Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren teruggekomen van een rondreis van 2 weken door Frankrijk van 3800 km. 14 keer aan een SuC gestaan, 2 ’zwarte’ zaterdagen. Slechts 1 keer 10 minuten moeten wachten in Narbonne. Deze SuC is extra druk ivm de route naar Spanje. Overal veel NL Tesla‘s trouwens, maar de Fransen zijn hun opmars begonnen.
 
Gisteren teruggekomen van een rondreis van 2 weken door Frankrijk van 3800 km. 14 keer aan een SuC gestaan, 2 ’zwarte’ zaterdagen. Slechts 1 keer 10 minuten moeten wachten in Narbonne. Deze SuC is extra druk ivm de route naar Spanje. Overal veel NL Tesla‘s trouwens, maar de Fransen zijn hun opmars begonnen.
Toch snap ik die drukte bij Narbonne niet. Wij reden er ook langs op heen en terugreis van Spanje. Elke keer helemaal vol volgens de navigatie. Rivesaltes hebben wij gepakt en daar vrijwel geen andere Tesla's. Vrees dat iedereen alleen kijkt naar wat de navigatie aangeeft ipv zelf kijken welke rustig zijn.
 
Toch snap ik die drukte bij Narbonne niet. Wij reden er ook langs op heen en terugreis van Spanje. Elke keer helemaal vol volgens de navigatie. Rivesaltes hebben wij gepakt en daar vrijwel geen andere Tesla's. Vrees dat iedereen alleen kijkt naar wat de navigatie aangeeft ipv zelf kijken welke rustig zijn.
Ik snap dat ook niet. Komende vanuit het zuiden heb ik eerst wel Rivesaltes gebruikt. Gemerkt dat de V3-laders niet zo heel betrouwbaar waren in de hitte. 3 of 4 wilden niet starten. Meerdere auto’s probeerden dat, maar geen geluk. Na 2 dagen toeren in de Languedoc was Narbonne weer het meest geschikt om wat bij te tanken om de reis via Albi naar het noorden te vervolgen.
 
Ben het eens met Robster: de minder gunstige bijtelling na 2018 én de introductie van de Model 3 lijken mij de hoofdredenen voor de scherpe daling in verkopen binnen Nederland van Model S en X.
Verkoopcijfers:

Tesla Model S_verkoopNL.png

Tesla Model X_verkoopNL.png


Tesla Model 3_verkoopNL.png
 
Je kan ook stellen dat de gunstige fiscaliteit in 2018, die in 2019 kwam te vervallen, de verkopen van de S en X toen een boost gaf. Net zoals de beschikbaarheid van de 3 in 2019 toen een boost gaf. De cijfers in 2020 zijn daarentegen voor de S en X al beïnvloed door eerst de geruchten van een refresh, en dan het stopzetten van de productie.
 
Je kan ook stellen dat de gunstige fiscaliteit in 2018, die in 2019 kwam te vervallen, de verkopen van de S en X toen een boost gaf. Net zoals de beschikbaarheid van de 3 in 2019 toen een boost gaf. De cijfers in 2020 zijn daarentegen voor de S en X al beïnvloed door eerst de geruchten van een refresh, en dan het stopzetten van de productie.
en de cijfers in 2020 voor de Model 3?
 
Ik denk dat vooral het beschikbaar komen van alternatieven voor een daling in de verkoop zorgt. De EV-markt in zijn geheel, waarvoor argumenten als minder gunstige fiscaliteit even goed gelden, blijft immers flink groeien.

Dat geldt (denk ik) met name voor de Model 3. Die heeft het in Nederland toch wel zwaar sinds dit jaar en dat begrijp ik wel aangezien je voor rond de €60k tegenwoordig best wat keuze hebt in de EV markt.
De S en X hebben niet zo heel veel concurrenten als je binnen EV en hetzelfde segment wilt blijven. Kan wel zijn dat mensen door de toegenomen keuze in EV modellen ook een geschikte EV kunnen vinden die gunstiger geprijsd is dan de toch wel erg kostbare S en X. En dat daardoor mensen een segmentje lager gaan shoppen.
 
Haha inderdaad, er staat 30km/u, maar ze knallen er harder doorheen. Overigens keek ik er wel van op hoeveel Italianen zelf geen badge hebben, ze staan gewoon in de rij om te betalen..
60 per uur lukt in elk geval. Harder durf ik niet.

Een badge kost geld, niet iedereen heeft het er voor over denk ik. En niet iedereen rijdt met regelmaat over een tolweg. Als ik mag speculeren. Ik vind zo'n badge in elk geval een uitkomst.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Vandaag bij SUC Reims Nord geladen. Van de 6 stalls waren er 3 bezet door 2 ICE Renaults en 1 motor (voldoende reguliere parkeerplaatsen beschikbaar). Ik had de laatste vrije stall met 9% SOC. Ik twijfelde om er wat van te zeggen, maar 1) ik was met mijn vrouw en met 2 kinderen en had geen zin in potentieel bekvechten met het gezin erbij en 2) ik had niet de indruk dat ze wisten dat ze een stall bezet hielden. Lastig wanneer het nog drukker was geweest.
 
Vandaag bij SUC Reims Nord geladen. Van de 6 stalls waren er 3 bezet door 2 ICE Renaults en 1 motor (voldoende reguliere parkeerplaatsen beschikbaar). Ik had de laatste vrije stall met 9% SOC. Ik twijfelde om er wat van te zeggen, maar 1) ik was met mijn vrouw en met 2 kinderen en had geen zin in potentieel bekvechten met het gezin erbij en 2) ik had niet de indruk dat ze wisten dat ze een stall bezet hielden. Lastig wanneer het nog drukker was geweest.
Je zou het toch heel vriendelijk kunnen vragen? Bekvechten is echt niet nodig.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Krisja