Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Nu begon het laden daara direct nadat ik de stekker in de auto had zonder dat ik een pasje paraat had of welke knop dan ook heb aangeraakt op de laadpaal.
Net als bij Tesla. De laadsessie of een nota heb ik nu 3 weken later nog niet kunnen traceren.
Snappen doe ik het niet maar klagen doe ik uiteraard ook niet.
hey, dan was het zeker gratis! (of op kenteken (?) maar dat lijkt me niet legaal, want je hebt geen toestemming om iets aan je kenteken te koppelen gegeven.)
Kom daar eerdaags ook langs en zal dat als ik er aan denk even "testen"
 
Top, ga ik nog even proberen. Heb het wss niet meer nodig, maar wil het wel snappen. Enel paal werkt en volgende week zit ik op 10 min van de SuC Brescia.
Dit is een bekend probleem in Italië. De netspanning varieert vaak dusdanig veel dat de Tesla lader het niet vertrouwd en er mee stopt. Is ooit ingevoerd nadat er ooit een brandje ontstond bij een ladende Tesla in een garage - was in USA. Ik gebruik daarom altijd op locatie in de Marken de lader van Juicebooster. Die is minder kritisch. Overigens ook beperkt tot 8A.
 
Net terug na drie weken Italië. Le Marche en Toscane. Tov vorig jaar:

-volop nieuwe, mooie 2 x 22kW palen van EnelX tegen gekomen. In gehuchten waar je het niet zou verwachten. Grote schermen, veel beter dan de oude paaltjes!
- JuicePass app werkt nu voldoende, was vorig jaar veel te buggy. Alleen backoffice connectie blijft traag. Bij inloggen standaard een foutmelding, gewoon wegdrukken -;)
- enelx netwerk is nu betrouwbaarder. palen die niet werkten stonden ook als zodanig in de app.
- bij voorkeur enelx pas gebruiken ipv app. Enkele keer kreeg ik geen verbinding om laden via app te stoppen. Duurde even voordat ik kabel kon loskoppelen. Andere keer geen verbinding omdat laadpaal in parkeergarage stond. Newmotion pas werkt overigens ook prima.
- BeCharge als alternatief naast EnelX zeker aan te raden. eigen netwerk, ook hier betalen Via een app. Werkt feilloos.
- veel supermarkten bieden nu laadopties. zelfs soms chademo/CCS. Soms via generieke EnelX pas, soms met een eigen pas die je binnen moet ophalen ( die lader zie je dan ook niet i;de JuicePass app). Nogal omslachtig en tijdrovend, maar dan wel doorgaans gratis laden. Kijk bij Lidl, Conad, Esselunga, Carrefour etc.
- er zijn nog veel regionale laadnetwerken. Loont de moeite om gebied waar je bent even te googelen.
- blij dat ik opnieuw de Juicebooster bij me had. Door variatie in netspanning op platteland werkt de tesla lader niet. Dit alternatief wel.
- over de gotthardpass teruggereden. Blijft een feestje met een Tesla omhoog te zoeven -;). Belangrijk deel van energie die dat kost krijg je terug in de afdaling!
 
Net terug na drie weken Italië. Le Marche en Toscane. Tov vorig jaar:

-volop nieuwe, mooie 2 x 22kW palen van EnelX tegen gekomen. In gehuchten waar je het niet zou verwachten. Grote schermen, veel beter dan de oude paaltjes!
- JuicePass app werkt nu voldoende, was vorig jaar veel te buggy. Alleen backoffice connectie blijft traag. Bij inloggen standaard een foutmelding, gewoon wegdrukken -;)
- enelx netwerk is nu betrouwbaarder. palen die niet werkten stonden ook als zodanig in de app.
- bij voorkeur enelx pas gebruiken ipv app. Enkele keer kreeg ik geen verbinding om laden via app te stoppen. Duurde even voordat ik kabel kon loskoppelen. Andere keer geen verbinding omdat laadpaal in parkeergarage stond. Newmotion pas werkt overigens ook prima.
- BeCharge als alternatief naast EnelX zeker aan te raden. eigen netwerk, ook hier betalen Via een app. Werkt feilloos.
- veel supermarkten bieden nu laadopties. zelfs soms chademo/CCS. Soms via generieke EnelX pas, soms met een eigen pas die je binnen moet ophalen ( die lader zie je dan ook niet i;de JuicePass app). Nogal omslachtig en tijdrovend, maar dan wel doorgaans gratis laden. Kijk bij Lidl, Conad, Esselunga, Carrefour etc.
- er zijn nog veel regionale laadnetwerken. Loont de moeite om gebied waar je bent even te googelen.
- blij dat ik opnieuw de Juicebooster bij me had. Door variatie in netspanning op platteland werkt de tesla lader niet. Dit alternatief wel.
- over de gotthardpass teruggereden. Blijft een feestje met een Tesla omhoog te zoeven -;). Belangrijk deel van energie die dat kost krijg je terug in de afdaling!
Zeven zomers verder nog steeds overeenkomende ervaringen ☺️. Dik tevreden over EnelX en Juicepass.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Wat bijzonder is, is dat de nieuwe Enel palen nog steeds een type 3 aansluiting hebben. Welke auto sluit je daar in godesnaam nog op aan? Waarom niet twee type 2 aansluitingen op een paal. Nu moest ik een Duitser aansporen op te zouten:)
 
Dit is een bekend probleem in Italië. De netspanning varieert vaak dusdanig veel dat de Tesla lader het niet vertrouwd en er mee stopt. Is ooit ingevoerd nadat er ooit een brandje ontstond bij een ladende Tesla in een garage - was in USA. Ik gebruik daarom altijd op locatie in de Marken de lader van Juicebooster. Die is minder kritisch. Overigens ook beperkt tot 8A.
Is de Juicebooster beperkt tot 8A, of heb je hem door het brakke Italiaanse net afgeknepen tot 8A. Indien het laatste, schaf ik er denk ik ook een aan. Ik wil hem namelijk in Oostenrijk wel gewoon op 12 of 16A kunnen gebruiken.
 
Is de Juicebooster beperkt tot 8A, of heb je hem door het brakke Italiaanse net afgeknepen tot 8A. Indien het laatste, schaf ik er denk ik ook een aan. Ik wil hem namelijk in Oostenrijk wel gewoon op 12 of 16A kunnen gebruiken.

Mocht er iemand zo een juicebooster willen kopen kijk dan even op deze website. Een kleine korting is altijd meegenomen.

 
Wat bijzonder is, is dat de nieuwe Enel palen nog steeds een type 3 aansluiting hebben. Welke auto sluit je daar in godesnaam nog op aan? Waarom niet twee type 2 aansluitingen op een paal. Nu moest ik een Duitser aansporen op te zouten:)
alle nieuwe palen - we komen al jaren in dit gebied - die ik ben tegen gekomen zijn 22kW. Vreemd inderdaad dat ze dat niet overal doen
 

Attachments

  • 85A625EA-F1E9-4023-BAC6-5881286FD7DE.jpeg
    85A625EA-F1E9-4023-BAC6-5881286FD7DE.jpeg
    619.6 KB · Views: 80
Is de Juicebooster beperkt tot 8A, of heb je hem door het brakke Italiaanse net afgeknepen tot 8A. Indien het laatste, schaf ik er denk ik ook een aan. Ik wil hem namelijk in Oostenrijk wel gewoon op 12 of 16A kunnen gebruiken.
de Juicebooster is vergelijkbaar met de Tesla lader. Kan dus tot 32A. Verschil is dat je op de booster het vermogen kunt instellen. Erg veel plezier van gehad. Ik heb nog de originele versie. Google Afbeeldingen resultaat voor https://i2.wp.com/teslapedia.org/wp-content/uploads/2015/04/Juice_Booster1.jpg?resize=768%2C512
 
Net terug na drie weken Italië. Le Marche en Toscane. Tov vorig jaar:

-volop nieuwe, mooie 2 x 22kW palen van EnelX tegen gekomen. In gehuchten waar je het niet zou verwachten. Grote schermen, veel beter dan de oude paaltjes!
- JuicePass app werkt nu voldoende, was vorig jaar veel te buggy. Alleen backoffice connectie blijft traag. Bij inloggen standaard een foutmelding, gewoon wegdrukken -;)
- enelx netwerk is nu betrouwbaarder. palen die niet werkten stonden ook als zodanig in de app.
- bij voorkeur enelx pas gebruiken ipv app. Enkele keer kreeg ik geen verbinding om laden via app te stoppen. Duurde even voordat ik kabel kon loskoppelen. Andere keer geen verbinding omdat laadpaal in parkeergarage stond. Newmotion pas werkt overigens ook prima.
- BeCharge als alternatief naast EnelX zeker aan te raden. eigen netwerk, ook hier betalen Via een app. Werkt feilloos.
- veel supermarkten bieden nu laadopties. zelfs soms chademo/CCS. Soms via generieke EnelX pas, soms met een eigen pas die je binnen moet ophalen ( die lader zie je dan ook niet i;de JuicePass app). Nogal omslachtig en tijdrovend, maar dan wel doorgaans gratis laden. Kijk bij Lidl, Conad, Esselunga, Carrefour etc.
- er zijn nog veel regionale laadnetwerken. Loont de moeite om gebied waar je bent even te googelen.
- blij dat ik opnieuw de Juicebooster bij me had. Door variatie in netspanning op platteland werkt de tesla lader niet. Dit alternatief wel.
- over de gotthardpass teruggereden. Blijft een feestje met een Tesla omhoog te zoeven -;). Belangrijk deel van energie die dat kost krijg je terug in de afdaling!
Vergat er nog één
- ik rij een S 100D met CCS adapter. Deze werkt prima bij Fastned. Op de EnelX semi-fast combi-laders kon ik het echter niet werkend krijgen. Laden start, maar stopt ook weer binnen de eerste kWh. Heb er meerdere geprobeerd met telkens zelfde resultaat. De good-old chademo adapter werkte wel uitstekend.
 

Attachments

  • 08F5E7F1-4159-4749-BEDE-CEEEEA0A8EB3.jpeg
    08F5E7F1-4159-4749-BEDE-CEEEEA0A8EB3.jpeg
    760.1 KB · Views: 37
  • Like
Reactions: ramonneke
alle nieuwe palen - we komen al jaren in dit gebied - die ik ben tegen gekomen zijn 22kW. Vreemd inderdaad dat ze dat niet overal doen
Oh jouw plaatje laat een nieuwere paal zien dan die Enel paal in Monterotondo Marittimo. Onleesbaar klein schermpje.

Daarnaast stond een paal waar je twee euro in moest gooien en dan twee uur kon laden. Zonder een stopknop. Daar heb ik me niet aan gewaagd. Mijn laadkabel is me lief…
 
Weer terug op NL bodem (vakantie Sirmione / Gardameer) :cool:

Gemiddeld verbruik 177 Wh/km tijdens vakantie
Daardoor life time gemiddelde wat omhoog naar 158 Wh/km (>105.000 km)

Heenreis viel dit jaar erg tegen -> ondanks de maandag bijzonder druk rondom tunnel en Milaan (we waren wellicht wat overmoedig na vorig jaar waar we fris en fruitig aankwamen na ca. 1.300 km in regio Venetië) Laden (SUC) ging overigens prima, het was overal rustig en wij waren zelf de vertragende factor tijdens de 4 laadstops ;) Weer nieuwe Suc's ontdekt, iedere keer weer leuke verrassingen. Even een potje tafeltennis tijdens laden gaat niet lukken bij een benzinestation :p

Terugreis ging erg voorspoedig. We waren aanvankelijk van plan om nog een paar dagen elders te boeken maar de weersverwachtingen in NL en Corona maatregelen (kind tussendoor testen....) hebben ons in 1 keer terug laten rijden naar NL. Tijdens de terugreis was het wel een stuk drukker bij SUC maar nog steeds voldoende ruimte om te laden (1 keer wel iets geknepen ivm delen stall)

Tijdens laden kwam er een nieuwe Mercedes-EV aanrijden. De bestuurder (man) stapte uit en stop de CCS-stekker in de auto. Nog voordat ik m'n mond kon leeg eten kwam z'n vrouw al naar mij toelopen met de vraag hoe dat werkt met laadpasje / app. Uitgelegd dat de SUC alleen door Tesla gebruikt kon worden. Elders op het terrein stonden wel 11kW laders maar ze hadden de accu leeg gereden vanuit Zwitserland en moesten snel laden. ivm de planning. De aardige dame loopt terug naar haar man. Man ontplofte bijna en ging aan de CCS stekker rukken welke waarschijnlijk was vergrendeld door de auto. Uiteindelijk zijn ze afgedropen naar de 11kW lader......

Bij een andere lader kwam een Dld M3P rijder naar mij toelopen. Hij had nog nooit DC-geladen en kreeg het niet voor elkaar. Lampje op auto bleef blauw branden en hij kreeg de stekker er niet meer uit. Uitgelegd hoe je stekker kunt ontgrendelen (knopje scherm/stekker) en na opnieuw inpluggen ging het wel goed. Ik zag dat z'n accu nog voor ruim 60% vol zat -> hij ging voor de zekerheid alvast laden om te testen ;)
Ik heb maar niet verteld dat ik op de heenreis (door omstandigheden) met minder dan 1% aankwam bij een lader o_O
 
Wat een heftig apparaat. Back to the 90s zoals het eruit ziet:) Gaat erom dat het werkt.

1200 euro voor een mobiele lader is wel heftig zeg.
is ook al uit 2014 -;) De nieuwe versie ziet er eleganter uit. Maar inderdaad - het werkt en dat is belangrijkste.
Oh jouw plaatje laat een nieuwere paal zien dan die Enel paal in Monterotondo Marittimo. Onleesbaar klein schermpje.

Daarnaast stond een paal waar je twee euro in moest gooien en dan twee uur kon laden. Zonder een stopknop. Daar heb ik me niet aan gewaagd. Mijn laadkabel is me lief…
Die van de twee -euro munt hebt ik nooit gezien... heb eens in Friesland aan een haven staan laden..moesten ook muntjes in -;)

Klopt dat er verschillende palen zijn- de oudste grijze palen, 11 of 22 kW en aan de andere kant 3A aansluiting. Tweeregelig character based schermpje is doorgaans volstrekt onleesbaar - zeker als de zon er volop schijnt. Aan de zijkant een rode lamp - dat is een indicatie dat de paal werkt (!) Ze hebben over die schermen zeker klachten gekregen en zetten inmiddels de grote LCD schermen in - alleen bij nieuwe laadpalen.Deze zijn ook het makkelijkste te gebruiken met de Juicepass app - gewoon de Q-code op de paal scannen. Pass gebruiken is alternatief - pas heeft voorkeur bij oude palen - je kan dan ook de code intikken, maar die vindt je niet altijd op die palen. Nieuwe laders zijn - voor zover ik ze heb gezien - altijd 2 x 22kW. Dan heb je ook nog de combi-laders. Naast AC een Chademo/CSS kabel. Je kunt een van de DC-aansluiting gebruiken tegelijk met de Afhankelijk van hoe de lader staat en de auto's parkeren (en waar aansluiting op auto zit) komt het voor dat feitelijk maar één lader te gebruiken is..... Overigens blijk dat ik ook nog een 8 m AC kabel bij me had - omdat er vaal eenrichtingsverkeer is en je je auto niet zo makkelijk in tegenovergesteld richting geparkeerd krijgt (mag dus ook niet) - komt dat wel van pas..


Overigens kwam ik geheel toevallig ook nog een dubbele CCS lader van SOCAR Charge tegen. Langs de snelweg in Zwitserland op een plek waar alleen toilet zat...Maar denk dat dit wel de toekomt gaat worden - semi-snelladen (tot 100kW) bij supermarkten, winkelcentra.. overal waar je één tot twee uur verblijft.. Deze zijn overigens 150kW. Enel heeft overigens aangekondigd de komende 5 jaar 3.000 snelladers in Italië te gaan plaatsen - samenwerking met Volkswagen. De ontwikkelingen gaan snel verder de goede kant op.IMG_5193.jpegIMG_5462.jpegIMG_5474.jpegIMG_5494.jpegIMG_5622.jpegIMG_5670.jpegIMG_5738.jpegIMG_5529.jpeg

Overigens loont het de moeite om in het gebied waar je zit te kijken of er regionale aanbieders zijn. In Milaan kwamen we a2aa palen tegen. 219 laadpunten, maar alleen in die regio. Vaak zie je ook lokale initiatieven of toeristen-organisatie die als promo een aantal palen hebben staan en gratis laden aanbieden.
 
Vergat er nog één
- ik rij een S 100D met CCS adapter. Deze werkt prima bij Fastned. Op de EnelX semi-fast combi-laders kon ik het echter niet werkend krijgen. Laden start, maar stopt ook weer binnen de eerste kWh. Heb er meerdere geprobeerd met telkens zelfde resultaat. De good-old chademo adapter werkte wel uitstekend.
In de eerste week van onze vakantie zaten we bij een dorpje in de bergen, een half uurtje rijden van Meran(o) waar ik regelmatig gebruik heb gemaakt van de CCS-aansluiting van de Enel triple charger. De max laadsnelheid van 100 kW heb ik niet gehaald maar voor een half uur bijladen was het toch een prima oplossing. En met het Enel maandabonnement waren de kWh-uren net zo duur als bij de AC-laders ( €0,31).
 
Ook terug vanuit Italië. Nog nooit zoveel file meegemaakt. We zaten in de buurt van Florence. Mijn laatste stop voor eindbestemming was Modena. Nog nooit meegemaakt maar had 12 wachtende Tesla's voor mij. Dat was wel even schrikken. Na ??? lang wachten kon ik laden en kreeg ik niet meer dan 40KW. Ook nadat de auto naast mij was gewisseld. Hij ging toen kort even naar hoger vermogen maar zakte direct weer terug toen de volgende M3 naast mij kwam staan. Wisselen naar andere paal was door de vele wachtende auto's geen optie. Ik had redelijk wat willen laden omdat ik niet zeker was of ik bij het huisje kon laden. Tijdens het laden maar contact gezocht met de eigenaar van het huisje om te vragen of laden een optie was. Dit was gelukkig mogelijk en heb ik de laadsessie maar afgebroken. Op de terugreis had ik ook een lage laadsnelheid. Toen toch maar eens de CSS adapter er tussen gezet en tot mijn verbazing ging toen mijn snelheid fors omhoog. Ik had dit niet verwacht. Mogelijk dus toch zinvol om niet type 2 maar CSS te gebruiken wanneer je laadsnelheid laag is.

Verder werd ik op een parkeerplaats verrast door het spontaan afsluiten van de auto met mijn autosleutel, telefoon, reserve sleutel in de auto. Toch eigenlijk vreemd dat dit kan gebeuren? De auto was vervolgens niet meer online te krijgen en heeft het dus best lang geduurd voordat Tesla de auto op afstand kon openen. Openen via andere telefoon viel ook niet mee omdat ik recent de 2-fact Authentication had ingesteld. De code kan ik alleen maken op mijn mobiel met Authenticator. Ik had wel een code lijst van Tesla gekregen en die had ik in mijn one-drive opgeslagen. Daar kom je dan ook niet zo makkelijk bij via een andere telefoon. Door 15x de knop van de Trunk in te drukken, kan je de auto weer actief krijgen en kon Tesla de auto uiteindelijk toch benaderen en openen... Soms blijft het spannend om een Tesla te hebben.