Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de model 3 eigenaren (kwam ik tegen toen ik ging zoeken voor onze trip deze zomer..):
Gebruik van RFID-zenders

Als u een RFID-zender (gebruikt door veel geautomatiseerde tolsystemen) in de Model 3 monteert, plaats de zender dan rechts van de binnenspiegel, zoals afgebeeld. Dit garandeert de beste resultaten en belemmert uw zicht zo min mogelijk.


upload_2019-5-21_21-58-13.png
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
Ik heb een tijdje geleden gevraagd naar ervaringen voor een vakantie trip naar normandie en nu net terug dacht ik mijn ervaringen te delen.

Een week geleden ben ik met 3 vrienden vanuit Rotterdam vertrokken naar Houlgate in Normandie. De anderen hebben allemaal bezine motoren maar we hadden afgesproken de tussenstops voor de Tesla Model X90 aan te houden en daar allemaal te stoppen. Vol thuis geladen en nog wat opgewarmd begon ik op 367 km met goede moed. Eerste stop was afgesproken supercharger Kortrijk alhoewel ik ook nog Lille had kunnen halen volgens de Tesla planner. Ik zag wat slechter reviews dat er veel ICEing was maar aangekomen was ik de enige. Bij de Mac met zijn allen gegeten en door naar Amiens Suc. Deze was ook zo goed als uitgestorven, wel een druk winkelcentrum waar we met zijn allen gelunchd hebben. Weer volledig opgeladen en toen door naar camping La Valee in Houlgate op 180 km van Amiens. Het was slecht weer, ik kwam aan met nog 30 km. Aangekomen vroeg ik de camping eigenaar voor laadmogelijkheden maar die man wist alleen van een lader in Caen 50 km verderop.

We moesten toen nog boodschappen doen dus ik checkte de Chargemap app om bij een winkel misschien te kunnen laden maar dat was er niet in de nabije 30 km. Wel een intermarche, geant en carrefour. Dus toen mijn vrienden daar maar gedropt en bij een pleintje waar verder niets was gaan zitten aan een mobidsec laadpaal. Dit ging aardig met 72 km/uur (type 2 lader). Drie kwartier uur geladen en toen mijn vrienden gaan ophalen met de boodschappen. Kosten 1.38 eur voor 12 kwh. Ik zat toen dus op 70 km lading wat me nog niet helemaal lekker zat voor uitstapjes etc. Dus de volgende dag toen mijn vrienden lekker gingen zwemmen maar naar de Caen supercharger gereden, daar aangekomen op 3 % en een uur geladen en een boekje gelezen. Weer terug gereden en was dus totaal 2.5 uur van de camping weg, lading op de camping op 300 km.

Een paar dagen later gingen we naar een strand op 80 km rijden. Ik dacht hem aan een laadpaal te kunnen zetten maar daar was de 22 kw op de een of andere manier defect. Toen als proof of concept hem met een gewone stekker geladen en inderdaad moest ik toen de de stekker even omdraaien voordat hij het deed. Wel heel langzaam (10 km/ uur) en duur: 2.28 eur voor 3.6 kwh. Nog wel prima met voldoende lading kunnen terugrijden. Weer een dag later 100 km gereden naar een oorlogsmuseum. Aldaar een mobisec opgezocht die zou moeten werken volgens de app. Deze was 3 km van het museum dus een vriend reed met mij mee om mij van de laadpaal weer terug te vervoeren naar het museum. Deze laadpaal deze deed het helemaal niet. Kreeg een rood lampje als ik de chargemap pass ervoor hield. Geprobeerd te bellen met een assistance nummer maar die zei alleen in het Frans dat ik de laadpaal nummer moest doorgeven en daarna was er niets. Wel zag ik later op die dag in de app dat de paal op "buiten gebruik" stond (misschien door mijn belletje?) Ik zag wel een tesla destination charger verderop waar we een hapje hebben gegeten na het museum en ik een km of 60 kon bijladen. We hadden nog boodschappen nodig dus terwijl de anderen nog wat rondliepen gingen ik en mijn vrouw terug via Suc Caen daar was een supermarkt op 1 km loopafstand. Aangezien we nog al wat bier nodig hadden was het terug tillen van de boodschappen niet te doen en is zij blijven staan bij de supermarkt terwijl ik de volgeladen auto ophaalde. Toen terug naar de camping en we hadden nog 310 km over.

Gisteren teruggereden naar Rotterdam. Ik dacht met 310 km wel Amiens op 180 km te halen maar dit leek wat moeizamer dan gedacht. Hij gaf gelijk aan dat ik onder de 120 km / uur moest blijven. Het was wel koud (7 graden). We hadden het ook koud , mijn vrouw zat met jas aan onder een deken. Verwarming op 19 graden maar hierbij leek er enige koude lucht uit roosters te komen dus toen op 20 graden gezet ondanks enige angst dat we het niet zouden halen. Toen kwam er wel iets van warmte uit maar zeker niet zo dat je je jas uit kon doen. Op 5% haalden we Amiens. Toen ik in de Tesla app keek 5 minuten later zag ik dat de temperatuur ineens 25 graden was. Als ik dan climate zou inschakelen zou er koude lucht worden ingeblazen? We gingen even eten met mijn vrienden en toen ging ieder zijn eigen weg naar huis.

Ik zag dat ik met een volle lading in Amiens in principe pas weer in Antwerpen zou moeten laden maar wilde het liefst wel enige warmte in de auto (mijn kinderen achterin hadden het ook wat frisjes, wij konden in ieder geval nog stoelverwarming aanzetten). Ook wilde ik het liefst wel 130 rijden en niet telkens onder de 110. Toen ik de auto instapte in Amiens was het inderdaad heel warm dus dat klopte wel met de 25 graden die de tesla app had aangegeven.

Dus toen terug naar Kortrijk daar aangekomen met ongeveer 180 km en daar nog geladen tot 330 km en toen bij mijn laadpaal in Rotterdam aangekomen op 12%. Ik kwam 1.5 uur later aan dan mijn vrienden die ook in Rotterdam wonen. Ik kon wel het laatste stuk de maximaal toegestane snelheid halen. Uiteindelijk 590 km gereden op terugweg met verbruik 260 kw/km.

Mijn eindcijfer voor vakantie met Tesla in Normandie is een 6.5 geworden.

Voordelen:
1) Autopilot op snelweg

Nadelen:
1) Het is koud in auto (wintersport zou ik zeker niet aanraden met deze auto (tenzij je je skipak misschien al aandoet in auto). Misschien dat een reis in de zomer beter is onderweg maar dan moet de airco aan waardoor je wrsch ook niet ver komt. Ik heb me wel verkeken op hoeveel stroom er nog verbruikt wordt door verwarming en andere zaken (ruitenwissers?). Ik verwachte met 260 kw/km verbruik: 90000/260 = 346 km te halen maar uiteindelijk is dit dus max 200-220 waarbij je ook vaak langzamer moet rijden dan maximaal toegestane snelheid.
2) Laadpalen aldaar staan op veel plekken waar niets te beleven is. Je moet dus een boek bijvoorbeeld meenemen of iemand die je brengt en haalt naar een laadpunt. En van de 3 laadpalen die ik heb bezocht was er 1 defect en 1 enkel mogelijk met 3kw lader.

Al met al denk ik het nog wel een keer te doen maar dan liever in de zomer.
 
Ik denk dat er twee of drie stelregels zijn om op vakantie te gaan met een EV.
1. zorg dat er op loopafstand van je finale vakantieadres een laadpunt is (11 of 22 Kw)
2. plan je route langs laadpunten
3. laat je niet verleiden om de route en stoppunten van mensen met een benzine auto te delen.

Ik was verleden jaar bijvoorbeeld in de Dordogne en daar kon je in elk klein dorp een laadpunt vinden.
Bijzonder aan deze laadpunten (te bedienen met Newmotion laadpas) is dat ze niet per KWh maar met minuut worden afgerekend.
En van 23 tot 6 uur zelfs helemaal gratis zijn.
Wel een beetje opletten met het openen van deze laadpalen. Want de aansluitingen (230 volt en type 2) zitten achter een, van een magneetsluiting voorziene, klep. Die dus opengaat middels je pasje. Maar daar ben ik dus twee keer een wespennest tegengekomen.
 

Attachments

  • IMG_1579.jpg
    IMG_1579.jpg
    120.3 KB · Views: 68
even dit draadje opgehaald voor driverS.

Ik heb een chargemap pas en een new motion pas. plus verlengsnoer van 2 x 25 meter (2,5 mm2) tot nu toe is het altijd gelukt om te laden hiermee, gaat wel heel traag, maar bij mij tot nu toe voldoende. Ik kies wel altijd voor vakantiehuisjes. Op
camping of camperparkeerplaats is vast ook wel stroom te vinden.
Op chargemap app en new motion app vind je meestal alle laders, als ze niet in de ene app staan, even in de andere kijken. Meestal staat ook de manier van betalen erbij in de app. Heb ook ooit type 3a kabel gekocht, nooit kunnen gebruiken, meeste palen zijn nu ook type 2.
KiWhi pass heb ik gehad maar nooit gebruikt, aangezien dit een jaarlijks abonnement was heb ik deze niet verlengd, maar dit ligt vast aan de streek waar je verblijft.
 
Van de zomer naar zuid frankrijk en alvast de camping even gevraagd of ze ergens een 380v of caravanaansluiting hebben of een plek waar ik de auto kan laden. Gaven ze eerst aan dat ze dat niet hebben (2 maanden geleden) krijg ik gisteren een mailtje van ze dat ze een laadplek aan hebben laten leggen n.a.v. van mijn vraag.

Nou maar hopen dat hij niet de hele tijd bezet is door andere elektrische auto's.
 
  • Like
Reactions: HWS
In herfstvakantie paar dagen in een Airbnb in Duinkerke (F). Wordt waarschijnlijk onze eerste buitenlandse M3 AWD LR rit. Laatste SUC op heenreis staat bij Brugge.

Iemand ervaring met lokale laders (Duinkerke)? Is een newmotion pas dan voldoende?



Ook nog even een efficiency sommetje:

Abetterrouteplanner geeft bij een retourtje Duinkerke aan dat we op de heenweg in Brugge moet laden tot 87%. In Duinkerke hebben we dan nog 70% over (o.b.v. lokaal verkeer: zo'n 300km). Voor de rit terug naar Brugge heb ik 66km nodig + 35 km reserve. Resteert in Duinkerke voor wat lokale ritjes dus zo'n 200 km en dan zou ik dus in Duinkerke helemaal niet hoeven bij te laden. Klopt mijn redenering?

Bij een eventueel uitstapje naar Calais (45km) zou ik daar nog gebruik kunnen maken van de SUC. In dat geval zouden we de terugweg (290+45km) naar NL zelfs nog makkelijk moeten kunnen halen zonder bijladen.


Hebben we voor F nog een speciale stekker nodig (voor 11/22KW of 220v)?

We rijden met 3 personen in de auto. Moeten we in abetterrouteplanner naast de temperatuur (aanname 15 graden) ook het gewicht aanpassen? Houdt de tesla routeplanner ook rekening met het feitelijke gewicht in de auto (personen, bagage)?
 
Last edited:
Installeer ook even de ChargeMap app (en bestel anders ook voor het gemak de ChargeMap Laadpas). Altijd handig om een extra pas op zak te hebben. Mijn ervaring in Frankrijk is dat een Type2 kabel (zo eentje die je nu ook gebruikt voor op straat te laden) wel voldoende is.
 
Installeer ook even de ChargeMap app (en bestel anders ook voor het gemak de ChargeMap Laadpas). Altijd handig om een extra pas op zak te hebben. Mijn ervaring in Frankrijk is dat een Type2 kabel (zo eentje die je nu ook gebruikt voor op straat te laden) wel voldoende is.

Dank.

We hebben de tesla M3 nog niet (gisteren besteld), dus ook nog geen type 2 lader;) Wordt die standaard bij de M3 geleverd? Zie ook mijn draadje bij "beginners". Het duizelt me nog een beetje met al die verschillende laders...
 
Gefeliciteerd met de nieuwe wagen! :)

De meeste laadpalen in Frankrijk hebben verschillende soorten aansluitingen (in 1 laadpaal, hoe makkelijk is dat! ;) ) Vandaar dat je op apps als ChargeMap bij een locatie/laadpaal meerdere aansluitpunten ziet.

Daartussen zit meestal wel een Type2 aansluiting (ik ben er de keren dat ik met de MX in Frankrijk was geen straatlaadpaal tegen gekomen waarbij mijn laadkabel niet paste)

Ik ga er vanuit dat op een M3 een laadkabel wordt geleverd. Weet alleen niet of er een mobiele lader wordt geleverd bij een M3.

Mocht je nog een extra laadkabel willen bestellen, neem er dan eentje die wat langer is dan de door Tesla geleverde kabel. Een paar meter extra is altijd handig. En even opletten dat je wel een 32A kabel bestelt. Die is wat dikker, zwaarder en wat duurder, maar kan je wel max. 22kW op laden. In veel gebieden in Frankrijk reken je per minuut af (tarieven verschillen per gebied, vorig jaar Normandië betaalde ik iets van €0,03/minuut, soms met starttarief van een paar dubbeltjes), dus dan wil je wel zoveel mogelijk kW’tje per minuut laden.