Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet waar je vandaan komt en dat kan natuurlijk een rol spelen. Maar als je niet extra hard wil op de Autobahn zou ik gewoon lekker over Frankrijk rijden. Autopilot op 150 en relaxed naar het zuiden cruisen. In Duitsland is er het vaak drukker en veel snelheid wisselingen en wegwerkzaamheden.

Was inderdaad wel handig geweest om er bij te zeggen: de rit begint in Delft.
 
Vaak over Basel naar Liechtenstein gereden. Voor het verbruik rij je best over Frankrijk. Van Luxemburg tot Colmar mag je maar 110. Plezante afwisseling door in de Vogezen de route over de Col te nemen. Heerlijk onepedal driving in de haarspeldbochten.
Aangename SuCs in Metz en Nancy (afhankelijk van waar je geraakt). Beide met shoppingmogelijkheden. Ik moest dan nog Mulhouse doen om in Liechtenstein te geraken, maar jij zal gemakkelijk in Basel geraken.
 
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.
Afgelopen zomer nog gedaan naar Cinque Terre met een overnachting in Mulhouse. Vertrokken uit Den Haag en via Frankrijk gereden met stops in Brussel, Arlon, Nancy. Dus lijkt me dat je daarmee ook naar Basel moet kunnen komen.
Ik heb het als heel prettig ervaren via Frankrijk, lunchen in Brussel, koffie in Arlon en even de winkels in bij Nancy. Allemaal ontspannen superchargers met bij ons geen wachtrijen (in hoogseizoen).
Terug vanuit Lago Orta gereden via Zwitserland, Mulhouse, Nancy, Arlon en Antwerpen.
 
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.
Heb je al eens naar a better routeplanner gekeken? In deze routeplanner kun je veel voorkeuren aangeven en geeft een goed beeld van de reistijd en laadmogelijkheden.
Alleen jammer dat je niet kunt zien of het een prettige route is, maar daar krijg je in dit draadje wel weer antwoord op.
A Better Routeplanner
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Heb je al eens naar a better routeplanner gekeken? In deze routeplanner kun je veel voorkeuren aangeven en geeft een goed beeld van de reistijd en laadmogelijkheden.
Alleen jammer dat je niet kunt zien of het een prettige route is, maar daar krijg je in dit draadje wel weer antwoord op.
A Better Routeplanner

Jazeker ken ik abetterrouteplanner. Het gaat me inderdaad meer om of het een prettige route is. Ik ben met de Tesla nog niet verder dan Assen geweest, dus het is best een beetje spannend, maar ik heb er erg veel zin in
 
Jazeker ken ik abetterrouteplanner. Het gaat me inderdaad meer om of het een prettige route is. Ik ben met de Tesla nog niet verder dan Assen geweest, dus het is best een beetje spannend, maar ik heb er erg veel zin in

Lange ritten (1.000-1250 km/dag) heb ik altijd via scherm van M3 gedaan. Gewoon het advies obv actuele verkeerssituatie opgevolgd. Tijdens rijden af en toe even kijken bij welke SUC we belanden en of we met een iets lagere snelheid een andere (volgende) SUC konden bereiken. Met een LR plannen we altijd op pauzemomenten -> van ontbijt -> koffie -> lunch -> etc.

We hebben bij de 1e lange rit ABRP gebruikt als voorbereiding. Bij de 1e SUC liep het al anders (ABRP SUC was erg druk en door iets lagere snelheid konden we de volgende ook wel halen). Vervolgens lekker rijden en scherm van M3 gevolgd. Vonden wij veel relaxter. :)
 
  • Like
Reactions: Tozz and nico180
Met een LR plannen we altijd op pauzemomenten -> van ontbijt -> koffie -> lunch -> etc.
Dat is inderdaad belangrijk: zorg dat de behoefte aan koffie, broodje enz. afgestemd zijn op het laden. Mijn eerste rit zaten we steeds net verkeerd: bijv doorrijden en dan bij een Suc komen waar de restaurants al dicht zijn (lunch) of bij een Suc waar niets is. Dan ga je van ellende extra stoppen op plaatsen waar je niet kunt laden en dan gaat het erg lang duren. Hoewel je tegenwoordig bijna bij elk tankstation ook wel kunt laden, maar dan moet je knoeien met kaartjes, apps en druppels.
Kortom: plan je reis op je eigen behoefte en doe het laden als mogelijk.
NB. Met LR Model 3 was dat wel veel makkelijker dan met een wat vermoeide Model S (85).
 
Welke Col is dat?

Col de Sainte Marie vermoed ik. Route ipv de tunnel. Overigens zijn er veel leuke cols/routes in de Vogezen.

Bonhomme. Als je St Dié voorbij bent kan je kiezen: colmar ‘par le col’ of ‘par Le tunnel’. Het is letterlijk zo aangeheven. Tunnel is 11€ tol voor 10’ sneller.
Als volledig snelweg wel, kan je over Straatsburg, maar das saai en in de spits sta je vast.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Op 5 september zijn wij terug gekomen van uit Borgo a Mozzano (nabij Lucca) naar Leiden met een model 3 performance.

We hebben hier overnacht bij een dec die op de plaatjes er prachtig uitziet maar in het echt toch wel een beetje tegen valt voor wat je er voor betaald. Maar wel lekker kunnen vertrekken met een volle accu. In de ochtend om 0600 vertrokken en koers gezet richting de supercharger in Melegnano. Toen we vertrokken zouden we aankomen met +- 20%, uit eindelijk werd dit een 3%. Volgens de Tesla zou hier een hotel moeten zitten en nog wat restaurants, echter was alles gesloten. Hierdoor ging ons geplande ontbijt niet door en hebben we bij een volgend tankstation nog een broodje gekocht. Stonden in Melegnano eerst ingeplugd op paal 3B, deze leverede max 110 KW, daarna nog verplaatst naar de volgende charger en deze leverde wel 145 KW. Uiteindelijk hier 10 minuten te lang gestaan, de vriendin wou de nog even netflixen. De volgende supercharger was de supercharger in Beckenried, volgens Tesla was die max 120 KW, hierdoor besloten om te stoppen bij Ionity Gotthard Nord. Hier helaas geen 190 kw gepakt maar 150 kw was ook prima. De keuze voor Ionity gemaakt doordat we al reeds gratis hadden rond gereden in Italië en iets meer snelheid met laden wel prettig was. Helaas in Zwitserland en ook nog een stukje Italië wat vertraging gehad waardoor we totaal iets van 1.5 uur verloren.

Vanuit Beckenried door gereden naar de Supercharger in Herbolzheim. blijkbaar was het weer ons goed gezind en konden we het stuk in Duitsland lekker door rijden op 150 km en de marge waar mee we aankwamen bij de charger bleef gelijk. Eerst de Fastned charger geprobeerd, deze zou 350 kw leveren en had gehoopt op 190 kw bij de tesla. We kwamen echter niet verder dan 137 kw, hierop de auto verplaatst naar de Supercharger. De eerste paal die we hier hadden leverde net 100 kw, de 2e paal wel netjes 147 kw. Na Herbolzheim zijn we richting Waldlaubersheim gestart, dit net niet gehaald en uiteindelijk avond gegeten bij de Mac Donalds bij Autohof Nehetal (bingen am Rhein) en hier geladen bij Ionity. Tijdens het eten was de auto na 30 minuutjes weer opgeladen tot 85%. De cruise control ingesteld op 135 en richting Nederland gestart. Uiteindelijk nog een keer moeten opladen bij Supercharger Horst. Dit was iets van 250 km, met een gemiddel verbruik van 237! Wellicht dat voorbanden met 255 en achter 285 toch niet ideaal zijn voor dergelijke afstanden in vergelijking met je verbruik. Ook in Horst weer 110 KW met de eerste laadpaal. Dit keer de auto niet verplaatst maar lekker een netflixje gekeken. Ook hier weer 10 minutjes te lang gestaan.

Uiteindelijk waren we om 22:45 thuis, de N11 bleek afgesloten en moesten we via Amsterdam. In totaal hebben wij 16.45 uur over 1400 KM
In totaal hebben we 3750 KM gereden tijdens de vakantie met een gemiddelde van 206.

Wat vooral opviel is dat op de terug weg bij elke supercharger de eerste paal maar 110 KW leverde en na het verplaatsen van de auto was die verholpen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink and Frank C
Ik vertrek vrijdag naar het Como meer. Overnachtingshotel met destination charger bij Basel geboekt, maar ik vraag me af wat nou de beste route daar naar toe is qua reistijd, rijgenot en superchargen. Linker- of rechter Rijnoever of toch door Frankrijk? Ik rij trouwens in een SR+, en hoef niet per sé 200+ te rijden.

Iedereen bedakt voor de nuttige tips. Het gaat via Belgie en Frankrijk worden (als ik als Zuid-Hollander Belgie nog in mag morgen) en afhankelijk van hoe voorspoedig het gaat wellicht nog over de col bij Colmar (volgens ABRP wel wat meer dan 10 minuten extra, eerder 40)
 
9EBC6089-6127-4A8E-AB95-EC69B6238E34.png
Iedereen bedakt voor de nuttige tips. Het gaat via Belgie en Frankrijk worden (als ik als Zuid-Hollander Belgie nog in mag morgen) en afhankelijk van hoe voorspoedig het gaat wellicht nog over de col bij Colmar (volgens ABRP wel wat meer dan 10 minuten extra, eerder 40)
Dat moet dan toch door een slechte laadplanning zijn of zonder verkeer zijn. Google maps (zonder laden dus) 3 opties binnen 6 minuten. Blauwe is tunnel, onderste is col. Over straatsburg is ook nog tolweg. Col is volledig tolvrij door gans Frankrijk.
 
View attachment 589404
Dat moet dan toch door een slechte laadplanning zijn of zonder verkeer zijn. Google maps (zonder laden dus) 3 opties binnen 6 minuten. Blauwe is tunnel, onderste is col. Over straatsburg is ook nog tolweg. Col is volledig tolvrij door gans Frankrijk.

ik weet niet waar ik dat fout heb gedaan: in de praktijk bleek het inderdaad 10 minuten extra te zijn. Was inderdaad erg leuk rijden. Helaas ben ik gezakt voor mijn one-pedal examen: ik heb een keer moeten remmen
 
  • Funny
Reactions: Phil V and Frank C
Voor degene die nu in Italië verblijven, ik hoorde vanmorgen in mn hotel in Innsbruck dat er flinke files zijn afgelopen dagen om Duitsland in te rijden via de Fernpas. Dit door de Corona maatregelen. Heb daarom de route over Seefeld genomen. Op deze route op zondagmorgen geen controle gehad en ook geen file.
Ik rij morgen terug via Basel. De eerste parkeerplaats achter de grens is ingericht als covidteststraat. Als ik dat zie en de situatie in Nederland daarop betrek dan realiseer ik me hoe inefficiënt we zijn.
 
Jazeker ken ik abetterrouteplanner. Het gaat me inderdaad meer om of het een prettige route is. Ik ben met de Tesla nog niet verder dan Assen geweest, dus het is best een beetje spannend, maar ik heb er erg veel zin in

Ik ben net terug van Italie (vanuit Groningen). Gewoon bestemming ingevoerd in de auto en vertrokken. Viel me op (meer dan normaal) dat ik veelal veel voller bij een SuC aankwam dan bij aanvang van de leg. Daardoor zowel op heen- als terugweg een SuC kunnen overslaan.

Uiteindelijk heenweg gedaan met 3 stops (incl. overnachting op AC) en terugweg in 1 trip met 4x laden.

Afhankelijk van waar je heen gaat.. SuC Melide is een fraaie omgeving met meertje waar je kunt zwemmen, miniatuurpark, speeltuin, terrasje/bar, etc. Supercharger Hilden is een afrader na 18.00 uur. Dan is de foodtruck dicht en dan zit je echt in de middle of nowhere. Wel leuk om te zien, SuC Hilden wordt een grote (Europa's grootste begreep ik) V3 supercharger met overkapping met zonnepanelen. Ze zijn druk aan het bouwen met een barretje, etc. Nu zijn er mobiele superchargers (op een pallet) en een foodtruck.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Uiteindelijk waren we om 22:45 thuis, de N11 bleek afgesloten en moesten we via Amsterdam. In totaal hebben wij 16.45 uur over 1400 KM
In totaal hebben we 3750 KM gereden tijdens de vakantie met een gemiddelde van 206.

Als ik het zo lees ben je vooral aan het ompluggen geweest en ben je erg gefocussed op je laadsnelheid. Maar sessie stoppen, auto verplaatsen, starten, kost je zo weer 2 kWh die je in die tijd had kunnen bijladen. Ik heb zo mijn twijfels of je daar echt wat mee op schiet, vooral omdat je die hogere snelheid toch niet lang vast kan houden.

Ook zal bij een langdurige rit en warm weer de accutemperatuur ook wel zo zijn parten spelen in de laadsnelheid waardoor je die +/- 200 kW niet gaat halen.