Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Wij vertrekken zaterdag naar Grindelwald vanuit Hilversum. Ben nog een beetje in dubio, want ik ben niet zo’n fan van de Duitse autobahn (baustelle). ABRP stuurt mij over Duitsland, maar Luxemburg - Straatsburg - Mulehouse -Basel lijkt mij ook een goede optie. En relatief rustig op een zwarte zaterdag. Of sla ik hier helemaal de plank mis?
Langs Luxemburg. Maar Straatsburg links laten liggen door over Nancy en dwars door de Vogezen naar Colmar te rijden. En dit ‘par le col’ en niet ’par le tunnel’. Heerlijk ‘one pedal’ driving in de haarspeldbochten. Is maar 10 minuten langer en nergens payage en veel zuiniger. En nog mooi ook.
Straatsburg kan goed opstroppen in de spitsuren.
 
Wij vertrekken zaterdag naar Grindelwald vanuit Hilversum. Ben nog een beetje in dubio, want ik ben niet zo’n fan van de Duitse autobahn (baustelle). ABRP stuurt mij over Duitsland, maar Luxemburg - Straatsburg - Mulehouse -Basel lijkt mij ook een goede optie. En relatief rustig op een zwarte zaterdag. Of sla ik hier helemaal de plank mis?
Gisteren via de Autobahn door het Ruhrgebied naar Zuid Duitsland gereden. Ik vind het heel onrustig rijden met inderdaad veel werk aan de weg en als dat er niet was Duitsers die met 200 km/u + in je nek hijgen. Ik zou de alternatieve route nemen.
 
  • Like
Reactions: JoostG
Gisteren via de Autobahn door het Ruhrgebied naar Zuid Duitsland gereden. Ik vind het heel onrustig rijden met inderdaad veel werk aan de weg en als dat er niet was Duitsers die met 200 km/u + in je nek hijgen. Ik zou de alternatieve route nemen.
Wij rijden om de week naar Polen / Oekraïne grens en wij vermijden echt de route Rurhgebied en Dresden. Liever over Hannover en Berlijn.
 
Langs Luxemburg. Maar Straatsburg links laten liggen door over Nancy en dwars door de Vogezen naar Colmar te rijden. En dit ‘par le col’ en niet ’par le tunnel’. Heerlijk ‘one pedal’ driving in de haarspeldbochten. Is maar 10 minuten langer en nergens payage en veel zuiniger. En nog mooi ook.
Straatsburg kan goed opstroppen in de spitsuren.
Over de Col de Bonhomme …. Je hebt mij overtuigd!
 
Wij hebben twee laadstops genomen om naar Normandië te gaan, vanuit Roeselare.
De stops gekozen op tijdstip van de kinderen, 9u vertrekken, 10u30 koekje eten en om 12u middageten.
Uiteindelijk was het dus dezelfde tijd (mits iets omrijden voor de SuC) als met onze Passat.
Verbruik met een volle Y + dakkoffer lag op zo'n 230Wh aan 135km/u.
Eerder naar de 200Wh aan 110-120km/u.
Erg tevreden over de ruimte en het gemak in de wagen.
Enkel jammer dat de PPF van de dakdragers net niet alles meeneemt (net naast de stickers een lijntje zichtbaar in de volle zon)
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Dat je nog een dakkoffer nodig hebt. Ik Tetris alles erin en kom in de Y tot de conclusie dat ik aan het eind van mijn spullen nog een stuk kofferruimte over heb. Dat is me nog nooit gebeurd, ook niet met de S.
Twee kleine kindjes (1.5 en 3.5). Een grote buggy voor de kleinste en loopfiets voor de grootste. Frigobox mee.
Dakkoffer zitten alle kleren (tassenset). Toch een zee van ruimte in de auto nog. Uiteindelijk nog een ventilator mee genomen (met meer dan 30 graden en geen airco in het huisje was dat wel aangenaam).
Sub-trunk vol met speelgoed, kleine onderkoffer vol met boekjes en puzzels. Zij-koffers met fietshelm, bal, ...
Komend jaar nog een parasol om bij ons matje te plaatsen als we eten bij de SuC :D
Frunk was om alles van de auto in te doen (ruitenkuis, laadkabels, extra verlengkabel, mobiele lader, kuis spray, ...)
 
Ook terug van vakantie vlakbij Le Beausset. (Formule 1 nog net horen janken toen de wind meezat). Net geen 1200km enkele reis, totaal gemiddeld 187 Wh/km. 5 laadstops heen, 4 terug. (Bewust eentje meer bij heen genomen om op vakantiehuis 3/4 vol aan te komen. Telkens ‘s nachts gereden.

Eerste laadstop na 340km in Metz/Hauconcourt. Ionity genomen met Bonnet app @0.41€/KWh. 190Kw Max. Tweede laadstop wederom Ionity A31 nabij Langres (Val de Meuse mijden). Moeten verplaatsen wegens Max 27Kw - tweede vrolijk naar 187Kw. Laadstalls staan daar schuin, wat in combinatie met laadpoort linksachter niet ideaal is.

Daarna enkel nog SuC’s Dardilly, Montélimar en Aix en Provence.

Dardilly wederom moeten verplaatsen, V3 wou niet mee. Veel ICEing daar trouwens!

In Montélimar een Ioniq5 eigenaar aangeraden om eens de V2 stalls te proberen omdat hij de V3 niet aan de praat kreeg.

Aix-en Provence SuC was drukbezocht - na enkele minuten verplaatst van gedeelde V2 naar vrijgekomen V3.

Op de terugweg 3x SuC 1x Ionity. Montélimar, Tournus, Langres(Ionity) en Arlon. In Arlon trouwens een Polestar met sleurhut die vrolijk 6 laadplekken in beslag nam. Was er gelukkig niet druk met slechts 3 andere ‘ladenden’.

Vaststelling: Ionity is even betrouwbaar als SuC gebleken, maar dankzij Bonnet zelfs iets goedkoper. In Metz 2 metgezellen - een Ioniq 5 en een ID5. In Langres op de heenweg alleen, op de terugweg 1 Taycan die het laden niet gestart kreeg. (Wellicht omdat de laadkabel zo strak gespannen in zijn laadpoort gewrongen werd en slechte connectie was). Meneer keek me iets te veel met ‘dikke nek’ aan om me ermee te gaan bemoeien. Is na een kwartier afgedropen, zonder zich eens te verplaatsen.
 
Last edited:
Eerste keer met Model Y op zomervakantie naar Frankrijk (na 5 jaar Model S). Wat een genot. Drie korte stops in de nacht van zaterdag op zondag en er was geen kip op de weg. 20 minuten in Lille, Chartres en Rennes. 1000 km in 11 uur. Zitten aan de zuidkust van Bretagne.
En (eer)gisteren als vervolg van Bretagne naar de Gorges du Verdon gereden. 1230 km in 14 uur. Maar had een uur korter kunnen zijn volgens de auto logica. Maar heb in de vier stops ook nog wat geslapen en bij de laatste Ibis van Aix en Prv ook nog ontbeten. Wederom ‘s-nachts gereden. Bewust onderlangs gereden (Bordeaux, Montpellier, Aix) ipv via Lyon vanwege de te verwachten vroege drukte. Was een goede keuze. Nieuw stuk voor me, dus leuk en geen kip op de weg. Ik zag in het begin van de ochtend de RdS helemaal dichtslibben, dus was in mijn nopjes met mijn nachtelijke zuidelijke chauffeurswerk.
 
Ik zit binnen 2 weken in Gerardmer, maar ik heb precies de indruk dat het daar nogal een zwarte vlek is qua (snel)laders.
Iemand tips daar? SuC Colmar is net open - maar is roundtrip van 2u.

La Bresse op 12 km...
 
Ik zit binnen 2 weken in Gerardmer, maar ik heb precies de indruk dat het daar nogal een zwarte vlek is qua (snel)laders.
Iemand tips daar? SuC Colmar is net open - maar is roundtrip van 2u.
Af en toe eens naar de wellness gaan...
1659535197100.png
 
  • Like
Reactions: Nogo1966