Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vage problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allemaal,

Sindskort heb ik een aantal vage problemen met mijn Model 3. Hopelijk hebben jullie wat tips.

- Niet altijd automatisch op slot gaan bij weglopen

Het valt mij op dat soms, niet altijd, de auto niet op slot gaat bij het weglopen. Ik heb sindskort een nieuwe iPhone en daarvoor viel mij dit ook al op. Dus het kan niet aan de telefoon liggen. Ook merk ik sinds enkele weken op dat de telefoon (deze nieuwe maar ook de vorige) niet altijd automatisch verbinding maakt met bluetooth. Ook dit gebeurt vaak wel maar niet altijd.

Straks weer, ik was op kantoor en ik zag buiten dat de verlichting nog aan stond en de auto niet op slot was. Dus ik doe via de Tesla app de auto op slot. Maar...... de auto ging wel op slot maar de lampen bleven aan, de ruiterwissers bleven wissen, de climate-control bleef aan en het scherm van de Tesla bleef ook branden.

Dus ik loop naar de auto, ga even op de bestuurdersstoel zitten, stap uit en de auto ging toen weer automatisch op slot bij het weglopen. Ook de rest ging netjes uit (lampen, scherm, climate....).

- Knipperlicht naar rechts knippert snel

Nog iets vreemds wat, nu ook weer, niet altijd gebeurt maar de laatste tijd wel vaak. Bij het rechts afslaan (niet bij links) gaat het knipperlicht heel snel knippen. Zowel het pijltje op het scherm als daadwerkelijk de lichten. Ik dacht eerst dat dit misschien zou duiden op een kapot knipperlicht maar bij controle bleek alles te werken. Ik moet wel zeggen: de rechter knipperlicht-camera is stuk. Deze wordt binnenkort vervangen maar deze camera is al enkele weken kapot en dit 'knipperlicht-probleem' is sinds enkele dagen (ook voor de vorige software-update).

Iemand enig idee wat de problemen kunnen betekenen?
 
Hi allemaal,

Sindskort heb ik een aantal vage problemen met mijn Model 3. Hopelijk hebben jullie wat tips.

- Niet altijd automatisch op slot gaan bij weglopen

Het valt mij op dat soms, niet altijd, de auto niet op slot gaat bij het weglopen. Ik heb sindskort een nieuwe iPhone en daarvoor viel mij dit ook al op. Dus het kan niet aan de telefoon liggen. Ook merk ik sinds enkele weken op dat de telefoon (deze nieuwe maar ook de vorige) niet altijd automatisch verbinding maakt met bluetooth. Ook dit gebeurt vaak wel maar niet altijd.

Straks weer, ik was op kantoor en ik zag buiten dat de verlichting nog aan stond en de auto niet op slot was. Dus ik doe via de Tesla app de auto op slot. Maar...... de auto ging wel op slot maar de lampen bleven aan, de ruiterwissers bleven wissen, de climate-control bleef aan en het scherm van de Tesla bleef ook branden.

Dus ik loop naar de auto, ga even op de bestuurdersstoel zitten, stap uit en de auto ging toen weer automatisch op slot bij het weglopen. Ook de rest ging netjes uit (lampen, scherm, climate....).

- Knipperlicht naar rechts knippert snel

Nog iets vreemds wat, nu ook weer, niet altijd gebeurt maar de laatste tijd wel vaak. Bij het rechts afslaan (niet bij links) gaat het knipperlicht heel snel knippen. Zowel het pijltje op het scherm als daadwerkelijk de lichten. Ik dacht eerst dat dit misschien zou duiden op een kapot knipperlicht maar bij controle bleek alles te werken. Ik moet wel zeggen: de rechter knipperlicht-camera is stuk. Deze wordt binnenkort vervangen maar deze camera is al enkele weken kapot en dit 'knipperlicht-probleem' is sinds enkele dagen (ook voor de vorige software-update).

Iemand enig idee wat de problemen kunnen betekenen?
Eerste probleem herriner ik mij iets over gelezen te hebben, was toen een defecte stoel sensor. Auto denkt dat je er nog in zit.

Tweede probleem geen idee, wellicht toch gevolg van defecte camera.
 
Hi allemaal,

Sindskort heb ik een aantal vage problemen met mijn Model 3. Hopelijk hebben jullie wat tips.

- Niet altijd automatisch op slot gaan bij weglopen

Het valt mij op dat soms, niet altijd, de auto niet op slot gaat bij het weglopen. Ik heb sindskort een nieuwe iPhone en daarvoor viel mij dit ook al op. Dus het kan niet aan de telefoon liggen. Ook merk ik sinds enkele weken op dat de telefoon (deze nieuwe maar ook de vorige) niet altijd automatisch verbinding maakt met bluetooth. Ook dit gebeurt vaak wel maar niet altijd.

Straks weer, ik was op kantoor en ik zag buiten dat de verlichting nog aan stond en de auto niet op slot was. Dus ik doe via de Tesla app de auto op slot. Maar...... de auto ging wel op slot maar de lampen bleven aan, de ruiterwissers bleven wissen, de climate-control bleef aan en het scherm van de Tesla bleef ook branden.

Dus ik loop naar de auto, ga even op de bestuurdersstoel zitten, stap uit en de auto ging toen weer automatisch op slot bij het weglopen. Ook de rest ging netjes uit (lampen, scherm, climate....).

- Knipperlicht naar rechts knippert snel

Nog iets vreemds wat, nu ook weer, niet altijd gebeurt maar de laatste tijd wel vaak. Bij het rechts afslaan (niet bij links) gaat het knipperlicht heel snel knippen. Zowel het pijltje op het scherm als daadwerkelijk de lichten. Ik dacht eerst dat dit misschien zou duiden op een kapot knipperlicht maar bij controle bleek alles te werken. Ik moet wel zeggen: de rechter knipperlicht-camera is stuk. Deze wordt binnenkort vervangen maar deze camera is al enkele weken kapot en dit 'knipperlicht-probleem' is sinds enkele dagen (ook voor de vorige software-update).

Iemand enig idee wat de problemen kunnen betekenen?
Ik sprak toevallig eergisteren iemand bij Tesla hierover. Blijkbaar is je knipperlicht probleem een teken dat er iets kapot is. Ik zag namelijk een Model 3 rijden met hetzelfde probleem en ik vroeg dus even aan hem hoe dat kon. Service zal uitwijzen wat het probleem is! (Kan dus goed je camera zijn)
 
Ben heel benieuwd, mogelijk is de kabelboom vanaf de camera/knipperlicht stuk. Bij de andere kant is de kabelboom al vervangen ivm corrosie.

Ook is de kans groot dat de sensor in de stoel, die detecteert of er iemand zit, weer (!!) kapot is. Is dit pech of het gevolg van mindere kwaliteit onderdelen van Tesla….. wat zal het zijn?
 
Ben heel benieuwd, mogelijk is de kabelboom vanaf de camera/knipperlicht stuk. Bij de andere kant is de kabelboom al vervangen ivm corrosie.

Ook is de kans groot dat de sensor in de stoel, die detecteert of er iemand zit, weer (!!) kapot is. Is dit pech of het gevolg van mindere kwaliteit onderdelen van Tesla….. wat zal het zijn?
Heb je al service mode gekeken of er hidden active alerts staan?
 
Trunk harness terugroepactie is vooral voor de camera achter waarbij het beeld weg kan vallen maar is zeker ook mogelijk dat andere kabels zoals die voor de trunk release problemen kunnen geven, vooral als je de achterklep heel vaak open en dicht doet. Staat alleen los van de terugroepactie. Maar gewoon afspraak maken bij SeC, grote kans dat de trunk harness sowieso vervangen gaat worden en mogelijk dat het probleem met de knop dan ook verholpen is.
 
Vanmiddag even langs gereden bij de vriendelijke mensen van Tesla Service Utrecht om te kijken of ze daar mijn achterklep open konden krijgen.
Na overleg met de chef werkplaats was er tijd om ook naar de trunk harness terugroepactie te kijken. Die is nu vervangen en daarmee de glitch op het achterklepslot ook verholpen.

Top!

F3DDAA94-D00E-485E-A6B1-572EBD61855A.png
 
Te vroeg gejuicht. De achterdeuren en de achterklep gaan ook na de trunk harness upgrade niet meer open van buiten. De achterklep gaat ook niet open met het scherm maar wel nog via de app. Via de app gaat de trunk wel open maar het klinkt of er aan een andere ontgrendeling wordt getrokken die minder geluid maakt.

Volgende week nog even terug naar Service Utrecht.

Het lijkt meer een computer of can bus probleem. Als ik de achterklep eenmaal via de app heb geopend dan kan ik de klep daarna wel met de knop op de achterklep openen.
 
Het zou een latch kunnen zijn, maar dan is het vreemd dat het wel via de app werkt. Bedieningsknop naast camera zou ook kunnen, dan is het kloppend dat het fysiek niet werkt maar via de app wel, maar dan zou het eigenlijk ook via scherm moeten werken lijkt me.
 
wat is er mis als je lichte druk moet uitoefenen op de achterklep wanneer de achterdeuren niet van buiten open kunnen worden gemaakt?

Misschien is/ was het ene probleem niet gerelateerd aan het andere...

jouw advies kan wel helpen als er iets tussen de achterklep geklemd zit zoals een hengsel of riempje van een tas

Of, zoals zo dikwijls, de spandoppen die te ver zijn uitgedraaid en het slot zo onder een te grote spanning staat.
 
Het zou een latch kunnen zijn, maar dan is het vreemd dat het wel via de app werkt. Bedieningsknop naast camera zou ook kunnen, dan is het kloppend dat het fysiek niet werkt maar via de app wel, maar dan zou het eigenlijk ook via scherm moeten werken lijkt me.
Mysterie opgelost. Het is geen bug maar een feature. Bij de instellingen had ik ingesteld op “Bestuurdersportier ontgrendelen”.
Blijkbaar heeft dit ook als gevolg (sinds 2023.6.8?) dat je als je in de auto zit de achterklep niet vanaf het scherm en als je bij de auto staat de achterklep en overige portieren niet met de hand kan openmaken.


A67F8D81-6F1C-410F-BB96-754A65CCABFE.jpeg