Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Brussel-Parijs: Tesla is the new Thalys

Taxi-staking donderdag in Parijs, en geruchten van problemen met RER ook die dag. Ik dus maar, last minute en met een slechts 80% opgeladen Tesla, mijn treinticket geannuleerd en met de Tesla van Brussel naar Parijs gereden. Op zowel heen- als terugweg 25 minuten geladen in Senlis - de tijd van een McDo-restauratie; eigenlijk zet Tesla-rijden aan tot fastfood eten - die SuCs zouden trager moeten zijn :). Reistijd (met laden) was zowat een drie kwartier langer dan taxi/trein/taxi (op een gewone dag; vorige donderdag zijn er collega's die er een paar uur langer over gedaan hebben), maar intussen cruise je lekker, ontdek je nieuwe muziek via Rdio, etc. Op de terugweg overigens een autostopper meegenomen die de muziekkeuze, die Rdio voorstelde, opvallend 'in zijn genre' vond; het bleek Ivan Hermans te zijn, het brein achter Funky Town (voor de Belgen die zich die radio-uitzending van de jaren '80 herinneren), die een ganse generatie Vlamingen muzikaal heeft beïnvloed en die trouwens de Belgische concerten van zowat alle grote zwarte muzikanten produce'te, inclusief een Michael Jackson, Lionel Richie, Pointer Sisters, etc. Schitterend. Ook de 'vrijheid' van een auto te hebben in Parijs was welkom, want ik heb eindelijk eens bijvoorbeeld Versailles kunnen bezoeken (waarvoor je je anders bont en blauw zou betalen aan taxiritten heen en weer, of een halve dag onderweg zou zijn met openbaar vervoer). Ik denk dat ik nooit nog een Thalys neem naar Parijs; een Tesla road trip daarheen is veel leuker, sinds we de SuCs van Senlis en Nijvel hebben (Nijvel is goed als "anti-range-anxiety-thing" voor wie vanuit het zuiden naar Brussel/Leuven/Aalst/Mechelen/etc. trekt - ik had vandaag die SuC niet nodig maar de wetenschap dat ze gewoon bestond was al geweldig).
 
op weg naar Spanje de 'werken' gespot in NS Georges.
Lijkt er echter op dat er 'maar' 2 stalls komen als ik de kabels zo zie uit de grond steken.

:confused:

IMG_1404 (1).jpg


IMG_1403 (1).jpg


View attachment 85511

- - - Updated - - -

in Vienne (Lyon) staat alles klaar om de pallet oplossing te vervangen.
Volgens hotel receptie ergens 07/07 operationeel: EDF moet de zekering nog aan zetten...

IMG_1406 (1).jpg
 
op weg naar Spanje de 'werken' gespot in NS Georges.
Lijkt er echter op dat er 'maar' 2 stalls komen als ik de kabels zo zie uit de grond steken.

:confused:

View attachment 85509

View attachment 85510

View attachment 85511

- - - Updated - - -

in Vienne (Lyon) staat alles klaar om de pallet oplossing te vervangen.
Volgens hotel receptie ergens 07/07 operationeel: EDF moet de zekering nog aan zetten...

View attachment 85513
Ben 09/07 in Vienne.....overnacht daar....ben benieuwd........
 
Ik meen dat autoruiten standaard een 'radiogat' hebben bij het zwarte stuk bij de spegel. Ook voor een dashcam met GPS de beste plaats.
waarschijnlijk verstoort het WIFI signaal van de dashcam de correcte ontvangst van de badge ?!:redface:
Ik heb deze een paar keer manueel op die plaats (nabij de spiegel) gehouden, zonder succes.
Heb steeds de badge buiten moeten houden om een groen licht te krijgen...

Trouwens uit deze post #8 blijkt dat het verbruik beduidend lager lag als in de winter.
Toen waren we met 5 volwassenen + bagage en temperaturen rond het vriespunt.
Verbruik lag rond 300 Wh/km aan 120 km/u.
Heb toen 90 km/u gereden om Metz te halen met 40 km range over.
Deze keer overal 120 km/u kunnen rijden en had nog 80 km range over: 2 volwassenen + bagage...
Verdere details van de andere ritten staan in dezelfde post.
 
Last edited:
Waar heb je hem geplakt. Volgens mij moet hij naast de binnenspiegel op het zwarte deel geplakt worden. Daar heb ik hem ook geplakt, maar moet nog testen of het werkt. Nog 3 weekjes wachten dan op naar St. Tropez.


Ik heb de pas op weg naar St. Tropez gebruikt werkt 100% Zit rechts van de spiegel, strak tegen het plafond op het deel met zwarte stippen (zonderfolie, dit kun je het beste van buiten zien). Goed opletten dat je de juiste rij met een T (Liefst T 30) pakt. Bij Lyon op 26 juni toch druk en zeker 25 a 30 autos in de andere rijen
 
Vreemd dat de vaste Suc's weer in de zomervakantie "afkomen" dit was vorig jaar ook al met de tijdelijke. Weer net/net niet op tijd ...

Ben ik het mee eens, maar ik heb toch het idee dat men doet wat men kan. Vandaag is er in Duitsland weer een SuC in aanbouw ontdekt, Zella-Mehlis, op het traject Würzburg - Berlijn. Daar gaat het weer erg hard nu. 18 concreet in aanbouw in Europa waarvan 5 in Duitsland.
 
Update laden haven St. Tropez. Ik heb er 4 ontdekt, allemaal rond het politiebureau tegen de groene heg. Twee zijn 22 kW, één type 2 en één type 3 en tweemaal Shuko zonder pas? Met dank aan type 3 van Daniel gratis kunnen laden met gratis St.Tropez pas. Parkeren is NIET meer gratis. Veel bekijks nog met een Tesla hier.

- - - Updated - - -

En de twee Shuko aansluitingen aan de andere kant van de heg.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    2.5 MB · Views: 376
  • image.jpg
    image.jpg
    209.1 KB · Views: 354
  • image.jpg
    image.jpg
    2.3 MB · Views: 383
  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Views: 387
Ik heb m hier gemonteerd.

Perfect ! Nu werkt het ook, zelfs met de dashcam aan.

Geen interferentie met de WIFI van de dashcam dus.
Blijkbaar is er dus WEL zoiets als een 'radiogat' in de voorruit.
Ik moet wel bijna tot tegen de slagboom rijden en 1,5s wachten voor alles op groen springt.
Zo aan 30 km/u erdoor vlammen en de slagboom reeds zien opendraaien nog voor je er bent zit er blijkbaar niet in.

Enfin, het werkt, da's het voornaamste; geen jongleren meer met de badge aan de buitenkant van de wagen !
 
Last edited:
Op Chargemap zegt men 100kW max. Weet jij het vermogen toevallig?

ik neem aan dat deze vraag voor mij is ?
Ik kon laden aan 500 km/u in het begin (i.e. als je de enige bent aan de paal...), dus ik denk: volle bak !
(400V x 300A = 120 kW ?!)

Een 'geluk' trouwens: toen ik vertrok waren we met 5 wagens aan het tanken.
Het zou nogal 'vooruit' gegaan hebben met de palletoplossing :wink:

Nu aan het laden in NS Georges: de 2e stall die erbij gezet werd is weer zo'n pallet oplossing ?!
We hebben dus nu 2 palletten...
We zijn nog een eind van de 8 permanente stalls zoals op het bordje aangekondigd wordt !

Let op: tijdens het laden zet ik de airco aan (38°C buiten...), maar na verloop van tijd (ik schat 15 minuten) valt deze uit. Ik controleer daarom regelmatig de toestand (laden en airco) om deze dan terug aan te zetten.
 
Last edited:
Zo, wij zijn vandaag aangekomen in Noord Spanje, vanuit Amsterdam. Prima trip!

De 8 palen in Viennes zijn inderdaad open! En supersnel. De Ibis die erbij hoort is wat ranzig, maar
het was er koel, dat was voor vandaag wel het belangrijkste. Aan de overkant een grote shopping en een fantastische bakker.

Ook zo fijn, dat apparaatje waarmee je door de tol heen schiet. Plaats je hem rechts van je spiegel, zoals op eerdere posts staat, werkt t perfect.

Let goed op of je de trip advisor wel wilt gebruiken. Soms zit er een tikkeltje onhandig advies tussen. Of schat hij t net verkeerd in. Toen we na Maastricht in de file kwen, kregen we een reroute naar Luxemburg. Die bleek later gelukkig niet nodig. TussenMetz en Dijon kregen we Nancy geadviseerd, maar dat leverde veel vertraging op, liet ook de trip advisor zien. We zijn daarom, wel wat langzamer, in 1 keer naar Nuit Saint Georges gereden. Beetje malle plek, zeker rond half twaalf s nachts. Als je helemaal vol laad in Metz gaat dat dus best prima.

Vlak onder Maçon hebben we geslapen bij le Clos du Flace. Super schattig, heel mooi, met tuin en lieve mensen, wel veel lawaai van de snelweg, maar binnen viel het mee. Je Tesla kan er aan het stopcontact, handig als je zelf een verlengkabel bij je hebt.

s Ocjtends zijn zijn we verder gereden, op advies van een Tesla medewerker van Viennes naar Orange (nimes overgeslagen). Redelijke snelheid, genoeg palen. Tot slot Narbonne. Lekker veel palen en grote snelheid. Ik heb de kw's ter plaatse niet bekeken, al had ik ook ontdekt dat chargemap heel precies is. Het Novotel was prima, net als die bij Metz (daar ligt ie achter je, weg van de shopping - we hebben er echt goed gezeten en gegeten).

Morgen gaan we ontdekken of het laden bij ons huis aan de stekker lukt.

Kortom, wij hadden in dit weekend echt een goede trip. Altijd genoeg palen, redelijke tot hoge laadsnelheden. En iedere keer die paar minuutjes van de snelweg af en dus pauze houden zonder snelwegverkeerlawaai was heerlijk. Onze drie dochters (10, 7 en 4) vonden het ook fijn. Alles kon ook mee (en meer! Wat een bak met plek heeft de auto).

O ja, Girona is ook open!