Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag 989 km gereden vanaf de Atlantische ocean naar huis. Lekker doorgereden met 113 km/u gemiddeld en 228 Wh/km verbruikt. In totaal 8:44 uur gereden en 2:44 uur geladen. Gemiddelde reissnelheid was in totaal dus 86,25 km/u. Door de lagere supercharge-snelheid in de laatste firmware hebben we toch wel een paar keer zitten wachten tot we weer verder konden.
 
Zondag terug van twee weken Frankrijk (800km enkele reis), heen via de ABRP gereden eigenlijk zonder problemen en met 1 lange stop en twee korte op de plek van bestemming. terug zelf wat wezen spelen met laadtijden en vroeg gaan rijden met een volle accu vervolgens een lange stop met ontbijt. Daarna weer volle bak door en weer een langere stop met lunch. Scheelde mij ten opzichte van ABRP 1 laadstop. Uiteindelijk terug langer staan laden maar door een combi met eten nooit erg in gehad. Was ook meteen voor de kids een mooi moment de benen te strekken.

btw ik reed twee keer op een zondag, absolute aanrader, lege wegen, tol poortjes en vaak de enige bij een SuC.
 
Ik wil een milieusticker voor F aanschaffen, paar vragen:

wat is de euro norm van een Tesla M3?
wat is de "emission CO2"? ik neen aan "0"?
"le justificatif d'immatriculation", is dat een kopie van het groene kentekenbewijs? Mag dat ook in zwart-wit?

Nog andere aandachtspunten?

Schermafbeelding 2019-09-08 om 13.56.43.png
 
Zondag terug van twee weken Frankrijk (800km enkele reis), heen via de ABRP gereden eigenlijk zonder problemen en met 1 lange stop en twee korte op de plek van bestemming. terug zelf wat wezen spelen met laadtijden en vroeg gaan rijden met een volle accu vervolgens een lange stop met ontbijt. Daarna weer volle bak door en weer een langere stop met lunch. Scheelde mij ten opzichte van ABRP 1 laadstop. Uiteindelijk terug langer staan laden maar door een combi met eten nooit erg in gehad. Was ook meteen voor de kids een mooi moment de benen te strekken.

btw ik reed twee keer op een zondag, absolute aanrader, lege wegen, tol poortjes en vaak de enige bij een SuC.
Shhhst, nie zeggen;)
 
Ik wil een milieusticker voor F aanschaffen, paar vragen:

wat is de euro norm van een Tesla M3?
wat is de "emission CO2"? ik neen aan "0"?
"le justificatif d'immatriculation", is dat een kopie van het groene kentekenbewijs? Mag dat ook in zwart-wit?

Nog andere aandachtspunten?

View attachment 452017
Waarom neem je geen foto?
En de website laten vertalen in het Nederlands kan ook heel handig zijn, het formulier om in te vullen is dan wat makkelijker leesbaar voor ons Nederlanders
 
Last edited:
We zijn al weer een weekje terug van een heerlijke korte vakantie in Frankrijk. Twee dagen Honfleur Normandie, 1 dag Parijs, en 5 dagen kamperen in de Ardèche. Totaal 2700 km gereden en geen laadkosten. In Honfleur in het centrum bij een Airbnb geslapen met prive parkeerplaats. Daar gewoon op het stopcontact met 8 ampere langzaam geladen. Deden daar toch alles te voet. In Parijs in een parkeergarage gestaan maar daar niet geladen. en uiteindelijk in Vallon Pont D Arc. de dagelijkse ritjes bijgeladen vanaf het campingstopcontact met 9 ampere. Je kon er overigens ook een Renault Zoe huren. Heb nog even gedacht om de lader van de zoe uit te proberen. Puur voor de lol, want nodig was het niet. Overdag in de hitte bijladen heb ik niet gedaan om mijn medekampeerders niet te storen met de ventilator die na een tijdje laden begon te loeien. Overigens drie dag lang mijn Duitse overbuurman (eigenaar van een 28 jaar oude Toyota Landcruiser 4.5 diesel) op bezoek gehad die zich steeds in zijn arm kneep en niet kon voorstellen dat we met een elektrische auto naar zuid frankrijk waren gereden. HIj begreep al helemaal niet dat wij naast de auto in een pop-up tentje sliepen. Kon hem niet echt overtuigen geloof ik, maar hij vond het wel mooi dat ik op afstand de auto liet precoolen als de binnentemperatuur 49 graden was en we weer een ritje wilde maken. Tja duidelijk geval van voorsprong door techniek [NOT]

ballade.PNG


De rest allemaal bij tesla superchargers geladen en plezier gehad van het gratis superchargen. Ging fantastisch. Ontbijt, lunch en overnachtingen een beetje afgestemd en uiteindelijk denk ik minder dan een uur totaal extra voor puur laden nodig gehad. Vooraf nog een gratis tol-badge besteld bij Area. Twee formulieren invullen (tijdbesteding van 5 minuten) en hij lag wat later in de bus. Tips: ook de 3 bladzijden met algemene voorwaarden moeten ondertekend mee worden gestuurd en je moet duidelijk schrijven. Mijn badge kwam wat later doordat het adres totaal niet klopte als gevolg van mijn schrijfkunst. Vandaag de factuur binnen van Area. Denk dat de tol kosten normale tarieven zijn en dat het abonnement en wat ander zaken gratis zijn.

Al met al besloten om zo vaker te gaan toeren.
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik wil een milieusticker voor F aanschaffen, paar vragen:

wat is de euro norm van een Tesla M3?
wat is de "emission CO2"? ik neen aan "0"?
"le justificatif d'immatriculation", is dat een kopie van het groene kentekenbewijs? Mag dat ook in zwart-wit?

Nog andere aandachtspunten?

View attachment 452017
De letter/nummer combinaties van het invulformulier komen overeen met de letter/nummer combinaties op je kentekenkaart. Gewoon je kentekenkaart erbij pakken dus en letterlijk overnemen.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Hier hebben de andere gezinsleden besloten dat we volgend jaar toch maar terug met de Sharan 2.2 benzine naar de Provence gaan en niet meer met de X P90d.

Alles in totaal hebben we er 14u opgezet ipv 10u vanuit Brussel. In het opgaan wou ik s nachts rijden. Maar met kinderen van 2 en 4 jaar die bij iedere laadstop opnieuw wakker werden om de 2u was dit geen feest. S avonds om 21u vertrokken en 5 laadstops later om 11u toegekomen op bestemming. Geflitst geweest in Metz, maar nog geen boete in de bus.

Aan de huurvilla kunnen laden met de umc en Nederlandse verlengkabel ipv Belgische. Top!

Terugkeer overdag gedaan en vertrokken om 10u s ochtends om net na middernacht thuis te komen. Via Reims is het wel een betere route en niet geflitst. Onderweg wel een model X tegengekomen langs de autoweg met panne. Deze was van een familie die ze net takelden. Ik kan alleen maar lege batterij vermoeden?

Bij laatste laadstop in Reims waren de kinderen het zo beu dat we slechts tot 84% geladen hebben ipv 97% wat hij aangaf. Het gevolg was de Charleroi route aan 90km/u om de supercharger in Nijvel te halen ipv thuis te komen. Wel maar 20min extra laden, maar weer geklaag.

Voordeel is nu wel dat de vrouw volgend jaar met de ice rijdt en ik dan kan uitrusten.
 
Hier hebben de andere gezinsleden besloten dat we volgend jaar toch maar terug met de Sharan 2.2 benzine naar de Provence gaan en niet meer met de X P90d.

Alles in totaal hebben we er 14u opgezet ipv 10u vanuit Brussel. In het opgaan wou ik s nachts rijden. Maar met kinderen van 2 en 4 jaar die bij iedere laadstop opnieuw wakker werden om de 2u was dit geen feest. S avonds om 21u vertrokken en 5 laadstops later om 11u toegekomen op bestemming. Geflitst geweest in Metz, maar nog geen boete in de bus.

Aan de huurvilla kunnen laden met de umc en Nederlandse verlengkabel ipv Belgische. Top!

Terugkeer overdag gedaan en vertrokken om 10u s ochtends om net na middernacht thuis te komen. Via Reims is het wel een betere route en niet geflitst. Onderweg wel een model X tegengekomen langs de autoweg met panne. Deze was van een familie die ze net takelden. Ik kan alleen maar lege batterij vermoeden?

Bij laatste laadstop in Reims waren de kinderen het zo beu dat we slechts tot 84% geladen hebben ipv 97% wat hij aangaf. Het gevolg was de Charleroi route aan 90km/u om de supercharger in Nijvel te halen ipv thuis te komen. Wel maar 20min extra laden, maar weer geklaag.

Voordeel is nu wel dat de vrouw volgend jaar met de ice rijdt en ik dan kan uitrusten.

Optie om de volgende keer wel met de MX maar zonder kinderen op vakantie te gaan?:cool:

Om de 2 uur laden/stoppen is een mooi interval om als bestuurder je rust te kunnen pakken en fris uitgerust op de bestemming aan te komen. Telt voor mij iets zwaarder dan de nukken van de passagiers ;)

Misschien heb ik makkelijk praten, heb geen koters :cool:
 
Hier hebben de andere gezinsleden besloten dat we volgend jaar toch maar terug met de Sharan 2.2 benzine naar de Provence gaan en niet meer met de X P90d.

Alles in totaal hebben we er 14u opgezet ipv 10u vanuit Brussel. In het opgaan wou ik s nachts rijden. Maar met kinderen van 2 en 4 jaar die bij iedere laadstop opnieuw wakker werden om de 2u was dit geen feest. S avonds om 21u vertrokken en 5 laadstops later om 11u toegekomen op bestemming. Geflitst geweest in Metz, maar nog geen boete in de bus.

Aan de huurvilla kunnen laden met de umc en Nederlandse verlengkabel ipv Belgische. Top!

Terugkeer overdag gedaan en vertrokken om 10u s ochtends om net na middernacht thuis te komen. Via Reims is het wel een betere route en niet geflitst. Onderweg wel een model X tegengekomen langs de autoweg met panne. Deze was van een familie die ze net takelden. Ik kan alleen maar lege batterij vermoeden?

Bij laatste laadstop in Reims waren de kinderen het zo beu dat we slechts tot 84% geladen hebben ipv 97% wat hij aangaf. Het gevolg was de Charleroi route aan 90km/u om de supercharger in Nijvel te halen ipv thuis te komen. Wel maar 20min extra laden, maar weer geklaag.

Voordeel is nu wel dat de vrouw volgend jaar met de ice rijdt en ik dan kan uitrusten.
Mijn advies is om op een andere manier te laden. Het doel is zoveel mogelijk kW in je accu te krijgen in zo weinig mogelijk tijd. Je wagen laadt het snelst als je SoC tussen de 0 en 50% is. Plan je laadstops dus zo dat je nagenoeg leeg aankomt bij de volgende SuC, en vertrek weer als je de volgende SuC op ca. 2 uur afstand kunt halen met een reserve van 5-10%. Zet om te beginnen de weergave van de accu capaciteit op percentage i.p.v. range in kilometers.

Als je tijdens het laden de volgende SuC al in je navigatie zet, de navigatie start en vervolgens de energie app kiest kun je precies zien wat je SoC op de bestemming naar verwachting zal zijn (en dit wordt tijdens het laden continue bij gewerkt). Zodra deze tussen de 5 en 10% aangeeft kun je vertrekken. Tijdens de rit de energie app open laten staan en je kunt precies volgen wat je real time gebruik is t.o.v. het verwachte gebruik bij vertrek, en zonodig je snelheid aanpassen als je in de grafiek ziet dat je werkelijke gebruik boven het verwachte gebruik ligt. In mijn ervaring is de app zéér betrouwbaar, d.w.z. als ie aangeeft dat je met 5% aan zult komen is dat ook zo (mits je je aan de snelheidslimieten houdt). Ik hou zelf met een gerust hart 5% bij bestemming aan, en de laatste 20 kilometer maak ik me ook niet druk als de verwachting onder de 5% komt. Ben regelmatig aangekomen met een SoC tussen de 1 en 5%. Uiteraard wél zorgen dat je de afslag niet mist bij zulke marges :cool:.

De enige keer dat je bijna helemaal vol laadt is tijdens de lunch of het diner, ik kies de laadstop rond etenstijd dan ook op basis van de lokaal aanwezige horeca. De iOS app Supercharges is daarbij handig, daarin staat veel informatie over de POIs ter plaatse.

Je zult dan per laadbeurt tussen de 15 en 20 minuten max. kwijt zijn, en dat is met een gezin met kinderen al gauw de tijd die nodig is voor een sanitaire stop en een bak koffie. Om de 2 à 3 uur stoppen is ook vele malen relaxter dan maar door jakkeren (en ook veiliger). Als je op een rit van 10 uur 4 uur aan het laden bent doe je iets niet goed.

De website A Better Routeplanner is ook een handige tool om je laaddstops efficient te plannen. Een voorbeeld plan voor jouw terugreis zou kunnen zijn:

2019-09-13_15-11-43.png
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS, SMU and TM3LR
Dank voor de tips, maar die had ik ook. Ik had bij abrp 11uur voorspeld. Ze waren dus nog lastiger toen het 14u werd. Op de terugweg wou ik bij iedere stop even iets ontspannend doen voor de kids. Dat is op het einde van de dag slecht uitgevallen. Er zat ook een uur file bij.

Ik heb de X ondertussen bijna vier jaar. In België nooit enig probleem gehad voor langere afstanden. Maar voor 1100km te rijden is een ice gewoon nog beter, of een toekomstige batterij die 3x zo snel kan laden. Komt allemaal ooit wel goed!