Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
@Phil.

Dat is om meerdere redenen vaak theorie. Net als je 4G opmerking.

Waar het om draait is plan B of C kunnen aanpassen als er onderweg een file of ongeluk voorkomt of je verbruik tegenvalt, te hard hebt gereden en je vlot zo'n aanpassing wilt kunnen maken.

Veel navi programma's doen alsof je in een helicopter zit. Bovendien krijg je ook altijd de opties die je al voorbij bent gereden. Laat ik nog wat voorbeelden geven. Als je op bv na Bordeaux al op de N10 zit komt rustig Saintes of Niort aan de A10 of Limoges als next best option. Of voor Parijs bij aansluiting A10 / A11 de optie Orgeval helemaal naar de Westkant als suggestie!. Op zo'n moment je je oplossing totaal onrealistisch maar je moet er wel doorheen scrollen.

Ander voorbeeld : n Zwitserland voor Basel richitng Lausanne staat Rubigen aan de 6 onder Bern er rustig tussen. Ja in km's minder ver dan Bulle maar voor je terug op de 1 zit ben je een uur verder. Hemelsbreed gelijkwaardig of 'dictherbij' maar feitelijk flauwekul.

Zolang programmatuur daarin nog achter loopt vind ik voor grote routes zo'n overzicht voorlopig nog wel zo handig.

Maar misschien gebruik en benader ik dingen anders.
 
Last edited:
Veel navi programma's doen alsof je in een helicopter zit. Bovendien krijg je ook altijd de opties die je al voorbij bent gereden.
Ik denk dat je wat koudwatervrees hebt om te reizen. Heel normaal, maar volledig onterecht.
Na 1 lange reis is dat over.

De wagen helpt je perfect. Er is nog niemand met een lege batterij gevallen op reis, tenzij hij heel goed weet dat hij een onnodig risico nam of dat er iets aan de wagen scheelde (beide zijn zeer zeldzaam).

Ik probeer je nog wat gerust te stellen.
Geef je eindbestemming in. Tesla zal zelf al optie A voorstellen.
Je ziet je route op de kaart (blauwe lijn) en je ziet de SuCs op de kaart (daar is een knop voor).
Je ziet ook de geschatte SoC (state of charge) bij aankomst aan optie A. Je hebt dan alle info om een optie B te kiezen. Je kiest daarvoor een SuC die dicht bij de blauwe lijn ligt. Als optie A wat nipt is, dan neem je als optie B de lader er voor. Als je ruim toekomt (wat meestal het geval is bij de Tesla nav), neem je voor optie B een SuC verder.
Eigenlijk neem ik zelfs nooit een optie C, maar dat kan je perfect ook nog doen als dat beter aanvoelt. Onderweg kan ook nog.
Ik neem zelf altijd de SuC verder dan die die Tesla voorstelt als optie A en diegene die Tesla voorstelt als optie B. Tesla neemt zoveel marge dat het in West-Europa meestal lukt om een SuC verder te halen. Dit heeft alleen maar voordelen. Je komt met een lagere SoC aan en laadt daardoor sneller en je kan met wat geluk op lange afstanden een laadbeurt over slaan. Je moet alleen wat waakzamer zijn en de geschatte SoC in de gaten houden.

Met die 2 opties heb je al een speling van ongeveer 60km. De waarschuwingen om onder de x km/u te blijven negeer ik zolang de aankomst SoC aan de SuC niet onder de 3% gaat. Als dat wel gebeurt en het is nog ver, zou ik wel eens durven gehoorzamen. Tot ik weer aan 4% zit.
Je kan een andere SuC als bestemming ingeven door er op te klikken en in de popup aan re duiden als bestemming. Heel gemakkelijk.
Er moet onderweg al een grote ramp gebeuren vooraleer je 1 van de opties niet zou halen. Bij file verbruik je immers bijna niets (in tegenstelling tot een ICE). Als je van de autoweg af moet, verbruik je minder. En sowieso zal de NAV altijd zelf wel corrigeren en een vroegere laadstop voorstellen.
En ja, misschien moet je dan wel eens een SuC nemen die niet jouw eerste keuze is. Maar dan moet er al een drama gebeuren en zitten we in een overmacht scenario. Als het je echt tegen zit kan je daar dan 10 minuten laden en om de gap naar de volgende te overbruggen.
Onderweg kan je blijven de opties evalueren via de ‘vorige bestemmingen’. Als geen van de opties goed is, kies dan gewoon in de historien de eindbestemming opnieuw en laat de nav zijn werk doen. Als er echt geen optie lukt, zet je je achter een vrachtwagen aan 90km/u. Dit kan je aomaar 60 km range bij geven. Als dat nodig is zal de wagen dat ook bij een melding duidelijk maken.
Als je navigeert naar een SuC verder dan die die Tesla voorstelt, zal de nav blijven een SuC eerder voorstellen. Dan zie je natuurlijk de juiste SoC niet op de SuC die je wil hebben. Je kan dit vermijden door in de settings van de nav uit te zetten dat de nav SuCs voorstelt.

Gewoon chillen en genieten van de reis.

Nog een tip: maak in je profiel hier op het forum een handtekening aan met je type wagen, dan kunnen we nog gerichter antwoorden.
 
Met ik schat ruim 2 miljoen km door Europa en bina een ton in dit ding is de koudwatervrees er wel redelijk af denk ik zelf. Maar alsnog dank voor de moeite.

Wat ik probeer te voorkomen om in andere streken de Senilissen van deze wereld en kennelijk ook de Charleville Meziers zoals in de post hierboven te voorkomen zonder eerst 2000 posts te scannen. Soort Guide MIchelin maar dan voor SuC's
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Hbrink
Al een knap oud draadje. Maar om > 110 pagina's info door te ploegen is wat veul. Bestaan er al handige overzichtjes van laadstations Frankrijk onderweg?

Nu zelf wat geprutst. Maar deze was nog niet ideaal.

Gewoon stuff die Old skool is te printen. Dan bedoel ik geen apps want die die ken wel. Voor mij werkt dat l sturend niet en dan moet moet ik a teveel onderweg met de telefoon prutsen en b lukt dat zonder bril niet goed.

Naar de wintersport met ski's al gemerkt dat met laden tot in de praktijk max ca 370-380 km de werkelijke range -100 km een aardige inschatting was. Navigatie onderweg bakte er opnieuw met nu een set surfboards bovenop de M3 long range van het Groene hart tot iets voorbij Bordeaux zeker in het begin nog niet heel veel van. Maar met 5 stops heen en 4 terug (Angouleme, Blois, Senlis Lokeren) en een zijden pedaal behandeling viel het op zich nog mee en met de cruise control bergje op uiteraard uit. Maar moet je zelf wel blijven mee plannen.

Op zich een oké begin lijstje maar om dat iedere keer up to date houden is werk. Joint effort is dan handiger. Misschien is dat al gedaan. Bijvoorbeeld tussen het maken van het overzichtje en vertek had ik mege site als Poitiers Sud volkomen gemist. Had zelf de hele rits klein op A5 is (ongeveer de maat voor het mapje van de parkeerschijf geprint) + aparte paginaat'je voor Parijs.


View attachment 838569

Hoef hier niemand uit te leggen dat je onderweg in de auto in het navi menu direct de max capaciteit zien (en beschikbare laders zien) Al is dat in de praktijk is dat laatste maar redelijk accurraat. Bovendien kapt de verbinding er regelmatig mee en dan werkt onprettig. Vandaar papier...

Volgende versie zet ik er ook soort lader bij en wat korte info over eten + drinken en aantal ***** voor goede koffie en eten! Wil als het lukt BKing en McD vermijden.

De plus van bv een shared doc versie hievan is dat een anderen in Lokeren after dark de wat schimmige types & merkwaardige transatie settng aan de baan aan de overkant ook kunnen vermijden. Of een gore en treurig maar helaas key locatie zoals Senlis toch proberen over te slaan.
Maar er zijn ook plussen zoals de koffie en laadsnelheid in Blois was ondanks de wat kille locatie top net zoals in Angouleme (daar itt Senlis wél een hele goede Ibis) Bovendien bleek de N10 was sowie prettiger rijden met 110 km/h. De betere snelheid met teveel meuk op je dak omdat iedereen daar niet harder mag.


Zwembad bij het novotels met Superchargers (Lille Bordeaux West ed) is std overigens formeel niet voor Tesla rijders en andere passanten.
In onze eerste jaren, dus vanaf 2015, had ik veel plezier om onze reizen met evtripplanner.com te plannen (pas later met ABRP), en printte ik ze, wat idd makkelijker was om te raadplegen, maar ook leuker was voor de familie.
Toen waren SuC zo schaars dat er vaak maar een route mogelijk was, met dus verplichte SuC stops. Het was niet zoals nu dat er zoveel locaties zijn, dat het eigenlijk mogelijk is geworden om de plan aan te passen, owv trafiek, humeur of eender wat.

Met het overvloed aan locaties, reizen we nu ongeveer zoal @Phil V : ik bekijk ABRP & de Tesla Nav thuis om een overzicht en idee van reis duur/laadstops/aankomst tijd te krijgen. Dan dag van vertrek, Nav naar eindbestemming, en als de eerste SuC ok is, off we go. Dan op eerste Suc stop (of onderweg), afspreken volgende enz. Dit hangt ook af van humeur & seizoen: SuC met zwembad kan misschien leuk zijn in de zomer, maar hangt af van reizigers, weer... Ook nood aan een shopping stop of niet zal SuC keuze invloeden.

Ja dat en mensen die idd denken dat heel Europa overal altijd al 4G dekking heeft. Not.
Klopt. Zeker in Frankrijk, waar dekking prima is rond de grotere steden, maar zwak tot onbestaand ver ervan. Maar op SuC locaties, heb ik nooit dekking probleem gehad.

Inzoomen op de sattelietview geeft een goed idee van de faciliteiten ter plaatse omdat dan de bedrijfsnamen verschijnen.
Tip: in de Nav kan men makkelijk faciliteiten zoeken en vinden. Klikken op de SuC icoontje, dan op de faciliteit icoontje, bouwt een lijst van dichtstbijzijnde restaurant of toilet of...
Tip 2: in dat lijst, als je de naam raakt, dan start Nav, MAAR, als je het icoontjes rechts raakt, toont de Nav de info venster van dat plaats. Hier kan je dan web site link openen, openingsuren en bellen.
Hier is een video dat dit helemaal duidelijk maakt. Met andere tips om geen tijd te verliezen. (video niet van mij, gewoon gevonden op YouTube)

Behalve dan in Charleville-Mézières
Misschien hebben we geluk gehad maar hebben we daar op terug reis van ski vakantie kunnen eten (22u!), lekker en alles was wel proper. We hadden wel onderweg gebeld om te vragen of keuken nog open ging zijn. Ze hebben zeer vriendelijk gewachten to we aankwamen.

Dat is dan ook samen met Senlis de meest verdrietige SUC locatie
Vind Senlis zeker niet de leukste maar noch de verdrietigste. Mogelijkheid to slapen en eten, alhoewel zeker niet te vergelijken met toppers zoals in Arlon.
In de categorie verdrietigste zou ik Val-de-Meuse toevoegen, alhoewel er nu een motel is gebouwd, maar nog niet geprobeerd. Of SuCs op de grotere "Station Service" in Frankrijk zoals Poulet de Bresse of Chateau Vilain. Misschien vol met "services", maar vaak vuil, duur, druk en ongezond eten. Ymmv
 
  • Helpful
Reactions: superuser_3000
Je moet beter lezen @Willem80 Ik zocht een lijstje. En of het geprint moet worden of tussen de dijen van je vriendin wilt laten tatoeëren of liever van stop tot stop tijd verdoen tijdens het gluren op div apps is natuurlijk volkomen ieders eigen zaak.

Dit is voor de tussenfase. Het al lang niet meer de vraag is of je een lader gaat halen zoals AustinP ook zegt maar welke je voorkeur heeft. Wat ik onderweg zie zijn de oudere bakken nu nog wel vrij lang aan de stekker hangen. Ze staan er als je aankomt en ze staan er nog als je 10-15min later weer weg bent.

Wat al die apps zonder ook niet zonder ongelooflijk veel klikken en loeren oplossen is: wat is de goeie stek. met * tot ***** voor kwaliteit faciliteiten.
De hotelliers van het eerste uur zien ook wel dat ze in toenemende mate wel volle prullebakken en vuile plees & parking hebben maar een restaurant dat leger is dan vooraf ooit door de sitemanger van Tesla aan ze is verkocht. Eerst bordje(s) toiletbezoek niet voor Tesla laders ben ik ook al tegen gekomen. Daarom waarschijnlijk zoveel dubbele plekken met SuC in FRA van Le Mans tot Metz, Saintes en Poitiers. En handig is dan welke moet je hebben?

Nu is van (vrij beperkt) belang hoe kom je die tijd aangenaam door. Over een paar jaar is ook dat niet meer relevant als je maar een paar minuten staat. Net als uberhaupt deze hele vraag. Hoe relevant is dat als NL en Europa gortdroog geworden is en er warm bijzitten deze winter per maand duurder is dan de hele auto en het ontwrichtend zal gaan werken. Maar dat is een ander en belangerijker topic.

In zo'n forum als dit zit een vracht aan kennis en ervaring maar verscholen in honderden posts en dat trek je er niet 123 uit. Dat op zich is zonde. Maar ik noteer (figuurlijk Willem;)) als algemeen antwoord op mijn vraag: nee dat is er niet.

Thnx iedereen voor de moeite en tijd.
 
Last edited:
…In zo'n forum als dit zit een vracht aan kennis en ervaring maar verscholen in honderden posts en dat trekje er niet 123 uit. Dat is op zich zonde. Maar ik noteer als algemeen antwoord op de vraag: nee dat is er niet
Blijkbaar is er sinds de introductie van de EV/Tesla geen behoefte aan, want anders was er al lang iemand die dit had opgepakt.

Neemt niet weg dat als je iets hebt gevonden of zelf hebt gemaakt dat je het hier kunt delen. Wellicht zijn er toch geïnteresseerden die zelf de moeite nog niet hebben genomen om er aan te beginnen.
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Franse palen blijven toch de meest onbetrouwbare die ik ken. Ik heb het vaak gehad met die palen met zo’n kap die open moet klappen.

Gisteren in Valence: Aanmelden lukte, openklappen werkte, NewMotion pasje niet, cc wel. Bij terugkomt identificatie met de CC werkte wel, maar betalen met zelfde CC niet…

Gebeld, goed geholpen en op afstand ontkoppelt, maar dat is de zoveelste keer in Frankrijk dat ik met dd exploitant aan de lijn hang.
 
  • Like
Reactions: arri and Dannietjoh
Ik heb gek genoeg dezelfde ervaring. NewMotion pas werkt soms wel. Soms niet. Chargemap pas werkt soms wel. Soms niet. Meestal was het gewoon 5x proberen en dan lukt 't uiteindelijk wel.

Ook een laadpaal gehad waar de metalen pen van de klep krom was, waardoor de laadpaal niet ziet dat de klep weer dicht is. Met een sleutel zelf maar het pennetje ingedrukt..
 
Wat ik onderweg zie zijn de oudere bakken nu nog wel vrij lang aan de stekker hangen. Ze staan er als je aankomt en ze staan er nog als je 10-15min later weer weg bent.
Guilty as charged. Onze 85 laadt trager dan een 3/Y, en nog trager sinds zomer 2019, dankzij Tesla. Om onze batterij te beschermen :rolleyes:.
Onze besluit om een Tesla te kopen in 2015 was in eerste instantie om Tesla te ondersteunen in hun toen waanzinnig missie voor de meeste (althans rondom mij). Ik denk dat dit zijn steentje heeft gedragen aan hun succes en Model 3 & Y.
Dus ja, we blijven reizen met onze oudere bak en ipv te denken "tjuu die blokkeert een lader zo lang", denk misschien "de 3/Y dat ik nu heb, is ergens dankzij die gekke eigenaars".
Door het langere laden gaan we steeds eten, drinken of shoppen op die Suc locatie. Ik ben idd verbaasd hoe sommige eigenaars vinden dat ze rechten hebben om toiletten te gebruiken zonder iets te consumeren. Maar dat is een andere en nogal gevoelig onderwerp.
 
Onderweg.., zo ongeveer 200km voor we centrum Parijs inrijden... 'Goh, zou Parijs ook een milieu zone hebben...!?'

Dat was inmiddels 2 weken terug,op 1 augustus, tijdens onze terugrit hebben we een overnachting gehad in Parijs.

Ik dacht, no worries, regel ik even tijdens het laden...

vandaag, 13 augustus, krijg ik per post, de sticker.

Overigens kan je ook de uitgeprinte versie van de factuur gebruiken, An zich handig, maar ik weet niet eens een printer te vinden in mijn eigen stad...!? Laat staan in een stad zoals Parijs (daarnaast heb wel wat beters te doen dan naar een printer speuren ...)

Overigens duurt het ook enkele dagen, 2 hele dagen, voordat je deze factuur per mail krijgt.

Top geregeld zo
 
Onderweg.., zo ongeveer 200km voor we centrum Parijs inrijden... 'Goh, zou Parijs ook een milieu zone hebben...!?'

Dat was inmiddels 2 weken terug,op 1 augustus, tijdens onze terugrit hebben we een overnachting gehad in Parijs.

Ik dacht, no worries, regel ik even tijdens het laden...

vandaag, 13 augustus, krijg ik per post, de sticker.

Overigens kan je ook de uitgeprinte versie van de factuur gebruiken, An zich handig, maar ik weet niet eens een printer te vinden in mijn eigen stad...!? Laat staan in een stad zoals Parijs (daarnaast heb wel wat beters te doen dan naar een printer speuren ...)

Overigens duurt het ook enkele dagen, 2 hele dagen, voordat je deze factuur per mail krijgt.

Top geregeld zo
Voor een overnachting zou ik mij niet al teveel zorgen hebben gemaakt. Je moet al echt staande gehouden worden want anders is de pakkans zogoed als onbestaande. Het is nu al even geleden dat ik er nog was maar het viel mij op dat ik zowat de enigste was met zo’n sticker 😅
 
  • Informative
Reactions: nico180
Voor een overnachting zou ik mij niet al teveel zorgen hebben gemaakt. Je moet al echt staande gehouden worden want anders is de pakkans zogoed als onbestaande. Het is nu al even geleden dat ik er nog was maar het viel mij op dat ik zowat de enigste was met zo’n sticker 😅
Voor de duidelijkheid, Ik spoor uiteraard geen burgerlijke ongehoorzaamheid aan he 😉
 
  • Like
Reactions: nico180
Door het langere laden gaan we steeds eten, drinken of shoppen op die Suc locatie. Ik ben idd verbaasd hoe sommige eigenaars vinden dat ze rechten hebben om toiletten te gebruiken zonder iets te consumeren. Maar dat is een andere en nogal gevoelig onderwerp.
Als je met de Tesla langere ritten doet op de efficiënte manier, dus bijna leeg rijden en niet helemaal vol laden (20-30 min, 60-70%), sta je om de 1,5-2 uren aan de volgende lader. En er is altijd wel 1 van de 4 die moet plassen. Maar ik zit er niet op te wachten om bij elke laadstop een consumptie te nemen.

En dat is een beetje de afspraak die er moet liggen / ligt tussen Tesla en de plaatselijke uitbater bij de supercharger. Desnoods maar een betaalde sanitaire stop.

Vroegah, in de Tesla red carpet periode, kreeg je zelfs gratis koffie, zo speciaal was het dat je een laadstop maakt.
 
Onderweg.., zo ongeveer 200km voor we centrum Parijs inrijden... 'Goh, zou Parijs ook een milieu zone hebben...!?'

Dat was inmiddels 2 weken terug,op 1 augustus, tijdens onze terugrit hebben we een overnachting gehad in Parijs.

Ik dacht, no worries, regel ik even tijdens het laden...

vandaag, 13 augustus, krijg ik per post, de sticker.

Overigens kan je ook de uitgeprinte versie van de factuur gebruiken, An zich handig, maar ik weet niet eens een printer te vinden in mijn eigen stad...!? Laat staan in een stad zoals Parijs (daarnaast heb wel wat beters te doen dan naar een printer speuren ...)

Overigens duurt het ook enkele dagen, 2 hele dagen, voordat je deze factuur per mail krijgt.

Top geregeld zo
Wat wil je nou eigenlijk zeggen met dit bericht? Dat de Fransen het niet snel genoeg doen of dat je het zelf niet top geregeld had?
Ik heb ook zo'n sticker en ik verbaasde me er indertijd over dat het best wel snel in huis was.
 
  • Like
Reactions: OttoR