Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Kan ook zijn dat je lader te veel stroom trekt. Dit kun je oplossen door, voor je hem aansluit, in de auto de laadstroom eerst heel laag in te stelllen, bv op 4 Amp. Als hij het dan wel doet zie je in je scherm bv 4/13 staan en weet je dat je hem maximaal op 13 kunt instellen.
 
We moeten echt hopen dat meer aanbieders overgaan op betalen per minuut aan de laadpaal, of je nu laadt of niet. Ik zie het steeds vaker: elektrische auto's die een paal bezet houden, zonder te laden.

Ben ik het niet mee eens. Dan krijg je dat mensen halverwege diners, vergaderingen of wat men dan ook aan het doen is 'de auto moet verplaatsen'. Dan haal je het grote voordeel van de EV weg.

Er moeten gewoon meer laadpalen komen.

Bovendien hebben volgens mij niet alle EVs een App-achtig systeem waarmee je kunt zien of het laden is voltooid.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Afrekenen per minuut aangesloten op de laadpaal vind ik best een goed idee. (In het buitenland is dit trouwens vrij gebruikelijk). Ik denk dat je in ieder geval bewuster gaat laden.

Tijdens vergaderingen zijn altijd wel plas/rookpauzes (tenminste de vergaderingen die ik meemaak.)

Als ik de best-sellers bekijk op het gebied van EV’s, denk ik niet dat deze geen appje hebben voor het monitoren van de laadsessie. Het merendeel van de EV’s die ik dagelijks zie zijn Tesla’s ;) een paar Zoe’s, verdwaalde iPace en hier en daar een Leaf. Daarnaast kan je via de app van je laadpasaanbieder ook de laadsessie monitoren. Tenzij je in een bunker zonder WiFi zit, maar dan heb je aan de meest fancy app systemen ook niks.
 
Tijdens vergaderingen zijn altijd wel plas/rookpauzes (tenminste de vergaderingen die ik meemaak.)

Het was slechts een voorbeeld, maar neem een concert, film of je zit gewoon op je werk in een klus waar je niet uit kunt. Er zijn zat situaties waar je auto "moeten" weghalen gewoon ronduit vervelend is.

Ik vind het symptoombestrijding voor het werkelijke probleem: Te weinig laadpalen
 
  • Like
Reactions: Superendo
@Unit106 omdat ik hem bij de ANWB heb gekocht toen ik nog privé reed. Uiteraard declareer ik de kosten bij de zaak als ik er met de zakelijke auto gebruik van maak.

Heeft iemand trouwens al de tolbadge ontvangen met EV-korting? Ik had hem 2 weken voor vertrek aangevraagd, maar dat was kennelijke te kort..
 
Misschien is dit al voorbijgekomen in dit draadje, maar wou even het volgende melden: ik heb al 5 dagen zorgeloos occasioneel geladen aan het huisje in de Provence. Natuurlijk met 25 m extra kabel en het omkeren van de stekker maar deze ochtend stopte de tesla plotseling met laden. Geen lichtje op de UMC , nog steeds stroom op het stopcontact. Ander stopcontact geprobeerd - niets geen rood of groen lichtje - niets. Ik dus bellen naar teslaservice, 20 min in de wacht, reset van UMC gedaan (blijkbaar 15s ingeduwd houden), nog steeds niets, case laten aanmaken want ik dacht natuurlijk dat de UMC zelf kapot was. En gevraagd of ze de case wilden overzetten naar service center van Aix-en-prov (123km rijden).

Na nog wat gezwommen te hebben, ging ik nog maar eens proberen, blijkt alles ineens wel te werken maar ik zag dat er maar 201 v uit het stopcontact kwam. Ik denk dus dat het stroomnetwerk hier niet al te constant is en dat dit ervoor kan zorgen dat de UMC geen enkel lampje laat branden.

Moraal van het verhaal: Als het opladen in de Provence niet werkt, eerst even gaan zwemmen, glaasje drinken en dan nog eens proberen
 
En om nog even terug te komen op zwarte zaterdag: de beperkende factor is nog met voorsprong de files en niet de SUC capaciteit. Zelf ondervonden 1 keer in valances een stall moeten delen voor 10 min. Al de anderen ( Lille , champagne, Châteauvillain , macon, Aix ) geen problemen ondervonden. Op zaterdag hebben we vanaf Macon tot eindbestemming 10u gereden over 500 km . Maar zelf voor gekozen natuurlijk
 
Gisteren overdag naar Zuid-Frankrijk doorgereden. Rustige SuC's en nog niet meer dat 50% vol dus direct vol vermogen laden en dat meestal bijzonder genoeg op 116 of 117 maar 118 niet aangetikt.

Op de camping meegekeken hoeveel ampère de zekering was. Die was ook echt maar 10A dus sta nu te laden met 10A. Voor aankomst gezorgd dat ik met 40A bij de camping aankwam om zeker te zijn dat ik nog een SuC kon halen. In de buurt enkel 11kW palen dus tsja dat zet geen zoden aan de dijk. In eerste instantie ook op de camping rode UMC. Echter, omdraaien via een stekkerdoos gaf groen. Kennelijk vaak verkeerd bedraad in FR.

Wel ook in FR de SuC's net niet ideaal tov de snelweg zoals ook in NL. In DE vind ik het beter geregeld.

Ik lijk wel een filmster hier. Tesla's zijn echt nog bijzonder. Je ziet ze amper! Heb 1 Franse 3, X en S gezien. Verder Noren en Nederlanders.

Verbruik buiten de snelweg is super gunstig met deze temperaturen van plus 30.

Doordat ik bij Euro Disney niet heb kunnen halen en voor de zekerheid met 40% aankomen IPV van 5% heeft me dit 30 + 95 + 35 = 160kWh laadtijd gekost op de heenreis als ook het regelen van de laadpaal op Euro Disney en weer terug rijden. Op de terugreis straks gelukkig wel met 100% vertrekken en met <5% thuis komen.

Al met al weer wat geleerd en bagage voor de volgende reis.
 
Misschien is dit al voorbijgekomen in dit draadje, maar wou even het volgende melden: ik heb al 5 dagen zorgeloos occasioneel geladen aan het huisje in de Provence. Natuurlijk met 25 m extra kabel en het omkeren van de stekker maar deze ochtend stopte de tesla plotseling met laden. Geen lichtje op de UMC , nog steeds stroom op het stopcontact. Ander stopcontact geprobeerd - niets geen rood of groen lichtje - niets. Ik dus bellen naar teslaservice, 20 min in de wacht, reset van UMC gedaan (blijkbaar 15s ingeduwd houden), nog steeds niets, case laten aanmaken want ik dacht natuurlijk dat de UMC zelf kapot was. En gevraagd of ze de case wilden overzetten naar service center van Aix-en-prov (123km rijden).

Na nog wat gezwommen te hebben, ging ik nog maar eens proberen, blijkt alles ineens wel te werken maar ik zag dat er maar 201 v uit het stopcontact kwam. Ik denk dus dat het stroomnetwerk hier niet al te constant is en dat dit ervoor kan zorgen dat de UMC geen enkel lampje laat branden.

Moraal van het verhaal: Als het opladen in de Provence niet werkt, eerst even gaan zwemmen, glaasje drinken en dan nog eens proberen
Bij mij werd het laden met de UMC ook onderbroken vandaag bij het aftoppen naar 90% nadat ik de baguettes gehaald had. Dat kwam naar mijn mening omdat de UMC in de volle zon lag en het erg warm was vandaag. Dus een stoel boven de UMC gezet en na 5 minuten nog een keer geprobeerd. Toen werkte het weer.
 
Misschien is dit al voorbijgekomen in dit draadje, maar wou even het volgende melden: ik heb al 5 dagen zorgeloos occasioneel geladen aan het huisje in de Provence. Natuurlijk met 25 m extra kabel en het omkeren van de stekker maar deze ochtend stopte de tesla plotseling met laden. Geen lichtje op de UMC , nog steeds stroom op het stopcontact. Ander stopcontact geprobeerd - niets geen rood of groen lichtje - niets. Ik dus bellen naar teslaservice, 20 min in de wacht, reset van UMC gedaan (blijkbaar 15s ingeduwd houden), nog steeds niets, case laten aanmaken want ik dacht natuurlijk dat de UMC zelf kapot was. En gevraagd of ze de case wilden overzetten naar service center van Aix-en-prov (123km rijden).

Na nog wat gezwommen te hebben, ging ik nog maar eens proberen, blijkt alles ineens wel te werken maar ik zag dat er maar 201 v uit het stopcontact kwam. Ik denk dus dat het stroomnetwerk hier niet al te constant is en dat dit ervoor kan zorgen dat de UMC geen enkel lampje laat branden.

Moraal van het verhaal: Als het opladen in de Provence niet werkt, eerst even gaan zwemmen, glaasje drinken en dan nog eens proberen

200V is de ondergrens voor de UMC. Als het voorheen wel werkte en nu ineens niet (of je net op de grens zit) kan het ook zijn dat je een al reeds slecht circuit door de zware langdurige belasting van de auto nog verder hebt verslechterd waardoor je nu onder de grenswaarde bent gekomen. Wellicht werkt een ander stopcontact op een andere groep beter?

Dat het energie net zelf fluctureert kan uiteraard ook.
 
  • Informative
Reactions: Willem80
Ik zit ook in de Provence en heb vergelijkbare problemen gehad. Laden werd vaak onderbroken, inderdaad als de stroom richting de 200v ging. De toevoer lijkt hier weinig constant te zijn.

Hiervoor in de Dordogne helemaal geen problemen, laden via de UMC beviel daar super. Valt overigens ook op dat het aantal publieke laadpunten hier in de Provence best beperkt is, zeker in vergelijking met de Dordogne waar zo ongeveer ieder dorp met een kerk (en dat zijn er nogal wat) ook een laadpaal heeft...
 
  • Informative
Reactions: Willem80
Op mijn bestemming in Frankrijk aangekomen blijken mijn eerdere pasjes en key van Newmotion niet meer te werken bij de laadpaal in het dorp.
Na veel proberen eens mijn pinpas aangeboden... En.. Ja hoor! Gewoon werken
Was het een paal waarbij je eerst je pas moet aanbieden en dan op een groen knopje moet drukken? We kregen het niet voor elkaar, hadden 3 verschillende laadpassen bij ons...
 
Was het een paal waarbij je eerst je pas moet aanbieden en dan op een groen knopje moet drukken? We kregen het niet voor elkaar, hadden 3 verschillende laadpassen bij ons...
Geduld is belangrijk bij de laadpalen.
Als eerste moet je de kant selecteren met het metalen knopje. Pas als de pijl groen is dan de pas aanbieden voor de kaartlezer in het midden. Let op pas plat houden en stil houden. Soms duurt het enige tijd voordat de kaart wordt herkend.
Dan hoor je een zachte klik en de kap kan je dan opendraaien.
Kabel aansluiten en kap sluiten.
Pas als de kap gesloten is start het laden.
Bij weggaan kan je in de auto het laden stoppen. De kant waar je laad selecteren met het knopje, kaart aanbieden, kap wordt ontgrendeld. Kabel in de auto kap sluiten.
Bij de paal in mijn dorpje waar ik was was het enkele dagen niet mogelijk met mijn newmotionpas te laden. Toen zag ik op het scherm dag ik ook mijn credit card kon aanbieden, mijn gewone pinpas werkte ook toen.
Bijkomstigheid was dat ik na laden exact zag wat de kosten waren.
Let met de palen in Frankrijk wel op dat je een start tarief betaal, dan het aantal kW maar ook het aantal minuten, dus laa(d)'t de auto niet onnodig staan als hij/zij vol is
Nog een laatste tip die ik las op het forum, wespen vinden het ook een geweldige plek om hun nesten te maken in de afgesloten kap.... Suc6!
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Haipac and Willem80