Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag naar Lago Maggiore gereden vanuit de Zaanstreek. Geladen tot 100% en eerste stop gemaakt in Pfalzfeld na 405 km. Waldlaubersheim hadden we ook nog gehaald maar een toiletstop was nodig. Meteen ontbijt daar gedaan en al vrij snel konden we al veel verder. Via de Franse kant naar Pratteln gereden waar de uitbreiding al gedeeltelijk klaar is. Daar de lunch gedaan en via Kandersteg Autotrein en Simplon pas naar Stresa. Bij aankomst in Stresa nog 180 km in de accu. Hangt nu aan de DeC in de parkeergarage. Ongelooflijk makkelijk geworden nu met de 3 en weinig laadstops met zulke afstanden.

View attachment 432882
Pratteln met de nieuwe uitbreiding met links de voorbereiding voor meerdere stallen.

Fijne vakantie!

Wij gaan ook vaak die kant op (huisje op camping), dit jaar helaas niet. Ben erg benieuwd naar openbare laadmogelijkheden rond verbania en stresa.

Tip, ga lekker eten aan het meer bij vistaqua in Feriolo
 
Fijne vakantie!

Wij gaan ook vaak die kant op (huisje op camping), dit jaar helaas niet. Ben erg benieuwd naar openbare laadmogelijkheden rond verbania en stresa.

Tip, ga lekker eten aan het meer bij vistaqua in Feriolo
Bedankt voor dit tip.
De grotere hotels in Stresa hebben een DeC
758B5514-4A79-471D-825E-1837A8255666.jpeg

Hotel Bristol
 
Wij zijn net naar zuid Italie geweest, omgeving Napels. Ik heb het niet bijgehouden maar ik denk dat we alles bij elkaar al gauw 5000km hebben gereden. Heenweg via Duitsland en Zwitserland, terug via Oostenrijk. Nergens een probleem gehad met laden, en zoals er wel meer zeggen, lekker relaxed eigenlijk.

Bij ons vakantieadres werd de stroomvoorziening van alle stopcontacten resoluut afgekeurd door de TMC, onvoldoende aardverbinding schijnt het, maar het voltage was ook maar nauwelijks boven de 200V. Volgende keer mijn andere lader meenemen, die is iets minder kieskeurig denk ik. Daardoor was ik op de bestemming twee keer een uur kwijt om te gaan superchargen, maar ja. Gewone laadpalen zijn er in het zuiden nauwelijks en waren niet dichterbij te vinden dan de supercharger, dus die heb ik ook niet gebruikt.

Een paar keer Italianen meegemaakt die vergaten op te trekken bij het groene stoplicht als we ernaast stonden, tot er driftig getoeterd werd natuurlijk. Verder ook alleen maar positieve reacties. Een autodealer nog voor een ritje meegenomen, hij denkt er nu hard over om een Model 3 te kopen, hij was binnen twee minuten helemaal enthousiast :D. De Model 3 schijnt in het zuiden vanaf oktober leverbaar te worden.

Enige minpuntje: het knipperlicht naar links blijft nu opeens aan staan en gaat alleen nog uit door de hendel voorzichtig naar boven te bewegen (anders ga je weer naar rechts knipperen), wat met het vele baan wisselen in Italie onhandig was. Volgende week service afspraak, dus we gaan het wel zien.

Al met al een heel prettige ervaring!

ps op de foto de auto met Napels op de achtergrond
 

Attachments

  • tesla_campania.jpg
    tesla_campania.jpg
    267.6 KB · Views: 85
Last edited:
  • Like
Reactions: Karim DB
Enige minpuntje: het knipperlicht naar links blijft nu opeens aan staan en gaat alleen nog uit door de hendel voorzichtig naar boven te bewegen (anders ga je weer naar rechts knipperen), wat met het vele baan wisselen in Italie onhandig was. Volgende week service afspraak, dus we gaan het wel zien.

Ik heb hetzelfde probleem. Onlangs was ik naar het SEC in Gent geweest om een rubberen mat te kopen voor de koffer. Het probleem meegedeeld aan de filiaalverantwoordelijke die het onmiddellijk ging navragen bij de techniekers. Het schijnt een gekend probleem te zijn bij de M3. De verantwoordelijke heeft dit genoteerd en meegedeeld dat er een mobiele dienst zal langskomen om dit op te lossen. In het SEC zelf waren de komende twee (!) maanden reeds volledig ingepland voor herstellingen/onderhoud.
 
Enige minpuntje: het knipperlicht naar links blijft nu opeens aan staan en gaat alleen nog uit door de hendel voorzichtig naar boven te bewegen (anders ga je weer naar rechts knipperen), wat met het vele baan wisselen in Italie onhandig was. Volgende week service afspraak, dus we gaan het wel zien.

Al met al een heel prettige ervaring!

ps op de foto de auto met Napels op de achtergrond

Gewoon de hendel nogmaals dezelfde kant opdrukken en hij gaat uit.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Met veel plezier jullie ervaringen gelezen. Daarom hierbij een klein verslagje van mijn roadtrip naar Italië. Via Leiden naar Milaan en Lago Maggiore en weer terug. Plus een korte beschrijving van 8 verschillende SuC's die wij hebben gebruikt.

Allereerst: Totaal geen laadproblemen gehad, geen range anxiety whatsoever. Van tevoren even de route gepland via ABRP. ABRP stelt net wat vaker voor te laden dan de M3 zelf. Tip: zet in settings dat het 10 minuten duurt voordat je kunt laden bij de SuC, dan laat ABRP iets minder vaak stops zien en komen de stops veelal overeen met je M3.

4x gebruik gemaakt van superchargers op de heenweg (2 dagen):
- Urmond (Prima hotel om even naar het toilet te gaan)
- Wittlich (Goede koffie bij restaurant met groot terras)

Destination charger bij hotel in Straatsburg (Aanrader! The Originals Boutique, Hotel d'Alsace, Strasbourg South). 2 DeCs die je van tevoren kan reserveren. Kostte 5 euro maar ach.. Wel prettig dat je de zekerheid hebt dat je kunt laden. Hotel is zeer makkelijk te bereiken, je hoeft Straatsburg zelf niet in, maar wel genoeg eetgelegenheden in de buurt.

- Beckenried (Goede koffie bij hotel)
- Melide (Prachtig aan het meer). Hier de Tesla goed volgeladen omdat we geen DeC hadden in Milaan.

In Milaan niet hoeven laden, Italië zelf op de camping (we hadden een huisje gehuurd) via Schuko de M3 steeds 's nachts opgeladen. Dat gaat traag maar gestaag (12 km/h). Een paar keer knalde de aardlekschakelaar er uit, maar verder ging dat goed. Ik heb dus verder geen laadpaalervaring in Italië opgedaan.

4x gebruik gemaakt van superchargers op de terugweg (15 uur gedaan over 1100 km, inclusief wat files en 4 stops)
- Egerkingen (Dichtbij een luxe hotel. Nu weet ik dat Zwitersland 2x zo duur is, maar dit was wel een erg dure lunch, EUR 54 voor 2x een kleine salade... daar had ik me even op verkeken :eek:. Even verderop zit overigens een Mac).
- Achern (Kop koffie bij de Mac)
- Waldlaubersheim ("Diner" bij de Mac)
- Horst (Prima hotel om even naar het toilet te gaan)

Alle 8 de SuC's waren nooit meer dan 50% bezet, leve het laagseizoen (eind juni).
 
De nachtmerrie. Niks meer in de accu en de enige lader in de omtrek, Volterra, GE-ICE'D.
Politie gebeld. Ze zouden komen.
Gelukkig kwam er net iemand aan met wie ik van plaats kon ruilen. De kabel was net lang genoeg.
Toen we terugkwamen had de klootzak geen bekeuring onder de ruitenwisser. Hopelijk krijgt hij zijn bon gewoon thuis.
Heb een briefje achtergelaten met daarop de tekst:
La Polizia era qui stronzo. €€€

Dat voelde goed!
 
  • Like
Reactions: SMU
Korte vraag: zondag naar Dolomieten op vakantie. Welke route door Duitsland is momenteel de beste? Dan bedoel
Ik niet zozeer de route langs de superchargers maar die met de minste werkzaamheden. Met name keus tussen A3 en A61.
A61 heeft nu geloof ik 2 keer 4 km aan wegwerkzaamheden. A3 weet ik niet.

Er zijn staumelderapps. Even tijdens spitsuur naar kijken. En dan nog, je kunt ook gewoon pech hebben.
 
Ik ga over een week naar Italie. Op mijn bestemming is het dichtsbijzine laadpunt "Barberino Designer Outlet" in Casello (Boven Florence)
Ik zie hem niet in de Newmotion app staan dus zal niet ondersteund worden.
Welke laadpas raden jullie me aan? Alleen Enel?
 
Last edited:
Ik ga over een week naar Italie. Op mijn bestemming is het dichtsbijzine laadpunt "Barberino Designer Outlet" in Casello (Boven Florence)
Ik zie hem niet in de Newmotion app staan dus zal niet ondersteund worden.
Welke laadpas raden jullie me aan? Alleen Enel?
De Juicepass heet dat tegenwoordig. Daar heb je in Toscane meer aan dan aan welke andere pas dan ook.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Net geladen in Marina di Cecina. Met gele lijnen dus gratis geparkeerd. Was net op tijd om een oud vrouwtje met een invalidenkaart weg te kunnen sturen. Zou wel eens willen weten of de politie überhaupt handhaaft.
Wel een redelijke trage lader. 61 km per uur.
Bij vertrek Enel moeten bellen want de laadsessie stopt niet via de app.
 

Attachments

  • 20190804_115422.jpg
    20190804_115422.jpg
    669.1 KB · Views: 66
net terug van vakantie naar Italie met mijn ICE - al met al toch wel handig om de S te laten staan - smalle parkeergarages geen probleem, etende kinderen geen probleem, en heb in 1 x kunnen terugrijden vanuit Florence etc.

weet iemand hier wat af van 'Systema Tutor'? is dat echt permanente trajectcontrole? iemand hier 'door schade en schande' ervaring mee opgedaan?
 
net terug van vakantie naar Italie met mijn ICE - al met al toch wel handig om de S te laten staan - smalle parkeergarages geen probleem, etende kinderen geen probleem, en heb in 1 x kunnen terugrijden vanuit Florence etc.

weet iemand hier wat af van 'Systema Tutor'? is dat echt permanente trajectcontrole? iemand hier 'door schade en schande' ervaring mee opgedaan?
Je hebt 2 systemen in Italië. In het zuiden tussen Napels en Potenza Systema Vergilius, dat is een combi van flits en trajectcontrole, en voor de rest Systema Tutor. Heb nog nooit gehoord van iemand die een bekeuring heeft gekregen. Mss weten de localen beter wat voor traject het steeds is. Want ze scheuren me daar toch.
 
Net terug van ruime week Italië (imperia). Perfecte en relaxte rit. Alleen maar gebruik gemaakt van tesla lader. Ons vakantie adres had onverwacht tesla lader. Ook nog een dagje monaco gedaan. En ook daar in 1 van de willekeurig gekozen parkeergarage troffen we een destination charger. Enigste nadeel was de lange wachttijd op de terugreis bij de tolweg (milaan) . Zowel heen als terug over de gotthard pas was het ze er prettig sturen in mijn model S.
 
Geprobeerd om te laden bij Juicepass in Florence bij het grote winkelcentrum. Er stond een Nederlander ( iemand van hier?) te laden bij de snelle charger. Ik wilde laden op een langzamere maar kreeg de mennekes niet in de paal. Heb geen laadpas alleen de app. Wat deed ik fout?
 
Geprobeerd om te laden bij Juicepass in Florence bij het grote winkelcentrum. Er stond een Nederlander ( iemand van hier?) te laden bij de snelle charger. Ik wilde laden op een langzamere maar kreeg de mennekes niet in de paal. Heb geen laadpas alleen de app. Wat deed ik fout?
Je moet via de app type 2 kiezen. Daarna krijg je een push-bericht dat je de stekker in de paal moet steken die daartoe wordt ontgrendeld.
De eerste keer bij mij probeerde ik de andere kant, type 1...