Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de tiende keer met het gezin naar Toscane, en voor het eerst met de S75 – eerder kwamen we niet verder dan Monaco. We besloten ditmaal in drie ipv twee dagen heen en terug te reizen. Niet over Duitsland, rondweg Milaan of de A1 – meestal een garantie voor dikke ellende. Met dank aan het forum stops gemaakt bij Straatsburg (overnachting), Pratteln, Beckenried. Daar was de SC vol, met enkel landgenoten uiteraard. Voor de levensgenieters: ga niet naar het restaurant recht tegenover de laadplekken, maar loop 10 minuten door langs het meer – Nidwaldnerhof, met tafels direct aan het meer en een prima keuken (waar je wel voor betaalt natuurlijk). Na de lunch door naar SC Melide/Lugano – ouders op het terras, zonen in het meer/zwembad, dat overigens na vijven gratis is. We namen voor het eerst de Gotthardpas, al was de file voor de tunnel opvallend klein voor een zaterdag - mooie ervaring.

Na een overnachting in een B&B vlak buiten Milaan via SC Dorno door naar de kust. Ondanks de zaterdag zoals altijd goed doorrijden op de Autostrada dei fiori (die overigens zijn verdwenen uit de middenberm…). Na SC Forte dei Marmi lunch op het strand, en daarna naar de agriturismo tussen Florence en Arezzo. Daar had de eigenaar, die ik vooraf had aangeschreven, een DeC aangelegd (opladen met 50km p/u). Dat scheelde gedwongen tripjes naar de SC’s in beide steden.

Enige minpunt: de Tesla navigatie en verbruiksvoorspellingen zijn helemaal van slag in de Toscaanse rimboe – enorme omwegen, en grote afwijkingen in berekende rijduur en verbruik. Dat leidde eenmaal tot een noodstop ’s nachts in Siena, activeren Enel Juicepass, sloom laden, met een sukkelgangetje en airco uit naar SC Arezzo, en thuis om 4 uur in de morgen. Waarom het hier – in tegenstelling tot in Frankrijk, Duitsland etc. – met de navi zo misgaat begrijp ik niet.

Terug over SC Marmi en lunch in Portofino (weer geen enkele file op de A10/A12, en toch zwarte zaterdag). Er is 200 meter van het haventje met de restaurants zowaar een kleine parkeergarage waar een S of X ook heelhuids in en uit komt – top. Wel tweemaal een bus moeten passeren op de smalle en bochtige wegen – dat wens je je ergste vijand niet toe. Verdere route: SC Varazze, Moncalieri (vrijwel lege autostrada’s..) en door de Frejustunnel (46 euro) naar Chambery, waar we overnachtten. Daarna terug via Parijs.

Inmiddels is onze S verheven tot model op de website van de zeer aan te bevelen agriturismo (Antico Borgo La Torre)!

https://www.anticoborgolatorre.it/en/news-ed-offerte-dettaglio.php?id=56

img_276_big[1].jpg
 
Last edited:
Voor de tiende keer met het gezin naar Toscane, en voor het eerst met de S75 – eerder kwamen we niet verder dan Monaco. We besloten ditmaal in drie ipv twee dagen heen en terug te reizen. Niet over Duitsland, rondweg Milaan of de A1 – meestal een garantie voor dikke ellende. Met dank aan het forum stops gemaakt bij Straatsburg (overnachting), Pratteln, Beckenried. Daar was de SC vol, met enkel landgenoten uiteraard. Voor de levensgenieters: ga niet naar het restaurant recht tegenover de laadplekken, maar loop 10 minuten door langs het meer – Nidwaldnerhof, met tafels direct aan het meer en een prima keuken (waar je wel voor betaalt natuurlijk). Na de lunch door naar SC Melide/Lugano – ouders op het terras, zonen in het meer/zwembad, dat overigens na vijven gratis is. We namen voor het eerst de Gotthardpas, al was de file voor de tunnel opvallend klein voor een zaterdag - mooie ervaring.

Na een overnachting in een B&B vlak buiten Milaan via SC Dorno door naar de kust. Ondanks de zaterdag zoals altijd goed doorrijden op de Autostrada dei fiori (die overigens zijn verdwenen uit de middenberm…). Na SC Forte dei Marmi lunch op het strand, en daarna naar de agriturismo tussen Florence en Arezzo. Daar had de eigenaar, die ik vooraf had aangeschreven, een DeC aangelegd (opladen met 50km p/u). Dat scheelde gedwongen tripjes naar de SC’s in beide steden.

Enige minpunt: de Tesla navigatie en verbruiksvoorspellingen zijn helemaal van slag in de Toscaanse rimboe – enorme omwegen, en grote afwijkingen in berekende rijduur en verbruik. Dat leidde eenmaal tot een noodstop ’s nachts in Siena, activeren Enel Juicepass, sloom laden, met een sukkelgangetje en airco uit naar SC Arezzo, en thuis om 4 uur in de morgen. Waarom het hier – in tegenstelling tot in Frankrijk, Duitsland etc. – met de navi zo misgaat begrijp ik niet.

Terug over SC Marmi en lunch in Positano (weer geen enkele file op de A10/A12, en toch zwarte zaterdag). Er is 200 meter van het haventje met de restaurants zowaar een kleine parkeergarage waar een S of X ook heelhuids in en uit komt – top. Wel tweemaal een bus moeten passeren op de smalle en bochtige wegen – dat wens je je ergste vijand niet toe. Verdere route: SC Varazze, Moncalieri (vrijwel lege autostrada’s..) en door de Frejustunnel (46 euro) naar Chambery, waar we overnachtten. Daarna terug via Parijs.

Inmiddels is onze S verheven tot model op de website van de zeer aan te bevelen agriturismo (Antico Borgo La Torre)!

https://www.anticoborgolatorre.it/en/news-ed-offerte-dettaglio.php?id=56

View attachment 441965
Wij zijn heen op de woensdagnamiddag vertrokken met overnachting en Egerkingen en terug afgelopen dinsdag in één ruk. 3 minuten verloren bij de Gotthard en voor de rest geen enkele file gehad. Als je gebonden bent aan de zaterdag dan heb je idd wel een probleem.
Ik denk dat ik nu al 8 keer op en neer ben gereden naar Toscane en daar heel veel rondgereden maar nooit problemen met de planner gehad.
 
Ik had gepland om te laden bij de Barberino Designer Outlet vlak bij ons vakantiehuis. Mooie plekken. Gratis laden na invullen formuliertje. Helaas alle type 2 buiten dienst. Type 3 op dezelfde paal werkte wel volgens de display op de paal. Volgens guest services kwam het door het warme weer.:(
Blij dat er een SuC bij Florence zit.
Zaterdag richting volgende adres half uurtje onder Pisa. Als het goed is kan ik daar op locatie laden. Hoop dat het werkt want dichtstbijzijnde SuC is half uur boven Pisa.
 
hoe lang doe je er dan over? veel laadstops?
Naar Midden-Limburg in 14 uur en 58 minuten. In de winter zijn het al snel 17.
Vol weggereden uit Lajatico. Stops waren Piacenza, Monte Ceneri (2 van de 3 stalls defect), Beckenried (normaal Egerkingen), Herzbolheim (normaal Achern) en tot slot Waldlaubersheim met thuis zoals gebruikelijk nog 12 km in de accu.
Ben heel benieuwd wat een M3 gaat betekenen qua reistijd.
 
Ik had gepland om te laden bij de Barberino Designer Outlet vlak bij ons vakantiehuis. Mooie plekken. Gratis laden na invullen formuliertje. Helaas alle type 2 buiten dienst. Type 3 op dezelfde paal werkte wel volgens de display op de paal. Volgens guest services kwam het door het warme weer.:(
Blij dat er een SuC bij Florence zit.
Zaterdag richting volgende adres half uurtje onder Pisa. Als het goed is kan ik daar op locatie laden. Hoop dat het werkt want dichtstbijzijnde SuC is half uur boven Pisa.
Forte dei Marmi ja. Wel een van de meest hippe badsteden tegenwoordig. Bocelli heeft er een beachclub.
Waar ga je naar toe onder Pisa als ik vragen mag? Normaal laad ik in Volterra. Maar afgelopen zondag voor de eerste keer echt bezet en wel door een vermaledijde M3 uit NL!:p
 
Naar Midden-Limburg in 14 uur en 58 minuten. In de winter zijn het al snel 17.
Vol weggereden uit Lajatico. Stops waren Piacenza, Monte Ceneri (2 van de 3 stalls defect), Beckenried (normaal Egerkingen), Herzbolheim (normaal Achern) en tot slot Waldlaubersheim met thuis zoals gebruikelijk nog 12 km in de accu.
Ben heel benieuwd wat een M3 gaat betekenen qua reistijd.
Over deze afstanden heb ik gemerkt met de M3 AWD 1,5 -2 uur sneller
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Met M3 LR AWD 1.100 km binnen 12 uur. Zowel heen als terug. In beide gevallen geen grote files maar wel de bekende zwarte zaterdag ophopingen en veel wegwerkzaamheden. Waar mogelijk op AP/FSD rond de 130-150 km/uur. Een paar keer een uitschieter naar boven en laatste stuk rond de 100 km ivm 2 baans. Zowel heen als terug met 90% vertrokken en tussendoor 3x geladen incl. plaspauze etc. Relaxed en bijzonder rustig bij de laders (op zwarte zaterdagen gereden! :))
 
  • Like
Reactions: Frank C and Exiteer
Bij Agriturismo in Fauglia kan ik met gewone 220 kabel laden. Eigenaar vertelde me dat hij graag een aantal DeCs wil aanleggen, maar hij krijgt geen gehoor bij Tesla. Ik meen dat iemand in dit topic een vergelijkbaar iets had gemeld. Wat kan hij het beste doen?

Oplaadpartners | Tesla Nederland

Ik heb dat formulier ingevuld voor onze vakantielocatie in Hongarije, waar Tesla positief op gereageerd heeft en de DeCs al bijna naar mij wilde opsturen. Dat ik slechts de locatie suggestie deed hadden ze even gemist.

Maar dat formulier wordt dus wel behandeld.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Met M3 LR AWD 1.100 km binnen 12 uur. Zowel heen als terug. In beide gevallen geen grote files maar wel de bekende zwarte zaterdag ophopingen en veel wegwerkzaamheden. Waar mogelijk op AP/FSD rond de 130-150 km/uur. Een paar keer een uitschieter naar boven en laatste stuk rond de 100 km ivm 2 baans. Zowel heen als terug met 90% vertrokken en tussendoor 3x geladen incl. plaspauze etc. Relaxed en bijzonder rustig bij de laders (op zwarte zaterdagen gereden! :))
Ik reken voor de M3 ongeveer nu ongeveer 100 km/h gemiddeld over de gehele reis en dat klopt redelijk goed.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer