Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stond zaterdag nog aan de SuC in Aosta. Dat afdak is dan wel erg lekker midden op de dag.

En ik ben tot de onomwonden conclusie gekomen dat FSD in Italië gaat werken. Die lui rijden hier als een stel idioten. Gewoon met 130 km/u langs wegwerkzaamheden scheuren, half op de andere weghelft rijden, inhalen liefst bij dubbel doorgetrokken streep.
Italianen trekken zich idd nergens iets van aan. Het enige waar ze voor remmen zijn de autovelox, de flitspalen.
En die SuC is idd mooi. Ik zou willen dat ze allemal overdekt waren, en dan met name in Zuid-Italië.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Jaren geleden (1987) was ik voor het werk op cursus in Italië. Toen de taxichauffeur die ons door Napels bracht bij het derde rode licht dat hij negeerde zag dat we dit (op zijn minst gezegd) ongewoon vonden, stelde hij ons gerust:
1: Ik ben geen communist
2: Elke Italiaan weet als hij groen heeft dat hij voorzichtig moet zijn...
Dat is me altijd bijgebleven. Een jaar later was ik op dezelfde plaats op cursus en was ik met de motto. na enkele dagen vertraagde ik nog voor het rode licht, maar echt stoppen was echt te gevaarlijk (vooral voor het achterliggende verkeer).
Italië, het blijft iets raar...
 
Ik stond zaterdag nog aan de SuC in Aosta. Dat afdak is dan wel erg lekker midden op de dag.

En ik ben tot de onomwonden conclusie gekomen dat FSD in Italië gaat werken. Die lui rijden hier als een stel idioten. Gewoon met 130 km/u langs wegwerkzaamheden scheuren, half op de andere weghelft rijden, inhalen liefst bij dubbel doorgetrokken streep.
Volgens mij is het woordje 'nooit' weggevallen...
 
Ook ik laat de autopilot voor wat het is hier in Italië.. ook in de Bergweggetjes als je al 10-20kmu boven limiet rijd gaan ze nog inhalen voor een bocht met 0 zicht puur op goed geluk. Bebouwde kom kijk ik ook even goed links en rechts ondanks groen, echt helemaal knettah hiero😂
 
Iemand tips? We rijden donderdag naar Italië en vandaag is de Gotthard etc. gesloten wegens hevige regenval. Dat betekent om via de A13, geen feest, of zelfs via Oostenrijk. Dat laatste zou voor ons de eerste keer zijn. We moeten naar hartje Toscane. Uiteraard dan vóór de grens een vignet kopen, op de dag van de reis weten we pas of we idd een andere route moeten nemen. A13 is volgens mij een dik uur om en Oostenrijk ook. Dus nogmaals, wat zouden jullie doen? Neem aan dat het qua SuC's niks uitmaakt hoe ik rij.
 
Iemand tips? We rijden donderdag naar Italië en vandaag is de Gotthard etc. gesloten wegens hevige regenval. Dat betekent om via de A13, geen feest, of zelfs via Oostenrijk. Dat laatste zou voor ons de eerste keer zijn. We moeten naar hartje Toscane. Uiteraard dan vóór de grens een vignet kopen, op de dag van de reis weten we pas of we idd een andere route moeten nemen. A13 is volgens mij een dik uur om en Oostenrijk ook. Dus nogmaals, wat zouden jullie doen? Neem aan dat het qua SuC's niks uitmaakt hoe ik rij.
donderdag je bestemming intypen en met de SuCs die de navigatie aangeeft naar Toscane rijden. Tijdens de rit en de eerste laadstops heb je ruim voldoende gelegenheid om de planning van je Tesla te vergelijken met abrp, Waze, Google Maps, Via Michelin, PlugSurfing etc

Dat uurtje om via de A13 of Oostenrijk is ook niet vervelend hoor. Neem een pas als je nog een uurtje over hebt. In de bergen rijden in je Tesla is altijd een omweg waard. Hebben we niet veel van hier in Belgium and the Netherlands
 
  • Like
  • Informative
Reactions: wooter and Enzo63
Iemand tips? We rijden donderdag naar Italië en vandaag is de Gotthard etc. gesloten wegens hevige regenval. Dat betekent om via de A13, geen feest, of zelfs via Oostenrijk. Dat laatste zou voor ons de eerste keer zijn. We moeten naar hartje Toscane. Uiteraard dan vóór de grens een vignet kopen, op de dag van de reis weten we pas of we idd een andere route moeten nemen. A13 is volgens mij een dik uur om en Oostenrijk ook. Dus nogmaals, wat zouden jullie doen? Neem aan dat het qua SuC's niks uitmaakt hoe ik rij.
Het lijkt er op dat de pas gesloten is, niet de tunnel. Al vind ik dat nu juist spijtig.
 
Even een to the point vraag. We willen over 2 weken richting Italië gaan. Vrouwlief en ik beide ingeënt, kids via pcr die 72 uur geldig is.
We willen rondom München overnachten en dan de volgende dag door naar Italië.

Waar zijn jullie (ervaringsdeskundigen) al controles tegengekomen?
Duitsland is grotendeels op doortocht met overnachting, verwacht geen issues daar. Is dat terecht?

Hoe zit het met Oostenrijk of zwitserland binnenkomen en Italië zelf? Met andere woorden, zijn er mensen die hun test bij of over de grens hebben moeten overhandigen?
En hoe gaat dat op de terugweg? Neem aan dat je wederom een pcr voor de kids nodig hebt.
Waar haal/plan je die in Italië?
 
Even een to the point vraag. We willen over 2 weken richting Italië gaan. Vrouwlief en ik beide ingeënt, kids via pcr die 72 uur geldig is.
We willen rondom München overnachten en dan de volgende dag door naar Italië.

Waar zijn jullie (ervaringsdeskundigen) al controles tegengekomen?
Duitsland is grotendeels op doortocht met overnachting, verwacht geen issues daar. Is dat terecht?

Hoe zit het met Oostenrijk of zwitserland binnenkomen en Italië zelf? Met andere woorden, zijn er mensen die hun test bij of over de grens hebben moeten overhandigen?
En hoe gaat dat op de terugweg? Neem aan dat je wederom een pcr voor de kids nodig hebt.
Waar haal/plan je die in Italië?
Let erop dat je voor het binnenrijden van (delen van) München en andere Duitse steden een soort milieusticker op je auto nodig hebt. Kun je bij benzinepomp kopen.

Hotels in Duitsland vroegen ons echt om covid testbewijs, ook als je een overmachtig op de terugweg neemt. Dus als je niet volledig gevaccineerd bent zul je op je vakantiebestemming een nieuwe test + bewijs moeten regelen. En als je op je vakantiebestemming van hotel wisselt in sommige landen ook weer.

tussen oostenrijk en duitsland werden er auto’s uit de rij gepikt, of dat om Corona ging weet ik niet want wij mochten doorrijden.

autobahn enorme stukken waar snelheid 80 was. 1x geflitst doordat de TACC of AP m’n snelheid ongemerkt van 85 naar 100 had aangepast, dat was even een mindere ervaring. Rode flits vol in je gezicht.

Op de terugreis vanuit Slovenië ook even niet goed opgelet, route van navigatie bleek opeens door Italië te lopen. Daar zijn regels van toepassing waarop we niet voorbereid waren. Gelukkig geen controle.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Ik heb zelf geen controles in Duitsland of Oostenrijk gezien, maar eens in Oostenrijk hanteren restaurants en hotels wel de het "3G"-principe: ofwel een bewijs van volledige inenting, ofwel een bewijs van genezen te zijn, ofwel een recente test. In Oostenrijk heeft elke regio meerdere testlocaties waar je gratis een test kan doen, waarna je 15 minuten later het resultaat op PDF krijgt.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Ik heb zelf geen controles in Duitsland of Oostenrijk gezien, maar eens in Oostenrijk hanteren restaurants en hotels wel de het "3G"-principe: ofwel een bewijs van volledige inenting, ofwel een bewijs van genezen te zijn, ofwel een recente test. In Oostenrijk heeft elke regio meerdere testlocaties waar je gratis een test kan doen, waarna je 15 minuten later het resultaat op PDF krijgt.
Kleine aanvulling: Volgens dit systeem in Oostenrijk wordt je vanaf 22 dagen na 1e prik gezien als “volledig gevaccineerd voor 3 maanden”.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Bedankt voor de info iedereen. De kids gaan de middag voor rijden sowieso aan de pcr, dus heen maak ik me niet zo een zorgen zelfs niet met onze overnachting in duitsland. Vermoed dat tijdens het rijden de pcr uitslag gewoon binnenkomt en op tijd is voor de tussenstop.

Ben vooral benieuwd hoe dat terug dan zal gaan, als we al gecontroleerd worden. Kan je dan bijvoorbeeld op instructies van de douane naar een testlocatie? Voel er weinig voor om in Italië of Oostenrijk heel proactief en braaf zelf uit te moeten zoeken waar je zo een test kan laten afnemen.
Zou voor doorreis bijvoorbeeld een zelf test voldoende kunnen zijn?
 
Bedankt voor de info iedereen. De kids gaan de middag voor rijden sowieso aan de pcr, dus heen maak ik me niet zo een zorgen zelfs niet met onze overnachting in duitsland. Vermoed dat tijdens het rijden de pcr uitslag gewoon binnenkomt en op tijd is voor de tussenstop.

Ben vooral benieuwd hoe dat terug dan zal gaan, als we al gecontroleerd worden. Kan je dan bijvoorbeeld op instructies van de douane naar een testlocatie? Voel er weinig voor om in Italië of Oostenrijk heel proactief en braaf zelf uit te moeten zoeken waar je zo een test kan laten afnemen.
Zou voor doorreis bijvoorbeeld een zelf test voldoende kunnen zijn?
Laat je niet gek maken. Als je met de eigen auto reist wordt er nergens aan de europese binnengrenzen gecontroleerd. Geen enkel hotel, camping of huisjesverhuurder vraagt om een pcr test. Als je met een comfortabel gevoel op reis wilt gaan stop dan een paar sneltestjes in je koffer voor het geval iemand zich niet lekker voelt op vakantie.

Mondkapjes en 1,5m afstand is het enige dat van toeristen wordt gevraagd
 
Wij werden bij Como gestopt door de Douane met als enige vraag hoeveel cash we mee hadden.
Op onze wedervraag of we nog onze test moesten laten zien werd gereageerd met een lachende arrivideci.
Ik zou wel het formulier van de Italiaanse overheid invullen (kan je via ANWB site vinden).
Wij hadden antigeen test gedaan maar puur voor ons eigen gevoel. Niemand heeft er ooit naar gevraagd.
 
  • Like
Reactions: Keezje and Haipac