Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Onze zomervakantie is geboekt naar Biarritz voor eind juli. De voorgaande reis naar Frankrijk naar de Provence hebben wij een paar stukken peage ingeruild voor mooie RN wegen tussen Troyes en Dijon en door de Jura en over de Route Napoleon. Wat zijn jullie Tesla tips voor het inruilen van peage voor RN naar Biarritz?

nb wij rijden met een Model 3 SR+
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Tarifa naar BE met vermijden van tolwegen. Ga je dan nergens op een tolweg?
Ik heb nu tijdens ons verlof de laatste 2 maanden 5.800 kilometer gemaakt door België, Frankrijk en Spanje zonder ook maar 1 tolweg te gebruiken. Op de meeste plaatsen in Spanje kan je rustig cruisen tegen 100k/u of op de autovia (autoweg, dus geen autosnelweg) tegen 120km/u
Morgen beginnen we aan de terugreis en maken nog enkele korte stops in Spanje en Frankrijk om ergens tegen het eind van de week terug thus te zijn met 8.000 km zonder tolwegen.
 
De laatste keer kostte de RN me 2 uur extra, van België tot Pyreneeën.

Dat voordeel hebben wij gepensioneerden, onze vakantie begint als we de deur achter ons dicht doen, niet op de plaats van bestemming. Een uurtje langer in de wagen en terwijl nog iets zien is zeker geen straf voor ons. Maar dat maakt natuurlijk ieder voor zich uit...
 
Ik heb nu tijdens ons verlof de laatste 2 maanden 5.800 kilometer gemaakt door België, Frankrijk en Spanje zonder ook maar 1 tolweg te gebruiken. Op de meeste plaatsen in Spanje kan je rustig cruisen tegen 100k/u of op de autovia (autoweg, dus geen autosnelweg) tegen 120km/u
Morgen beginnen we aan de terugreis en maken nog enkele korte stops in Spanje en Frankrijk om ergens tegen het eind van de week terug thus te zijn met 8.000 km zonder tolwegen.
Mooie rit… Over twee weken ga ik ongeveer dezelfde rit maken, wij hebben alleen 1 maandje korter. Ik twijfel nog om naar de kust bij Cadiz of bij Malaga te gaan. Rit gaat via west Spanje naar beneden en via het oosten weer omhoog.

In een ander post las ik dat je een pas van Iberdrola hebt, zelf heb ik alleen een ShellRecharge pas, ik neem aan dat dat wel gaat lukken.
Hoe zit het met de beschikbaarheid van de laders? Zijn ze ook daadwerkelijk beschikbaar als dit in de app (bv ShelRecharge app) zo wordt aangegeven? Mijn ervaring is dat ze het in het zuiden niet zo nauw nemen met parkeren, dus ik verwacht zo af en toe een ICE tegen te komen op een laadplek of valt dat wel mee?
 
In een ander post las ik dat je een pas van Iberdrola hebt, zelf heb ik alleen een ShellRecharge pas, ik neem aan dat dat wel gaat lukken.
Hoe zit het met de beschikbaarheid van de laders? Zijn ze ook daadwerkelijk beschikbaar als dit in de app (bv ShelRecharge app) zo wordt aangegeven? Mijn ervaring is dat ze het in het zuiden niet zo nauw nemen met parkeren, dus ik verwacht zo af en toe een ICE tegen te komen op een laadplek of valt dat wel mee?

Als je een beetje uitkijkt (en geluk hebt), kom je met de app. van Iberdrola doorheen Spanje.
Enkel voor onze verplaatsing van Murcia naar Tarifa en terug (een tweedaagse uitstap van 1200km) hebben we de Tesla SuC gebruikt, puur voor het gemak. Al de rest was Iberdrola en Lidl (alle laadbeurten gratis). We zitten nu aan 5.800 km en 210,20€ aan laadkosten bij Tesla SuC.
Zelf hebben we geen ICE op een EV-parking gezien, dat valt dus zeker mee.
 
Zo, onze trip zit er op. Deze morgen om 07u00 thuisgekomen na 8.008 km. Het verbruik over snelwegen, door bergen, dorpen, met zeewind op kop of opzij... het valt allemaal reuze mee.
Nu nog de non-believers onder de vrienden overtuigen dat mijn verlengkabel echt niet zo lang was... 😂

Trip.jpg
 
Dat is een hele goede score! Kun je vertellen wat voor snelheden je reed en je rijstijl beschrijven?
In het buitenland rijd ik zelden boven de toegelaten snelheid. Eerder er net onder (-5km/h).
Mijn rijstijl? Moeilijk te zeggen, de één zegt sportief, de ander zegt zeer sportief. In het verleden reed ik BMW's, Range Rover, Alfa Romeo, Volvo S60 en dat soort wagens. Zegt dat iets over de rijstijl? Misschien niet. Maar , ik rijd graag vooraan en aan de lichten laat ik liever mijn achterlichten zien dan te kijken naar de achterlichten van mijn voorganger 😅
Het bochtenwerk in de bergen vind ik heerlijk, echter zonder ooit het gevaar echt op te zoeken...
 
In het buitenland rijd ik zelden boven de toegelaten snelheid. Eerder er net onder (-5km/h).
Mijn rijstijl? Moeilijk te zeggen, de één zegt sportief, de ander zegt zeer sportief. In het verleden reed ik BMW's, Range Rover, Alfa Romeo, Volvo S60 en dat soort wagens. Zegt dat iets over de rijstijl? Misschien niet. Maar , ik rijd graag vooraan en aan de lichten laat ik liever mijn achterlichten zien dan te kijken naar de achterlichten van mijn voorganger 😅
Het bochtenwerk in de bergen vind ik heerlijk, echter zonder ooit het gevaar echt op te zoeken...
Als ik het goed begreep uit een ander topic reed je met de optie tolwegen vermijden? Want dan veronderstel ik heel wat meer 100 km/u ipv 130 km/u, wat veel scheelt. Rij je met een SR+? Mijn M3P doet 200 Wh/km, wat het algemeen gemiddelde is voor die wagen.
 
Als ik het goed begreep uit een ander topic reed je met de optie tolwegen vermijden?
Inderdaad, snelwegen zijn niet besteed aan mij.
Want dan veronderstel ik heel wat meer 100 km/u ipv 130 km/u, wat veel scheelt.
Snelheid is zeker bepalend voor het verbruik. Maar, ook op de "autovia" (dat is een soort van snelweg zonder tol) zijn snelheden van 120km/h toegelaten
Rij je met een SR+? Mijn M3P doet 200 Wh/km, wat het algemeen gemiddelde is voor die wagen.
Mijn handtekening zegt... SR+(MiC) en op het laatste plaatje zie je mijn algemeen verbruik over 18.000 km en het verbruik van de trip over 8.000km. Beide liggen zeer dicht bij elkaar.
 
Als ik het goed begreep uit een ander topic reed je met de optie tolwegen vermijden? Want dan veronderstel ik heel wat meer 100 km/u ipv 130 km/u, wat veel scheelt. Rij je met een SR+? Mijn M3P doet 200 Wh/km, wat het algemeen gemiddelde is voor die wagen.
Heel eerlijk, ik denk niet dat het verbuik van de verschillende modellen onderling zoveel scheelt bij lage snelheden (-110km/u) en gelijke rijstijl.

Ik vind het heel moeilijk om onderling te vergelijken want alles wordt bepaald door de rijstijl.

Ik heb gisteren het jaarlijkse ritje naar zee gemaakt. 350km en had nog 26% over (gom 171km) met de M3P
(430-440km had dus moeten lukken) Gemiddelde snelheid was 86km/u (file enzo) en op de autostrade niet boven 120. (Veelal 110) wat ik persoonlijk tergend traag vind. (179Wh/km)

Datzelfde ritje deed ik 2 jaar geleden met m’n M3LR (zonder aeros) en ik had 1 laadstop nodig. (enkele procenten om zonder natte broek thuis te geraken) Daar heb ik geen exacte data meer van maar de snelheid zat er toen wel goed in (130-140) (zelfde gezelschap en periode/temp)

Om echt te vergelijken, zou je dus Krisja je wagen een weekje moeten meegeven om echt te vergelijken 😉want ik denk dat een P rijder ook weer net even een ander tempo/idee heeft van snelheid.
 
Kaart met reeds geopende en aangekondigde/getenderde snellaadlokaties in Frankrijk.
Als ik het zo zie valt het met die ‘chargingdesert’ wel mee.
Dat denk je, tot je beseft dat veel van deze locaties maar 1, 2 of 4 laadpalen hebben, en er eigenlijk nog heel wat afstand tussen de locaties is.

Zo lijkt de rit van Brussel naar Parijs mee te vallen, maar zijn enkel de superchargers nog kort bij de snelweg, of staan de laadpalen aan een Aire in maar 1 richting. Daarom dat de supercharger in Valenciennes zo populair is bij ook niet-Tesla's, ook al heeft ie maar 8 stalls.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and OttoR