Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik overweeg in het voorjaar naar Frankrijk op (kampeer)vakantie te gaan. Voor mij de eerste keer in Frankrijk met de Tesla. Over de supercharger mogelijkheden maak ik me niet zo druk.

Wat betreft de openbare laadvoorzieningen in kleinere dorpjes: heb ik daar nog steeds een afwijkende stekker nodig of kun je inmiddels goed terecht met een type 2 stekker?
 
  • Love
Reactions: DresOne
Als je op chargemap oid kijkt kan je de laadpalen in de omgeving zien en ook welke soort stekkers je nodig hebt volgens mij. Ben mijn vakantie aan het plannen en doe dat ook en dan kijk ik ook of mijn laadpas compatibel is ;)
 
Ik overweeg in het voorjaar naar Frankrijk op (kampeer)vakantie te gaan. Voor mij de eerste keer in Frankrijk met de Tesla. Over de supercharger mogelijkheden maak ik me niet zo druk.

Wat betreft de openbare laadvoorzieningen in kleinere dorpjes: heb ik daar nog steeds een afwijkende stekker nodig of kun je inmiddels goed terecht met een type 2 stekker?

In de Haute Savoie is het allemaal type 2. Plug Surfing en New Motion pas is vrijwel altijd voldoende.
 
Ik overweeg in het voorjaar naar Frankrijk op (kampeer)vakantie te gaan. Voor mij de eerste keer in Frankrijk met de Tesla. Over de supercharger mogelijkheden maak ik me niet zo druk.

Wat betreft de openbare laadvoorzieningen in kleinere dorpjes: heb ik daar nog steeds een afwijkende stekker nodig of kun je inmiddels goed terecht met een type 2 stekker?

Beetje OT: Enne, mocht je die afwijkende stekker (type 3) willen hebben voor alle zekerheid, dan heb ik 'm nog wel liggen voor je in bijna nieuwstaat.
 
Ik dacht ik kijk even op de Val Thorens webcam feed. Ik zie gewoon mensen skiën! Ik had in December geannuleerd en had het idee dat alles dicht was.

Als ik zo lees is het enkel nodig een negatieve PCR test te tonen + mondkapje in de skiliften te dragen.
 
Ik heb net even een touroperator gebeld. De meeste zo niet alle Nederlandse operators boeken geen vakanties.

Situatie Frankrijk op dit moment:

- Grenzen zijn open
- WEL negatieve PCR test momenteel nodig om met de auto naar Frankrijk reizen
- Je kunt skiën, medische negatieve PCR uitslag max 72u bij de liften tonen
- Wil je langer skiën dan zul je ter plaatse een PCR test moeten uitvoeren.
- Mondmasker op bij de liften, winkels, etc.
- Reisverzekering dekt geen covid kosten
- Zorgverzekering dekt covid kosten op basis van Hollandse kosten, extra kosten is eigen risico
- Transport naar NL is op eigen risico
- Bij terugkomst 10 dagen in quarantaine
- Na 5 dagen mag je je laten testen en bij negatieve uitslag uit quarantaine

Reisadvies Frankrijk | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Toch tijd voor winterbanden om m'n S100D en 2 dagen Valto te pakken? :)

Op de beelden is het echt uitgestorven! Het beste jaar om te skiën denk ik.


EDIT:

Het lijkt erop dat je bij aankomst een PCR test moet laten uitvoeren volgens Covid-19 - Reizen naar Frankrijk
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Ons skigebied (Les Orres) is gesloten. Slechts 1 lift is open, voor sportskiërs en niet voor recreanten. Sommigen zie je op de webcam wel een stuk naar boven lopen en vervolgens naar beneden skiën.

Heeft dat niet met de tijd te maken? Het is nu 17:20

EDIT:

Yes, ook voor Valto: Clean United Label - Covid-19 Val Thorens – Ski resort France, ski holiday french Alps

"Following a meeting between the Prime Minister, Jean Castex, and mountain stakeholders, it was decided that the ski lifts will remain closed in February, with no date for reopening announced."

Jeetje zeg, blij gemaakt met een dode mus!
 
Ik overweeg in het voorjaar naar Frankrijk op (kampeer)vakantie te gaan. Voor mij de eerste keer in Frankrijk met de Tesla. Over de supercharger mogelijkheden maak ik me niet zo druk.

Wat betreft de openbare laadvoorzieningen in kleinere dorpjes: heb ik daar nog steeds een afwijkende stekker nodig of kun je inmiddels goed terecht met een type 2 stekker?
Mijn ervaring afgelopen zomer was prima.
In de kleine dorpen heb je diverse stekkers aan de laadpaal zitten.
Met de chargemap app, en een laadpas van hun kom je een heel eind. Eigenlijk geen andere nodig gehad.
Gewoon bekijken welke passen ze accepteren, en zoeken naar de goedkoopste. Chargemap was daar zelf een van.
 
  • Informative
Reactions: Roel87
Ik overweeg in het voorjaar naar Frankrijk op (kampeer)vakantie te gaan. Voor mij de eerste keer in Frankrijk met de Tesla. Over de supercharger mogelijkheden maak ik me niet zo druk.

Wat betreft de openbare laadvoorzieningen in kleinere dorpjes: heb ik daar nog steeds een afwijkende stekker nodig of kun je inmiddels goed terecht met een type 2 stekker?
Ik ben al twee keer naar frankrijk gegaan met de X75D tot nu toe altijd gewoon met mennekes 2 kunnen laden. Tot nu toe was het op de campings ook altijd gratis laden.
 
  • Informative
Reactions: Roel87
Wilde even kijken hoe lang volgens de auto het duurde voordat we deze zomer op de (geplande) vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk te komen, maar als ik de bestemming ingeef in de navigatie krijg ik de melding 'Geen route gevonden naar deze locatie'. Dit terwijl hij eerst wel een route berekent en deze even in beeld verschijnt.
Dit wordt onze eerste verre vakantie met deze auto, is dit een normaal fenomeen bij een lange rit, of waar zou het aan kunnen liggen? De batterij is bv 80% vol, dus daar kan het niet aan liggen.
 
Wilde even kijken hoe lang volgens de auto het duurde voordat we deze zomer op de (geplande) vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk te komen, maar als ik de bestemming ingeef in de navigatie krijg ik de melding 'Geen route gevonden naar deze locatie'. Dit terwijl hij eerst wel een route berekent en deze even in beeld verschijnt.
Dit wordt onze eerste verre vakantie met deze auto, is dit een normaal fenomeen bij een lange rit, of waar zou het aan kunnen liggen? De batterij is bv 80% vol, dus daar kan het niet aan liggen.

Dat had ik donderdag in Lauenau ook. Wel een route berekenen maar niet met een oplossing komen en geen berekening kunnen of en waar ik zou moeten laden. Waardoor ik iets te vroeg weg reed en nog even in Emsburen moest stoppen voordat ik mijn geplande CCS test in Apeldoorn Oost kon doen. (ja ik weet dat het bij alle supercharger had gekund, maar wou even naar de V3) Bij Emsburen werkte de berekening wel weer. En nu thuis ook weer naar Lauenau.

Abetterrouteplanner werkt handiger dan in de Tesla.
 
  • Informative
Reactions: phrank
Ik gebruik inmiddels voor onze reizen in Frankrijk de volgende strategie:

- eerst de route plannen in ABRP
- netjes de SuCs noteren op een blaadje, incl. tussenliggende SuCs voor noodgevallen
- dan in de auto de eindbestemming invoeren en gaan rijden
- papiertje met SuCs kwijtraken, waarschijnlijk bij de tweede kotsbeurt van de oudste
- rest van de vakantie gewoon doen wat de auto aangeeft

Wel blijf ik ABRP vooraf checken voor routes waar geen SuCs in de buurt zijn, bij bergritjes rondom de locatie bijvoorbeeld. Chargemap (en de NewMotion-pas!) gebruik ik om lokaal te druppelen, werkt meestal feilloos.
 
Weet iemand wat de situatie is mbt rijden in Frankrijk tijdens de huidige lockdown? Wordt er gecontroleerd aan de grens en op de snelweg? Moet je een recente negatieve test bij je hebben? Is SuC Lille bijvoorbeeld open?
Je mag alleen voor een noodzakelijke reis naar en door Frankrijk. Ze zijn sinds vandaag weer in een strenge lockdown. Dus reken maar dat er gecontroleerd wordt bij de peages. Als je er niet per se moet zijn zou ik gewoon thuisblijven.
 
  • Like
Reactions: job-lek