Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Een iets afwijkende mening over Zwitserland en de Gotthard:
In Zwitserland redelijk vaak afwijkende/aangepaste snelheden boven de weg (op van die borden met lamellen die om kunnen klappen) die niet gezien werden, dus op blijven passen (met name rond Luzern en Basel). In de Gotthard wilde FSD of te dicht naar de muur of te dicht naar het midden voor mijn gevoel. En ook iedere nis / uitwijk haven bracht FSD van de wijs. Na wat uitdrukkelijke feedback van de bijrijder uiteindelijk zelf gaan sturen en alleen TACC gebruikt - dat werkte prima.
Nog een tip: is de vertraging ivm file meer dan 45 minuten dan loont het om de pas te nemen. Ook een veel mooier uitzicht onderweg 😉
 
  • Like
Reactions: Enzo63
De TACC snelheid kan je toch altijd overrulen. Toch in de MS.
De AP snelheid wordt nooit beperkt op autowegen (behalve de max van 150km/u). ik weet niet of hij de Gotthard als autoweg beschouwd.
Aan de Gotthard raad ik de pas aan met een Tesla. Zalig one pedal driving en genoeg power om voorliggers in te halen. 20 minuten extra, maar 20 minuten genieten. En nog mooi ook. Veel beter dan de file voor de tunnel.
Met de MS heerlijk vaak over de pas gezoefd. Ik weet niet of ik altijd de maximumsnelheid kan overrulen. Maar blijkbaar is het in de Gotthard geen probleem.
 
Back from a week in my home country, first cross-europe trip with my M3.
LOT of traffic, NEVER leave on friday ever again! will the baustellen ever end in Germany? Return was on sunday+monday and was not that bad, do you have any recommended travelling days? it sounds to me that germany is better on weekend while the tunnel is better on a monday?

km.jpg

Loved the Autopilot, so useful especially in the 2 infinite hours at the Gotthard tunnel, gosh that bottleneck is bad, and girlfriend is scared of height so pass is a nono for us :(
Everyone saying that EVs are better in slow speed but they consume a lot in stop-go traffic as well, especially while waiting before the tunnel since it's slightly inclined + AC on, thankfully we overcharged the stop before and we had plenty enough to not worry.
energy.jpg

Charged at parents home with industrial 220V is not that bad, you can reach 16A instead of 13 which makes a bit of difference for overnight charging.
surprised how higher are AC and DC charging prices in DE and Italy, and a lot if idle fees. We stopped at a hotel somewhere near Baden Baden and the public AC had a 240min max time then it charged up to 12eur of idle fees, thankfully the hotel had Shuko in the private parking so we decided to relax a bit in the morning and reach 95%. the 0,2X eur/kWh of Dutch superchargers is not that bad eh?

Nice to see also this old Tesla sign sponsoring the Model X and Y somewhere in CH

sign.jpg
 
  • Like
Reactions: nico180
Back from a week in my home country, first cross-europe trip with my M3.
LOT of traffic, NEVER leave on friday ever again! will the baustellen ever end in Germany? Return was on sunday+monday and was not that bad, do you have any recommended travelling days? it sounds to me that germany is better on weekend while the tunnel is better on a monday?

View attachment 706234

Loved the Autopilot, so useful especially in the 2 infinite hours at the Gotthard tunnel, gosh that bottleneck is bad, and girlfriend is scared of height so pass is a nono for us :(
Everyone saying that EVs are better in slow speed but they consume a lot in stop-go traffic as well, especially while waiting before the tunnel since it's slightly inclined + AC on, thankfully we overcharged the stop before and we had plenty enough to not worry.
View attachment 706246

Charged at parents home with industrial 220V is not that bad, you can reach 16A instead of 13 which makes a bit of difference for overnight charging.
surprised how higher are AC and DC charging prices in DE and Italy, and a lot if idle fees. We stopped at a hotel somewhere near Baden Baden and the public AC had a 240min max time then it charged up to 12eur of idle fees, thankfully the hotel had Shuko in the private parking so we decided to relax a bit in the morning and reach 95%. the 0,2X eur/kWh of Dutch superchargers is not that bad eh?

Nice to see also this old Tesla sign sponsoring the Model X and Y somewhere in CH

View attachment 706247
Friday is indeed a very bad day for travelling because of the long weekend. We try to avoid this day. Till this year Thursdays were okay but in July also lots of misery though this is not a normal year.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Vandaag Enel X card ontvangen. Op 19 augustus besteld en betaald, dus 2 weken.
Bij mij was het ook precies 2 weken. Te laat maar tot dusverre niet nodig gehad, dankzij laden op verblijfadressen en SuC. Het laatste adres heeft dat niet maar wel een SuC op 10 km en Lidl met charger op 15 km. Over het algemeen is laden in Italië geen issue maar een JuicePass daarbij wel aan te raden. Verder zijn alle vooroordelen waar: Enkele Italianen rijden als gekken en halen in in bochten met doorgetrokken strepen. Snelheidslimieten zijn voor watjes en een reden om zelfs bij doorgetrokken strepen op in te halen met snelheden die de dubbele limiet halen. Bordjes voor wegwerkzaamheden worden langdurig gebruikt om aan te duiden dat het eens tijd wordt om de weg te repareren.. Op de autostrada met 3 rijstroken wil je niet gezien worden op de meest rechtse. Die is voor vrachtauto’s en Hollanders. Als deze 4 stroken heeft geldt dat ook voor de 2e rechterstrook.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: djlorenz and fivari
Vandaag Enel X card ontvangen. Op 19 augustus besteld en betaald, dus 2 weken.
Bij mij was het ook precies 2 weken. Te laat maar tot dusverre niet nodig gehad, dankzij laden op verblijfadressen en SuC. Het laatste adres heeft dat niet maar wel een SuC op 10 km en Lidl met charger op 15 km. Over het algemeen is laden in Italië geen issue maar een JuicePass daarbij wel aan te raden. Verder zijn alle vooroordelen waar: Enkele Italianen rijden als gekken en halen in in bochten met doorgetrokken strepen. Snelheidslimieten zijn voor watjes en een reden om zelfs bij doorgetrokken strepen op in te halen met snelheden die de dubbele limiet halen. Bordjes voor wegwerkzaamheden worden langdurig gebruikt om aan te duiden dat het eens tijd wordt om de weg te repareren.. Op de autostrada met 3 rijstroken wil je niet gezien worden op de meest rechtse. Die is voor vrachtauto’s en Hollanders. Als deze 4 stroken heeft geldt dat ook voor de 2e rechterstrook. Ook als je 110 rijdt…
 
Friday is indeed a very bad day for travelling because of the long weekend. We try to avoid this day. Till this year Thursdays were okay but in July also lots of misery though this is not a normal year.
Zelfs zondag was een ramp dit jaar, over Oostenrijk, vanwege een eerste week aldaar. Veel files en wegwerk op de Brennero. Daarnaast veel mensen zonder tollpass! Die laatste is een must voor Tesla’s. Bij SuC Trento reed ik een drievoudige rij van 20 auto’s zo voorbij. Zuidwaarts is deze SuC Ook aan te raden als er file staat op de snelweg, want je haalt na chargen een heel stuk file in en maakt zo weer wat laadtijd goed.
 
Bij mij was het ook precies 2 weken. Te laat maar tot dusverre niet nodig gehad, dankzij laden op verblijfadressen en SuC. Het laatste adres heeft dat niet maar wel een SuC op 10 km en Lidl met charger op 15 km. Over het algemeen is laden in Italië geen issue maar een JuicePass daarbij wel aan te raden.
Vandaag op de eerste dag op Sadinie de juicepass gebruikt. Geweldige locatie langs het strand. Lekkere lunch bij 28 graden. Niet omdat het nodig was, maar omdat hen kan.
Overigens wel wat gedoe voor het werkte. De kaart werkte niet, dus QR code scannen met app. Error: dit serienummer wordt niet herkend. Toen eerst in de app de slider gebruikt en vervolgens de kaart en dat werkte. Twee palen met ieder twee aansluitingen, waarvan 1 paal helemaal niet werkte. Het blijft Italie. Jammer dat de M3 beperkt is tot 16 amp. en dus tot 11 kW, want die paal kan tot 20 kW.
 
En de Lidl-paal in Biella met twee aansluitingen werkte dus niet. Alsnog gevraagd om de grannie-lader te kunnen inzetten op laatste lokatie. Ik betaal (eigener beweging want "dat hoeft toch niet..") gewoon 30 ct per kWh (theoretisch berekend) en dan zijn we allebei weer blij, mij kost het geen tijd en het levert de eigenaar (grootverbruiker) nog een beetje op. Beetje traag (stekker kan niet meer dan 8A hebben), maar ruim genoeg voor trips in de buurt.
TIP 1:
Voor degenen die via Genua noordoostwaarts (bijv richting Aosta om de Gotthard te mijden) reizen voor de eerste keer: Er zit ergens een onduidelijk splitsing in de Snelweg E25 (Keurig op de borden hoor, maar in navigatie onaangekondigd en)als afslag aangegeven, zonder dat je de raad krijgt om af te slaan. Deze afslag zit een stukje na de voorheen ingestorte brug (met appartementen aan weerszijden, je kent de beelden) en gaat wel in de juiste richting, Alessandria. Als je die mist moet je 12 km omrijden en dat kan een billenknijpend probleem zijn, omdat de laatste SuC bij Forte Marmei ver van de volgende SuC afligt).
TIP 2:
En na 3 weken Italie: Neem echt die Tolpoortbadge, weet niet of ie nog steeds 1 euro kost, maar ook die officiële 19 euro is ie nog steeds waard. Heeft ons al vele minuten wachten bespaard (en dus meer vakantie-tijd opgeleverd). Ik snap werkelijk niet waarom er nog Italianen zijn die het zonder doen (of zou het teveel sporen achterlaten voor sommigen...;-). Let er bij bestellen op dat je die voor 4 landen neemt, altijd handig! (It/Fra/Por/Sp)
 
Last edited:
TIP 1:
Voor degenen die via Genua noordoostwaarts (bijv richting Aosta om de Gotthard te mijden) reizen voor de eerste keer: Er zit ergens een onduidelijk splitsing in de Snelweg E25 (Keurig op de borden hoor, maar in navigatie onaangekondigd en)als afslag aangegeven, zonder dat je de raad krijgt om af te slaan. Deze afslag zit een stukje na de voorheen ingestorte brug (met appartementen aan weerszijden, je kent de beelden) en gaat wel in de juiste richting, Alessandria. Als je die mist moet je 12 km omrijden en dat kan een billenknijpend probleem zijn, omdat de laatste SuC bij Forte Marmei ver van de volgende SuC afligt).
Wij gaan volgende week zondag en maandag (3 en 4 okt) terugreizen van Genua naar Haarlem. De kortste route is via Duitsland zoals we ook heen gekomen zijn, maar ik ben eigenlijk wel klaar met die Duitse autobahn. Leuk dat je 150 kan/mag rijden, maar dat lukt toch maximaal 10 minuten want dan is er weer een baustelle, een snelheidsbeperking of gewoon een file. Ik rij heel wat liever op de Franse tolwegen, zeker op zondag. Heeft de route via de Mont Blanc tunnel nog speciale voor- of nadelen t.o.v. Via Gothard, Basel en Duitsland? Is iets langer, kost tol, …?
 
  • Like
Reactions: jww1966
Wij gaan volgende week zondag en maandag (3 en 4 okt) terugreizen van Genua naar Haarlem. De kortste route is via Duitsland zoals we ook heen gekomen zijn, maar ik ben eigenlijk wel klaar met die Duitse autobahn. Leuk dat je 150 kan/mag rijden, maar dat lukt toch maximaal 10 minuten want dan is er weer een baustelle, een snelheidsbeperking of gewoon een file. Ik rij heel wat liever op de Franse tolwegen, zeker op zondag. Heeft de route via de Mont Blanc tunnel nog speciale voor- of nadelen t.o.v. Via Gothard, Basel en Duitsland? Is iets langer, kost tol, …?
Vaker overwogen maar nooit gedaan. Je kunt ook gewoon naar Bazel rijden en dan niet naar Karlsruhe te rijden maar richting de Vogezen, Metz, Luxemburg etc.
 
Vaker overwogen maar nooit gedaan. Je kunt ook gewoon naar Bazel rijden en dan niet naar Karlsruhe te rijden maar richting de Vogezen, Metz, Luxemburg etc.
Leuke route. Goed voor je verbruik. Vanaf Colmar tot Luxemburg snelheidsbeperking tot 110km/u.
en als je in Colmar richting Nancy neemt, dwars door de vogezen (par le col en niet par le tunnel), betaal je geen tol en heb je een leuke afwisseling waar je kan genieten van het sportieve one pedal driving in haarspeldbochten. Is slecht 10’ langer dan over Straatsburg.
 
  • Like
Reactions: Keezje and fivari
Wij gaan volgende week zondag en maandag (3 en 4 okt) terugreizen van Genua naar Haarlem. De kortste route is via Duitsland zoals we ook heen gekomen zijn, maar ik ben eigenlijk wel klaar met die Duitse autobahn. Leuk dat je 150 kan/mag rijden, maar dat lukt toch maximaal 10 minuten want dan is er weer een baustelle, een snelheidsbeperking of gewoon een file. Ik rij heel wat liever op de Franse tolwegen, zeker op zondag. Heeft de route via de Mont Blanc tunnel nog speciale voor- of nadelen t.o.v. Via Gothard, Basel en Duitsland? Is iets langer, kost tol, …?
Mont Blanc tunnel is 45 euro tol en de wachttijd aan de westkant kan oplopen tot een uur op drukke tijdstippen. Vanuit Italie zijn de wachttijden volgens mij iets korter.
 
Ik neem deze variant regelmatig. Een nachtje overnachten in courmayeur(en lekker eten). Volgende dag de tunnel en een rustige terugreis
Afgelopen weekend via de Gothard terug gekomen en door een redelijk druk duitsland. De rust op de franse tolwegen is mij ook wel wat waard
Het is natuurlijk jezelf een beetje voor de gek houden, maar met een tussenstop voel je die extra kilometers gewoon wat minder:)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een nieuwe Supercharger in aanbouw in Grandate, net onder Como.

View attachment 723539

Er stond al lange tijd wat in de planning rondom Como maar nu dus onder constructie :cool:
SUC-dekking rond Como was niet echt optimaal, Gardameer gaat een stuk beter.
Omdat ik nog nooit* een laadpas/druppel heb gebruikt is het wel een super toevoeging

*=altijd SUC uit gemak en omdat ik Tesla graag steun in ruil voor aanleggen van het "super-charge-netwerk"