Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Over de A1 vanaf Milaan? Brrrrr - ik vind dat een vreselijke route. Saai landschap, hopen files, lange wachtrijen bij de autogrill etc. We gaan al jaren na Milaan over Genua en dan langs de kust... goed doorrijden, leuke stops (bv bij Portofino, op het strand eten in Forte dei Marmi), daarna afbuigen naar Florence (A11 geloof ik) en dan pas de A1 richting Arezzo. Ook terug, zelfs op een zwarte zaterdag, rijd je deze route zonder problemen. Wel door plm 50 tunneltjes, maar dat heeft ook wel wat..
A1 staat tegenwoordig vaak vast achter Piacenza. De vrijdag voor Pinksteren er anderhalf uur verloren, weg was geblokkeerd. Uiteindelijk reed het weer en toen bij Piacenza binnendoor tot geloof ik Fidenza. Helemaal gaar waren we. En het is idd geen uitzondering meer.
 
Vorig jaar geen probleem, files :) wat was dat? Was qua tourisme niet een fantastisch jaar. Dus was snel op plaats van bestemming.
Wellicht dit jaar anders, we hebben nog wat uurtjes te doden in ons reisschema dus wellicht pak ik jouw route, het is maar 1,5 uur extra.

Maar ik mag niet vergeten dat ik met 4 kleine kinderen reis :)
1,5 uur extra? Nee, dat trek ik niet na 15 uur.
 
Ik ga me hier ook aan wagen, vanuit NL naar Napels om daar met de boot naar Palermo te varen. Voor de rit naar Napels heb ik 2 dagen de tijd en ik kijk naar overnachtingsplaatsen in de regio Piacenza-Parma. Ik rij alleen, wie heeft er nog overnachtingstips? Natuurlijk met een SC of DeC :) Dank!
 
Vorig jaar geen probleem, files :) wat was dat? Was qua tourisme niet een fantastisch jaar. Dus was snel op plaats van bestemming.
Wellicht dit jaar anders, we hebben nog wat uurtjes te doden in ons reisschema dus wellicht pak ik jouw route, het is maar 1,5 uur extra.

Maar ik mag niet vergeten dat ik met 4 kleine kinderen reis :)
Dan is een straks stop toch geweldig?
 
Ik ga me hier ook aan wagen, vanuit NL naar Napels om daar met de boot naar Palermo te varen. Voor de rit naar Napels heb ik 2 dagen de tijd en ik kijk naar overnachtingsplaatsen in de regio Piacenza-Parma. Ik rij alleen, wie heeft er nog overnachtingstips? Natuurlijk met een SC of DeC :) Dank!
SuC Piacenza Sud ligt zoals je wel weer bij de SuC. Maar twee weken geleden nog gesloten maar inmiddels wellicht weer geopend. Volgende week zie ik het wel.
 
Ik ga me hier ook aan wagen, vanuit NL naar Napels om daar met de boot naar Palermo te varen. Voor de rit naar Napels heb ik 2 dagen de tijd en ik kijk naar overnachtingsplaatsen in de regio Piacenza-Parma. Ik rij alleen, wie heeft er nog overnachtingstips? Natuurlijk met een SC of DeC :) Dank!
Ik heb meermaals richting Toscane & beyond overnacht bij SuC Melegnano, net onder Milaan. Ibis Styles. Eenvoudig maar gewoon prima voor een overnachting. Redelijke pizzeria. Mooie afstand voor eerste dag. Napels is daarna goed te doen, maar je kijkt ook naar de vertrektijden van je ferry...
Toen ik naar Sicilië reisde, nam ik de ferry vanaf Rome. Naar Sardinië idem. Is misschien duurder?
Ik wil Sicilië nog een keer doen, maar dan naar Villa San Giovanni rijden en de ferry naar Messina. Zal dan wel net meer dan twee dagtochten rijden worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb meermaals richting Toscane & beyond overnacht bij SuC Melegnano, net onder Milaan. Ibis Styles. Eenvoudig maar gewoon prima voor een overnachting. Redelijke pizzeria. Mooie afstand voor eerste dag. Napels is daarna goed te doen, maar je kijkt ook naar de vertrektijden van je ferry...
Toen ik naar Sicilië reisde, nam ik de ferry vanaf Rome. Naar Sardinië idem. Is misschien duurder?
Ik wil Sicilië nog een keer doen, maar dan naar Villa San Giovanni rijden en de ferry naar Messina. Zal dan wel net meer dan twee dagtochten rijden worden.
Dank voor je reactie Kees, dankzij jouw tip kwam ik op Hotel Real Fini Baia Del Re uit wat naast de SuC bij Modena ligt maar ook gratis opladen biedt aan hun gasten. Grote kans dat 1 van de 2 voorzieningen werkt :)
 
Vakantiegangers, ook wij hebben inmiddels een huis geboekt in Italië. In regio Toscane, 20 minuten rechts van Florence, op het platteland. Nu ben ik vorig jaar voor het eerst met de Model 3 op vakantie geweest (toen naar Frankrijk) en vooraf veel stress, wat achteraf reuze meeviel. Destijds rustig kunnen opladen op het stopcontact van het Franse vakantiehuis met een supercharger op 30 minuten in de buurt mocht het helemaal mis gaan.

In Italië hoop ik hetzelfde te kunnen doen, alleen heb ik geen supercharger achter de hand. De dichtstbijzijnde is op 1.45 uur.

Aangezien ik zo afhankelijk ben van via het stopcontact laden in een Italiaans huis op het platteland, heb ik de hoop dat jullie tips en tricks hebben. Heb al even gezocht op het forum:

-Verlengsnoer 25m 3x2,5mm, nog een specifieke suggestie waar te kopen/welke precies? (Of vooral, welke niet)
-Adapter NL naar Italië stekker. Op de Tesla site las ik dat zij reisstekkers afraden. Is dit een commerciële reden? Welke adapter raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het laden via het stopcontact in Italië, negatief en/of positief, en tips zijn meer dan welkom!
 
Vakantiegangers, ook wij hebben inmiddels een huis geboekt in Italië. In regio Toscane, 20 minuten rechts van Florence, op het platteland. Nu ben ik vorig jaar voor het eerst met de Model 3 op vakantie geweest (toen naar Frankrijk) en vooraf veel stress, wat achteraf reuze meeviel. Destijds rustig kunnen opladen op het stopcontact van het Franse vakantiehuis met een supercharger op 30 minuten in de buurt mocht het helemaal mis gaan.

In Italië hoop ik hetzelfde te kunnen doen, alleen heb ik geen supercharger achter de hand. De dichtstbijzijnde is op 1.45 uur.

Aangezien ik zo afhankelijk ben van via het stopcontact laden in een Italiaans huis op het platteland, heb ik de hoop dat jullie tips en tricks hebben. Heb al even gezocht op het forum:

-Verlengsnoer 25m 3x2,5mm, nog een specifieke suggestie waar te kopen/welke precies? (Of vooral, welke niet)
-Adapter NL naar Italië stekker. Op de Tesla site las ik dat zij reisstekkers afraden. Is dit een commerciële reden? Welke adapter raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het laden via het stopcontact in Italië, negatief en/of positief, en tips zijn meer dan welkom!

Even rondneuzen bij laadkabelwinkel.nl.
Daar worden de goede spullen verkocht.
Gebruik van de de code TMC10 geeft een korting van 10%.:)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vakantiegangers, ook wij hebben inmiddels een huis geboekt in Italië. In regio Toscane, 20 minuten rechts van Florence, op het platteland. Nu ben ik vorig jaar voor het eerst met de Model 3 op vakantie geweest (toen naar Frankrijk) en vooraf veel stress, wat achteraf reuze meeviel. Destijds rustig kunnen opladen op het stopcontact van het Franse vakantiehuis met een supercharger op 30 minuten in de buurt mocht het helemaal mis gaan.

In Italië hoop ik hetzelfde te kunnen doen, alleen heb ik geen supercharger achter de hand. De dichtstbijzijnde is op 1.45 uur.

Aangezien ik zo afhankelijk ben van via het stopcontact laden in een Italiaans huis op het platteland, heb ik de hoop dat jullie tips en tricks hebben. Heb al even gezocht op het forum:

-Verlengsnoer 25m 3x2,5mm, nog een specifieke suggestie waar te kopen/welke precies? (Of vooral, welke niet)
-Adapter NL naar Italië stekker. Op de Tesla site las ik dat zij reisstekkers afraden. Is dit een commerciële reden? Welke adapter raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het laden via het stopcontact in Italië, negatief en/of positief, en tips zijn meer dan welkom!
Adapter naar Italiaanse stekker is meestal niet meer nodig, maar better safe then sorry. De nieuwste stopcontacten zijn compatibel, de oudere werken meestal toch niet. Als het laden niet direct lukt, best proberen om de Ampères te verminderen tot bvb 8A. Gaat traag maar lukt meestal wel. Verder ergebs een uitstapje plannen in de buurt van een openbare laden.
4 jaar geleden heb ik eens wat kWh gepikt van een Italiaanse gemeente. Toen de wekelijkse markt opgekraamd had stonden de elektriciteitskastjes met rode 3 fasen stopcontacten nog open op het dorpsplein. Ging ook vlot 🤫
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even rondneuzen bij laadkabelwinkel.nl.
Daar worden de goede spullen verkocht.
Gebruik van de de code TMC10 geeft een korting van 10%.:)
Top, thanks! Zie geen reisstekker voor naar Italië daar. Op internet vooral reisstekkers Italië met max 10A. Iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit voldoende is?

Adapter naar Italiaanse stekker is meestal niet meer nodig, maar better safe then sorry. De nieuwste stopcontacten zijn compatibel, de oudere werken meestal toch niet. Als het laden niet direct lukt, best proberen om de Ampères te verminderen tot bvb 8A. Gaat traag maar lukt meestal wel. Verder ergebs een uitstapje plannen in de buurt van een openbare laden.
4 jaar geleden heb ik eens wat kWh gepikt van een Italiaanse gemeente. Toen de wekelijkse markt opgekraamd had stonden de elektriciteitskastjes met rode 3 fasen stopcontacten nog open op het dorpsplein. Ging ook vlot 🤫
Thanks voor de tips! Ineens wil ik elke ochtend naar de markt.. 😜
 
Top, thanks! Zie geen reisstekker voor naar Italië daar. Op internet vooral reisstekkers Italië met max 10A. Iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit voldoende is?

Vorig jaar ook op het platteland van Toscane gelogeerd. Gewoon op de 220 geladen - bij het kastje waar de stroom voor het hele complex binnnenkwam bleek ook een blauwe camping stekker aansluiting te zitten en die heb ik ook gekregen bij mijn granny charger. Daar iedere dag mee opgeladen en aan het eind van de week met de eigenaars ongeveer uitgerekend hoeveel ik verbruikt had en dat afgerekend naar hun lokale tarief (uit mijn hoofd ergens rond de 30 cent). Werkte prima! Alle stekkers op het complex waren trouwens gewone euro stekkers. Ik had wel een reisstekker bij me, maar niet nodig gehad.
Overigens bij ieder adres tijdens onze vakantie de link naar de aanvraag van een destination charger achtergelaten - ik raad iedereen aan om dat te noemen bij hun gastheer/vrouw. Kost ze niets en is makkelijk voor hun gasten (en levert ook extra gasten op als die zoeken naar een adres met DEC)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Vakantiegangers, ook wij hebben inmiddels een huis geboekt in Italië. In regio Toscane, 20 minuten rechts van Florence, op het platteland. Nu ben ik vorig jaar voor het eerst met de Model 3 op vakantie geweest (toen naar Frankrijk) en vooraf veel stress, wat achteraf reuze meeviel. Destijds rustig kunnen opladen op het stopcontact van het Franse vakantiehuis met een supercharger op 30 minuten in de buurt mocht het helemaal mis gaan.

In Italië hoop ik hetzelfde te kunnen doen, alleen heb ik geen supercharger achter de hand. De dichtstbijzijnde is op 1.45 uur.

Aangezien ik zo afhankelijk ben van via het stopcontact laden in een Italiaans huis op het platteland, heb ik de hoop dat jullie tips en tricks hebben. Heb al even gezocht op het forum:

-Verlengsnoer 25m 3x2,5mm, nog een specifieke suggestie waar te kopen/welke precies? (Of vooral, welke niet)
-Adapter NL naar Italië stekker. Op de Tesla site las ik dat zij reisstekkers afraden. Is dit een commerciële reden? Welke adapter raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het laden via het stopcontact in Italië, negatief en/of positief, en tips zijn meer dan welkom!
Er zijn in italie 2 soorten stopcontacten, van 10 en van 16 ampere. De verloopstekkers zijn allemaal voor de 10 ampere, voor de 16 ampere versie staan de pinnen verder uit elkaar. Ik ga nergens langer dan een paar dagen zijn en er daarom niet in investeren maar anders zou ik zelf een 16 ampere stekker kopen en die thuis op een verlengsnoer monteren (kan ze zo nergens bestellen dus misschien is dit geen haalbaar plan).