Verslag(je) Vakantie Frankrijk (en ook Duitsland/Zwitserland) Augustus 2014
We willen met ons gezin en twee dochters (9 en 11) enkele weken een ‘road-trip’ maken, met een tenminste een bezoek aan een pretpark, camping, een stel vrienden die in Sarlat op vakantie zijn, en een stel vrienden die in Eoux op vakantie zijn. Ook willen we graag op de terugweg via Parijs.
Korte versie:
Leuke vakantie, Tesla is een hele bijzondere auto, laden is echt geen probleem meer.
Superchargers hebben hun naam meer dan verdiend. Ze zijn echt super! Pas wel op bij het openen van de auto-deur bij de mobiele superchargers.
(te?) Lange versie:
(afstand: ruim 3800 km)
Voorbereidingen:
- Type 2 / Type2
- Type 2/ Type 3c
- Tesla UMC
- TheNewMotion pas
- waterdichte doos *
- verlengkabel (2x) *
- 32A-16A verloop *
- kWh meter *
* met heel veel dank aan Fabian!
Ontbrekend:
- laadpas voor Duitse laadpalen (in Duitsland/Europapark een pre-paid kaart aangeschaft)
- laadpas voor Franse laadpalen (in Frankrijk/Parking supermarché Proxi een pas van de meer dan sympatieke eigenaar van Chargelec mogen lenen)
Dag 1 - Leg 1: Alphen aan den Rijn – Roermond
Onze kinderen logeren bij hun oma in Limburg, dus combinere wij het ophalen, even bij het Outlet Center kijken, en een bezoek aan een goede vriend met een ‘broodje Doedels’ (aanrader) als ontbijt.
Terwijl wij ontbijten, moeders gedag zeggen, de bagage van de kinderen overhevelen e.d., hebben we de auto een uurtje bij laten laden voor de volgende leg naar Wilnsdorf.
Locatie: 172-198 Kazerneplein Roermond (in de parkeergarage onder de bioscoop voor het Outlet Center)
Tips:
- er zijn 2x 11kW en maar 1x 22kW (geen pasjes nodig gehad)
- de laadpalen bevinden zich -in- de parkeergarage, niet op de parkeerplaats buiten (dit heeft ons enige tijd gekost)
Dag 1 - Leg 2: Roermond - Wilnsdorf
De rit naar Wilnsdorf verloopt soepel. Wij hebben in het begin met name op de cruise control gereden vanwege gebrek aan ervaring. Later prima met het verkeer mee kunnen rijden. Wilsndorf Supercharger ging perfect. Geen andere Tesla’s gespot.
Dag 1 - Leg 3: Wilnsdorf – Bad Rappenau
Wederom een heerlijke rit, veel op de cruise control gereden en lekker meebleren op de muziek die wij hebben meegenomen. Laden bij Bad Rappenau gecombineerd met een kleine snack en toiletbezoek. Voordat wij klaar waren, was de Tesla alweer vol.
Dag 1 - Leg 4: Bad Rappenau – Rust (nabij Europapark)
Onze eindstop voor vandaag. Een gezellig pension op loopafstand van Europapark. De uiterst vriendelijke gastvrouw was meer dan bereid om ons bij te laten laden. Vanwege het weer hebben wij hier dankbaar gebruik gemaakt van de waterdichte kist, die wij geleend hebben van Fabian.
Ons uitgangspunt was om vervolgens de 22kW lader bij Europapark te gebruiken, maar we wilden de kans om te laden niet laten liggen. (wat later een slimme keuze bleek!) Met 220V/9A laden was het niet snel, maar omdat we toch een dag het park in gingen, maakte dat niet veel uit.
Dag 2: Bezoek Europapark
De volgende ochtend rijden we naar de lader bij Europapark. Dit nadat wij Europapark hadden gebeld of we daar konden/mochten laden. Bij de receptie liggen prepaid kaarten (a 25 euro) van EnBW. Kabel en kaart werken, echter start het laden niet. Een Zwitserse collega-rijder komt even later ook aan, en kampt met hetzelfde probleem. Na contact met EnBW blijkt de laadpaal defect. (hij heeft dit ook op Chargemap bijgwerkt).
Locatie: Europapark Rheinweg 77977 Rust [DEFECT]
Na een dag in het park zijn wij ’s avonds uitgeweken naar Hauptstraße 199-203 Kappel-Grafenhausen
Locatie: Hauptstraße 199-203 Kappel-Grafenhausen 22 kW / Type 3c
Tip: de medewerkster bij het tankstation heeft haar eigen electrische auto op de plek staan tegen ‘ice-ing’ en om bij te laden. Wij hebben ons binnen gemeld, en mochten haar plek overnemen. De pre-paid pas van EnBW die wij bij Europapark hadden gekocht werkte hier perfect. 22kW geladen en meteen bij een nagelegen hotel gegeten (het eten zelf was niet van de hoogste kwaliteit helaas...)
Dag 3 - Leg 5: Rust – Lully (via Egerkingen)
Met een volle accu naar Lully gereden. Onderweg bij Egerkingen nog even gekeken, en foto’s gemaakt van de werkzaamheden. Deze bleek een week later geopend. Erg leuk om te zien. Het laden bij Lully ging vanouds snel en ook daar hebben wij een klein hapje genuttigd. De risotto was prima!
Dag 3 – Leg 6: Lully – Chasse-sur-Rhone (via Chambery)
Opmerking: de supercharger in Chasse-sur-Rhone staat op sommige websites onder Vienne.
Lully naar Chasse-sur-Rhone is ook op een lading te doen, maar omdat we graag Chambery wilden zien, hebben we daar ook even kort bijgeladen. Deze is zeker de moeite waard. Deze staat op een groot winkelcentrum met voor ieder wat wils.
Toen we de Supercharger parkeerplaats opreden werden we gesommeerd om de plek vrij te houden voor Tesla’s. Deze hadden blijkbaar nog niet in het echt gezien (?), maar dat werd met twee keer wijzen en brede glimlach snel duidelijk. Erg grappig.
De meiden hebben lekker gewinkeld en nu rijden we het laatste stukje naar Chasse-sur-Rhone voor onze derde overnachting.
Tip: er zitten diverse hotels/motels in de buurt hier. Door jezelf goed te informeren kun je een keuze maken die bij je budget past. Dit zie je ook goed terug in de kwaliteit die je ervoor krijgt.
Voor ieder wat wils dus. (aanrader prijs/kwaliteit: Ibis Styles)
Dag 4 – Leg 7: Chasse-sur-Rhone – Clermont-Ferrand
Route rijden was een eitje, en we komen dan ook met meer dan genoeg reserve aan bij de geplande E.Lerclerc in Clermont-Ferrand. Hier is echter een pas van E.Lerclerc benodigd, en de dame achter de balie had een goed uur nodig om dit geregeld te krijgen. Dit omdat hun ‘systeem’ een vast aantal tekens voor een (franse) kentekenplaat verwacht, en dit niet goed om kon gaan met de Nederlandse kentekens. Dit is uiteindelijk wel opgelost (ik vermoed dat ze het op een ander kenteken hebben geregistreerd).
Terwijl wij een hapje eten is er alweer ruim genoeg bijgeladen voor de laatste rit naar Grolejac, waar wij een weekje gaan camperen bij de camping waar (nostalgie voor mijn wederhelft) mijn schoonouders vroeger heen gingen.
Locatie: Leclerc - Clermont-Ferrand 22kW / Type 3c en Type2 (ik zag overigens maar de helft van het aantal laadpalen die op Chargemap genoemd zijn. Mogelijk omdat de parkeerplekken er wel zijn, maar de palen niet! (een paal voor 2 parkeerplekken, maar er kan maar een auto tegelijk laden)
Tip: reserveer voldoende tijd voor het regelen van een pas en/of regel dit van tevoren indien mogelijk.
Dag 4 – Leg 8: Clermont-Ferrand – Grolejac
In een keer doorgereden naar Grolejac. Weinig range over. Op de camping laden bleek niet mogelijk/gewenst. Er was een 6A 220 aansluiting in de tent, maar deze hebben we niet gebruikt. (in Sarlat is immers ook een Lerclerc.
Dag 5: Bezoek Sarlat
Sarlat is een pitoresk dorpje (met een 22kW aansluiting bij de Lerclerc) waar wij enkele keren hebben bijgeladen. Ook hier moeten we opnieuw een pas aanvragen en ook hier kost dat enige moeite. Wel dank aan de dame aan de balie die echt haar best deed om alles zo snel mogelijk te regelen.
Geladen aan de 43kW lader (type 2) die aan geeft dat er met 23kW geladen wordt... op z’n minst bijzonder toch?
De binnenstad van Sarlat ligt op zo’n 2 km afstand van de Lerclerc, maar dit is voor ons juist een heerlijk moment om een lekker stukje te wandelen. Het weer is fantastisch en in Sarlat hebben we onze ogen uitgekeken aan de straatartiesten (jazz band, gitarist, strijkorkest, tekenaars, vanalles).
Ook hier erg lekker gegeten.
Gedurende de week allerlei plekjes opgezocht zoals een oude papiermolen (waar de kinderen zelf hun eigen papier konden maken) etc. Onderweg zelfs een witte Tesla Taxi gespot! (later bleek dat dat de enige Tesla was die wij in heel Frankrijk gezien zouden hebben).
Ook hebben wij bij de Lerclerc boodschappen gedaan en de auto weer even bijgeladen.
Dag 15 – Leg 9: Grolejac – Eoux
Deze rit hebben we rustig op de cruise control gereden, omdat we een stuk bergop gaan en omdat er nog weinig laadvoorzieningen zijn.
Op maandag ga ik bij de dichtsbijzijnde 22kW lader kijken, maar deze (Proxi Marche Boussens) blijkt gesloten. Wel staat er een nummer op hun website, die rechtstreeks doorverbindt met de eigenaar van Chargelec.
Hij is toevallig in de buurt en is een pasje komen brengen zodat ik kon laden. Ik ben zeer dankbaar hiervoor en wij hebben daar tijdens het laden een leuk gesprek gevoerd. Hij is onder de indruk van de auto.
Na 4 fantastische dagen bij vrienden hebben we de auto nogmaals bij de Proxi marche in Boussens opgeladen. Ditmaal is de Proxi zelf open en komt de winkelier zelf met een pasje naar buiten lopen zodra hij ons aan ziet rijden... dat is toch super service!
Dag 16 – Leg 10-12: Eoux – Narbonnes – Nimes – Chasse-sur-Rhone
Vanwege het weer besluiten we niet terug te gaan naar de camping, maar door te rijden via de Supercharger route naar Disney Parijs. Hier hebben we een leuke lastminute kunnen boeken voor 3 dagen park incl. hotel.
De supercharger route gaat nu vanzelfsprekend. De locaties zijn niet allemaal even ‘bijzonder te noemen’. Ook is het even keuzes maken waar (en wat) je gaat eten. Soms is een kopje koffie de betere keuze, maar hier en daar zijn ook erg goede restaurants te vinden.
Dag 17 – Leg 13-15: Chasse-sur-Rhone – Macon – Auxerre
Route is bijna te makkelijk. We laden niet meer vol, maar genoeg voor de volgende rit met minimale buffer. We komen nu telkens met ‘single digit’ restlading bij de volgende laadpunten en dit gaat prima. Range anxiety is helemaal weg.
Dag 17 – Leg 16: Auxerre – Disney Parijs
Het laatste stuk van de route is traag i.v.m. verkeer en de vele flitsvoorzieningen, maar het is goed te doen en we komen al snel bij het Disney Hotel aan.
Bij het hotel is alleen een schuko lader, en die is ge’ICE’-ed. Valet service vraagt of ik mijn nummer achter wil laten, zodat ze kunnen bellen zodra de eigenaar benaderd is. Ik wordt inderdaad enkele uren later gebeld dat de eigenaar van de auto zijn sleutel heeft achtergelaten zodat wij de auto’s van plek kunnen ruilen.
De laadpaal is voor zo’n park naar mijn mening schandalig. Twee standaard franse schuko’s die samen maximaal 6A aan kunnen met maar een parkeerplaats. We zijn hier enkele dagen dus het is vandaag voor ons geen groot probleem. Ook hier hebben we de verlengkabel en de waterdichte kist nodig om de fases te wisselen i.v.m. de Franse aarde-pin en het regen-proof te maken.
Ze staat daar ontzettend leuk tussen een Ferrari 458, Porsche Panamera en Rolls Royce Phantom. Ik had haar alleen wel mogen wassen... /bloos.
Tip: bel van tevoren het hotel, bij het Disney Hotel en New York hotel en het station zijn verschillende (schuko) laadpunten. Indien je van tevoren belt, kan er wellicht een worden vrijgehouden.
Tip voor het hotel: indien je naar het Disney Hotel gaat, overweeg een upgrade naar Castle Club en Fast Pass. Niet goedkoop, maar wel heel veel plezier van gehad.
Dag 20: Leg 17: Disney Parijs – Nivelles-Sud
Met een volle accu staan we klaar vanuit het Disney Hotel om naar Nivelles te rijden. Hier worden wij aangesproken door de Panamera eigenaar, die na lang overwegen (range anxiety) toch voor de Hybrid Panamera is gegaan, maar toch heel graag in de Tesla had willen zitten. Ik heb ook nog even in zijn auto mogen zitten, en moet zeggen dat het toch ook erg netjes uitziet. Jammer alleen van de effectieve 28 km electrisch...
Later rijden we nog een heel stuk op richting Belgie, totdat zij moeten tanken. Brede glimlach over en weer.
Buiten een kleine 10 km file bij de grens hebben we goed door kunnen rijden en maken we er een sport van om met 0 km range aan te komen in Nivelles (lees ook hier ons blinde vertrouwen in een werkende, vrije supercharger plek). Uiteindelijk met 3 km range aangekomen. Volgende keer beter.
In Nivelles-Sud diverse Tesla’s gezien, en tijdens het eten nog even een berichtje ontvangen van belgische collega-rijder Martin, om te vragen hoe laat wij klaar zijn met laden. Auto’s even snel geruild en hij kan nu laden. (toch blij dat ik mijn GSM nummer in de auto heb achtergelaten; zo help je elkaar weer uit de brand) Ook ik heb een set parkeer/laad kaartjes gekregen, om uit te delen.
Dag 20: Leg 18: Nivelles-Sud - Huis
Vanuit Nivelles-Sud in een ruk (SuC Oosterhout overgeslagen) door naar huis (Alphen a/d Rijn), en met meer dan voldoende range thuis weer ingeprikt.
Eind conclusie: Leuke vakantie. Volgend jaar pakken we Italie mee in de route!
@Tesla:
De `mobiele` Superchargers zijn er gelukkig. Wij zijn er heel blij mee!
Wel hebben we een paar kleine suggesties ter overweging:
- bij het uitstappen is het plateau veraderlijk hoog, waardoor de autodeur en charger gemakkelijk beschadigd kan raken! (een rubberen rand en/of waarschuwingssticker kan veel ongemak en schade voorkomen)
- wanneer je bij station 1b parkeert, steekt de auto een goede meter uit de parkeerplek
suggestie: langere laadkabel, of positie van de 2[SUP]e[/SUP] charger naar achteren plaatsen
- wanneer je bij station 1b uitstapt, sta je met je hoofd tegen de ventilator
suggestie: ventilator 45 graden naar voor of naar boven draaien