Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)

Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.

Ik meld het vooraf. Soms bespreken we een flatfee prijs af, soms schatten we een beetje. Sommige verhuurders hebben ook gewoon kWh meters in huisjes zitten.

Je kunt het verbruik natuurlijk redelijk inschatten. De auto geeft het zelf aan, maar alleen gedurende het laadproces. je moet dus eerst kijken wat er is bijgeladen alvorens de stekker eruit te trekken. Zelf doe ik het een beetje uit het hoofd. Komt natuurlijk niet op 20 kWh meer of minder.

Kortom: Gewoon melden!

Ik adviseer overigens wel om duidelijk te zijn wat je nodig hebt. "Elektrische auto laden" hebben mensen al snel hele rare ideeen over benodigde infrastructuur. Ik geef altijd aan "een regulier stopcontact" en "vermogen vergelijkbaar met een elektrische oven of boiler". Dan kalmeert men al snel weer en is het nooit een probleem.
 
Kan me voorstellen dat vakantieparken wat minder flexibel zijn, hoewel ik in Spanje wel eens braaf heb staan laden naast de elektrische karretjes die ze op het park gebruikten. Dat was wel in 2015 en Tesla's waren toen in Spanje nog een zeldzame verschijning. Ik neem aan dat steeds meer vakantieparken tegenwoordig zelf laadmogelijkheden aanbieden?
 
deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)

Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.
Vorig jaar 2.000 km met mijn X door Frankrijk, Gite, B&B, homeway, camping capfun, gevraagd om 220V aansluiting, ze hebben nooit gevraagd om €, ongeveer 30 km van Superchargers, daar altijd opladen naar 90%, en 's avond klein beetje bijladen op 5A, veelvuldig aangesproken, dat wij hollanders altijd zo georganiseerd op pad gaan, en de routes goed uitstippelen ;-), voor een Belg zal dit niet anders zijn....
 
bedankt voor de snelle reacties allemaal :)
nu geduld oefenen tot de (stock) wagen klaar is voor levering (en duimen dat de eerste lange trip met 4 kinderen en 1 hond in de Model X naar Zuid-Frankrijk vlotjes mag verlopen zo langs de superchargers!

Zorgeloos vakantie en reis gegarandeerd als jij de navigatie vertrouwt.
Er zijn nu zoveel SuC locaties dat je kan zelf kiezen waar je liever stopt om te laden (“zullen we daar stoppen, bij dat leuke hotel/restaurant, of zou je liever aan dat winkel centrum ?”). Eerste jaar voor ons, winter 2015, Frankrijk bergen, was het al makkelijk... Alleen waren er net genoeg SuCs dat je langs elke moest stoppen.
Maar dus, geniet ervan. En proficiaat met de X!
 
deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)

Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.

gewoon vragen aan de eigenaar. Ik leg uit hoeveel de Tesla aan KW verbruikt en de meeste vinden dit geen probleem. Bied wel altijd aan om te betalen, maar de meeste willen dat niet. Twee jaar geleden kregen we Italië zelfs een aparte plek voor de auto toegewezen. Dus gratis laden en een privé parkeerplaats, wat wil je nog meer. Dit jaar op wintersport voor het eerst betaald. is ook prima en fair.

Alleen in Nederland laatst bij een jachthaven deed men moeilijk. Mocht echt niet laden van ze.......
 
Voor het eerst heb ik echt letterlijk een lintmeter bovengehaald om te checken of mijn auto niet te breed was voor de laadplek. Enkel bruikbaar met ingeklapte spiegels. De houten steunpilaren op de parking van het hotel toonden met trots de littekens van afgerukte auto-onderdelen van moedige voorgangers.
Waar men nog steeds denkt dat EV-rijden enkel met Smarts en bergaf nog lukt. En 3,7 kW volstaat.

Grand Hotel & Spa in Gérardmer. In de mooie Elzas / Vogezen.

Nog zo een streek waar het fenomeen elektrische auto’s even exotisch en desolaat blijkt te zijn als een bronstige dinosaurus op een besneeuwde bergtop op zoek naar een wijfje.
Waar de jeugd, opgegroeid met choucroute en Citroens en Renaults, nog in drommen selfies komt maken naast een Tesla. Dit met
BD426560-1003-44C3-93A3-8C22704181B5.jpeg
veel lawaai en armgezwaai, zoals wellicht een dinosaurus zijn wijfjes lokt.
 
Die van mij is gesneuveld toen mijn voorruit vervangen is. Maar ik ga ervan uit dat ik nog steeds goed geregistreerd sta. Vrijdag reed ik door Lille heen en daar waren alleen 0,1,2 en 3 crit'air auto's toegestaan, zelfs op de snelweg. U is gewaarschuwd.
Onderin het artikel staan Voor een paar gebieden/steden de permanente/tijdelijke maatregel. Bij Lille zag ik dat de doorgaande route vrijgesteld zou zijn: “Enkele doorgaande wegen zijn uitgezonderd (A6, A22, A25, N227, D652)”
Nu weet ik niet hoe oud de info op de ANWB-site is, maar het is misschien wel verstandig om zo’n sticker te bestellen voor het geval de uitzondering is veranderd.
 
Onderin het artikel staan Voor een paar gebieden/steden de permanente/tijdelijke maatregel. Bij Lille zag ik dat de doorgaande route vrijgesteld zou zijn: “Enkele doorgaande wegen zijn uitgezonderd (A6, A22, A25, N227, D652)”
Nu weet ik niet hoe oud de info op de ANWB-site is, maar het is misschien wel verstandig om zo’n sticker te bestellen voor het geval de uitzondering is veranderd.
De snelste route is bijna altijd over de D651/N356/A22. Volgens mij waren die, als ik alle infoborden moest geloven, vorige week niet uitgezonderd.