Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
image.jpeg
Ik kom hier in Italie ook ENEL laadpunten tegen die niet in de ENEL app staan, zoals deze in Castiglione del Lago aan het Trasimeno meer. Ik hem toegevoegd in de app Plugshare.
 
  • Like
Reactions: Keezje and robertvg
@Wheelsonfire Gaaf. Wij zaten vorige maand daar vlak bij in een agriturismo.
Ik had deze paal nog als backup voor het geval het laden aan huis niet zou werken maar dat was allemaal geen probleem.
Heb je daar met een ENEL kaart of een Due kaart geladen ?
Ja hoor, tot nu toe in alle laadpunten van ENEL kunnen laden met de DUE pas zoals Siena en Perugia, echt top!
 
Voor de zekerheid had ik via de website van Due Energie een laadkaart besteld. Omdat we een week later naar Italië vertrokken, hebben ze de kaart met spoed verzonden. Met één dag (!) per koerier in huis. Prima service. Wel eerst even via PayPal de eerste 48 euro's betalen, anders sturen ze 'm niet op.
De eerste week zaten we bij een Agriturismo in de buurt van Firenze, met laadmogelijkheid via blauwe (32A) stekker. Was ik vergeten te laden dus toen maar eens in Firenze geprobeerd. Op de door het agriturismo geadviseerde parkeerplaats was de paal helaas buiten dienst, dus dat begon al goed. Aan de hand van de Due Energie website nabij gelegen laadpalen gezocht. Die waren er inderdaad, maar bij de eerste paal bleken er alleen maar type 3a stekkers in te passen, terwijl op de website type 2 werd vermeld. De tweede paal idem en bij de derde was inderdaad een type 2 stekker voorzien. Die ziet er uiterlijk anders uit dan ik gewend was, niet achter een klap-klepje, maar een soort van bajonet-systeem. Moet je ook maar door hebben. Toevallig kwam er nog een medewerker van de electra-wagentjes (die kun je daar huren om rond te toeren in de stad) en nog even gevraagd of je nu moest betalen of niet. Tijdens het laden hoeft dat dus niet in Firenze. Op de laadpaal is echter te zien of er daadwerkelijk geladen wordt, dus het kan handig zijn de laadtijd wat te plannen ...
Overigens kun je in alle blauwe parkeervakken tegen een gereduceerd tarief laden als je bij de Tabacchi winkels de zgn. Gratti e Sosta kaartjes koopt. Per uur koop je zo'n kaartje en zo betaal je 1,50 euro per uur voor parkeren.
Inmiddels zitten we in Arezzo en een supercharger in de buurt is dan wel weer luxe.

Tot slot: wat zijn we blij met onze Telepass kastjes in de auto's! Ook in de MS werkt het kastje prima bij de tol. Het kastje zo dicht mogelijk rechts naast de spiegel geplaatst en netjes 30 door de poortjes gereden. Apparaatje geeft netjes zijn piepjes en je rijdt zó door. Heerlijk gevoel als je bij de andere poortjes flinke rijen ziet staan ;-)
 
Wij hebben in 2014 gelogeerd bij Cascina Incocco (nabij Arona) waar niet alleen een 5-pin 16A/3 plug klaarstond maar zelfs door de eigenaar een Hera-pas werd geregeld, die ik langere tijd heb mogen lenen en ook mocht doorgeven aan een ander forumlid. Mocht die bestemming je aanspreken, dan zou ik het leuk vinden de eerste navraag m.b.t. de pas voor je te kunnen doen

Ik meen me te herinneren dat er in Arona een Enel laadpaal stond, maar ik kan nu op geen enkele kaart iets vinden.
 
Wij hebben in 2014 gelogeerd bij Cascina Incocco (nabij Arona) waar niet alleen een 5-pin 16A/3 plug klaarstond maar zelfs door de eigenaar een Hera-pas werd geregeld, die ik langere tijd heb mogen lenen en ook mocht doorgeven aan een ander forumlid. Mocht die bestemming je aanspreken, dan zou ik het leuk vinden de eerste navraag m.b.t. de pas voor je te kunnen doen

Ik meen me te herinneren dat er in Arona een Enel laadpaal stond, maar ik kan nu op geen enkele kaart iets vinden.
Ik heb er nagekeken maar we gaan met 9 personen en willen graag een huishuren met zwembad erbij. De omgeving nabij Arona lijkt me trouwens wel super. Ik las net dat er in Stresa ook een laadpunt is geen SuC overigens. Heb ik daar ook een andere kabel nodig of voldoet de blauwe kabel of de nederlandse rode?
 
Openbare laadpalen in Italië hebben eigenlijk altijd een Type 2 en een 3a aansluiting, dus een gewone laadkabel volstaat (de UMC met rode of blauwe stekker kun je nooit op openbare laadpalen gebruiken, maar misschien vind je bij je huisje/hotel/parking etc. een voorziening die je daarmee kunt en mag gebruiken). Wel verstandig om een Type 2 met voldoende lengte mee te nemen (ik heb 8 meter) omdat je niet zelden met je kont ver van de paal moet parkeren.

Op welke site vond je die aansluiting in Stresa?

Wij hebben rond Arona een erg leuke week gehad, met te veel te doen, dus we gaan er nog wel eens terug. Voor het zwemmen in Lago Maggiore zou je een van de kleinere, daardoor warmere, meren met betere strandjes als alternatief kunnen zoeken, afhankelijk van je gezelschap uiteraard.

Edit: de Conad supermarkt bij Bavona lijkt op haar parkeerterrein een rode/blauwe plug te hebben :) Conad
 
Last edited:
image.jpeg
image.jpeg
Vandaag na ruim drie weken onze eerste Tesla Italie trip afgerond. Totaal 4.552 km met 886 Kwh. Ik zat vooraf nog wel eens te dubben of het allemaal wel zou lukken. Maar ik moet nu zeggen dat het mij 100% is meegevallen. De combinatie Supercharger netwerk, een paar keer 11kw met DUE kaart en soms 's-nachts laden op het gewone stopcontact is ons zeer goed bevallen. Bovendien vond ik het leuk om soortgenoten ontmoeten op de SuC stations, zeker als we dezelfde kleur auto bleken te hebben. En wat rijdt die auto lekker, ook bij 180 KM per uur op de autobahn ;-)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Openbare laadpalen in Italië hebben eigenlijk altijd een Type 2 en een 3a aansluiting, dus een gewone laadkabel volstaat (de UMC met rode of blauwe stekker kun je nooit op openbare laadpalen gebruiken, maar misschien vind je bij je huisje/hotel/parking etc. een voorziening die je daarmee kunt en mag gebruiken). Wel verstandig om een Type 2 met voldoende lengte mee te nemen (ik heb 8 meter) omdat je niet zelden met je kont ver van de paal moet parkeren.

Op welke site vond je die aansluiting in Stresa?

Wij hebben rond Arona een erg leuke week gehad, met te veel te doen, dus we gaan er nog wel eens terug. Voor het zwemmen in Lago Maggiore zou je een van de kleinere, daardoor warmere, meren met betere strandjes als alternatief kunnen zoeken, afhankelijk van je gezelschap uiteraard.

Edit: de Conad supermarkt bij Bavona lijkt op haar parkeerterrein een rode/blauwe plug te hebben :) Conad
Dank voor je reactie.
V.w.b. Stresa, dit staat op de Tesla site onder kopje opladen, rechtsonderin even Destination Charging aanklikken, dan komt Stresa ook in beeld . Ik weet alleen niet met welke stekker je dan kunt laden op deze punten. Maar als jij aangeeft dat de normale stekkers voldoen dan denk ik niet dat ik andere stekkers of pasjes nodig zal zijn om er te komen . Ik weet namelijk niet of ik bij het huis kan laden.
We gaan met kleine kinderen dus een warmer meer zal beter zijn, mede daarom nemen we ook een huis met een zwembad erbij.
 
View attachment 190236 View attachment 190235 Vandaag na ruim drie weken onze eerste Tesla Italie trip afgerond. Totaal 4.552 km met 886 Kwh. Ik zat vooraf nog wel eens te dubben of het allemaal wel zou lukken. Maar ik moet nu zeggen dat het mij 100% is meegevallen. De combinatie Supercharger netwerk, een paar keer 11kw met DUE kaart en soms 's-nachts laden op het gewone stopcontact is ons zeer goed bevallen. Bovendien vond ik het leuk om soortgenoten ontmoeten op de SuC stations, zeker als we dezelfde kleur auto bleken te hebben. En wat rijdt die auto lekker, ook bij 180 KM per uur op de autobahn ;-)
lijkt wel een tweeling op die eerste foto...
 
@Napoli
Destination chargers: hebben een eigen kabel met Type 2/Tesla plug. Bij de DeC Stresa zul je waarschijnlijk toch minstens moeten eten om te mogen laden. Vooraf informeren!

Edit: even op de kaart gekeken voor je, ik denk dat een laadbeurt je dan ongeveer 380 euro per keer gaat kosten als je met z'n vieren gaat eten :)

Ik denk inderdaad dat je met Type 2 kabel en UMC rood en blauw alles wel geregeld krijgt.
Zonder pasje op pad lijkt me geen optie.
Route (Zwitserland of Oostenrijk): zie mijn post #751 in dit draadje voor mijn 2 centen. Als je buiten het hoogseizoen/de drukke dagen reist, is de route via Karlsruhe - Basel -Gotthard waarschijnlijk de snelste, maar de mooiste vind ik de Bernardinoroute.
Ik ben intussen ook verknocht geraakt aan de Telepass (te bestellen bij www.tolltickets.com)
 
Last edited:
@Napoli
Destination chargers: hebben een eigen kabel met Type 2/Tesla plug. Bij de DeC Stresa zul je waarschijnlijk toch minstens moeten eten om te mogen laden. Vooraf informeren!

Edit: even op de kaart gekeken voor je, ik denk dat een laadbeurt je dan ongeveer 380 euro per keer gaat kosten als je met z'n vieren gaat eten :)

Ik denk inderdaad dat je met Type 2 kabel en UMC rood en blauw alles wel geregeld krijgt.
Zonder pasje op pad lijkt me geen optie.
Route (Zwitserland of Oostenrijk): zie mijn post #751 in dit draadje voor mijn 2 centen. Als je buiten het hoogseizoen/de drukke dagen reist, is de route via Karlsruhe - Basel -Gotthard waarschijnlijk de snelste, maar de mooiste vind ik de Bernardinoroute.
Ik ben intussen ook verknocht geraakt aan de Telepass (te bestellen bij www.tolltickets.com)
Ai...en we zijn met ons 5-en, dus nog duurder.

Welke pas zou je mij aanraden en waar kan ik deze bestellen?

post751 is me iig duidelijk.