Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
De X - zeker met 22" velgen- is een grootverbruiker. Ik kon met pijn en moeite mijn voorgaande Tesla - P85D - zo rond de 225/30 wh/km houden. Mijn X verbruikt bij rustig woon-werk verkeer (snelweg / file) makkelijk richting de 260wh/km. En als je op de snelweg "echt" tempo gaat maken begint het (gemiddelde) verbruik ook echt met een 3.. (zoals bleek tijdens mijn afgelopen tripje naar Parijs -> OT weer). En dan heb je uiteindelijk echt niet zoveel range....:confused:

nou vandaag een ritje naar de Botlek en daarna nog Rotterdam in. 186 km's en gemiddeld 240 Wh/km . Dus dat is te overzien. Maar met een volle bak op vakantie wordt wel heel precies plannen en rustig rijden denk ik.
 
Inmiddels heb ik die tripmeter in gebruik.... nog nooit eerder gebruikt. Ik keek naar het aantal km's links onder voor mijn neus in dat groene batterijtje......

Ja heen ging goed omdat ik netjes volgde wat de Tesla navi aangaf. Maar ik dacht dus tijd te besparen door de snelweg te nemen. Was wel meer km's maar sneller. Maar 135 km/uur verbruikt dus veel te veel en dan komt het niet meer uit. zelfs niet toen ik naar 100 km//uur ging zou het niet uitkomen.....
Vrijdag heeft de navigatie bij mij vanaf Beaune tot aan Nancy geroepen dat ik niet harder dan 110 mocht. Gewoon 125 gereden en netjes met 15 kilometer over in Metz aangekomen. Maw die waarschuwing is aan de paniekerige kant.
 
  • Like
Reactions: HWS
waarom en wanneer moet je een stekker omdraaien? en welke stekker? #beginnende Tesla rijder:D
Dit gaat om de gewone (schuko) stekker die meegeleverd is bij de tesla umc lader. In frankrijk kan je deze helaas niet omdraaien omdat stopcontacten een aarde pen hebben. Ik heb daarvoor een verlengstukje van 30 cm waarvan het vrouwtje geen aardepen heeft maar gewone randaarde, dan kan je de stekker wel omdraaien. Het omdraaien is nodig wanneer je op de tesla lader rode lampjes krijgt ipv groene.
 
waarom en wanneer moet je een stekker omdraaien? en welke stekker? #beginnende Tesla rijder:D

Dit gaat om de gewone (schuko) stekker die meegeleverd is bij de tesla umc lader. In frankrijk kan je deze helaas niet omdraaien omdat stopcontacten een aarde pen hebben. Ik heb daarvoor een verlengstukje van 30 cm waarvan het vrouwtje geen aardepen heeft maar gewone randaarde, dan kan je de stekker wel omdraaien. Het omdraaien is nodig wanneer je op de tesla lader rode lampjes krijgt ipv groene.

Je kan ook bij het Tesla service center een aparte adapter voor de UMC kopen die net omgekeerd gewired is.
Kost een paar tientallen euro.
 
Dit gaat om de gewone (schuko) stekker die meegeleverd is bij de tesla umc lader. In frankrijk kan je deze helaas niet omdraaien omdat stopcontacten een aarde pen hebben. Ik heb daarvoor een verlengstukje van 30 cm waarvan het vrouwtje geen aardepen heeft maar gewone randaarde, dan kan je de stekker wel omdraaien. Het omdraaien is nodig wanneer je op de tesla lader rode lampjes krijgt ipv groene.

ah ok, heeft dit te maken dat de plus ( phase ) altijd aan dezelfde kant binnen moet komen in de auto? En in NL maakt dat niet uit omdat je kan draaien zonder aardepen? Dus in NL moet je ook altijd even controleren of je hem er goed in hebt?
Ik krijg de auto hopelijk binnen 3 weken, dus kan nog niet testen...
 
ah ok, heeft dit te maken dat de plus ( phase ) altijd aan dezelfde kant binnen moet komen in de auto? En in NL maakt dat niet uit omdat je kan draaien zonder aardepen? Dus in NL moet je ook altijd even controleren of je hem er goed in hebt?
Ik krijg de auto hopelijk binnen 3 weken, dus kan nog niet testen...

Ja dat is het helemaal. In belgie kan je nog een ander probleem hebben dan is er geen nul, daar is al een draadje over vol geschreven. Zijn andere oplossingen voor zoals de fivari lader.
 
Heeft er iemand ervaring met laden op de parking van het Disnleyland hotel?
Trekken er eind januari weekendje naartoe en zou handig zijn de wagen tijdens ons verblijf te kunnen opladen. Kunnen we weer met volle wagen richting huis vertrekken.
 
Laatste keer Parijs/Disneyland zijn we bij Senlis iets langer blijven staan en tot 90% geladen. Dat was ruimschoots voldoende (70% was al voldoende geweest gok ik) om in en rond Parijs/Disneyland te rijden en weer terug te geraken bij Senlis op de terugweg. De nieuwe SuC 10 km vanaf Disneyland hadden we niet eens nodig.
 
Zaterdagochtend om 05h45 vertrokken vanuit Grembergen (Dendermonde) naar Disneyland.
Heb eerst Supercharger Senlis ingegeven want als ik van bij ons thuis naar Disney ingaf stuurde hij mij enkel langs SuC in Lille maar wilde dus in Senlis laden.

We kwamen ook voorbij de SuC in Lille en toch maar even besloten om daar 10 mins bij te laden.
Volgens navigatie kwamen we in Senlis aan met 6% en wou toch een iets grotere marge. In Lille vertrokken met 20% aankomst in Senlis op de navigatie, maar al snel daalde dit naar 12% (130 km/u ?)
Iets trager gaan rijden en Senlis dan bereikt met 8% over, trager rijden was dus mss niet nodig geweest.
Daar genoten van een ontbijt in het Ibis hotel - 11€ / persoon en best de moeite)
Stonden alleen te laden aan snelheid van iets meer dan 600 km/u

En wanneer we klaar waren verder gereden naar Disney, waren nog niet vol geladen maar dat was ook niet nodig om tot Disney en terug in Senlis te geraken.

In Disneyland Hotel aangekomen en werden we al meteen vriendelijk verwelkomt. Ze wezen me direct de laadpalen aan en gingen de sleutel halen zodat ik mijn laadkabel kon inpluggen.
Was een gewoon stopcontact dus laden met UMC, echter gaf de wagen een oplaadfout. Vermoedelijk dus de polen omgedraaid of zoiets? Had niets anders bij dus kon niets testen. Hij gaf aan nog een andere paal te proberen maar aangezien ik toch zonder problemen in Senlis geraakte aangegeven dat het niet nodig was.

Zondagavond helaas moeten afscheid nemen van Disneyland en terug naar huis. Opnieuw tussenstop gemaakt in Senlis en daar nu weer gaan eten (grill) - was niet slecht maar kon ook toch iets beter. Stond 1 Fransman te laden en nog een Belg.
Snelheid nu iets lager, maar dat had wss te maken met het feit dat batterij nog iets voller was als dag ervoor.
Daar dan vol (90%) vertrokken en zou normaal in 1 keer thuis geraken. Maar gezien de overvloedige reden was het verbruik iets hoger dan verwacht. Om zonder problemen thuis te geraken in Gent ook nog 15 mins geladen.


Was de eerste echte uitstap met de Tesla (buitenland).
Volgende puntjes vielen me op:
- Bij vertrek in Disney gaf navigatie aan om 20 min te laden in Senlis en 20 min in Lille. Nadat ik in Senlis vol had geladen bleef hij echter hardnekkig stop in Lille aanhouden. Wanneer ik eindbestemming opnieuw ingaf sloeg hij dan Lille over. Waarom past hij de route niet automatisch aan?
- Snelheid op autostrade in FR is 130 km/u, bij regenweer 110 km/u. Ook Tesla houd hier rekening mee, bij regen op terugweg gaf hij netjes 110 km/u aan
- Ondanks genoeg marge gaf hij regelmatig aan om niet over een bepaalde snelheid te gaan. Ook gaf dashboard telkens lagere snelheid aan dan navigatie op midden console.
- De rit van en naar was veel ontspannender dat met een ICE. Verplichte stop maakt dat je beter uitgerust bent, tijd neemt om iets te eten. En je frisser blijft in de wagen. Autopilot draagt hier ook bij. Op autostrade altijd autopilot gereden, enkel op terugweg paar keer zelf overgenomen omdat Autopilot te onrustig was in de regen.

Voila, dat was het Magische weekend. Voor mijn echtgenote was dat Disney ... voor mij Tesla :)
 
Last edited: