Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Wordt nog spannend: ben op weg van Parijs naar Nivelles. Met 350 typical vertrokken en toch maar besloten om in Aeroville wat bij te laden. Maar de type3 kabel die ik heb geleend doet het hier ook niet...

Al in een andere Thread gepost, mijn ervaring Nijvel-Parijs-Nijvel:

Nijvel, met Typical 360 km weggereden. 250km verder bij Rossy aangekomen met nog 60km op de teller. Verlies van 50km typical. Heb voornamelijk 110 gereden. Stukjes 130. Airco op ECO en 4 volwassen in de auto (ok, vrouw van 59kg, maar de 3 mannen maakte het meer dan goed :wink: ) Rossy is 20 km van centrum Parijs.

Terug full (398 Typical) vanuit Rossy. Heel de weg zowat 130 gereden, op paar stukjes na waar je ook een stuk van 10 km niet harder dan 70 kon ivm wegwerkzaamheden (Grens FR/BE) nog 78 over bij aankomst. Verlies van 70km Typical.

Dus makkelijk te halen. 140-150 daar is overigens niet aan te raden, heb diverse flitskasten zien staan.....
 
Verslag(je) Vakantie Frankrijk (en ook Duitsland/Zwitserland) Augustus 2014


Geladen aan de 43kW lader (type 2) die aan geeft dat er met 23kW geladen wordt... op z’n minst bijzonder toch?

ik weet niet zeker of je opmerking slaat op de 23 ipv van 22kW, dan wel op de 23 ipv 43.
Wat er ook van zij : de Tesla-S kan op AC met maximaal 11kW per lader laden. Dus 22kW voor een duo-lader.
De Renault-Zoe kan dan wel op 43kW laden.
(Bij de SuC, of CHAdeMO -coming soon- wordt DC geladen, en worden de onboard laders gebypassed)

De 23kW zal een afrondingsissue zijn, of een typfout :wink:.

Verder een leuk verslag, thx !
 
ik weet niet zeker of je opmerking slaat op de 23 ipv van 22kW, dan wel op de 23 ipv 43. De 23kW zal een afrondingsissue zijn, of een typfout :wink:.
Ik had inderdaad 22 kW verwacht, terwijl er 23 kW werd aangegeven op de laadpaal. Ik ga uit van een afrondings- of meet- 'verschil'.

S-19910 said:
Verder een leuk verslag, thx !
Graag gedaan, en bedankt! Indien iemand nog vragen heeft, of de Type 3c kabel wilt lenen, hoor ik het wel.
 
Ik had inderdaad 22 kW verwacht, terwijl er 23 kW werd aangegeven op de laadpaal. Ik ga uit van een afrondings- of meet- 'verschil'.

Nope, kan echt 23kW zijn. Met een Zoë kan je namelijk tot 43kW gaan, en ik heb op 23kW geladen met één. Als je en 3x32a op 240 volt heb, dan is het toch echt 23kW. Overigens, meer palen zijn dit, ik merk ook bij mij op de zaak dat ik 22.5 kW haal met mijn aansluitingen. Heb ongeveer 235 volt op het net.
 
Vandaag teruggekeerd uit La France. Hier het verslag:

5:00 martigues vertrokken met 376km typical.

8:15 Chasse sur rhone (Lyon). Aankomst 26km typical. 1 Tesla bij de lader die niet meer staat te laden. Verbruik 65,6 kwh over 323,7 km. Gemiddeld 203 wh/km. Rustig gereden om verbruik laag te houden. Max 110km/u op de snelweg. Charge met 399km/u. Vertrokken met 347km typical.
5upuqyga.jpg


11:10 Nuits saint georges (Dijon) aankomst 140 km typical. Geen andere Tesla. Is op het terrein van hotel restaurant saint george. Afgelegen hotelletje. Verbruik 39,6 kwh over 190,5 km. Gemiddeld 208wh/km. Flink doorgereden met 120/130km/u. Charge met 490km/u. Vertrokken met 363km typical.
unahyty6.jpg


14:55 Matouges (Reims) aankomst 39km typical over. Een andere NL Tesla. Een tweede Tesla haalde me in op de snelweg opweg naar dezelfde charger. Eindsprintje wie het eerste zou zijn ;-) charger is bij een klein hotel waar je gemakkelijk aan voorbij rijdt. Opletten dus. Verbruik 62,0 kwh over 288,6 km. Gemiddeld 215 wh/km. 120/130km/u aangehouden. Charge met 426km/u. Vertrokken met 300km typical.
9evaqave.jpg



18:26 Nijvel. Aankomst 55km typical over. 2 Teslas aan de charger. Alles vol. Een van beide is de Tesla uit Matouges (NL) de ander is een belgische Tesla. 18:56 Andere BE Tesla vertrekt. Charge met 242km/u. Verbruik van 209wh/km. Voortijdig vertrokken omdat na ons een aantal Tesla's arriveerden die ook moesten laden. Drukke Super Charger. Hier moeten snel meer chargers komen.
edepara2.jpg


21:00 Nuenen. Aankomst 73km typical over. Verbruik 35kwh over 177,1km gemiddeld verbruik van 200wh/km.

Terugweg hele stukken met een gemiddeld verbruik van ca. 240wh/km. Zelf op stukken waar de snelheid 70-90 km/u was. Verbruik was een stuk lager op de heenweg.
Zelfs bij afdalingen waar je regen zou verwachten bleef de meter in het oranje hangen. Anders als gebruikelijk. Desondanks was NL - Frankrijk goed te doen.
 
Helder verslag Erwin!

Vandaag teruggekeerd uit La France. Hier het verslag:

5:00 martigues vertrokken met 376km typical.

8:15 Chasse sur rhone (Lyon). Aankomst 26km typical. 1 Tesla bij de lader die niet meer staat te laden. Verbruik 65,6 kwh over 323,7 km. Gemiddeld 203 wh/km. Rustig gereden om verbruik laag te houden. Max 110km/u op de snelweg. Charge met 399km/u. Vertrokken met 347km typical.

11:10 Nuits saint georges (Dijon) aankomst 140 km typical. Geen andere Tesla. Is op het terrein van hotel restaurant saint george. Afgelegen hotelletje. Verbruik 39,6 kwh over 190,5 km. Gemiddeld 208wh/km. Flink doorgereden met 120/130km/u. Charge met 490km/u. Vertrokken met 363km typical.

14:55 Matouges (Reims) aankomst 39km typical over. Een andere NL Tesla. Een tweede Tesla haalde me in op de snelweg opweg naar dezelfde charger. Eindsprintje wie het eerste zou zijn ;-) charger is bij een klein hotel waar je gemakkelijk aan voorbij rijdt. Opletten dus. Verbruik 62,0 kwh over 288,6 km. Gemiddeld 215 wh/km. 120/130km/u aangehouden. Charge met 426km/u. Vertrokken met 300km typical.


18:26 Nijvel. Aankomst 55km typical over. 2 Teslas aan de charger. Alles vol. Een van beide is de Tesla uit Matouges (NL) de ander is een belgische Tesla. 18:56 Andere BE Tesla vertrekt. Charge met 242km/u. Verbruik van 209wh/km. Voortijdig vertrokken omdat na ons een aantal Tesla's arriveerden die ook moesten laden. Drukke Super Charger. Hier moeten snel meer chargers komen.

21:00 Nuenen. Aankomst 73km typical over. Verbruik 35kwh over 177,1km gemiddeld verbruik van 200wh/km.

Terugweg hele stukken met een gemiddeld verbruik van ca. 240wh/km. Zelf op stukken waar de snelheid 70-90 km/u was. Verbruik was een stuk lager op de heenweg.
Zelfs bij afdalingen waar je regen zou verwachten bleef de meter in het oranje hangen. Anders als gebruikelijk. Desondanks was NL - Frankrijk goed te doen.
 
Hier maar even verder over de vakantie-ervaringen in Frankrijk. Hoewel een stukje nog via Zwitserland, toch maar in dit draadje.
Vanuit Egerkingen naar Lully in Zwitserland, relatief klein stuk Prima laadplek, mooie grote mall in de buurt. Zoals bij veel nieuwe plekken vooruit inparkeren, maar welvoorzichtig. Recht voor de auto een paal met een Tesla bord eraan, maar je moet er toch redelijk dicht naar toe rijden om de kabel aan de achterzijde er goed in te kunnen krijgen. Laadsnelheid prima.
Sorry, ik ben niet zo van het km's en verbruik en/of laadsnelheid met getallen bijhouden...

Van Lully naar Chambery, maar dat hadden we achteraf denk ik prima qua laden kunnen overslaan en rechtstreeks naar Vienne in Chasse sur Rhone kunnen rijden. Qua lunch was het echter een prima stop. Wel even speuren op het terrein om de superchargers te kunnen vinden, maar vervolgens prima gelegenheid om een lunch te genieten. Niets hoogwaardigs, maar beter dan het kale Ibis-hotel van Vienne. Daar hebben we de stoelleuningen maar eens op de laagste stand uitgeprobeerd een een korte power-nap gedaan. Laadsnelheid OK.

Het stuk naar het zuiden daarop volgend was prima te doen. Vooraf uitgegaan van wat extra reserve en een verbruik van 220 Wh/km. Nou, zo'n beetje het gehele stuk, tot we begonnen oostwaarts te rijden, hebben we 134 km/u gereden. Aan de andere zijde van het beton naar het noorden was het wel anders; tsjonge wat een file-ellende.
Het laatste stuk naar Aix gaat het weer meer heuvel op en af; daar hebben we het maar wat rustiger aan gedaan.
Bij Aix aangekomen duurde het even voor we door hadden dat we via het onverharde pad naar de achterzijde moesten. Hek dicht, zondagavond. Maar een keurig bordje met een Frans en een Nederlands (Tilburgs) telefoonnummer. De Franse geprobeerd natuurlijk en keurig door een vriendelijke dame van een code voorzien. Toen we naar binnen gingen stond er plotseling een Franse Tesla bij.
Jammer, minder snel, maar leuk om wat ervaringen uit te wisselen. Hij vertelde dat zijn bedrijf stekkers leverde voor laadpalen in Frankrijk.
Toen we er even stonden kwam er een Oostenrijks echtpaar uit Wenen bij met een witte P85+. Aardige mensen en behoorlijk verslingerd aan hun Tesla (aren't we all?).

Vandaag de rit naar Frejus gemaakt en aan de supercharger daar geladen. Heb wat foto's gemaakt. Mooi domein met combinatie van wijnproductie en hotel/restaurant. Laadsnelheid hield niet echt over. Heel vriendelijke mensen, koffie was met 5 euro de prijs zeker niet waard. Maar ze waren ook net druiven aan het oogsten en we keregen een heerlijke tros in de handen gedrukt om van te genieten. En op het terras was het prima toeven daar.
En ik altijd denken dat die wijndruiven te zuur zijn om te eten. Nou, niet dus!

De laatste foto's toegevoegd voor het geval iemand wil gaan overnachten of eten.....
 

Attachments

  • IMG_2752.JPG
    IMG_2752.JPG
    132 KB · Views: 311
  • IMG_2749.JPG
    IMG_2749.JPG
    176.1 KB · Views: 299
  • IMG_2750.JPG
    IMG_2750.JPG
    124.6 KB · Views: 290
  • IMG_2751.JPG
    IMG_2751.JPG
    113.5 KB · Views: 282
Hi Maarten - vroeger veel in Frankrijk geweest, heb er nog twee jaar gewoond... Zie nu weer waarom ik Italië zo ben gaan waarderen... normale prijzen voor normale zaken zeg maar -;)... verbleven een nacht in hartje Rome in 4 persoonsappartement incl ontbijt: €80. Ok, was last minute, maar normale prijs was €90..

en nu weer on-topic: probeer iig de T2/T3 kabel een keer te gebruiken, dan weten we dat hij goed werkt..(of niet).. mede gezien ervaringen van anderen op dit forum..
Veel plezier nog !
 
Foutje in Google Maps

Brussel Noord.jpg

Vandaag naar Brussel geweest en het viel me op dat bij Brussel Noord de richting borden in Google Maps verwisseld zijn. Namen, Luik, Leuven moet links staan, Bergen, Charleroi, Gent hoort rechts te staan. Weet niet of dit al eerder opgemerkt is op het forum maar het kan verwarrend zijn voor wie voor het eerst langs Brussel rijdt.
 
Vandaag naar Brussel geweest en het viel me op dat bij Brussel Noord de richting borden in Google Maps verwisseld zijn. Namen, Luik, Leuven moet links staan, Bergen, Charleroi, Gent hoort rechts te staan. Weet niet of dit al eerder opgemerkt is op het forum maar het kan verwarrend zijn voor wie voor het eerst langs Brussel rijdt.

Dit zijn de offline Navigon kaarten. Daar klopt op een heleboel punten niks van... Standaard antwoord: In 6.0 wordt alles beter

De Google maps zie je in je midden-display, de route info van Navigon wordt daar op geplot.
 
Ik wist niet eens dat het kleine schermpje geen Google Maps was. Nog nooit van Navigon gehoord maar ik moet ook nog steeds de gebruiksaanwijzing van m'n MS lezen.... Een aantal maanden geleden deed Google Maps (grote scherm) het niet in België maar het kleine schermpje werkte wel. Zo kwam ik toch altijd op de plek van bestemming. Nu werkte het grote scherm wel. Leve 6.0 dan maar. Vandaag in Halle (net ten zuiden van Brussel) geweest. Met 348 charge vertrokken. Onderweg 80-90 km/uur gereden vanwege de regen en op de terugweg bleek ik nog genoeg range te hebben om niet in Oosterhout te hoeven laden. Kwam met 7 km over thuis aan. In totaal 390 km gereden.
 
Vandaag naar Brussel geweest en het viel me op dat bij Brussel Noord de richting borden in Google Maps verwisseld zijn. Namen, Luik, Leuven moet links staan, Bergen, Charleroi, Gent hoort rechts te staan. Weet niet of dit al eerder opgemerkt is op het forum maar het kan verwarrend zijn voor wie voor het eerst langs Brussel rijdt.

Och nu snap ik waarom ik daar altijd het onbewuste gevoel had dat ik verkeerd reed terwijl ik toch de correcte weg volgde...
 
Hi Maarten - vroeger veel in Frankrijk geweest, heb er nog twee jaar gewoond... Zie nu weer waarom ik Italië zo ben gaan waarderen... normale prijzen voor normale zaken zeg maar -;)... verbleven een nacht in hartje Rome in 4 persoonsappartement incl ontbijt: €80. Ok, was last minute, maar normale prijs was €90..

en nu weer on-topic: probeer iig de T2/T3 kabel een keer te gebruiken, dan weten we dat hij goed werkt..(of niet).. mede gezien ervaringen van anderen op dit forum..
Veel plezier nog !

Hallo Egbert, ik ga die kabel zeker nog een keertje testen. Dat kan in Frejus, daar staat een type 3 laadpaal naast de superchargers.