Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Nee. Hotels vragen er ook niet naar. Een paar weken geleden kregen ze instructies daar wel om te vragen maar een week later werd dat weer ingetrokken.
Mijn ervaring van vorige week was nul keer vragen naar tests of inentingen in drie verschillende hotels. Wel werd aan het Gardameer consequent temperatuur gemeten bij horeca gelegenheden. Daaraan merk je dat ze dicht bij ground zero van corona in Europa zitten
 
  • Funny
Reactions: CL600
Ik ben nu terug in de Bourgogne na mijn Italië reisje. In totaal 2175 km gereden met een verbruik van 157 Wh/km. Heen via de Mont Blanc en het Garda meer (waar het hotel Ocelle 25 euro vroeg om te mogen laden) naar Venetië. daarna via Florence en de Middellandse Zee kust terug. Mooie roadtrip met slechts 5 SuC stops onderweg.
De tip die ik kan geven is wel: vermijd de A7 van vrijdag tm zondag. Daarbuiten gaat het wel, maar eergisteren was ik na een half uurtje file er helemaal klaar mee.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Heeft iemand hier een telefoonnr van Enel X dat werkt? Ik probeer een Enel X paal te reanimeren die wel in de Juice App staat maar op de paal geen teken van leven geeft. Lijkt een gevalletje reset op afstand maar krijg op het Enel X service nr uit de app 0800 069 850 alleen de automatische boodschap dat het nr niet bestaat
 
Heeft iemand hier een telefoonnr van Enel X dat werkt? Ik probeer een Enel X paal te reanimeren die wel in de Juice App staat maar op de paal geen teken van leven geeft. Lijkt een gevalletje reset op afstand maar krijg op het Enel X service nr uit de app 0800 069 850 alleen de automatische boodschap dat het nr niet bestaat
+39 800 900 129 ?

Iets met Google. Gokje

Of: +39 06 8322 2478
 
Vandaag naar Italie afgereisd via Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland. Nergens grenscontroles. In het hotel namen ze de temperatuur van mn hand op. Ben benieuwd of de aangescherpte maatregelen op Sicilie ook zo goed worden nageleefd 😀
 
Goedemiddag,

wij zijn net terug van 2 weken Italië, Piedmonte, heerlijke vakantie gehad. Het was ook meteen de eerste keer in ruim anderhalf jaar dat we een echt vakantie trip met de Tesla gingen maken.

Ik dacht ik ga mijn laadervaringen delen en misschien wat antwoorden krijgen dingen waar ik tegen aanliep, of wat info verstrekken die mensen weer zou kunnen helpen. :)

vrijdag 2 weken geleden vroeg in de ochtend vertrokken met 100%. volgeladen met 4 volwassenen, bagage en fietsdrager met 2 mtb’s achterop. op weg naar ons overnachtingshotel in de buurt van Como.

voor vergelijk had ik de Tesla navi ingesteld maar ook op de telefoon ABRP.

Op naar de eerste stop, Oberhonnefeld, nette locatie er stonden in de ochtend nog 2 andere Tesla’s en dat was het. even plassen koffie scoren en toen was de auto al weer vol.

De tweede stop was Hirschberg, hier was het al een stuk drukker. Er waren nog 3 plekken vrij, geluk voor ons ik; stak de stekker erin en begon met relatief lage laadsnelheid maar nadat de model S naast ons vertrok ging het meteen flink los. Geen locatie om even wat te eten of drinken dus laden en weer door.

De derde stop voor Basel was Herbolzheim, weinig drukte 80% vrij, en hier even de tijd voor een sanitaire stop en koffie. Het restaurant was erg beperkt vanwege covid en er zijn ook een Mac en BK aanwezig, een nette locatie.

De vierde stop werd een bijzondere, ABRP gaf voor het eerst een andere aan dan Tesla nav in Zwitserland. ABRP gaf Beckenriet aan en Tesla gaf Oftringen aan. Geluisterd naar de Tesla en bij Oftringen geladen. wel een desillusie want ik volgens mij stonden beide eerst op Beckenriet en wisselde tesla naar Oftringen…. Kan dat? hier geen mooi uitzicht over het meer maar nieuwe laadstations achter een bios/foodcourt. ook nog redelijk end van de snelweg.

Hierna door naar ons overnachtingshotel met wallcharger. Meest bijzondere ooit en niet duur. Hotel Cruise vlak buiten Como. hier hebben ze dus garageboxen vanuit waar je met een privé lift in je kamer komt. Auto in de box geparkeerd aan de laadpaal en met de lift naar boven. :cool:

Volgende ochtend na een prima ontbijt iedereen weer ingeladen. Vrouwlief had afgerekend en bij komst bij de auto gaf het hotel aan dat we niet hadden geladen en dus ook niet hoefden te betalen. Aantal keer aangegeven dat we toch echt wel vol waren geladen maar dat mocht niet baten… uiteindelijk; blijf toch Nederlander en weg gereden. ;)

Bij aankomst in onze Italiaanse palazzo in de Piedmonte de auto voor het eerst, met toestemming van de verhuurder, aangesloten op het stopcontact in de garage.

2 weken vliegen voorbij in de mooie heuvels van Italië 🇮🇹 redelijk wat trips gemaakt en ook voor het eerst de Maingauw app gebruikt in Nizza Monferatto. Geladen bij Enel XL echte Italiaanse ervaring. Na 2 foutmeldingen bij het aanmelden kon ik ineens wel snelladen met de CCS. Na half uurtje de auto verplaatst naar een gewone parkeerplaats. Aangezien het betaald parkeren was loop ik naar de ticketmachine om een kaartjete trekken, wat schetst mijn verbazing op de paal staat een EV logo met Italiaanse tekst. Nieuwsgierig als ik ben start ik de google translate en wat blijkt….. ev’s en Hybrids mogen gratis parkeren mooie gesture van die Italianen. Tot op vandaag nog niets in de Maingauw app over de laadsessie bij Enel. Ik ga ervanuit dat dit op zijn Italiaans lang gaat duren of zou je dit meteen moeten zien in de app?

De terugweg, gisteren, was best interessant..

Met 90% weggereden en de eerste keer geladen in Melide (Zwitserland) aan het meer. Mooie locatie wat weinig chargers(10) en met ons erbij was alles vol. Korte laadsessie met koffie bij het barretje aangrenzend. Grappig dat op die locatie een Madurodam van Zwitserland is. mooie locatie om even te laden en wisselen van bestuurder.

na deze locatie werd het allemaal wat tegenstrijdig… ABRP riep Egerkingen 20 min laden en Tesla wou ons 50 min bij Basel. 50 min bij Basel in de middag had niemand zin. Egerkingen weinig palen en dat risico wou ik niet lopen. veel vakantieverkeer en ook veel Tesla’s onderweg.

Dus gekozen voor Oftringen achter de bioscoop. koffie gescoord bij de Subway, grappig detail; de locatie is blijkbaar nieuw en ook hier stonden we voor de 2e keer alleen. overal hangen A4tjes met welcome Tesla drivers. Koffie bij de Subway daar bestaat uit een Jura bonenmachine. Je hoeft alleen een beker te kopen bij de Subway. Prima bak koffie dus en weer door.

Detail de Tesla navi heeft ons volledig langs de uur wachttijd bij de Gotthard geleid. We hebben 15 min binnendoor gereden en sloten vlak voor de tunnel weer aan bij de stoplichten. Over het gevoel van voordringen gesproken…:rolleyes:

De 3e stop werd wederom Herbolzheim. Niemand te zien. Flink wat file op de 5 vanuit Zwitserland en dus was een stop wel ok.

Inmiddels was het ergens in de middag en was ik op de navi’s aan het kijken wat de volgende stops zouden zijn en een eventuele mogelijkheid om te eten.

Volgende stop werd Hirschberg, dit was een mazzeltje er was nog 1 plek vrij en zodra ik begon te laden kwamen er nog 2 Tesla’s die moesten uiteindelijk 10min wachten voor er weer ruimte was.

Op naar Mogendorf besloten om daar wat te eten aangezien we wel oog hadden voor BK. na aardig wat stau en stokkende verkehr rond 20:30 bij Mogendorf. Wat we daar aantroffen wat echt bizar…

Het was mega druk….meeste laadpalen bezet. Maar vooral de laadplekken in het middenstuk waren bezet door autos met caravan of groepen jongelui die daar gezamenlijk bij de Mac eten hadden gehaald en dat bij de laadpalen in groepen aan het opeten waren. Dikke wachtrij bij het tankstation, Mac drive en om de Mac in te komen. auto aan de laadpaal gehangen na een Roemeen vriendelijk te verzoeken om zijn busje met trailer te verplaatsen en een Nederlands stel met een model 3 of ze in 1 vak wouden gaan staan zodat wij ernaast konden parkeren om ook te laden.

We zijn naar de BK gelopen waar het veel en veel rustiger was en ook schoner. Eten gehaald en bij de auto opgegeten. Hier redelijk langer gestaan en rustig gegeten.

Ik had eigenlijk gehoopt dat we vanaf Mogendorf het laatste stuk 1x zouden redden maar dat bleek dus niet naar mate de reis steeds voorspoediger liep. Tijdens de rit hadden we eigenlijk steeds 6-8% meer over dan in eerste instantie werd aangegeven. De laatste stretch had ik hier ook op gehoopt maar het werd al snel duidelijk dat we nog een keer moesten stoppen.

De laatste stop is na zonsondergang bij Hilden. Splinternieuw zo te zien en erg mooi. Alles overdekt met een soort koffietentje en gedeeld met ook andere laadaanbieders. Jammer dat het wat verder van de snelweg ligt.

uiteindelijk om 08:30 vertrokken en om 00:30 thuis. Over een stuk van 1200km met stops mag ik niet klagen denk ik zo.

Onze eerste verre trip met de Tesla is prima verlopen en zeker voor herhaling vatbaar!

Laden is super bij Tesla en ook nog eens goedkoop vergeleken met de andere aanbieders. Voor mij dus een reden om alleen bij uitzondering iets anders te kiezen.

Wel zijn er zaken die ik me afvraag;

Veranderd de Tesla navi de laadbestemming na de hand van verbruik? Dus als je meer verbruikt laad je eerder en andersom?

Zijn er bestuurders die bijv een laadstop overslaan?

Tips voor laden en evt eten op bepaalde locaties of tijden? Ik had graag in Zwitserland bij het meer geladen en op de terug weg ,achteraf, niet bij Mogendorf geladen. Kun je dit beïnvloedden zonder extra laadsessies?

Met Abrp kan ik de aankomst marges instellen wat doet de Tesla navi eigenlijk? En is het handig om beide te gebruiken of beter maar gewoon de Tesla navi?

Noord Italië is Tesla nog druk aan de bouw van laadmogelijkheden en dat is ook wel nodig. Al met al een prima eerste Lange afstandservaring.

Op ong 3035km 198wh/km verbruikt dat met volle auto en fietsdrager vind ik prima.
 
Heel wat info.

Er bestaan apps die je op je telefoon kan laden die per supercharger aangeven wat voor eetgelegenheden er zijn. Dan is het wat makkelijker kiezen. Zo had ik dan waarschijnlijk op de terugweg voor Oberhonnefeld gekozen die ruimer is dan die van Mogendorf, en er ook een BK staat. Mogendorf is altijd druk, net door die McD en het beperkt aantal superchargers.

De Tesla navigatie zal afhankelijk van je verbruik inderdaad andere superchargers beginnen voorstellen. Naar mijn gevoel probeert ie je met 10% aan een supercharger te krijgen, en zal ie laden tot ie verwacht dat je met ~10% aan de volgende locatie geraakt. Je kan dus soms wat vroeger vertrekken, maar uit mijn ervaringen zal ie bij verwachte percentages van 5% en lager gaan eisen dat je trager gaat rijden.

Ik vind ook dat de Tesla navi nogal langere pauzes voorstelt, terwijl je bij ABRP ervoor kan kiezen om korter te laden. Uit eigen ervaring is gebleken dat 4 keren laden soms langer duurt dan 5 keren laden, net omdat je die 5 keren een hoger vermogen kan laden tov het langer moeten laden om maar 4 keren te laden, wat vaak ook betekent dat je tot 80% of meer moet laden.
 
Goedemiddag,

wij zijn net terug van 2 weken Italië, Piedmonte, heerlijke vakantie gehad. Het was ook meteen de eerste keer in ruim anderhalf jaar dat we een echt vakantie trip met de Tesla gingen maken.

Ik dacht ik ga mijn laadervaringen delen en misschien wat antwoorden krijgen dingen waar ik tegen aanliep, of wat info verstrekken die mensen weer zou kunnen helpen. :)

vrijdag 2 weken geleden vroeg in de ochtend vertrokken met 100%. volgeladen met 4 volwassenen, bagage en fietsdrager met 2 mtb’s achterop. op weg naar ons overnachtingshotel in de buurt van Como.

voor vergelijk had ik de Tesla navi ingesteld maar ook op de telefoon ABRP.

Op naar de eerste stop, Oberhonnefeld, nette locatie er stonden in de ochtend nog 2 andere Tesla’s en dat was het. even plassen koffie scoren en toen was de auto al weer vol.

De tweede stop was Hirschberg, hier was het al een stuk drukker. Er waren nog 3 plekken vrij, geluk voor ons ik; stak de stekker erin en begon met relatief lage laadsnelheid maar nadat de model S naast ons vertrok ging het meteen flink los. Geen locatie om even wat te eten of drinken dus laden en weer door.

De derde stop voor Basel was Herbolzheim, weinig drukte 80% vrij, en hier even de tijd voor een sanitaire stop en koffie. Het restaurant was erg beperkt vanwege covid en er zijn ook een Mac en BK aanwezig, een nette locatie.

De vierde stop werd een bijzondere, ABRP gaf voor het eerst een andere aan dan Tesla nav in Zwitserland. ABRP gaf Beckenriet aan en Tesla gaf Oftringen aan. Geluisterd naar de Tesla en bij Oftringen geladen. wel een desillusie want ik volgens mij stonden beide eerst op Beckenriet en wisselde tesla naar Oftringen…. Kan dat? hier geen mooi uitzicht over het meer maar nieuwe laadstations achter een bios/foodcourt. ook nog redelijk end van de snelweg.

Hierna door naar ons overnachtingshotel met wallcharger. Meest bijzondere ooit en niet duur. Hotel Cruise vlak buiten Como. hier hebben ze dus garageboxen vanuit waar je met een privé lift in je kamer komt. Auto in de box geparkeerd aan de laadpaal en met de lift naar boven. :cool:

Volgende ochtend na een prima ontbijt iedereen weer ingeladen. Vrouwlief had afgerekend en bij komst bij de auto gaf het hotel aan dat we niet hadden geladen en dus ook niet hoefden te betalen. Aantal keer aangegeven dat we toch echt wel vol waren geladen maar dat mocht niet baten… uiteindelijk; blijf toch Nederlander en weg gereden. ;)

Bij aankomst in onze Italiaanse palazzo in de Piedmonte de auto voor het eerst, met toestemming van de verhuurder, aangesloten op het stopcontact in de garage.

2 weken vliegen voorbij in de mooie heuvels van Italië 🇮🇹 redelijk wat trips gemaakt en ook voor het eerst de Maingauw app gebruikt in Nizza Monferatto. Geladen bij Enel XL echte Italiaanse ervaring. Na 2 foutmeldingen bij het aanmelden kon ik ineens wel snelladen met de CCS. Na half uurtje de auto verplaatst naar een gewone parkeerplaats. Aangezien het betaald parkeren was loop ik naar de ticketmachine om een kaartjete trekken, wat schetst mijn verbazing op de paal staat een EV logo met Italiaanse tekst. Nieuwsgierig als ik ben start ik de google translate en wat blijkt….. ev’s en Hybrids mogen gratis parkeren mooie gesture van die Italianen. Tot op vandaag nog niets in de Maingauw app over de laadsessie bij Enel. Ik ga ervanuit dat dit op zijn Italiaans lang gaat duren of zou je dit meteen moeten zien in de app?

De terugweg, gisteren, was best interessant..

Met 90% weggereden en de eerste keer geladen in Melide (Zwitserland) aan het meer. Mooie locatie wat weinig chargers(10) en met ons erbij was alles vol. Korte laadsessie met koffie bij het barretje aangrenzend. Grappig dat op die locatie een Madurodam van Zwitserland is. mooie locatie om even te laden en wisselen van bestuurder.

na deze locatie werd het allemaal wat tegenstrijdig… ABRP riep Egerkingen 20 min laden en Tesla wou ons 50 min bij Basel. 50 min bij Basel in de middag had niemand zin. Egerkingen weinig palen en dat risico wou ik niet lopen. veel vakantieverkeer en ook veel Tesla’s onderweg.

Dus gekozen voor Oftringen achter de bioscoop. koffie gescoord bij de Subway, grappig detail; de locatie is blijkbaar nieuw en ook hier stonden we voor de 2e keer alleen. overal hangen A4tjes met welcome Tesla drivers. Koffie bij de Subway daar bestaat uit een Jura bonenmachine. Je hoeft alleen een beker te kopen bij de Subway. Prima bak koffie dus en weer door.

Detail de Tesla navi heeft ons volledig langs de uur wachttijd bij de Gotthard geleid. We hebben 15 min binnendoor gereden en sloten vlak voor de tunnel weer aan bij de stoplichten. Over het gevoel van voordringen gesproken…:rolleyes:

De 3e stop werd wederom Herbolzheim. Niemand te zien. Flink wat file op de 5 vanuit Zwitserland en dus was een stop wel ok.

Inmiddels was het ergens in de middag en was ik op de navi’s aan het kijken wat de volgende stops zouden zijn en een eventuele mogelijkheid om te eten.

Volgende stop werd Hirschberg, dit was een mazzeltje er was nog 1 plek vrij en zodra ik begon te laden kwamen er nog 2 Tesla’s die moesten uiteindelijk 10min wachten voor er weer ruimte was.

Op naar Mogendorf besloten om daar wat te eten aangezien we wel oog hadden voor BK. na aardig wat stau en stokkende verkehr rond 20:30 bij Mogendorf. Wat we daar aantroffen wat echt bizar…

Het was mega druk….meeste laadpalen bezet. Maar vooral de laadplekken in het middenstuk waren bezet door autos met caravan of groepen jongelui die daar gezamenlijk bij de Mac eten hadden gehaald en dat bij de laadpalen in groepen aan het opeten waren. Dikke wachtrij bij het tankstation, Mac drive en om de Mac in te komen. auto aan de laadpaal gehangen na een Roemeen vriendelijk te verzoeken om zijn busje met trailer te verplaatsen en een Nederlands stel met een model 3 of ze in 1 vak wouden gaan staan zodat wij ernaast konden parkeren om ook te laden.

We zijn naar de BK gelopen waar het veel en veel rustiger was en ook schoner. Eten gehaald en bij de auto opgegeten. Hier redelijk langer gestaan en rustig gegeten.

Ik had eigenlijk gehoopt dat we vanaf Mogendorf het laatste stuk 1x zouden redden maar dat bleek dus niet naar mate de reis steeds voorspoediger liep. Tijdens de rit hadden we eigenlijk steeds 6-8% meer over dan in eerste instantie werd aangegeven. De laatste stretch had ik hier ook op gehoopt maar het werd al snel duidelijk dat we nog een keer moesten stoppen.

De laatste stop is na zonsondergang bij Hilden. Splinternieuw zo te zien en erg mooi. Alles overdekt met een soort koffietentje en gedeeld met ook andere laadaanbieders. Jammer dat het wat verder van de snelweg ligt.

uiteindelijk om 08:30 vertrokken en om 00:30 thuis. Over een stuk van 1200km met stops mag ik niet klagen denk ik zo.

Onze eerste verre trip met de Tesla is prima verlopen en zeker voor herhaling vatbaar!

Laden is super bij Tesla en ook nog eens goedkoop vergeleken met de andere aanbieders. Voor mij dus een reden om alleen bij uitzondering iets anders te kiezen.

Wel zijn er zaken die ik me afvraag;

Veranderd de Tesla navi de laadbestemming na de hand van verbruik? Dus als je meer verbruikt laad je eerder en andersom?

Zijn er bestuurders die bijv een laadstop overslaan?

Tips voor laden en evt eten op bepaalde locaties of tijden? Ik had graag in Zwitserland bij het meer geladen en op de terug weg ,achteraf, niet bij Mogendorf geladen. Kun je dit beïnvloedden zonder extra laadsessies?

Met Abrp kan ik de aankomst marges instellen wat doet de Tesla navi eigenlijk? En is het handig om beide te gebruiken of beter maar gewoon de Tesla navi?

Noord Italië is Tesla nog druk aan de bouw van laadmogelijkheden en dat is ook wel nodig. Al met al een prima eerste Lange afstandservaring.

Op ong 3035km 198wh/km verbruikt dat met volle auto en fietsdrager vind ik prima.
Heel je herkenbaar. Omdat de A61 dicht is rijdt iedereen over de rechteroever van de Rijn zodat de SuC's daar snel vollopen. Beckenried, Monte Ceneri en zelfs Melide zijn ook erg druk terwijl Egerkingen altijd redelijk rustig is; daar willen we ook altijd laden vooral ook vanwege de sanitaire voorzieningen.
 
Bedankt voor de reacties!

ja het is idd nogal wat info.

En ben nog vergeten te vermelden dat ik in Italië bij het huis het laden op 8A had ingesteld. Gemiddelde laadvermogen 2kW dus laadtijden van 12 uur ongeveer. was wel erg fijn dat ik bij het huis mocht laden.

tsja blijft ingewikkeld. Ik wil zo min mogelijk stops met hoge laad snelheden, mooie locaties en genoeg keus voor eten. Zou Elon dit lezen?…😜

Bij Tesla zou je dus wel een 5% marge kunnen nemen? Maar een stop overslaan zit er dus niet echt in? Als je een stop zou willen overslaan moet je ervoor langer laden of zoals nu langs de Duitse wegen mogelijk is een stop eerder pakken.


@woot bedankt voor de App tip. Ga ik eens naar kijken