Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Een vraagje aan de Italiegangers - hopelijk vanaf eind juli zitten we in een nogal afgelegen streek ergens tussen Arezzo en Siena. Tot nu toe altijd de 2 superchargers in Toscane kunnen gebruiken (en een oplader bij het verblijf), maar we zijn nu mogelijk in die streek ook deels op lokale laadpunten aangewezen.
Gezien het almaar wisselende passengebeuren hoor ik graag van de ervaringsdeskundigen welke pas nu de meest gangbare is (ik had eerder een Enel Juicepass geloof ik) in deze contreien, zodat ik die tijdig kan gaan regelen/vernieuwen. Alvast dank voor de suggesties!
 
Een vraagje aan de Italiegangers - hopelijk vanaf eind juli zitten we in een nogal afgelegen streek ergens tussen Arezzo en Siena. Tot nu toe altijd de 2 superchargers in Toscane kunnen gebruiken (en een oplader bij het verblijf), maar we zijn nu mogelijk in die streek ook deels op lokale laadpunten aangewezen.
Gezien het almaar wisselende passengebeuren hoor ik graag van de ervaringsdeskundigen welke pas nu de meest gangbare is (ik had eerder een Enel Juicepass geloof ik) in deze contreien, zodat ik die tijdig kan gaan regelen/vernieuwen. Alvast dank voor de suggesties!
Ik denk dat je even moet googlen welke laadpalenexploitant het beste vertegenwoordigd is. In Siena heb je veel Enelpalen die echter onderhouden worden door de gemeente en dus vaak defect zijn. Er is bij Arezzo toch een SuC?
 
SC Arezzo is 40-45km weg, deels over heuvelig terrein waar het verbruik niet gunstig is. Ook omdat ik niet altijd langs Arezzo wil zou een alternatief zinvol zijn.

Mijn ervaring met googelen: verschillende sites laten niet overal dezelfde laders zien, en iedere aanbieder vindt zich de beste qua dekking etc. Prepaid wil ik liever niet, geef voorkeur aan koppeling met credit card..
 
SC Arezzo is 40-45km weg, deels over heuvelig terrein waar het verbruik niet gunstig is. Ook omdat ik niet altijd langs Arezzo wil zou een alternatief zinvol zijn.

Mijn ervaring met googelen: verschillende sites laten niet overal dezelfde laders zien, en iedere aanbieder vindt zich de beste qua dekking etc. Prepaid wil ik liever niet, geef voorkeur aan koppeling met credit card..
Ben ik dan met je eens natuurlijk. Maar is optie laden via een stopcontact niet voorhanden? Gaat traag maar werkt wel altijd lees ik hier. Ik lees erg vaak dat de laadpalen in in elk geval Italië niet echt betrouwbaar zijn. Ik ga het wel ervaren dit najaar. Ook geen laadpaal in de buurt en SuC ook onredelijk ver weg.
Maar mss hebben de Italië die-hards nog goede tips. Altijd welkom!
 
  • Like
Reactions: Mr Bill
SC Arezzo is 40-45km weg, deels over heuvelig terrein waar het verbruik niet gunstig is. Ook omdat ik niet altijd langs Arezzo wil zou een alternatief zinvol zijn.

Mijn ervaring met googelen: verschillende sites laten niet overal dezelfde laders zien, en iedere aanbieder vindt zich de beste qua dekking etc. Prepaid wil ik liever niet, geef voorkeur aan koppeling met credit card..
Wij zitten doorgaans in een dorpje in de heuvels op 25 km van SuC Arezzo en het verbruik daar valt juist erg mee doordat je toch niet hard kunt rijden. Voor het laden gebruik ik de apps van Enel en ZapGrid. Daarmee kun je een eind komen. Misschien dat ik voor deze zomer nog een stadskaart van Arezzo probeer te regelen voor slowchargen daar, want zo leuk vind ik het hotel bij de SuC niet.
Wat Siena betreft moet je goed opletten: een flink deel van de laadpalen zit in de 'Zona a traffico limitato'.
Verder zag ik dat de Coop in Montevarchi sinds kort ook een flink aantal laadpalen heeft waar je met Enel terecht kunt.
 
Wij zitten doorgaans in een dorpje in de heuvels op 25 km van SuC Arezzo en het verbruik daar valt juist erg mee doordat je toch niet hard kunt rijden. Voor het laden gebruik ik de apps van Enel en ZapGrid. Daarmee kun je een eind komen. Misschien dat ik voor deze zomer nog een stadskaart van Arezzo probeer te regelen voor slowchargen daar, want zo leuk vind ik het hotel bij de SuC niet.
Wat Siena betreft moet je goed opletten: een flink deel van de laadpalen zit in de 'Zona a traffico limitato'.
Verder zag ik dat de Coop in Montevarchi sinds kort ook een flink aantal laadpalen heeft waar je met Enel terecht kunt.
Veel dank, ook aan Enzo (met zo'n naam moet je wel op een Italieforum zitten). Ik denk inderdaad dat slowchargen op de bestemming de enige reele optie zal zijn. Er blijkt helemaal niets aan opladers te vinden binnen een straal van plm 20km, buiten enkele destination chargers (en ik zie me toch niet om de paar dagen wijn proeven/kopen in Brolio). Ook goed te weten van de Montevarchi coop, waar we ongetwijfeld terecht gaan komen.

Siena is best een ramp ja - ik heb eerder een bon gekregen wegens rijden in de binnenstad, al was dat op zich best leuk (het rijden dan..). Dan vind je daar met veel moeite een charger, en staat er een niet elektries vehikel voor - gelukkig was de laadkabel lang genoeg.
 
Veel dank, ook aan Enzo (met zo'n naam moet je wel op een Italieforum zitten). Ik denk inderdaad dat slowchargen op de bestemming de enige reele optie zal zijn. Er blijkt helemaal niets aan opladers te vinden binnen een straal van plm 20km, buiten enkele destination chargers (en ik zie me toch niet om de paar dagen wijn proeven/kopen in Brolio). Ook goed te weten van de Montevarchi coop, waar we ongetwijfeld terecht gaan komen.

Siena is best een ramp ja - ik heb eerder een bon gekregen wegens rijden in de binnenstad, al was dat op zich best leuk (het rijden dan..). Dan vind je daar met veel moeite een charger, en staat er een niet elektries vehikel voor - gelukkig was de laadkabel lang genoeg.
Ik had vorig jaar binnen drie dagen twee bonnen in Sienna..... En ik heb geen enkele werkende laadpaal in de binnenstad gevonden. Ik heb uiteindelijk in de parkeergarage van de supermarkt bij het treinstation geladen. Daar hebben ze een 150Kw lader met twee aansluitingen. Ik denk dat ik Maingau pas heb gebruikt (was toen nog goedkoop) maar Enel zal zeker ook werken. Kun je meteen boodschappen doen
 
We plannen drie overnachtingen in Milan om de stad te ontdekken en een dag aan de acquatica park naast Milan te spenderen. Iemand advies voor appartement of hotel in het centrum of dicht genoeg? Oplossing voor het laden ervaringen? (Parkings,...) ?
Alvast bedankt!
 
Iemand een tip voor een hotel met laadpunt ergens bij Amalfi, bij voorkeur Positano?
Wij zaten een aantal jaar geleden in Gocce di Capri, Massa Lubrense. Eenvoudig maar de eigenaar was helemaal gek van Musk en was net zijn biografie aan het lezen. Speciaal voor ons werd een CEE stopcontact op het parkeerterrein aangelegd :)
image0.jpeg
 
Dit jaar (eind juli) weer naar italie, vorigjaar een beetje een ramp met superchargen. Waren wat problemen bij tesla met de registratie van mijn creditcard en het tesla account. Helaas had ik toen geen CCS adapter. Maar dit jaar wel.

Wij gaan voor de 2e keer naar een huisje in de buurt van Cortona. Om even snel te laden is Arezzo net te ver. Maar vorig jaar zag ik daar al bij Valdichiana Outlet Village 4 mooie ionity laders staan, waar ik geen gebruik van kon maken. Dus heb de auto geladen met de 220v druppellader op 8a omdat de 194v die uit het stopcontact kwam net genoeg was...

Dit jaar maar gewoon bij ionity en natuurlijk de suc's gebruiken.
Al was ondanks de problemen die ik had bij de SuC's het laden uit eindelijk prima te doen. Bij de straat laadpalen gebruikte ik de juicepass app die toen een aktie had voor 25 euro onbeperkt laden.

1621609757324.png
 
Over de A1 vanaf Milaan? Brrrrr - ik vind dat een vreselijke route. Saai landschap, hopen files, lange wachtrijen bij de autogrill etc. We gaan al jaren na Milaan over Genua en dan langs de kust... goed doorrijden, leuke stops (bv bij Portofino, op het strand eten in Forte dei Marmi), daarna afbuigen naar Florence (A11 geloof ik) en dan pas de A1 richting Arezzo. Ook terug, zelfs op een zwarte zaterdag, rijd je deze route zonder problemen. Wel door plm 50 tunneltjes, maar dat heeft ook wel wat..
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Over de A1 vanaf Milaan? Brrrrr - ik vind dat een vreselijke route. Saai landschap, hopen files, lange wachtrijen bij de autogrill etc. We gaan al jaren na Milaan over Genua en dan langs de kust... goed doorrijden, leuke stops (bv bij Portofino, op het strand eten in Forte dei Marmi), daarna afbuigen naar Florence (A11 geloof ik) en dan pas de A1 richting Arezzo. Ook terug, zelfs op een zwarte zaterdag, rijd je deze route zonder problemen. Wel door plm 50 tunneltjes, maar dat heeft ook wel wat..

Vorig jaar geen probleem, files :) wat was dat? Was qua tourisme niet een fantastisch jaar. Dus was snel op plaats van bestemming.
Wellicht dit jaar anders, we hebben nog wat uurtjes te doden in ons reisschema dus wellicht pak ik jouw route, het is maar 1,5 uur extra.

Maar ik mag niet vergeten dat ik met 4 kleine kinderen reis :)