Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn vraag: waar komt al dat geld terecht? In Frankrijk met al haar kernenergie is dat niet Poetin. Wie of wat wordt er schofterig rijk van dit alles? Sorry voor deze off topic vraag.
In Frankrijk liggen enorm veel kerncentrales stil en moeten dus de markt op waar ze vroeger ook exporteerden.
Dat is niet de reden dat de elektriciteitsprijzen zo enorm stijgen, die reden is veel banaler. De elektriciteitsprijs is Europees gekoppeld aan de gasprijs. Dat leek ooit een goed idee en heeft misschien ooit gewerkt, maar slaat nu nergens meer op, dus gaan de politieke molens langzaam malen en wordt er overwogen om die twee van elkaar los te koppelen, maar dat duurt nog weken als het al gaat gebeuren. Intussen verdienen de producenten van elektriciteit bakken met geld, dat in het grote zwarte gat van de aandeelhouders verdwijnt. Interessant om de komende maanden de kwartaalcijfers van de producenten bij te houden. Niet de leveranciers, want die gaan gewoon failliet als ze niet slim hebben ingekocht, maar de echte producenten, vooral die met veel zonne- of windenergie, want de prijs van zon en wind is niet omhoog gegaan. Idem voor kernenergie of zelfs kolencentrales.
 
De prijs van elektriciteit in Europa wordt bepaald door de laatste energiebron die vereist is om aan de vraag te voldoen. Op heel wat momenten is dat inderdaad gas. Met een 'normale' gasprijs valt dan ook de elektriciteitsprijs nog redelijk mee en krijg je een mechanisme waarbij gemiddeld een vrij lage prijs wordt gegarandeerd. Maar wie had kunnen vermoeden dat Rusland zijn gasuitvoer zou terugschroeven als tegenreactie op de militaire steun van het Westen en Europa aan Oekraïne?
 
@Admin : misschien is het met de kWh prijzen door het dak wel tijd voor een afgesplitst draadje/topic.

Daar is een knopje voor;
1661957986777.png
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Vandaag werd ik naar SuC Colmar gestuurd. Echter niet gevonden. Het was een zondag en een weg was afgesloten met een slagboom. Heb ik iets gemist?
Als je op de desbetreffende supercharger klikt op je scherm dan krijg je vaak aanvullende info, had je die gecheckt?

Zo was ik afgelopen zomer in Madrid aan het zoeken naar de supercharger, en na 1 klik op het scherm zag ik dat de Supercharger in de parkeergarage zat. Ook al enkele keren gehad dat er een hek stond en je de pincode in het scherm kon terugvinden.
 
@Nielsjah95 en @Mars2020 bedankt. Nee, niks gecheckt. De routeplanner had adhd vandaag, vanaf Basel via Frankrijk maar om de 5 minuten Waldlaubersheim, Wittlich of Metz. Colmar kwam last minute in, 5 minuten slechts, om tot Wittlich te geraken.Toen gaf de planner weer Metz aan. Dank voor de tips. Ik voel me een noob 😀

Off topic, mooie route door de Ardennen maar wat een wegwerkzaamheden...
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Volgens mij is dat omdat de navi sinds een paar maanden rekening houdt met drukte bij SuCs, indien het ergens druk is past houden route aan zodat je sneller op bestemming bent.
Klopt voor wat betreft Waldlaubersheim. Kreeg een melding op het scherm dat vanwege de laaddrukte daar uitgeweken moest worden naar een andere SuC, volgens mij op de A3 naar Keulen (?).
Maar wij, vooral mijn vrouw dan maar ik ook wel, werden er horendol van.
 
Als je op de desbetreffende supercharger klikt op je scherm dan krijg je vaak aanvullende info, had je die gecheckt?

Zo was ik afgelopen zomer in Madrid aan het zoeken naar de supercharger, en na 1 klik op het scherm zag ik dat de Supercharger in de parkeergarage zat. Ook al enkele keren gehad dat er een hek stond en je de pincode in het scherm kon terugvinden.
Ha, die SUC’s in en bij Madrid ken ik: sta je ineens voor een parkeergarage en weet je niet of je wel of niet in moet. Er in, en sta je ineens in een hyper modern winkelparadijs….. Bij getafe moet je een kaartje halen om van terrein te komen, en hoef je niet te betalen wanneer je iets genuttigd hebt (qr van de bon is nodig). Uiteraard had ik dat niet door, maar ben ik geholpen door personeel. Zo kom je ook de reis door. 😅
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Mijn MS75D is al heel lang gecapped. Eerst op 80kW, toen 117kW en nu haalt hij maximaal en onder perfecte omstandigheden 124kW.

Ik wist niet wat mij overkwam toen wij voor het eerst met onze MICM3SR+ naar Frankrijk reden, het laden voelde krankzinnig snel 😂
Mijn MS90D kreeg maar 124 toen hij nieuw was. Na een 2 tal jaar gecapped tot 94. Op zijn laatste benen, kreeg hij weer 115 voor een paar minuten, om snel weer naar beneden te duiken.