Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Er werd dus ook niet naar een negatief test resultaat gevraagd? En de beperking dat je niet tussen regio's mag reizen wordt ook niet gehandhaafd?

Ben benieuwd wat er na 6 april nog geldt.
Gisteren terug gereden van Toscane naar NL. Ook weer geen enkele beperking ondervonden bij grensovergangen en geen controles gezien onderweg. Bij Chiasso en DE-NL geen enkele controle en bij Basel wel even aangesproken door duitse beambte met de vraag of ik zwitserse goederen had om aan te geven. Paspoort en de zelfverklaring zijn de hele reis niet uit de tas geweest. Verkeer in Duitsland was gisterenmiddag erg druk
 
  • Like
Reactions: Saxi
Heeft iemand al Cinque Terre bezocht (Monterosso, Vernazza) en daar kunnen laden ?
Noch ChargeMap, Plugshare, Tesla DeC of Booking (met filter op EV lading) geeft enige laad optie.
Alvast bedankt!
Afgelopen zomer geweest. Weinig publieke laadpalen, wel een aantal hotels met eigen 3-fasen laadpunt, in Monterosso bijvoorbeeld het hotel op de hoek van Via Fegina en Molinelli. Ik vond zelf de shopping mall in La Spezia wel een handige DeC. Er staan ook snelladers van Ionity langs de E80 bij Brugnato, met prima koffie in het naastgelegen tankstation.

Grootste uitdaging daar bleek niet het laden, maar het reserveren van een strandplek. Het strand was opgedeeld in Covid-proof vakjes. Zonder reservering geen toegang.
 

Attachments

  • B154B502-2507-4639-B975-926AA4288B56.jpeg
    B154B502-2507-4639-B975-926AA4288B56.jpeg
    1.2 MB · Views: 55
  • Helpful
Reactions: AustinP
Heeft iemand al Cinque Terre bezocht (Monterosso, Vernazza) en daar kunnen laden ?
Noch ChargeMap, Plugshare, Tesla DeC of Booking (met filter op EV lading) geeft enige laad optie.
Alvast bedankt!

Wij zijn daar een paar jaar geleden geweest. Op terugweg van Toscane en Pisa. Hadden volgeladen in Forte Dei Marmi. In Cinque terre kan je met de wagen niets doen, daar dus geen laadbehoeftes gehad..
 
  • Informative
Reactions: AustinP
Kijk dat is goed nieuws om te lezen! Nu had ik al begrepen dat er voldoende SUCs zijn, ben nog wel benieuwd of iemand al ervaringen met newmotion/Shell recharge heeft in Italië?
Dat scheelt weer aanvragen becharge ofjuice passen
BeCharge is alleen een app. Be Charge: electric car charging stations within reach of an App
Wel aan te raden om je vooraf te registreren en niet te wachten totdat je op straat staat.

JuicePass kan je ook gewoon via app doen.
 
  • Like
Reactions: Sahino
BeCharge laders zijn overigens -voor zover ik heb gezien en ervaren - 22 kW laders. Dat maakt ze extra interessant voor sommige
CF09282E-2029-4ED4-89BF-419D37EE6B55.jpeg
oudere Tesla’s. Je kon toen kiezen voor laden op dubbele snelheid 32A - circa 100 km per uur aan een A-C paaltje. Uitgebreid lunchen en je kon weer 200 km verder. 🤗
 
BeCharge is alleen een app. Be Charge: electric car charging stations within reach of an App
Wel aan te raden om je vooraf te registreren en niet te wachten totdat je op straat staat.

JuicePass kan je ook gewoon via app doen.

BeCharge laders zijn overigens -voor zover ik heb gezien en ervaren - 22 kW laders. Dat maakt ze extra interessant voor sommige View attachment 652916oudere Tesla’s. Je kon toen kiezen voor laden op dubbele snelheid 32A - circa 100 km per uur aan een A-C paaltje. Uitgebreid lunchen en je kon weer 200 km verder. 🤗

22 kw lijkt me meer dan prima als je een wat langere stop maakt 😊
 
22 kw lijkt me meer dan prima als je een wat langere stop maakt 😊
Voor 22kW moet je al een oudere Tesla Model S hebben. De meeste Model S'sen houden ermee op aan 17kW, en de Model 3 is beperkt tot 11kW.

Ook is 22kW in een Model S met 85 accupakket nog altijd 4 uren om vol te laden. Dan is een 50kW paal voor de lunch al wat handiger.
 
  • Like
Reactions: Sahino
NewMotion Shell pas, Maingau pas en een sloot gekleurde stekkers en een goed verlengsnoer hebben me tot nu in Italië goed geholpen. 1x een stekker die niet meer los kwam. Maar toen ik belde sprak ik stomtoevallig een Française. Dat spreek ik een stuk beter dan Italiaans. Dus op afstand gereset en stekker kwam weer los.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Ik ben deze week van Amsterdam naar Umbrië gereden. Net als @BMW740iL via Rheinfelden en Chiasso en geen enkele keer aangehouden. Had wel negatieve PCR test-uitslag en self-declaration bij me. Zo lang je rijdt heb je geen enkele indicatie van maatregelen of beperkingen. Als je ergens stopt natuurlijk wel, Vooral hier in Italië waar ook op straat mondmaskers verplicht zijn.

7 laadstops, 1577 km, 223 Wh/km (yes, I know). Superchargers waren vrij leeg en in Italië zelfs uitgestorven.

Voor wie net als ik niet houdt van 15 uur doorrijden kan ik een overnachting in Beckenried, Zwitserland aanraden. Prima hotel aan de zuidkant van het Vierwoudstrekenmeer met een supercharger voor de deur. Restaurant met uitzicht over het meer. En als je volgeladen bent, veilige parkeerplaatsen achter het hotel.
20210414_084225.jpg
 
Ik ben deze week van Amsterdam naar Umbrië gereden. Net als @BMW740iL via Rheinfelden en Chiasso en geen enkele keer aangehouden. Had wel negatieve PCR test-uitslag en self-declaration bij me. Zo lang je rijdt heb je geen enkele indicatie van maatregelen of beperkingen. Als je ergens stopt natuurlijk wel, Vooral hier in Italië waar ook op straat mondmaskers verplicht zijn.

7 laadstops, 1577 km, 223 Wh/km (yes, I know). Superchargers waren vrij leeg en in Italië zelfs uitgestorven.

Voor wie net als ik niet houdt van 15 uur doorrijden kan ik een overnachting in Beckenried, Zwitserland aanraden. Prima hotel aan de zuidkant van het Vierwoudstrekenmeer met een supercharger voor de deur. Restaurant met uitzicht over het meer. En als je volgeladen bent, veilige parkeerplaatsen achter het hotel.
View attachment 654478
Mooie foto! Beckenried had ik ook als laadstop op de heen- en terugweg naar Toscane. Het is zeker een van de mooiere Supercharger stops. Op de terugreis op de maandag na Pasen heb ik bij Beckenried maar kort gestaan omdat alle stalls bezet waren en de laadsnelheid daardoor niet boven de 59kW kwam.

Ter vergelijking met de prestaties van mijn SR+ ben ik benieuwd hoe jouw reistijd en laadstops er uitzagen tot Beckenried:
Ik reed de 824km van Utrecht tot Beckenried met gemiddeld 108km/u excl breaks (7u38m rijtijd) en 87km/u incl 4x DC charging (1u36m DC charging).

 
Last edited:
Voor wie net als ik niet houdt van 15 uur doorrijden kan ik een overnachting in Beckenried, Zwitserland aanraden. Prima hotel aan de zuidkant van het Vierwoudstrekenmeer met een supercharger voor de deur.
Vijf minuten lopen van de SuC in Beckenried ligt B&B Beckenried. Dat is de plek waar wij overnachten als we naar Italië gaan. Niet alleen minder duur dan het hotel, maar daar is ook een vijfpersoons kamer beschikbaar, wat handig is als je met z'n vijven onderweg bent.
 
Ter vergelijking met de prestaties van mijn SR+ ben ik benieuwd hoe jouw reistijd en laadstops er uitzagen tot Beckenried:
Ik reed de 824km van Utrecht tot Beckenried met gemiddeld 108km/u excl breaks (7u38m rijtijd) en 87km/u incl 4x DC charging (1u36m DC charging).
De overeenkomsten zijn frappant. Ik reed 876km, gemiddeld ook precies 108 km/u. En ook 4x DC charging (32min/46kWh, 14min/22kWh, 25min/45kWh, 31min/47kWh). Eerste stop was voor ons beiden Seed&Greet Hilden (wilde ik ook want ik het het nog niet gezien sinds de opening).

In totaal heb ik 6 minuten langer geladen dan jij maar ik heb ook verder gereden. We gingen weg met respectievelijk 100% en 99% SoC. Ik kwam met 16% SoC aan in Beckenried en jij met 7%. Mijn verbruik (volgens Teslamate) was 256Wh/km en dat van jou 198Wh/km.

Nog een paar details van de laadsessies:
BMW740iLSaxi
SessieDuur (min)Energie (kWh)DuurEnergie
112 18,833246,19
228 31,181421,58
325 32,112545,35
431 36,093147,23
Totaal96118,21102160,35


Gemiddelde laadsnelheid (kW)
BMW740iL 73,88
Saxi 94,32

Mijn snap shot: Ams-Bck
 
Last edited:
De overeenkomsten zijn frappant. Ik reed 876km, gemiddeld ook precies 108 km/u. En ook 4x DC charging (32min/46kWh, 14min/22kWh, 25min/45kWh, 31min/47kWh). Eerste stop was voor ons beiden Seed&Greet Hilden (wilde ik ook want ik het het nog niet gezien sinds de opening).

In totaal heb ik 6 minuten langer geladen dan jij maar ik heb ook verder gereden. We gingen weg met respectievelijk 100% en 99% SoC. Ik kwam met 16% SoC aan in Beckenried en jij met 7%. Mijn verbruik (volgens Teslamate) was 256Wh/km en dat van jou 198Wh/km.

Dat valt mij niet tegen voor deze lange afstandsrun M3P vs M3SR+

Wij hebben denk ik ook allebei zo hard mogelijk met het verkeer en baustellen op de duitse autobahn gereden. We kunnen met onze Teslamate drive-data een mooie schaduwrace reconstrueren als jij dat ook leuk vindt.

Hieronder alvast de vergelijking van onze batterij statistitieken voor SoC en range op deze trip:

48B76964-CABF-4190-9710-CF918B4A64B2.png
DDA12D5E-0A2C-4273-8B15-2C1EB4D05C1C.png
 
Dat valt mij niet tegen voor deze lange afstandsrun M3P vs M3SR+

...

Hieronder alvast de vergelijking van onze batterij statistitieken voor SoC en range op deze trip:
Die twee statistieken passen bijna precies op elkaar. Het is wel grappig om te zien dat eigenlijk alleen de gele ideal range lijn verschilt in die zin dat bij de M3P de schaal tot 500 kilometer gaat en bij de SR+ tot 400 kilometer. Maar in de praktijk valt dat verschil dus weg want de afgelegde afstand is in beide diagrammen ongeveer gelijk.
 
  • Like
Reactions: OttoR