de weg, echt wel een vervelende bult, maar niets aan de hand. Tes ziet een obstakel en gaat in de ankers. Wow.

:crying:

Ik probeer me voor te stellen wat er in zo'n geval gebeurt als er een Tesla met TACC achter je rijdt, en daar dan nog een Tesla (of een ander merk) met TACC achter, enzovoorts.
Kunnen ze allen op tijd remmen of kan je wachten op de klap ?
 
Er staat natuurlijk niet voor niks in de release notes: 'TACC is best for highway driving and not for driving on winding roads or city streets with different types of traffic—e.g., with pedestrians and bicycles.'

Dat de auto dan hard remt voor een bult is nog steeds niet de bedoeling, maar dat soort foutjes zijn nog wel een beetje te verwachten. Het zal ongetwijfeld nog verbeterd worden natuurlijk. Ik vind de TACC zelf wel relaxed op de snelweg overigens :) Alleen tijdens de spits houdt hij soms een beetje teveel afstand. Maar aan de andere kant; dat is wel een veilige afstand, dus eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.
 
Er staat natuurlijk niet voor niks in de release notes: 'TACC is best for highway driving and not for driving on winding roads or city streets with different types of traffic—e.g., with pedestrians and bicycles.'

Voor mij is het daarmee te vaak niet bruikbaar. Ik rijd enorm veel op CC, ook in de stad. Je kunt niet op CC rijden en de ene keer TACC aanzetten en dan weer uit (denk ik ... heb voor de loaner niet de release notes gelezen :wink:)


Dat de auto dan hard remt voor een bult is nog steeds niet de bedoeling, maar dat soort foutjes zijn nog wel een beetje te verwachten.

Kwam vanmiddag langs hetzelfde punt en had weer exact hetzelfde. En inderdaad: nu verwachtte ik dat foutje wel een beetje :biggrin: Helaas zat mijn telefoongeheugen vol, anders had ik een filmpje kunnen maken. Het is wel een venijnig bultje, toegegeven.

Alleen tijdens de spits houdt hij soms een beetje teveel afstand. Maar aan de andere kant; dat is wel een veilige afstand, dus eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.

En dat is precies het probleem, in mijn (te?) korte ervaring dan. Hij houdt precies zoveel afstand dat er zomaar twee auto's tussen passen, en dat gebeurt in het Randstadverkeer dan ook. Dus grijpt de TACC opnieuw in. Dus zit er weer een groot gat tussen. Dus zit er een X5 op je bumper en te seinen. Niet cool.

Wat wel gemakkelijk zal wennen, maar niet meteen fijn aanvoelde, is dat als je de CC 120 km/u had ingesteld en je dat een tijdje niet hebt kunnen rijden door druk verkeer, de Tesla onverwachts ineens weer de sporen krijgt als je een afrit neemt en er niets voor je zit...

Ik wil het systeem niet afkraken, maar ik zou nu alleen de D nog maar als reden hebben om te willen inruilen. En dat de nieuwe grijs mooier is dan de oude. :frown:
 
Last edited:
Hi Kees
heb er nog geen ervaring mee (de tACC)..
Dat het in de radstad in de spits niet top werkt kan ik ik wel inzien.. We rijden dan allemaal erg dicht op elkaar..

Maar wat is jouw beeld bij lange internationale ritten - vaak (voor mij) buiten de spits om ?

Ha Egbert,
Nog geen flauw idee wanneer ik het wel prettig zou vinden. Als ik in slaap dreig te vallen?

Eerlijk gezegd was ik nog niet eens klaar met de nadelen op te sommen en echt, ik wil niet een ontwikkeling met potentie bij voorbaat afbranden, en ik kan niet uitsluiten dat het voor andere chauffeurs ideaal is, maar toch nog deze: als ik 10 km sneller rijd dan iemand die voor me is komen te zitten, dan wil ik - niet agressief maar wel duidelijk - naderen, zodat die persoon ziet dat ik erlangs wil. Vrij normaal gedrag toch? Uitgesloten met TACC... :crying:

Kortom, misschien fijn voor passieve rijders (hebben die ook eerder last van dommelen?), maar niet voor een actieve rijder die de CC mede gebruikt om vlot met het verkeer mee te komen en toch blijft anticiperen.

Overigens vind ik de CC wel veel fijner geworden, veel meer smooth bij loslaten en terugpakken, ook bij tikkie erbij en tikkie eraf. Top zo, beste wat ik ooit heb meegemaakt.
 
Last edited:
....als ik 10 km sneller rijd dan iemand die voor me is komen te zitten, dan wil ik - niet agressief maar wel duidelijk - naderen, zodat die persoon ziet dat ik erlangs wil. Vrij normaal gedrag toch? Uitgesloten met TACC... :crying:

Je kunt toch gewoon "gas" bijgeven en er dichterop rijden terwijl de TACC aanstaat.
Ik ben in elk geval erg blij met TACC en gebruik het bij vrijwel alle ritten die ik maak buiten de bebouwde kom.
 
Lees ik het nu goed, TACC werkt niet in de stad. En gewoon CC kan niet? Je kunt dus niet je snelheid op 50 km/h zetten?
Hoe zit dan dan als je 's nachts rijdt zonder verkeer en je wilt gewoon 130 rijden?
Is het automatisch inparkeren al actief? Ik heb de classic S (al een classic na 6 maanden helaas), maar wacht op het inruilprogramm en overweeg dan een andere te kopen. Begin een beetje te twijfelen.
 
Je kunt toch gewoon "gas" bijgeven en er dichterop rijden terwijl de TACC aanstaat.


Wat ik zeg, is dat ik 120 rij en iemand nader die 110 rijdt. De TACC gaat dan naar 110 en houdt me op 30m afstand, netjes volgend. Ik wil gewoon op CC 120 blijven rijden, de voorligger ziet me naderen en kan ervoor kiezen opzij te gaan. Natuurlijk kan ik met TACC gas bijgeven, maar dan ga je dus de CC niet alleen corrigeren om af te remmen, maar ook om op snelheid te blijven. Dat vind ik echt onhandig. Het systeem is echt gericht op volgen.

Het zou w.m.b. anders zijn als er wordt geremd als je op 10 of 15m komt omdat de voorligger niet wijkt.

- - - Updated - - -

Lees ik het nu goed, TACC werkt niet in de stad. En gewoon CC kan niet? Je kunt dus niet je snelheid op 50 km/h zetten?
Hoe zit dan dan als je 's nachts rijdt zonder verkeer en je wilt gewoon 130 rijden?
Is het automatisch inparkeren al actief? Ik heb de classic S (al een classic na 6 maanden helaas), maar wacht op het inruilprogramm en overweeg dan een andere te kopen. Begin een beetje te twijfelen.

In de stad kan wel, maar het systeem grijpt te vaak in. Zoiets.
's nachts zonder verkeer kan prima, maar dan heb je het niet nodig? Tenzij je in slaap valt? Let wel, het grijpt niet in wanneer het mis dreigt te gaan, maar het heeft de neiging aan te sluiten bij de rij...

Ik zou gewoon een keer een proefrit maken, dan ervaar je het zelf, en ben je het misschien totaal niet met mij eens.
 
Wat ik zeg, is dat ik 120 rij en iemand nader die 110 rijdt. De TACC gaat dan naar 110 en houdt me op 30m afstand, netjes volgend. Ik wil gewoon op CC 120 blijven rijden, de voorligger ziet me naderen en kan ervoor kiezen opzij te gaan. Natuurlijk kan ik met TACC gas bijgeven, maar dan ga je dus de CC niet alleen corrigeren om af te remmen, maar ook om op snelheid te blijven. Dat vind ik echt onhandig. Het systeem is echt gericht op volgen.

Het zou w.m.b. anders zijn als er wordt geremd als je op 10 of 15m komt omdat de voorligger niet wijkt.

- - - Updated - - -



In de stad kan wel, maar het systeem grijpt te vaak in. Zoiets.
's nachts zonder verkeer kan prima, maar dan heb je het niet nodig? Tenzij je in slaap valt? Let wel, het grijpt niet in wanneer het mis dreigt te gaan, maar het heeft de neiging aan te sluiten bij de rij...

Ik zou gewoon een keer een proefrit maken, dan ervaar je het zelf, en ben je het misschien totaal niet met mij eens.

En filerijden, is het daarvoor geschikt?
 
En filerijden, is het daarvoor geschikt?

Ja, als je niet actief door de file wilt manoeuvreren, en als je het niet erg vindt dat er steeds anderen in het gat voor je kruipen en jij dan braaf weer op afstand gaat rijden. Op de eerste baan dan beter dan op de derde, denk ik.

Maar ik hou erover op hoor, heb net een paar ritten ermee gereden en ik denk nu steeds "waar bemoei je je mee!?", terwijl je er misschien gewoon aan moet wennen en dan de benefits gaat waarderen, wie ben ik...

(Zoals ik vandaag een verslag van iemand las over een lange rit, die vond dat het te lang duurde met het laden erbij, terwijl ik juist de mind set (en know how) heb ontwikkeld om vlot en relaxed ver te komen en het 'minder' juist als 'meer' ben gaan zien).
 
Ik heb 6.1 inmiddels 4x ontvangen de afgelopen weken. Na de eerste keer geen nieuwe zaken kunnen ontdekken. Wel leuk om de TACC uit te proberen. Zelf rij ik wel soepeler, maar in de file toch wel prettig op de snelweg. In de bebouwde kom wel een verrassing gehad toen de snelheid nog op ca. 70 km/u stond terwijl de voorganger met ca. 30 km/u de rotonde op reed. Tesla zag even geen voorganger meer en begon te accelereren. Geen punt, even rem aantikken, maar geeft toch de beperking aan van dit soort techniek op dit moment.

De auto high beam werkt verbluffend goed en zet ik nu dan ook vaak aan. Gewoon groot licht aanzetten en middels kleur grijs naar blauw zie je welk licht gevoerd wordt.

Verder is de regen bij aanvang duidelijk minder, echter lijkt het of deze met de latere 6.1 weer sterker is geworden. Of dut is gewenning?
 
Ja, als je niet actief door de file wilt manoeuvreren, en als je het niet erg vindt dat er steeds anderen in het gat voor je kruipen en jij dan braaf weer op afstand gaat rijden. Op de eerste baan dan beter dan op de derde, denk ik.

Maar ik hou erover op hoor, heb net een paar ritten ermee gereden en ik denk nu steeds "waar bemoei je je mee!?", terwijl je er misschien gewoon aan moet wennen en dan de benefits gaat waarderen, wie ben ik...

(Zoals ik vandaag een verslag van iemand las over een lange rit, die vond dat het te lang duurde met het laden erbij, terwijl ik juist de mind set (en know how) heb ontwikkeld om vlot en relaxed ver te komen en het 'minder' juist als 'meer' ben gaan zien).

Mijn ervaring met TACC in de file is heel anders. De afstand die de MS kiest is afhankelijk van je snelheid. In de file met stapvoets rijden tot een km of 20 kan er bij mij echt niet zomaar een auto tussen. Hooguit als mijn voorganger erg snel wegrijdt.

Het gebruik van TACC op de snelweg is even wennen. De afstand die aangehouden wordt is soms wat meer dan je zelf misschien aan zou houden. Aan de andere kant hoor je een veilige afstand van 2 seconden tot je voorganger aan te houden. TACC zit daar flink binnen. Dat kan omdat TACC geen reactietijd van een seconde heeft, zoals de mens. Al met al vind ik de afstand niet slecht. Het voorkomt kleven en bij mij gebeurt het weinig dat mensen er tussen kruipen. En als andere auto's er wel tussen kruipen....who cares.....Het geeft mij meer rust om me daar niet druk om te maken.
 
Mijn ervaring met TACC in de file is heel anders. De afstand die de MS kiest is afhankelijk van je snelheid. In de file met stapvoets rijden tot een km of 20 kan er bij mij echt niet zomaar een auto tussen. Hooguit als mijn voorganger erg snel wegrijdt.

Het gebruik van TACC op de snelweg is even wennen. De afstand die aangehouden wordt is soms wat meer dan je zelf misschien aan zou houden. Aan de andere kant hoor je een veilige afstand van 2 seconden tot je voorganger aan te houden. TACC zit daar flink binnen. Dat kan omdat TACC geen reactietijd van een seconde heeft, zoals de mens. Al met al vind ik de afstand niet slecht. Het voorkomt kleven en bij mij gebeurt het weinig dat mensen er tussen kruipen. En als andere auto's er wel tussen kruipen....who cares.....Het geeft mij meer rust om me daar niet druk om te maken.
Heb dezelfde ervaring met Adaptive Cruise Control van BMW en Volvo. Het werkt wel allemaal, maar het rijdt anders dan je het zelf zou doen (wat op zich ook logisch is uiteraard). Had het dan ook nooit aanstaan eigenlijk...
Ja, als je niet actief door de file wilt manoeuvreren, en als je het niet erg vindt dat er steeds anderen in het gat voor je kruipen en jij dan braaf weer op afstand gaat rijden. Op de eerste baan dan beter dan op de derde, denk ik.

Maar ik hou erover op hoor, heb net een paar ritten ermee gereden en ik denk nu steeds "waar bemoei je je mee!?", terwijl je er misschien gewoon aan moet wennen en dan de benefits gaat waarderen, wie ben ik...

(Zoals ik vandaag een verslag van iemand las over een lange rit, die vond dat het te lang duurde met het laden erbij, terwijl ik juist de mind set (en know how) heb ontwikkeld om vlot en relaxed ver te komen en het 'minder' juist als 'meer' ben gaan zien).
 
Ik denk dat je de TACC ook niet moet vergelijken met zelf rijden uiteindelijk. Het is een hulpmiddel voor als je juist niet een keer zelf wil rijden. Met de 'gewone' CC was ik zelf een stuk drukker dan met de TACC, zeker als er veel verkeer was. Vaak kom je dan langzamere voertuigen tegen en kun je net niet inhalen, waardoor de CC langzamer moet of zelfs uit. Dat gebeurde vooral als je net een paar km/u harder rijdt dan degene die je nadert. Terwijl met de TACC blijf je er dan op een nette afstand achter hangen en kun je altijd nog inhalen als je zin hebt. Ook als degene voor je veel van snelheid wisselt is de TACC veel makkelijker. En filerijden is ook een stuk minder vermoeiend met TACC.

Daarom ben ik wel blij met de TACC. Als ik zelf actief wil rijden, gebruik ik dat soort hulpmiddelen niet. Maar als ik liever een beetje relaxed voortbeweeg over de snelweg gebruik ik wel de TACC, die meer werk uit handen neemt dan de gewone CC.
 
Ik denk dat je de TACC ook niet moet vergelijken met zelf rijden uiteindelijk. Het is een hulpmiddel voor als je juist niet een keer zelf wil rijden. Met de 'gewone' CC was ik zelf een stuk drukker dan met de TACC, zeker als er veel verkeer was. Vaak kom je dan langzamere voertuigen tegen en kun je net niet inhalen, waardoor de CC langzamer moet of zelfs uit. Dat gebeurde vooral als je net een paar km/u harder rijdt dan degene die je nadert. Terwijl met de TACC blijf je er dan op een nette afstand achter hangen en kun je altijd nog inhalen als je zin hebt. Ook als degene voor je veel van snelheid wisselt is de TACC veel makkelijker. En filerijden is ook een stuk minder vermoeiend met TACC.

Daarom ben ik wel blij met de TACC. Als ik zelf actief wil rijden, gebruik ik dat soort hulpmiddelen niet. Maar als ik liever een beetje relaxed voortbeweeg over de snelweg gebruik ik wel de TACC, die meer werk uit handen neemt dan de gewone CC.

Helemaal mee eens
 
Heb vorige week ook een loaner met TACC meegekregen en zo drie dagen kunnen testen.
Vond dat er zelfs op standje 1 wel erg snel werd afgeremd door de auto, vooral als je wat harder rijdt. In de file vond ik het heerlijk, lekker wahtsappen en mailen :)

Ik begrijp dat je het niet kunt vergelijken met zelf rijden, maar als je zelf rijdt, doe je dat wel in combinatie met de gewone CC. Dat kan met de TACC echter niet meer, want zover ik heb kunnen zien, is er geen mogelijkheid alleen de CC zonder TA te gebruiken...