Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Denemarken

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon, ergens anders een stekker in steken waar 220 V AC of 380 V AC uit komt.Wel ervoor zorgen dat je verschillende adapters en eventuele verlengkabels mee hebt. Maar daar is al genoeg over geschreven op dit forum. Verder niet te bang zijn en gewoon gaan. Ergens vindt je altijd wel een laadoplossing. Er is nog steeds geen Tesla stil blijven staan en blijven dus rijden.
 
Wij gaan er volgende week heen. Volgens mij zijn er meer dan genoeg publieke laadpalen:

IMG_0521.PNG

(ChargeMap)

Voor de zekerheid de Chademo adapter mee, zou ik zeggen, want er zitten relatief veel 30+ kW chargers tussen:

IMG_0522.PNG


Misschien tot ziens bij een Deense SuC!
 
  • Like
Reactions: HWS
Wel een Clever pas zien te regelen, want die ben ik al een paar keer tegen gekomen, maar m'n PlugSurfing key werkt er niet. In Odense vanmiddag geparkeerd in de parkeergarage bij het Odense Koncerthus. Daar zijn ze plekken voor EV's aan het maken en inpluggen en laden zonder key of app.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Wel een Clever pas zien te regelen, want die ben ik al een paar keer tegen gekomen, maar m'n PlugSurfing key werkt er niet. In Odense vanmiddag geparkeerd in de parkeergarage bij het Odense Koncerthus. Daar zijn ze plekken voor EV's aan het maken en inpluggen en laden zonder key of app.
Dank voor de tip Erwin.
Werken die Clever laders echt alleen met de pas van Clever zelf? Denk niet dat ik die op tijd in huis zal hebben als ik hem morgen bestel. Volgens ChargeMap (die nu ook een pas hebben trouwens) kun je ook m.b.v. SMS laden. Maar in mijn ervaring in Zwitserland is dat dit niet per se met een buitenlands nummer werkt.

Een heel groot land is het niet, dus het zal allemaal wel loslopen, maar het is toch fijn een beetje voorbereid te zijn. Op zijn minst wat voorkennis van de laders te hebben.
 
Dank voor de tip Erwin.
Werken die Clever laders echt alleen met de pas van Clever zelf? Denk niet dat ik die op tijd in huis zal hebben als ik hem morgen bestel. Volgens ChargeMap (die nu ook een pas hebben trouwens) kun je ook m.b.v. SMS laden. Maar in mijn ervaring in Zwitserland is dat dit niet per se met een buitenlands nummer werkt.

Een heel groot land is het niet, dus het zal allemaal wel loslopen, maar het is toch fijn een beetje voorbereid te zijn. Op zijn minst wat voorkennis van de laders te hebben.

SMS lukte mij ook niet, maar dat kwam waarschijnlijk doordat m'n telefoon niet geregistreerd was.

Heb de Clever laders op zeker drie plekken gezien en ook nog wat paaltjes in Kopenhagen met alleen Eon er op, waarbij ik niet echt iets van een RFID lezer zag.
 
Maar nog niemand heeft dus aan een gewoon stopcontact geladen?

Jawel!
Helaas alleen met een Noorse UMC geladen en niet getest met de Nederlandse (sorry sorry :().
Gebruikte een NL stekker op een oud stopcontactje (wandcontactdoos voor de xxx-politie :mad:) waarbij er geen contact gemaakt werd met aarde omdat deze in DK anders zit. Dit laadt met ca. 11km/u, maar dat weet je.
Danish socket.jpg

De Noorse UMC kabel vermeldt overigens op het label alleen de term "Norway" (dus geen Denmark, Sweden, Scandinavia oid)
Heb zojuist wel even getest met de Noorse kabel hier in Nederland en deze werkt gewoon.

Op de Tesla site (Opladen in het buitenland) staat bij Denemarken:
"Aanbevolen kabels. Het is aanbevolen om een Type 2 kabel mee te nemen om bij publieke punten te kunnen laden. We raden ook een Deense adapter voor je Mobile Connector aan om hiermee gedurende de nacht op een standaard stopcontact te laden. Het gebruik van reisstekkers wordt sterk afgeraden."

Al met al denk ik dat het wel zal werken met een Nederlandse UMC op een Deens stopcontact.
 
Last edited:
Maar nog niemand heeft dus aan een gewoon stopcontact geladen?

Ja wij hebben in Denemarken, op een normaal stopcontact, met de nederlandse UMC geladen. Ging zonder problemen.
In Noorwegen ging dat NIET(!) daar heb je een noorse UMC voor nodig :(

Wel rekenen ze in Denemarken de stroomkosten altijd af na je verblijf, en in ons geval a 65 cent per kWh...dat was een kleine tegenvaller toen we moesten uitchecken...
 
Ja wij hebben in Denemarken, op een normaal stopcontact, met de nederlandse UMC geladen. Ging zonder problemen.
...

Wij konden in ons gehuurde vakantiehuisje in Denemarken in eerste insantie NIET met een Nederlandse UMC op een normaal Deens stopcontact laden (type K, zie plaatje waarin het gat in het midden voor een aardpen in de stekker is). De stekker van de UMC past wel, maar de UMC is niet geaard. Dit gaf de UMC ook aan met een rood ledje dat 4 keer knippert.

Danish type k socket.png

Het werkte wel toen we een Schuko adapter hadden gekocht. Deze adapter heeft een aardpen in de socket, zodat de Nederlandse UMC wel geaard kan worden. Zie ook: EV tourist guide to Denmark | Forenede Danske Elbilister

Type K to Schuko adapter.jpg

Een Schuko adapter is kennelijk te koop bij elke doe-het-zelf winkel. Wij hebben de Schuko adapter bij een Bauhaus gekocht. Grote winkels, met veel voorraad die online te controleren is op goed bereikbare plekken. Deze adapter is goedgekeurd voor 16A op 250V, dus er kan gewoon op 13A mee geladen worden, wat wij ook hebben gedaan. Over anderhalve week is deze adapter eventueel ook te leen (op te halen in Nootdorp).

Voor vakantiegangers in de buurt van Aarhus. Bij de Tesla SeC staat een supercharger met 6 stalls die 24/7 open is. Deze staat wel op supercharge.info, maar niet op de kaart in de Tesla (kennelijk omdat ze deze tijdens werktijden ook voor het SeC willen kunnen inzetten).
 
  • Helpful
Reactions: HerrJones and HWS