Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Voor diegenen die hopen de komende maanden nog in de buurt van het Gardameer in Italië te komen, bij deze wat ervaringen met de publieke laadinfrastructuur. Als je aan de westkant van het Gardameer bent is Gardauno zo ongeveer de enige provider van publieke laadpalen. Het is een beetje vreemd dat er een speciale provider is voor zo'n klein gebied maar het is wel zo, In Italië is het BeCharge netwerk ook groot maar dat heeft juist in dit gebied een slechte dekking.

Om te kunnen laden met Gardauno heb je een pre-paid laadkaart nodig. Gardauno werkt samen met het Neogy Mobility network waarvan je de app kan downloaden maar het lukte me niet om daarin een credit card of andere betaalmogelijkheid te koppelen die ik op een Gardauno station kon gebruiken. De pre-paid card is de enige betaalmogelijkheid die ik werkend kreeg. Je kunt de kaart zover ik weet maar op drie plaatsen kopen (zie prepaid-text):
Peschiera del Garda, Verolanuova en Tignale. Peschiera en Tignale zijn dagelijks alleen tot 13:00 open. De kaart kost 55 Euro en daarvoor kun je 100 kWh laden - € 0,55 per kWh dus. Wat er gebeurt als je de 100 kWh grens bereikt weet ik nog niet, maar ik neem aan dat het laden dan stopt.

De stations zitten zoals gezegd in Lombardije aan de westkant van het Gardameer, zie mappa-interattiva. Het maximum vermogen is 22kW maar er zijn ook veel laadpunten met maximaal 7kW of zelfs 3,5kW.

De laadprocedure zelf is vrij simpel. Laadkabel aan de auto koppelen, RFID kaart voor de lezer houden en vervolgens de "spina" in de laadpaal steken. Om het laden te stoppen de RFID kaart opnieuw aanbieden. De laadsessie stopt dan en de kabel wordt aan de laadpaal ontgrendelt. Ik heb ook een keer het laden vanuit de auto gestopt maar toen ontgrendelde de laadpaal de kabel niet. Er verscheen een foutmelding in het display van de paal (weet niet meer welke want hij stond er niet zo lang) maar gelukkig ontgrendelde de paal uiteindelijk wel.

20210502_123905.jpg
20210502_125654.jpg

20210502_125711.jpg
20210502_130312.jpg
 
Om te kunnen laden met Gardauno heb je een pre-paid laadkaart nodig. Gardauno werkt samen met het Neogy Mobility network waarvan je de app kan downloaden maar het lukte me niet om daarin een credit card of andere betaalmogelijkheid te koppelen die ik op een Gardauno station kon gebruiken. De pre-paid card is de enige betaalmogelijkheid die ik werkend kreeg. Je kunt de kaart zover ik weet maar op drie plaatsen kopen (zie prepaid-text):
Peschiera del Garda, Verolanuova en Tignale. Peschiera en Tignale zijn dagelijks alleen tot 13:00 open. De kaart kost 55 Euro en daarvoor kun je 100 kWh laden - € 0,55 per kWh dus. Wat er gebeurt als je de 100 kWh grens bereikt weet ik nog niet, maar ik neem aan dat het laden dan stopt.
Ja schei maar uit, ik zoek dan wel ergens een stopcontact en een supercharger.
 
  • Funny
Reactions: cracktro
Veel publieke paaltjes aan het Gardameer worden ook bediend door NextCharge. NextCharge werkt met zowel een app als RFID-kaart en je kunt prepaid budget via de app en je creditcard verhogen (minimaal 20 euro). Voordeel van NextCharge is dat het ook in de rest van Italie (en de EU) bruikbaar is.
 

Attachments

  • 7B50ABE1-7D8F-43AB-8FA6-3B0F129DF12F.jpeg
    7B50ABE1-7D8F-43AB-8FA6-3B0F129DF12F.jpeg
    758.5 KB · Views: 44
De overeenkomsten zijn frappant. Ik reed 876km, gemiddeld ook precies 108 km/u. En ook 4x DC charging (32min/46kWh, 14min/22kWh, 25min/45kWh, 31min/47kWh). Eerste stop was voor ons beiden Seed&Greet Hilden (wilde ik ook want ik het het nog niet gezien sinds de opening).

In totaal heb ik 6 minuten langer geladen dan jij maar ik heb ook verder gereden. We gingen weg met respectievelijk 100% en 99% SoC. Ik kwam met 16% SoC aan in Beckenried en jij met 7%. Mijn verbruik (volgens Teslamate) was 256Wh/km en dat van jou 198Wh/km.

Nog een paar details van de laadsessies:
BMW740iLSaxi
SessieDuur (min)Energie (kWh)DuurEnergie
112 18,833246,19
228 31,181421,58
325 32,112545,35
431 36,093147,23
Totaal96118,21102160,35


Gemiddelde laadsnelheid (kW)
BMW740iL 73,88
Saxi 94,32


Mijn snap shot: Ams-Bck
Dat is een mooi overzicht. Daarvoor gebruik je teslafi oid?
 
Dat is een mooi overzicht. Daarvoor gebruik je teslafi oid?
De overzichten voor zowel de MP3 van Saxi als voor mijn SR+ zijn gemaakt met Teslamate.

 
  • Like
Reactions: Enzo63
De overzichten voor zowel de MP3 van Saxi als voor mijn SR+ zijn gemaakt met Teslamate.

Dank je, ook voor de link. Ik ga me er eens in verdiepen.
 
Positieve aankondiging!

Ja. Het gaat er redelijk goed met de besmettingscijfers. Het is er weer bijna overal bijna normaal. Er is wel nog een avondklok en je kunt alleen maar buiten eten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat is het toch een drama met al die pasjes ik heb zelfs al een keer in nl gehad dat mijn leasemaatschappij pas werd geweigerd.
Rij met heel veel plezier electrisch en hoop nooit meer terug te hoeven naar een ice maar weer ik ook ben met een ice ik kan overal betalen met mijn pinpas waarom moeten die laadpalen allemaal hun eigen betaal systeem hebben……..drama.
 
  • Like
Reactions: CRTS
Nou, ik vind van mezelf dat ik nog niet zo oud ben, maar ik herinner me toch een tijd dat je in het buitenland niet zomaar met je pinpas kon betalen.

Het lijkt gek dat dat met laadpalen weer helemaal opnieuw moet, maar dat ligt dan weer aan het feit dat er keuzes zijn gemaakt per laadpaal om de kost te verlagen en betrouwbaarheid te verhogen.
  • Een klassieke pinpas magneetstrip lezer en chip lezer rekenen op fysiek contact, en moet beschermd worden tegen weersomstandigheden. Ik heb regelmatig aan een onbemand tankstation gestaan waar de pin automaat niet werkte omdat ie de magneetkaart of chip niet kon lezen
  • dus koos men bij laadpassen voor RFID pasjes, want er was nog geen standaard qua contactloos betalen. RFID lezers zijn afgeschermd van het weer en dus erg betrouwbaa
  • Ook laten de pin automaten niet toe om een sessie te starten en te beëindigen zonder een bedrag te gaan blokkeren op de rekening van de klant. Bij een tankbeurt loopt dit dan in de minuten, bij een laadpaal kan dit in uren lopen waar een maximumbedrag moet gereserveerd worden voor de transactie. En dan moet dat ding ook nog overweg kunnen met stroomonderbrekingen, en achterhalen of het de eindgebruiker is die een sessie wou beëindigen, of het een onderbreking van de provider was.
  • En al die interactie met pin automaten heeft een abonnementskost, die vroeger in de honderden euro's per maand liep. Nogal kostelijk voor een laadpaal die nauwelijks gebruikt werd, maar aanvaardbaar voor een druk bezocht tankstation.
De markt is inmiddels veranderd, met betrouwbare contactless betalingen via PIN, goedkopere abonnementskosten op PIN automaten etc. Maar de legacy van RFID lezers op laadpalen is er ook nog, en die hardware is niet altijd compatibel met PIN contactless betalingen. Bovendien is er ook een duidelijke verbetering naar CPO's die hun laadpalen in meerdere MSP's aanbieden, zodat er niet zoveel hinder meer is en met je "Audi" pasje ogenschijnlijk op alle Europese laadpalen kan aanmelden en van een voordelig tarief kan genieten.

Bovenstaand verhaal van prepaid pasjes op een beperkt aantal laadpalen is nog een stukje legacy, en de CPO zal ook wel merken dat als ze willen dat un laadpalen omzet draaien, ze zich best aanmelden bij wat meer MSP's. En zoals @michelh vermeld zijn er al palen in de buurt waar de CPO's hun palen wel bij andere MSP's hebben aangemeld.
 
Wat is het toch een drama met al die pasjes ik heb zelfs al een keer in nl gehad dat mijn leasemaatschappij pas werd geweigerd.
Rij met heel veel plezier electrisch en hoop nooit meer terug te hoeven naar een ice maar weer ik ook ben met een ice ik kan overal betalen met mijn pinpas waarom moeten die laadpalen allemaal hun eigen betaal systeem hebben……..drama.
Ik vermoed dat dat als Teslarijder wel meevalt. Je hebt altijd een supercharger achter de hand okay in Zuid-Europa wellicht wat minder maar ook daar heb je, als je niet kunt laden bij je hotel of vakantieverblijf, altijd wel een laadpaal in de buurt. Zou ik een Kia Niro hebben besteld dan zou ik daar zeker anders over denken.
 
@wooter

het kan simpel opgelost worden, een sticker op de laadpaal met qr code.
scannen en je komt op een website

knop 1
wordt lid van onze fantastische community voor slechts 5 euro per maand en betaal alsnog 2 keer zo veel als al die losers in hun tesla die gewoon naar elke supercharger kunnen gaan zonder pasje gewoon aansluiten en laden.

knop 2
O je bent hier op vakantie en wilt gewoon wat electronen in je auto zodat je weer een beetje kan toeren vul dan hier je creditcard gegevens in en het laden zal beginnen

want ja die paal die ik mijn vakantie in limburg tegenkwam moest je een abonnement op nemen om te mogen laden, in mijn ogen belachelijk en ik ben op weg naar huis naar een supercharger gegaan maar iemand met een ander merk heeft die optie niet.
 
Het kan inderdaad simpel opgelost worden. In Oostenrijk heb ik ook al geladen door via de QR code naar de website te gaan en daar per Paypal of credit card af te tikken. Dat was zelfs goedkoper dan het tarief van NewMotion.

Dat gaat overigens goed, tot je in Brighton in een parkeergarage op -3 staat en er geen 3G/LTE verbinding op je telefoon is 😅
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Veel publieke paaltjes aan het Gardameer worden ook bediend door NextCharge. NextCharge werkt met zowel een app als RFID-kaart en je kunt prepaid budget via de app en je creditcard verhogen (minimaal 20 euro). Voordeel van NextCharge is dat het ook in de rest van Italie (en de EU) bruikbaar is.
Goeie tip! Via de site van Gardauno wordt je op geen enkele manier op NextCharge geattendeerd. Op die manier wordt het laden een stuk minder omslachtig.
 
Goeie tip! Via de site van Gardauno wordt je op geen enkele manier op NextCharge geattendeerd. Op die manier wordt het laden een stuk minder omslachtig.
En dan is het wel zo vriendelijk om zijn post ff met een 'informatief' of 'duimpje omhoog' te waarderen. :)

Het is sowieso opvallend in vergelijking met het Amerikaanse forum: op het Be/Ne forum is de sfeer vaak negatiever en er wordt minder gewaardeerd.
Kleine moeite, snel gedaan, goed voor de sfeer!
 
En dan is het wel zo vriendelijk om zijn post ff met een 'informatief' of 'duimpje omhoog' te waarderen. :)

Het is sowieso opvallend in vergelijking met het Amerikaanse forum: op het Be/Ne forum is de sfeer vaak negatiever en er wordt minder gewaardeerd.
Kleine moeite, snel gedaan, goed voor de sfeer!
Excuses - ook richting @michelh - voor mijn negatieve post. Ik zal voortaan geen sfeer verlagende termen als "Goede tip!" of soortgelijks gebruiken.