Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zijn de alternatieven voor de JuicePass 30 unlimited nu de maand juli voorbij is? Zijn er al betere alternatieven voor bijvoorbeeld Ionity dan de Maingau pas? Ik hoor dat je met de Total Vroaming pas voor 22,5 cent/kWh kan laden maar ik kan geen website of app vinden waarmee ik kan checken of Vroaming ook goed werkt buiten Nederland
 
New Iemand nog mooie tips voor Toscane (31/8/2021 2 a 2,5 week), 2v 2 kinderen (1 en 3 jaar).. Aan strand/ of meer? Speelgelegenheid voor de kids evt Zwembad voor als de kleinste slaapt de oudste kan zwemmen op t park of Agriturismo. Goed te doen met de M3 LR met tussen overnachting


Podere La Vecchia Fornace
San Lorenzo di Cortona, 257, 52044 Cortona AR, Italië
+39 334 245 0055
Google Maps

net terug weekje in de buurt van Cortona gezeten. Locatie is geweldig, rustig met zwembad Agriturismo binnen is eenvoudig dus daar moet je niet teveel van verwachten.

Op een uur rijden zitten tal bekende plaatsen oa Arrezo (suc). en het meer van trasimeno. Daar erg veel muggen maar dat lag waarschijnlijk aan de plaats waar wij geweest zijn. Zuidkant daar heb je meer moerassen. (Las ik later). Week daarna aan de kust gezeten dus daar meer gezwommen.

Laden mocht bij het huisje, alleen dag van vertrek gedaan overige dagen was niet nodig.

Op terug reis naast wat file alleen een alles bezet bij Beckenried Zwitserland. Daar is ook een gratis 18kw lader daar heel even aan gehangen en een extra stopje in Bazel.
 
Geweldig, hier heb ik al een tijdje naar gezocht. En geldt dat e-mail adres voor het aanvragen voor elke stad in Italië of alleen voor Firenze? Ik wil wel graag een ontheffing voor Siena. Er is een laadpaal vlak bij ons favoriete restaurant.

ik heb dezelfde vraag, kun je het laten weten als je (en hoe) geslaagd bent om ontheffing voor Sienna te krijgen?
 
Geweldig, hier heb ik al een tijdje naar gezocht. En geldt dat e-mail adres voor het aanvragen voor elke stad in Italië of alleen voor Firenze? Ik wil wel graag een ontheffing voor Siena. Er is een laadpaal vlak bij ons favoriete restaurant.

nee, dat gaat per stad. Even zoeken op naam-stad, ZTL, permesso. En mocht het nodig zijn Translate gebruiken. De ene keer moet je een enorm formulier invullen, dan weer volstaat een mail, de volgende keer krijg je een adres waar je langs moet..en soms is EV rijden geen reden voor een uitzondering. Zoal sin Sienna als ik het zo snel zie..... De charme van dit land zeg maar.
 
Gisteren vanuit Marsciano (IT) in een keer naar huis gereden. (1570 km) in totaal hebben we er 18 en een half uur over gedaan. Via volgende SUCs: Arezzo, Campogalliano, Carpiano, Monte Ceneri, Beckenried, Achern, Waldlaubersheim, Erftstadt en Eindhoven) Geen centje pijn eigenlijk en dan heb ik nog een classic zonder AP. We hebben wat meer SUCs aangedaan dan de navigatie suggereerde zodat we wat vaker maar veel korter laden. Bijvoorbeeld een stuk van 260 kilometer tussen SUC Campogalliano, Italy en Monte Ceneri, Switzerland wilde de navigatie in een keer doen maar dan moesten we 50 minuten laden. We hebben ervoor gekozen om SUC
Carpiano, Italy extra te nemen waardoor we 2 keer 20 minuten moesten laden. Dat is en voelt vooral veel sneller. (de kinderen willen overigens veel langer blijven op de SUC locaties). Bij SUC Beckenried nog een Luxemburger tegengekomen die aangereden was door een Mercedes jeep een paar masnden geleden. Deze Mercedes vloog toen in brand na het ongeluk. Er hebben foto's gestaan op internet hievan. Hij had zelf helemaal niet maar de Model S was total loss. Hij had nu een nieuwe facelift van twee weken oud gekocht...
Voor mensen die nog naar Italie gaan heb ik een DUE pas en Italie adapter(standaard supermarkt ding maar laad met 13amp) te leen.
Het laden aan het huis was lastig omdat de stroom fluctueerde van 220 vlot tot 165 volt. Vooral als de airco's aanstonden kon ik slecht laden. (ook op lage amps) Uiteindelijk wel genoeg voor alle uitstapjes.
Als je in Italie vraagt of er een rode stekker is vraag dan wel of er een 5 pins rode stekker is. De meeste hebben daar maar 4 pinnen.

Dat meen je niet, daar zitten wij praktisch naast. Wij rijden iedere keer naar Marsciano voor boodschappen.

We zitten in Mercatello.

Het is de hele omgeving waar het stroomnet zo fluctueert. Ik zit hier continu onder de 200v, maar langere tijd onder de 190v en de lader klapt eruit.

je kunt hem dan ook niet meer via de app starten (zou wel een goede optie zijn, dat de knop “laden starten” in de tesla app gewoon zou werken.

Had het toevallig even nagevraagd - permesso kun je zo ophalen. Voor Florence sturen ze'm overigens gewoon binnen een dag per mail.

Buongiorno, per potere entrare nella ztl di Perugia è necessario recarsi all’Ufficio permessi in Via A. della Corgna 1/a e richiedere il permesso che l’autorizzerà ad entrare e sostare in detta area.

Cordiali saluti

Ufficio permessi

Polizia Municipale


Je kan in Perugia op meerdere plaatsen terecht - ik vind dit de mooiste: Piazza Italia (in 2017 kon je in ieder geval hier nog zo terecht.).
Is direct in het centrum - wat verder ri het oude centrum kan je ook terecht - maar he b je doorgaans wat minder ruimte.

View attachment 572724

Cool, duurde dat lang in Perugia?
En is date mailing? Of moet je dat jaarlijks aanvragen?

Lastige in Italie is dat je dit dus voor iedere afzonderlijke stad moet doen.

Van tevoren weet je ook niet of het nuttig is. Assisi is dat niet echt nuttig om te doen. Perugia juist wel.

Overigens was die laadpaal bezet door een e-Up.
 
ik heb dezelfde vraag, kun je het laten weten als je (en hoe) geslaagd bent om ontheffing voor Sienna te krijgen?
Helaas, in Siena kun je niet de ZTL in. Ik had trouwens wel on-Italiaans snel antwoord, binnen 10 minuten:

c.a. Sig.
l'utilizzo delle colonnine di ricarica all'interno della zona traffico limitato è riservato ai residenti. In ogni caso dette colonnine sono presenti anche nelle immediate adiacenze del centro storico. Ci sono infatti due postazioni in Via dei Mille nei pressi dello stadio e in altre aree sempre vicine al centro storico. In ogni caso può verificare al rpesenza di postazioni di ricarica collegandosi a questo link stazioni ricarica veicoli elettrici siena - Google Search
Buona giornata

Servizio Traffico, concessioni, ZTL
Comando Polizia Municipale, sicurezza urbana e quartieri
Comune di Siena
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: BramDH and BMW740iL
Firenze - mail met kopie kenteken naar dit adres. En aangeven om welke periode het gaat.
[email protected]
Geprobeerd, maar ik wordt doorverwezen naar een ander loket :), gli uffici della Polizia Municipale: [email protected] , en ik moet naast het kenteken ook een kopie legitimatie mee sturen.

Edit: en weer snel antwoord, anderhalf uur na verzenden van de mail heb ik het document ontvangen
 
Last edited:
Nee, zo'n vergunning is gratis. Ik weet niet hoe het voor andere steden is, maar ik heb het document voor Firenze kostenloos opgestuurd gekregen.

Edit: ik zie op de site wel staan dat het 5 euro per dag kost, met uitzondering van bepaalde categoriën. Ik denk dat een electrische auto dan in een uitzonderings categorie valt.
 
Last edited:
Nee, zo'n vergunning is gratis. Ik weet niet hoe het voor andere steden is, maar ik heb het document voor Firenze kostenloos opgestuurd gekregen.

Edit: ik zie op de site wel staan dat het 5 euro per dag kost, met uitzondering van bepaalde categoriën. Ik denk dat een electrische auto dan in een uitzonderings categorie valt.
Prima. Ik zag die 5 euro staan. Gratis bestaat bij Italianen bijna niet. Met grote letters in de krant dat in de maand augustus voor buitenlanders het parkeren in Volterra gratis is. Komen we daar aan staat dat het alleen gratis is als je in Volterra overnacht en je op je dashboard een verklaring van de instantie waar je overnacht hebt liggen...
 
Dat worden dan hokjes. In Italië zijn de meeste SuC's bij een hotel. En als de hotels dicht zijn zijn ook de toiletten dicht. Idd vervelend maar veel anders kun je ook niet verwachten. SuC Forte dei Marmi, Piacenza en Melegnano. Voor mij dus alle 3 gesloten. Het is niet anders.
Vanmiddag in Mogliano Veneto geladen - daar zit de SuC bij een Double Tree hotel. Het hotel is nog dicht tot 1 september, maar speciaal voor de Tesla rijders is de bar met een beperkt menu geopend. Schitterend hotel, helemaal verlaten. Wij waren onder de indruk van zoveel service voor die paar auto’s die komen laden.
 
Heeft iemand een tip of recente ervaring over parkeren bij Venetië? Ik zag dat er twee parkeergarages zijn met Tesla destination charges maar dat zijn beide ook valet parkings. Ik laat mijn Mx liever niet door een vreemde parkeren tenzij er mensen daar hele goede ervaringen hebben natuurlijk.

Als er iemand beter ideeën of goede ervaringen heeft hoor ik het heel graag. Bijvoorbeeld met:

Blitz Exclusive
Santa Croce, 522
30135, Venezia VE
 
Heeft iemand een tip of recente ervaring over parkeren bij Venetië? Ik zag dat er twee parkeergarages zijn met Tesla destination charges maar dat zijn beide ook valet parkings. Ik laat mijn Mx liever niet door een vreemde parkeren tenzij er mensen daar hele goede ervaringen hebben natuurlijk.

Als er iemand beter ideeën of goede ervaringen heeft hoor ik het heel graag. Bijvoorbeeld met:

Blitz Exclusive
Santa Croce, 522
30135, Venezia VE

Drie pagina' s terug:

Vakantie - Italië
 
Heeft iemand een tip of recente ervaring over parkeren bij Venetië?

Wij parkeerden redelijk budget bij de gemeentelijke garage (autorimessa communale). We hebben vooraf (gratis) geladen bij de suc op 20 minuten van Venetië - om te voorkomen dat ik anderen in mijn auto moest laten rijden. Weet niet of dit helpt, maar voor ons was het een mooie en niet te dure oplossing. Wel even via de website reserveren voor een zekere plek en het beste tarief.
 
Gisteren zijn we dan naar Firenze gegaan en met de vergunning op 5 minuutjes lopen van Piazza del Duomo geparkeerd bij een laadpaal. Het was effe uitzoeken hoe de sessie gestart kom worden. Het lukte niet met de travelard van de LM, maar via de Juicepass app lukte het wel.

20200807_170712.jpg


Ik moet wel zeggen dat het heel raar voelt om de ZTL binnen te rijden, van de drukke ringweg meteen in de stille straatjes van het centrum. Mijn telepass piepte ook nog even bij het binnen rijden. Geen idee waar dat voor was, maar dat merken we misschien later op een factuur nog wel :)

B.t.w. de kosten bij dit soort palen is 0,40 euro/kWh
 

Attachments

  • 20200808_221928.jpg
    20200808_221928.jpg
    465.6 KB · Views: 51
Last edited: