Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Zeer interessant om alle reisverhalen te lezen. Helemaal aangezien ik net zelf een autovakantie heb geboekt naar Zuid-Frankrijk.

Is er echter één duidelijk overzicht van wat mee te nemen (welke stekkers, eventueel vooraf te bestellen laadpassen etc)? en de do's en dont's?
 
Welkom mlelsz.

Ligt er een beetje aan waar je heen gaat. Als je n de buurt van een SuC zit, zie www.supercharge.info , dan heb je genoeg aan alleen een goede verlengkabel (3x0,25mm) makkelijk te verkrijgen via de site www.laadkabelwinkel.nl van medeforumlid luckyluke. Icm je UMC.

Er komen steeds meer Type-2 laadpalen bij in Frankrijk maar er zijn ook nog een hoop Type-3 palen. Hier heb je een andere laadkabel voor nodig. Hier is vaak ook nog een KiWhi pas voor nodig.

Je kunt ook nog voor een fivari lader gaan van medeforumlid fivari. www.fivari.be Deze geeft niet de storing die de UMC wel eens geeft.
 
Last edited:
Welkom mlelsz.

Ligt er een beetje aan waar je heen gaat. Als je n de buurt van een SuC zit, zie www.supercharge.info , dan heb je genoeg aan alleen een goede verlengkabel (3x0,25mm) makkelijk te verkrijgen via de site www.laadkabelwinkel.nl van medeforumlid luckyluke. Icm je UMC.

Er komen steeds meer Type-2 laadpalen bij in Frankrijk maar er zijn ook nog een hoop Type-3 palen. Hier heb je een andere laadkabel voor nodig. Hier is vaak ook nog een KiWhi pas voor nodig.

Je kunt ook nog voor een fivari lader gaan van medeforumlid fivari. www.fivari.be Deze geeft niet de storing die de UMC wel eens geeft.

Bedankt voor de info! Met name de tip over de Kiwhi pas kende ik nog niet. Heb ook de fivari voorbij zien komen maar is wel prijzig in de aanschaf voor eenmalig gebruik. Heb contact gehad met de camping en ik kan laden op mijn plek met de UMC. Ik twijfel alleen nog over de Type 3 kabel...
 
Er zijn twee grote netwerken in Frankrijk: kiwhi en Sodetrel. Eerste is veelal gratis en zijn laadpalen bij winkels als Ikea, Auchan en andere. Er is al meer dan een jaar sprake van dat de TNM pas die palen zou kunnen activeren. Lijkt niet te lukken
Tweede is het netwerk langs de snelwegen. Betalend, en te activeren met de plugsurfing app.
 
Bedankt voor de info! Met name de tip over de Kiwhi pas kende ik nog niet. Heb ook de fivari voorbij zien komen maar is wel prijzig in de aanschaf voor eenmalig gebruik. Heb contact gehad met de camping en ik kan laden op mijn plek met de UMC. Ik twijfel alleen nog over de Type 3 kabel...
Als je op de camping kunt laden heb je die type-3 kabel niet nodig. Een verloopstuk van zo'n blauwe campingstekker naar een schuco wel handig. Met je UMC loop je alleen het risico dat ie niet werkt. De fivari doet t altijd. Mijn verloopstekker en een verleng kabel kun je lenen onder voorbehoud dat we niet gelijktijdig op vakantie zijn. Voor éénmalig of sporadisch gebruik kun je ook hier een oproep plaatsen Stekkerclub om spullen te lenen. Vaak tegen vergoeding van een lekkere fles druivensap:)
 
Er zijn twee grote netwerken in Frankrijk: kiwhi en Sodetrel. Eerste is veelal gratis en zijn laadpalen bij winkels als Ikea, Auchan en andere. Er is al meer dan een jaar sprake van dat de TNM pas die palen zou kunnen activeren. Lijkt niet te lukken
Tweede is het netwerk langs de snelwegen. Betalend, en te activeren met de plugsurfing app.
De laatste 2 weken van juli zit ik deze zomer op een camping, jawelo_O, in Contis Plage in de buurt van Biarritz. Geen SuC in de buurt, ook nog geen laadpalen gevonden. Hoop op de camping met de UMC te kunnen laden. Dichtstbijzijnde backup zou zo'n Sodetrel station zijn. @fivari weet je zeker dat die paal altijd met de app te activeren is? ik heb geen tag van ze.
 
Welkom mlelsz.

Ligt er een beetje aan waar je heen gaat. Als je n de buurt van een SuC zit, zie www.supercharge.info , dan heb je genoeg aan alleen een goede verlengkabel (3x0,25mm) makkelijk te verkrijgen via de site www.laadkabelwinkel.nl van medeforumlid luckyluke. Icm je UMC.

Wellicht typefout, maar ik zou een kabel van 3 x 2,5 carré aanraden.
Die 3x0,25 is qua grootte te vergelijken met je GSM laadkabeltje… . ;)
 
  • Like
Reactions: HWS
...@fivari weet je zeker dat die paal altijd met de app te activeren is? ik heb geen tag van ze.

Sodetrel tegenwoordig ook te gebruiken met Plugsurfing, Chademo lijkt mij wel het voordeligst:

IMG_9501.PNG
 
  • Informative
Reactions: HWS
Wat betreft Schuko-laden met de Tesla-UMC in Frankrijk heb ik tot nu maar gehoord over twee problemen : (aanvullen welkom;))

- de nulgeleider en de faze zijn soms omgedraaid.
Dat los je op door een kleine verloop waarin je de twee aders terug omdraait; OF door een Nederlandse tegenstekker zonder aardingspen; OF door bij Tesla de aangepaste 'Franse' schuko te kopen (€).
OF door een 3-rd party UMC : ook €€ - maar dan heb je een universele oplossing; ook bvb voor Noorwegen, waar de andere bovenstaande oplossingen niet werken.

- de spanning is héél laag en fluctueert.
Mijn eigen ervaring leerde dat de Tesla-UMC daar meer problemen mee had dan mijn HomeMade lader - waarschijnlijk te vergelijken met de Fivari.
Via de Tesla-UMC kan je dan maar héél beperkt laden (ik kwam tot 6A op 205V). Met de home-made-lader, ingesteld op 32A, kwam ik ook met Schuko probleemloos tot 16A - begrenzing in te stellen via de centrale console.
(er info : kabels waren 2.5mm² en in opbouw; nieuw stopcontact etc... géén veiligheidsprobleem maw)
 
Dank @HWS idd een betere plek..ik krijg van mijn werkgever een laadpas van ev-box. Ze claimen groot te zijn qua inter operabiliteit in Europa. Weet iemand of deze pasjes werken bij laadpalen in Frankrijk? En werkt mijn tesla kabel op de laadpalen in Frankrijk?
 
Er zit nog steeds wat variatie in Frankrijk.. ze kennen Type 3 aansluitingen waar je een aparte kabel voorlopig hebt... Daarnaast is de nodige Chademo te vinden (oa bij Nissan en Renault) (dan heb je wel adapter nodig) maar ook wel de gewone Type 2... Qua passen is er de Kiwhi pas waarmee je op veel plekken terecht kunt. Je kan ook vaak gratis laden bij IKEA of supermarkten (bv E.Lecrerc).. daarnaast zijn sommige regio's bezig palen te plaatsen, in het begin vaal met gratis laden, maar wel een pas nodig (Kiwi).. Of genoemde kaart werkt en waar wel/niet weet ik niet. Ook van de Newmotion kaart weet ik het niet. Beste is je vooraf beetje te verdiepen oa via chargemap... heb zelf alleen echte praltijk-ervaring in Bretagne mocht je daar wat aan hebben.

Zocht deze nog - meerdere grote merken zijn in 2015 gestart met het Corri-door project. Doel is om om langs de belangrijkste snelweg om de 80 km een snellader (Cahdemo?) te hebben - zo te zien zijn ze nog niet veel verder dan twee laadpunten.. typisch Frans project .. met veel poeha en publiek gefinancierd een grand project aankondigen waar vervolgens niets van terecht komt... Althans vooralsnog niet lijkt het.. weet iemand meer ?
 
Last edited:
Er zit nog steeds wat variatie in Frankrijk.. ze kennen Type 3 aansluitingen waar je een aparte kabel voorlopig hebt... Daarnaast is de nodige Chademo te vinden (oa bij Nissan en Renault) (dan heb je wel adapter nodig) maar ook wel de gewone Type 2... Qua passen is er de Kiwhi pas waarmee je op veel plekken terecht kunt. Je kan ook vaak gratis laden bij IKEA of supermarkten (bv E.Lecrerc).. daarnaast zijn sommige regio's bezig palen te plaatsen, in het begin vaal met gratis laden, maar wel een pas nodig (Kiwi).. Of genoemde kaart werkt en waar wel/niet weet ik niet. Ook van de Newmotion kaart weet ik het niet. Beste is je vooraf beetje te verdiepen oa via chargemap... heb zelf alleen echte praltijk-ervaring in Bretagne mocht je daar wat aan hebben.
Daar zit m de uitdaging. De dichtbijzijnde Shucolader zit op 16km. Op 38km is een Corri-door station maar die lijken de khiwi pas niet te accepteren. Hier zou wel met ChaDeMo geladen te kunnen worden. Ik geef de kans dat ik aan het huisje op de camping kan laden 90%, maar een backup plan is altijd handig met een stekkerbak:)

IMG_1191.PNG