Voor de tiende keer met het gezin naar Toscane, en voor het eerst met de S75 – eerder kwamen we niet verder dan Monaco. We besloten ditmaal in drie ipv twee dagen heen en terug te reizen. Niet over Duitsland, rondweg Milaan of de A1 – meestal een garantie voor dikke ellende. Met dank aan het forum stops gemaakt bij Straatsburg (overnachting), Pratteln, Beckenried. Daar was de SC vol, met enkel landgenoten uiteraard. Voor de levensgenieters: ga niet naar het restaurant recht tegenover de laadplekken, maar loop 10 minuten door langs het meer – Nidwaldnerhof, met tafels direct aan het meer en een prima keuken (waar je wel voor betaalt natuurlijk). Na de lunch door naar SC Melide/Lugano – ouders op het terras, zonen in het meer/zwembad, dat overigens na vijven gratis is. We namen voor het eerst de Gotthardpas, al was de file voor de tunnel opvallend klein voor een zaterdag - mooie ervaring.
Na een overnachting in een B&B vlak buiten Milaan via SC Dorno door naar de kust. Ondanks de zaterdag zoals altijd goed doorrijden op de Autostrada dei fiori (die overigens zijn verdwenen uit de middenberm…). Na SC Forte dei Marmi lunch op het strand, en daarna naar de agriturismo tussen Florence en Arezzo. Daar had de eigenaar, die ik vooraf had aangeschreven, een DeC aangelegd (opladen met 50km p/u). Dat scheelde gedwongen tripjes naar de SC’s in beide steden.
Enige minpunt: de Tesla navigatie en verbruiksvoorspellingen zijn helemaal van slag in de Toscaanse rimboe – enorme omwegen, en grote afwijkingen in berekende rijduur en verbruik. Dat leidde eenmaal tot een noodstop ’s nachts in Siena, activeren Enel Juicepass, sloom laden, met een sukkelgangetje en airco uit naar SC Arezzo, en thuis om 4 uur in de morgen. Waarom het hier – in tegenstelling tot in Frankrijk, Duitsland etc. – met de navi zo misgaat begrijp ik niet.
Terug over SC Marmi en lunch in Positano (weer geen enkele file op de A10/A12, en toch zwarte zaterdag). Er is 200 meter van het haventje met de restaurants zowaar een kleine parkeergarage waar een S of X ook heelhuids in en uit komt – top. Wel tweemaal een bus moeten passeren op de smalle en bochtige wegen – dat wens je je ergste vijand niet toe. Verdere route: SC Varazze, Moncalieri (vrijwel lege autostrada’s..) en door de Frejustunnel (46 euro) naar Chambery, waar we overnachtten. Daarna terug via Parijs.
Inmiddels is onze S verheven tot model op de website van de zeer aan te bevelen agriturismo (Antico Borgo La Torre)!
https://www.anticoborgolatorre.it/en/news-ed-offerte-dettaglio.php?id=56
View attachment 441965