Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Tesla rijders, ik ga over 2 weken voor de eerste keer met mn nieuwe Tesla S 75d naar Italie.
Ik heb de auto nu ongeveer 6 weken en het is een geweldig rijgenot.

Echter een aantal vragen. Ik zie dat de route naar Piedmont prima te doen is met veel Tesla Super Chargers tot Turijn, daarna word het hard minder in Piedmont. Ik ben dus van plan om een hotel te boeken waar ik de auto kan opladen (dit valt nog niet mee) zodat ik tijdens de dag ritjes op plaats van bestemming kan doen met een volle accu. Was niet van plan om heel veel te gaan rijden.
Ook in de binnenlanden zie ik genoeg laadpalen, echter wat doen jullie vaak. Laten jullie de auto dan een aantal uren bij bv de Lidle of zo staan. En op de meeste parkeerplekken, moet je daar betalen? Anders zou ik hem prima een nachtje daar laten staan op een plek waar je kan laden of is dit niet aan te raden?

Een andere vraag die ik heb is, was van plan om te overnachten in Duitsland, ik zie bijvoorbeeld dat je bij sommige hotels zoals Raddison kunt laden echt heb ik vandaag een hotel opgebeld en ze gaven aan dat er 1 laadpaal is. Dan heeft het toch niet zoveel zin om een hotel kamer te boeken met laadpaal met het risico dat er iemand net geparkeerd is en die de auto er de hele nacht laat staan? Dus beter om in de buurt van een Supercharger te overnachten? Wil graag optimaal gebruik maken van de tijd en niet onnodig stil staan of in de ochtend al na 30minuten ofzo te laden. Ik heb 2 kleine kinderen dus het liefst zo weinig mogelijk disruptie :)

Verder voor duitsland/italie/zwitserland nog advies voor welke stekkers ik zou moeten kopen?

Alvast bedankt!
Voor wat betreft hotels: eigenlijk heeft Mövenpick in Egerkingen onze voorkeur. Aan de SuC, dus dat is niet stressen. En ook airco, let daarop. Nadeel is het kleine bed. Verleden week kwamen we erachter dat ze geen airco hadden.
De voorlaatste keer bij hotel Eckert was de DeC defect. Toen maar via het stopcontact geladen.
Over stekkers is hierboven heel veel te vinden. Ik heb ze nog nooit nodig gehad.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Geert.Snijders
daarna word het hard minder in Piedmont. Ik ben dus van plan om een hotel te boeken waar ik de auto kan opladen (dit valt nog niet mee) zodat ik tijdens de dag ritjes op plaats van bestemming kan doen met een volle accu. Was niet van plan om heel veel te gaan rijden.

Vorige zomer ook in Piemonte geweest. In 14 uur heen gereden via Zwitserland. Niet onnodig lang aan de SuC gehangen en dus met 15 km range aangekomen bij een prachtig verblijf op een heuveltop. Eigenaar een rondje over het terrein laten rijden. De frunk geopend (“Really, no motor?!”) En toen de UMC via een verlengsnoer en een raampje aangesloten op een stopcontact in zijn hotelkeuken.

Bottomline: kies vooral een leuke vakantieplek en maak je niet te veel zorgen over het laden.
 
Hallo Tesla rijders, ik ga over 2 weken voor de eerste keer met mn nieuwe Tesla S 75d naar Italie.
Ik heb de auto nu ongeveer 6 weken en het is een geweldig rijgenot.

Echter een aantal vragen. Ik zie dat de route naar Piedmont prima te doen is met veel Tesla Super Chargers tot Turijn, daarna word het hard minder in Piedmont. Ik ben dus van plan om een hotel te boeken waar ik de auto kan opladen (dit valt nog niet mee) zodat ik tijdens de dag ritjes op plaats van bestemming kan doen met een volle accu. Was niet van plan om heel veel te gaan rijden.
Ook in de binnenlanden zie ik genoeg laadpalen, echter wat doen jullie vaak. Laten jullie de auto dan een aantal uren bij bv de Lidle of zo staan. En op de meeste parkeerplekken, moet je daar betalen? Anders zou ik hem prima een nachtje daar laten staan op een plek waar je kan laden of is dit niet aan te raden?

Een andere vraag die ik heb is, was van plan om te overnachten in Duitsland, ik zie bijvoorbeeld dat je bij sommige hotels zoals Raddison kunt laden echt heb ik vandaag een hotel opgebeld en ze gaven aan dat er 1 laadpaal is. Dan heeft het toch niet zoveel zin om een hotel kamer te boeken met laadpaal met het risico dat er iemand net geparkeerd is en die de auto er de hele nacht laat staan? Dus beter om in de buurt van een Supercharger te overnachten? Wil graag optimaal gebruik maken van de tijd en niet onnodig stil staan of in de ochtend al na 30minuten ofzo te laden. Ik heb 2 kleine kinderen dus het liefst zo weinig mogelijk disruptie :)

Verder voor duitsland/italie/zwitserland nog advies voor welke stekkers ik zou moeten kopen?

Alvast bedankt!
Een hotel met een laadmogelijkheid is verreweg het fijnste op vakantie.
Op de site van Tesla staan er diversen met een laadpunt. Maar als je zelf je UMC met goede verlengsnoeren en adapters voor rode en blauwe krachtstroom aansluitingen meeneemt vergroot je je kansen. Ik zou wat hotels mailen en vragen of ze de een dergelijke aansluiting voor je beschikbaar hebben. In Toscane waren de meeste agriturismo’s graag behulpzaam.

Qua overnachting onderweg; het is inderdaad niet aan te bevelen 100% op een Destination Charger te vertrouwen als laadmogelijkheid op de route. De lokaties willen er vaak (begrijpelijk) niet aan om hem voor je te reserveren, en dan nog: als een ander net voor jou zijn auto heeft ingeplugd dan sta je mooi te kijken.
Ik geef zelf toch de voorkeur aan een hotel bij een Supercharger (op weg naar Italië overnachten we vaak bij Mulhouse, rustig hotel met een zwembad, ook fijn voor de kinderen). Mocht je toch bij een Destination Charger overnachten zorg dan dat je genoeg bereik over hebt om de volgende dag mogelijk tot de volgende SuC te komen. Kan je dan snachts opladen is dat mooi meegenomen en kan je evt een SuC overslaan.
 
Een hotel met een laadmogelijkheid is verreweg het fijnste op vakantie.
Op de site van Tesla staan er diversen met een laadpunt. Maar als je zelf je UMC met goede verlengsnoeren en adapters voor rode en blauwe krachtstroom aansluitingen meeneemt vergroot je je kansen. Ik zou wat hotels mailen en vragen of ze de een dergelijke aansluiting voor je beschikbaar hebben. In Toscane waren de meeste agriturismo’s graag behulpzaam.

Qua overnachting onderweg; het is inderdaad niet aan te bevelen 100% op een Destination Charger te vertrouwen als laadmogelijkheid op de route. De lokaties willen er vaak (begrijpelijk) niet aan om hem voor je te reserveren, en dan nog: als een ander net voor jou zijn auto heeft ingeplugd dan sta je mooi te kijken.
Ik geef zelf toch de voorkeur aan een hotel bij een Supercharger (op weg naar Italië overnachten we vaak bij Mulhouse, rustig hotel met een zwembad, ook fijn voor de kinderen). Mocht je toch bij een Destination Charger overnachten zorg dan dat je genoeg bereik over hebt om de volgende dag mogelijk tot de volgende SuC te komen. Kan je dan snachts opladen is dat mooi meegenomen en kan je evt een SuC overslaan.
Voor overnachting onderweg is idd het makkelijkste een hotel bij een SuC te boeken. Bij aankomst tot 70-80% laden en de rest bij het ontbijt de volgende ochtend. Meteen vol en interieur en batterij op temperatuur.
 
Thanks!

Ik heb inmiddels een overnachting geboekt in de buurt van een Supercharger. Hotel d' Alsace bij Strassbourg. Dat is 650km rijden wat ik eerste wel ff ok vind met 2 kleine kinderen. Ze hebben daar ook een lader die je kan reserveren voor 6 euro.

Nu heeft het hotel aangeven dat ze buiten 220v stop contact hebben en binnen "we have up to 380v". Zou dit dan een Rode stekker zijn of blauwe (of is deze alleen op campings). Zodat ik bij het hotel gewoon via TMC kan opladen.
 
Thanks!

Ik heb inmiddels een overnachting geboekt in de buurt van een Supercharger. Hotel d' Alsace bij Strassbourg. Dat is 650km rijden wat ik eerste wel ff ok vind met 2 kleine kinderen. Ze hebben daar ook een lader die je kan reserveren voor 6 euro.
Nu heeft het hotel aangeven dat ze buiten 220v stop contact hebben en binnen "we have up to 380v". Zou dit dan een Rode stekker zijn of blauwe (of is deze alleen op campings). Zodat ik bij het hotel gewoon via TMC kan opladen.
380V is een rode stekker.
 
380V is een rode stekker.

Ik zou even een foto vragen. Er zijn héél veel rode stekkers. Het geen 63A zijn maar er zijn 16A-4 polig / 16A-5polig / 32A-4polig / 32A-5polig. Een foto van de binnenkant kan veel teleurstelling voorkomen. Daarnaast de lengte van je kabel checken.

Of gewoon Superchargen. De tijd dat je bezig bent om e.a. te regelen en af te stemmen kan nog wel eens meer zijn dan de tijd dat je bij een Supercharger staat. Zeker met de laadsnelheden van de laatste periode :)
 
Voor degenen die vaker naar Italië gaan en niet direct een SuC of DeC in de buurt hebben is het advies toch de ENEL pas aan te vragen. Deze week 2 keer moeten gebruiken omdat er geen of een E- of 3G-bereik was. En dan kun je lang wachten!

Dat begrijp ik niet helemaal. Met mijn New Motion pas heb ik geen telefoon verbinding nodig om te kunnen laden.
Met de ENEL pas heb je dat volgens mij juist wel nodig.
 
Enel-X | Laadpas Top 10
Hier staat dat je moet laden met de app en dus afhankelijk bent van je mobiele telefoon maar dat klopt dus niet?

En waarom zou ik een ENEL pas moeten hebben ipv mijn New Motion pas?
Tenzij het recent veranderd is werkt de New Motion pas slechts op een paar laadpalen en niet op die van Enel.
De laadpas van Enel is niet nodig omdat het via de app kan maar als dat niet werkt heb je nog altijd de pas.
Leveren deden ze alleen in Italië maar dat is in te regelen.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Ik heb het nagekeken. De dekking in Italië van de New Motionpas is nogal beperkt. Maar mss heb je geluk.
Ik heb al jaren een Enel pas. Stuurde ze toen gewoon op naar NL en ook intracommunautaire facturatie mogelijk na opgave BTW nummer. In de tijd van weinig SuC een uitkomst. Maar later ook veelvuldig gebruikt daar het parkeren met een EV gratis is (of was, weet niet of dit nog zo is) en je dan wel een redelijk hoger tarief betaald als in NL maar geen parkeerkosten en bij bezienswaardigheden sta je vaak mooi vooraan.
 
Ik heb al jaren een Enel pas. Stuurde ze toen gewoon op naar NL en ook intracommunautaire facturatie mogelijk na opgave BTW nummer. In de tijd van weinig SuC een uitkomst. Maar later ook veelvuldig gebruikt daar het parkeren met een EV gratis is (of was, weet niet of dit nog zo is) en je dan wel een redelijk hoger tarief betaald als in NL maar geen parkeerkosten en bij bezienswaardigheden sta je vaak mooi vooraan.
Parkeren tijdens het laden is niet overal gratis helaas.
 
Zo. Weer terug. 4.338 km gereden in 10 dagen tijd met gemiddeld 189 Wh/km. Gisteren het laatste stuk flink gejakkerd.

Heerlijk rijden was het in Italië. Maar dit keer ook in Duitsland want er was gisterenmiddag niemand op de weg. Alleen 1 km file voor de Gotthard. Al met al 14 uur en 51 gereden vanuit Toscane. Record met de Tesla. In de winter zit ik al snel op 17 uur.

Wat viel tegen? Monte Ceneri alwaar ik aansloot als 4 van 6. Dus in plaats van 30 minuten 1 uur en 20 minuten moeten laden hoewel er na 10 minuten iemand wegreed. Wel zat er al die tijd een Zwitser zijn MS gemütlich vol te laden.

En dan Waldlaubersheim. We hadden geluk, nl. 4 van 8.15 minuten later waren ALLE stalls bezet. Een slechte zaak. Daar is dringend behoefte aan uitbreiding. Natuurlijk is er ook Palzfeld maar helaas is de navigatie zo slim nog niet.
 
  • Informative
Reactions: Frank C
Ik was ook nog van plan om een aantal stekkers te kopen voor mn TMC.
Blauwe om evt op een camping te laden en een rode. En een shuko verlengkabel van 25m of zo.
Mis ik nog adapters?

En klopt het dat die rode eigenlijk al bij de tesla zou moeten zitten? Ik het volgens mij alleen een normale stekker.

Ik las dat hier:
https://steinbuch.files.wordpress.com/2013/07/eu_utility_outlet_charging_en_070813-1.jpg
Ja. De rode had ik standaard erbij. Maar let even op, wat vandaag standaard is bij Tesla hoeft dat morgen niet meer te zijn!!
 
Ik was ook nog van plan om een aantal stekkers te kopen voor mn TMC.
Blauwe om evt op een camping te laden en een rode. En een shuko verlengkabel van 25m of zo.
Mis ik nog adapters?

En klopt het dat die rode eigenlijk al bij de tesla zou moeten zitten? Ik het volgens mij alleen een normale stekker.

Ik las dat hier:
https://steinbuch.files.wordpress.com/2013/07/eu_utility_outlet_charging_en_070813-1.jpg
Als het goed is heb je er inderdaad zo'n rode adapter bij gekregen.
Anders neem ik aan dat je een losse kan kopen bij Tesla maar hij kan wel eens +150€ kosten.