Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn in italie 2 soorten stopcontacten, van 10 en van 16 ampere. De verloopstekkers zijn allemaal voor de 10 ampere, voor de 16 ampere versie staan de pinnen verder uit elkaar. Ik ga nergens langer dan een paar dagen zijn en er daarom niet in investeren maar anders zou ik zelf een 16 ampere stekker kopen en die thuis op een verlengsnoer monteren (kan ze zo nergens bestellen dus misschien is dit geen haalbaar plan).
In een plaatselijke Doe Het Zelf. Heb ik in de UK ook gedaan. Verlengkabeltje met enkel een vrouwtje. Mannetje gekocht in de DIY en ter plaatse gemonteerd. Nooit gebruikt.
 
Vakantiegangers, ook wij hebben inmiddels een huis geboekt in Italië. In regio Toscane, 20 minuten rechts van Florence, op het platteland. Nu ben ik vorig jaar voor het eerst met de Model 3 op vakantie geweest (toen naar Frankrijk) en vooraf veel stress, wat achteraf reuze meeviel. Destijds rustig kunnen opladen op het stopcontact van het Franse vakantiehuis met een supercharger op 30 minuten in de buurt mocht het helemaal mis gaan.

In Italië hoop ik hetzelfde te kunnen doen, alleen heb ik geen supercharger achter de hand. De dichtstbijzijnde is op 1.45 uur.

Aangezien ik zo afhankelijk ben van via het stopcontact laden in een Italiaans huis op het platteland, heb ik de hoop dat jullie tips en tricks hebben. Heb al even gezocht op het forum:

-Verlengsnoer 25m 3x2,5mm, nog een specifieke suggestie waar te kopen/welke precies? (Of vooral, welke niet)
-Adapter NL naar Italië stekker. Op de Tesla site las ik dat zij reisstekkers afraden. Is dit een commerciële reden? Welke adapter raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het laden via het stopcontact in Italië, negatief en/of positief, en tips zijn meer dan welkom!
Ik zit op dit moment in Italië en vorig jaar ook in Toscane gestaan met de M3. Bijna nooit thuis hoeven opladen. Met een Plugsurfing pas, en Juicepas (EnelX) zijn er (zeker in de net wat grotere steden) altijd wel laadpalen te vinden. Ik zou zelf eerder daar voor gaan dan gehannes met verloopstekkers en een trage laadsessie.
 
Ik zit op dit moment in Italië en vorig jaar ook in Toscane gestaan met de M3. Bijna nooit thuis hoeven opladen. Met een Plugsurfing pas, en Juicepas (EnelX) zijn er (zeker in de net wat grotere steden) altijd wel laadpalen te vinden. Ik zou zelf eerder daar voor gaan dan gehannes met verloopstekkers en een trage laadsessie.
Dat was gisteravond ook mijn uitkomst. Ik neem de UMC mee als backup met de blauwe, rode en schuko stekkers en verder geloof ik het wel.
 
  • Like
Reactions: BramDH
Ik heb 2 weken geleden in Zwitserland nog een reisstekker laten smelten. Die zou 10A aankunnen, dat staat namelijk op de stekker, maar blijkbaar niet langdurig.... Dus mijn advies is om, als de reisstekker 10A kan, er maximaal 8A doorheen te trekken.
Ik heb goeie ervaringen met Skross reisstekkers. 13A in de UK erdoor gejaagd zonder problemen. Weliswaar het vaste model EU->UK, en niet de variabele reisstekker.

 
ik maakte al verschillende koppelstukken naar de Italiaanse 16A stopcontacten voor klanten met een Fivari-Mobile. Kan natuurlijk ook naar een gewone schuko of industrieel stopcontact. Wie er zelf niet wil aan beginnen PMt me maar.
Sympathiek aanbod. Ik zat er aan te denken datzelfde zelf even te doen om goed voorbereid deze zomer richting Italië te gaan. Ik ben nog wel op zoek naar waar ik een beetje goede Italiaanse modellen stekkers (16 en 10A varianten) kan vinden. Een snelle google search levert me niet echt overtuigend degelijk spul op, wat voor laadverloop-snoertjes wel belangrijk is. Is er toevallig iets (link naar waar te bestellen) wat je zou kunnen aanbevelen hiervoor? bvd
 

Italiaans testrapport in het italiaans waarmee je de italiaanse stopcontacteigenaar kan gerust stellen dat de Tesla mobile charger in Italie ook door italianen wordt gebruikt in italiaanse stopcontacten (zie foto). Voor eigen gebruik even door Google translate halen.
 
Dat was gisteravond ook mijn uitkomst. Ik neem de UMC mee als backup met de blauwe, rode en schuko stekkers en verder geloof ik het wel.
Op basis van eigen ervaring... op het platteland van Italie (wij zitten in de Marche) kan de netspanning nogal wisselen.. De UMC van Tesla vindt dat niet prettig en stopt dan met laden. Ik gebruik hiervoor als alternatief een Juice Booster (de eerdere versie van https://evcompany.eu/product/laadkabels/laadkabel-thuisladers/juice-bo.oster-2/). Die is minder kritisch. Als je op een beetje moderne locatie bent is de kans op problemen wellicht niet zo groot. Ik zou er voor zorgen dat je zo mogelijk bij aankomst nog voldoen sju hebt voor een eventueel noodzakelijk plan b. onder het motto better safe than sorry.
 
you probably know better than me and been with a Tesla in Italy more than me for sure (September sounds the right time to go back home when all the Dutch are not there anymore :D :D :D ) but since I'm Italian I will give my 2 cents on plugs in Italy.

In "old" Italian houses there are usually 2 electrical circuits with different plugs available: 10A and 16A, the voltage should be 240V but as you know we are a big country with a lot of rural areas and voltage stability is definitely not great, you can easily find it fluctuating, even 200/210V.
In new buildings is much easier to find at least 1 or 2 Shuko or Industrial (3 pin blue) connectors, because we found out that having our own plug compared to the rest of Europe was quite a stupid idea :)
Schuko > Italian adaptors are sold basically everywhere for few euros and there are two types:

10A:
Adattatore-Schuko-Spina-2P+T-10A-Presa-Schuko-2P+T-16A-Fme-31.jpg


16A:

Adattatore-Schuko-Spina-2P+T-16A-Presa-Schuko-2P+T-Fme-31.jpg



The main difference is in the distance between and the size of the pins of the plug.
Be careful, the majority of these adaptors (especially the 10A) are rated for 1500W max, they can't sustain high loads for a long period of time.
It is usually written inside the schuko side. In that case, a max of 6A is possible otherwise it will literally melt the adaptor.

Also remember, normal houses in Italy have 3kW supply from the utility provider, if you want to have 4,5 or 6kW you have to pay more. It's a typical Italian pain to not be able to run the washing machine, iron, and dry your hair at the same time because the power goes out... charging a car takes a good % of that power so if someone turns on the oven... you will hear screams :D

3phase power is really not common in normal housing and garages, it's usually only available where you have industrial stuff or big restaurant kitchens.

So long story short, consider 220V power only for emergency trickle charging, the EV situation is getting better every year (no *sugar*, in Lombardy you get up 18.000eur off if you change from an old car to a BEV) so let's hope the infrastructure will grow as well, if they can fight Italian bureaucracy...

I hope this was useful, and enjoy the lovely sunny country for me as well! :)
 
Even iets anders hoor; maar ik vraag mij iets af voor mijn aankomende vakantie.
Ik en mijn vrouw hebben nog voor de vakantie een geldig "certificaat" dus dat moet lukken. Mijn 4 kinderen mogen getest worden, volgens de regels 48u sneltest. Volgends de vele nederlandse sites vanaf 6 jaar.

Maar nu lees ik op de site van hetitaliaanse ministerie van buitenlandse zaken: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/returningtoitaly.html
1625143498004.png


En dan gaat het mij vooral om het stukje "Travellers under the age...."
Zoals ik het lees sluit dat toch het toch een hele test uit... zolang de kinderen onder 18 maar bij een ouder zijn welke een certificate heeft.

Dus kinderen gaan mee zonder test, dus hebben geen certificaat en moeten in isolatie. Maar omdat ze onder de 18 zijn en bij ons zijn met certificaat hoeven ze niet in isolatie?
 
Lijkt erop ja, maar waarom zou je ze niet laten testen? Ze moeten nl. zonder test in NL nog altijd na 10 dagen een test doen in Italië. Enkel de isolatie-maatregel wordt opgeheven.
O ik wil ze prima laten testen hoor. Qua reisplanning is het alleen fijn als het niet hoeft. Dan kan ik rustig aan richting mijn bestemming de dagen ervoor. Nu moet ik binnen 48 uur in italie zijn.
 
Even iets anders hoor; maar ik vraag mij iets af voor mijn aankomende vakantie.
Ik en mijn vrouw hebben nog voor de vakantie een geldig "certificaat" dus dat moet lukken. Mijn 4 kinderen mogen getest worden, volgens de regels 48u sneltest. Volgends de vele nederlandse sites vanaf 6 jaar.

Maar nu lees ik op de site van hetitaliaanse ministerie van buitenlandse zaken: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/returningtoitaly.html
View attachment 680034

En dan gaat het mij vooral om het stukje "Travellers under the age...."
Zoals ik het lees sluit dat toch het toch een hele test uit... zolang de kinderen onder 18 maar bij een ouder zijn welke een certificate heeft.

Dus kinderen gaan mee zonder test, dus hebben geen certificaat en moeten in isolatie. Maar omdat ze onder de 18 zijn en bij ons zijn met certificaat hoeven ze niet in isolatie?
Nee, betreft alleen vrijstelling van isolatie. Ze moeten "gewoon" een negatieve allergeen testuitslag laten zien. En die zijn tegenwoordig gratis, mag natuurlijk ook een PCR-test zijn.
 
Ben trouwens gedurende corona 5 keer in Italië geweest, met de Tesla, en nooit heeft iemand me ook maar naar iets gevraagd. De grenzen staan ook gewoon open, het is niet de taak van de douane te controleren of alles in orde is. Heb voor een kapitaal aan testen laten doen, in het begin PCR en de laatste keer allergeen die de helft goedkoper zijn. De laatste keer heb ik niks gedaan. Was al volledig ingeënt.
 
Als ik begin augustus Italië binnen rijd heb ik 12 dagen de 2e prik in mijn arm. Ik ga er niet vanuit dat ze op de Brenner staan te controleren. Dus ik neem het risico na eerst een week in Oostenrijk geweest te zijn.

Ik heb gisteren de Corona Check app geïnstalleerd en met 1 prik heb je al een vrije toegang tot alle (of de meeste?) Europese landen.
Voor de QR-code binnen NL heb je wel een volledige vaccinatie nodig maar voor buitenland kun je de QR-code al genereren met 1 prik.

Wij hopen de eerste week van augustus ook naar Italie af te reizen en zie de reis met vertrouwen tegemoet.
Wel weer zin in met de M3 :p
 
  • Disagree
Reactions: job-lek
Ik heb gisteren de Corona Check app geïnstalleerd en met 1 prik heb je al een vrije toegang tot alle (of de meeste?) Europese landen.
Voor de QR-code binnen NL heb je wel een volledige vaccinatie nodig maar voor buitenland kun je de QR-code al genereren met 1 prik.

Wij hopen de eerste week van augustus ook naar Italie af te reizen en zie de reis met vertrouwen tegemoet.
Wel weer zin in met de M3 :p
Nee, dat is niet waar. De app genereert wel een code maar na uitlezen kunnen ze je de toegang ontzeggen bijvoorbeeld omdat je pas 1 prik hebt gehad danwel de tweede pas recent.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even iets anders hoor; maar ik vraag mij iets af voor mijn aankomende vakantie.
Ik en mijn vrouw hebben nog voor de vakantie een geldig "certificaat" dus dat moet lukken. Mijn 4 kinderen mogen getest worden, volgens de regels 48u sneltest. Volgends de vele nederlandse sites vanaf 6 jaar.

Maar nu lees ik op de site van hetitaliaanse ministerie van buitenlandse zaken: https://infocovid.viaggiaresicuri.it/returningtoitaly.html
View attachment 680034

En dan gaat het mij vooral om het stukje "Travellers under the age...."
Zoals ik het lees sluit dat toch het toch een hele test uit... zolang de kinderen onder 18 maar bij een ouder zijn welke een certificate heeft.

Dus kinderen gaan mee zonder test, dus hebben geen certificaat en moeten in isolatie. Maar omdat ze onder de 18 zijn en bij ons zijn met certificaat hoeven ze niet in isolatie?
Ja inderdaad! Ik zie jouw punt! We vinden het ook een beetje verwarrend.