Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
In de eerste week van onze vakantie zaten we bij een dorpje in de bergen, een half uurtje rijden van Meran(o) waar ik regelmatig gebruik heb gemaakt van de CCS-aansluiting van de Enel triple charger. De max laadsnelheid van 100 kW heb ik niet gehaald maar voor een half uur bijladen was het toch een prima oplossing. En met het Enel maandabonnement waren de kWh-uren net zo duur als bij de AC-laders ( €0,31).
Ik overweeg ook dat maandabonnement te nemen bij Enel. Gaat dit in zodra je hem activeert en kun je hem ook weer direct stopzetten? Ik ga 3 weken naar italie in september, dan is het wel zinvol om voor de maand september dit abonnement te nemen, mits je het ook voor 1 maand kunt doen.
 
Verder werd ik op een parkeerplaats verrast door het spontaan afsluiten van de auto met mijn autosleutel, telefoon, reserve sleutel in de auto.
Model S?
Een telefoon vlak naast verstoord het signaal en de auto detecteert niet meer dat de saleutel aanwezig is.
Bekend issue (helaas). Na een keer het te hebben meegemaakt mijn les geleerd en ik stapte nooit meer uit mijn auto zonder telefoon of keyfob mee te nemen
 
Model S?
Een telefoon vlak naast verstoord het signaal en de auto detecteert niet meer dat de saleutel aanwezig is.
Bekend issue (helaas). Na een keer het te hebben meegemaakt mijn les geleerd en ik stapte nooit meer uit mijn auto zonder telefoon of keyfob mee te nemen
Model X....maar dus vergelijkbaar. Herken wel wat je bedoelt. Ik heb het ook wel eens als ik inderdaad de telefoon en sleutel bij elkaar in het bakje gooi.
 
Over Florence gesproken: Als ik het goed begrijp mag je daar met een EV gewoon de ZTL in of zijn er kleine lettertjes?
Wij gaan ook nog naar Turijn en Milaan. Iemand die het uit zijn hoofd weet of is er een lijstje van steden waar je zo in kunt rijden?
Florence kun je inderdaad met EV de ZTL in. Je hebt wel een vergunning nodig, maar die is gratis. Je kunt deze aanvragen bij de lokale politie (Polizia Municipale). Permessi temporanei ZTL

Voor elke stad gelden andere regels en ik heb nooit een overzicht gevonden. Siena kun je in ieder geval niet de ZTL in.
 
Last edited:
Ook terug vanuit Italië. Nog nooit zoveel file meegemaakt. We zaten in de buurt van Florence. Mijn laatste stop voor eindbestemming was Modena. Nog nooit meegemaakt maar had 12 wachtende Tesla's voor mij. Dat was wel even schrikken. Na ??? lang wachten kon ik laden en kreeg ik niet meer dan 40KW. Ook nadat de auto naast mij was gewisseld. Hij ging toen kort even naar hoger vermogen maar zakte direct weer terug toen de volgende M3 naast mij kwam staan. Wisselen naar andere paal was door de vele wachtende auto's geen optie. Ik had redelijk wat willen laden omdat ik niet zeker was of ik bij het huisje kon laden. Tijdens het laden maar contact gezocht met de eigenaar van het huisje om te vragen of laden een optie was. Dit was gelukkig mogelijk en heb ik de laadsessie maar afgebroken. Op de terugreis had ik ook een lage laadsnelheid. Toen toch maar eens de CSS adapter er tussen gezet en tot mijn verbazing ging toen mijn snelheid fors omhoog. Ik had dit niet verwacht. Mogelijk dus toch zinvol om niet type 2 maar CSS te gebruiken wanneer je laadsnelheid laag is.

Verder werd ik op een parkeerplaats verrast door het spontaan afsluiten van de auto met mijn autosleutel, telefoon, reserve sleutel in de auto. Toch eigenlijk vreemd dat dit kan gebeuren? De auto was vervolgens niet meer online te krijgen en heeft het dus best lang geduurd voordat Tesla de auto op afstand kon openen. Openen via andere telefoon viel ook niet mee omdat ik recent de 2-fact Authentication had ingesteld. De code kan ik alleen maken op mijn mobiel met Authenticator. Ik had wel een code lijst van Tesla gekregen en die had ik in mijn one-drive opgeslagen. Daar kom je dan ook niet zo makkelijk bij via een andere telefoon. Door 15x de knop van de Trunk in te drukken, kan je de auto weer actief krijgen en kon Tesla de auto uiteindelijk toch benaderen en openen... Soms blijft het spannend om een Tesla te hebben.
Welke vragen moest je beantwoorden bij Tesla voordat ze je auto op afstand konden openen?
 
Nu een hulpvraag. Er is in de verste verte geen laadpaal te vinden vanaf de agriturismo. Normaalgesproken geen probleem. Ik laad altijd met de grannycharger op 10-16 ampere en dat gaat prima. Maar ik krijg een foutmelding op het laad apparaat (de Tesla thuislader). Ligt niet aan stekkers omdraaien en weet ik wat.

Ik heb de thuislader van de buurman geleend (rijdt een e-tron) en met zijn lader gaan het prima. Dus ligt ook niet aan het stopcontact. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan verzinnen, behalve hard blazen in de connectors. Ik gebruik dat ding alleen op vakantie. Vorig jaar in Frankrijk deed hij het nog prima.
Vandaag met mijn Tesla grannycharger met blauwe stekker geladen bij een vriend verderop in Toscane. Pakt meteen op 16A. Dus kleine kans dat het schuko vs blauwe stekker is, maar wss idd te laag voltage.

Ach het leidde wel tot uitproberen van de Enel palen. En tot nu toe gaat dat prima. En zal elk jaar beter worden.
 
Ik heb afgelopen vakantie 1x bij Enel XL geladen met de Maingauw pas. Het laden ging prima alleen kreeg ik bij het aanbieden van de pas eerst 2 keer een fout melding, toen met de app ook. Ik had het al opgeven en wou weer weggaan toen ik ineens een startscherm kreeg. Puntje bij laadpaaltje blijkbaar gratis geladen.

De paal waar ik stond in Nizza kon ik ook niet op Engels zetten oud beestje denk ik.
 
1. Ja, ik heb de omzetting naar maandabonnement pas in Italië geregeld. Een paar uur later was het actief;
2. Ik hoop van wel, maar dat ga ik volgende week uitvinden. Ik zal de resultaten hier posten.
Terms of use zeggen dat de flat rate op de dag van aanmelding ingaat en automatisch wordt verlengd op dezelfde dag van de volgende maand. Als je een ander tarief kiest (grotere of kleinere flat rate, dan wel pay per use) gaat dat de volgende dag in. Zelf tijdig het juiste plan kiezen dus.
 
Last edited:
1. Ja, ik heb de omzetting naar maandabonnement pas in Italië geregeld. Een paar uur later was het actief;
2. Ik hoop van wel, maar dat ga ik volgende week uitvinden. Ik zal de resultaten hier posten.

Terms of use zeggen dat de flat rate op de dag van aanmelding ingaat en automatisch wordt verlengd op dezelfde dag van de volgende maand. Als je een ander tarief kiest (grotere of kleinere flat rate, dan wel pay per use) gaat dat de volgende dag in. Zelf tijdig het juiste plan kiezen dus.
Bedankt! ga ik dat zo doen.
 
In de eerste week van onze vakantie zaten we bij een dorpje in de bergen, een half uurtje rijden van Meran(o) waar ik regelmatig gebruik heb gemaakt van de CCS-aansluiting van de Enel triple charger. De max laadsnelheid van 100 kW heb ik niet gehaald maar voor een half uur bijladen was het toch een prima oplossing. En met het Enel maandabonnement waren de kWh-uren net zo duur als bij de AC-laders ( €0,31).
Dat is interessant.... als ik je goed bergrijp heb je de CCS-adapter gebruikt en werkte dat dus wel bij jou..
Dat zou betekenen dat het probleem in m'n auto zit. Gebruik het verder nooit, maar zal het dan toch eens opnieuw bij Fastned cs gaan proberen. Enel heeft 3.000 snelladers in de planning staan, dus loont de moeite.
 
Hotel Ocelle. Maar ik vrees dat het niet echt in de categorie betaalbaar valt.
Moest het niet betaalbaar zijn, zouden er dan klanten komen... 🤔
Wij stonden gisteren in Knokke Heist bij een parkeerplaats. Te koop voor 52.000€ (niet overdekt, niet binnen) zonder kosten. Er was er nog 1 van de 6 beschikbaar... 😱 Met andere woorden, alles is betaalbaar (spijtig niet door iedereen).​
 
Last edited:
Moest het niet betaalbaar zijn, zouden er dan klanten komen... 🤔
Wij stonden gisteren in Knokke Heist bij een parkeerplaats. Te koop voor 52.000€ (niet overdekt, niet binnen) zonder kosten. Er was er nog 1 van de 6 beschikbaar... 😱 Met andere woorden, alles is betaalbaar (spijtig niet door iedereen).​
koopje, in centrum Amsterdam betaal je een ton voor die plek -;) - ok binnen en overdekt
 
koopje, in centrum Amsterdam betaal je een ton voor die plek -;) - ok binnen en overdekt
En die worden ook verkocht? Dus, mijn conclusie dat alles betaalbaar is is bij deze bevestigd 😜
BTW, een overdekte parking was 85.000€ zonder btw en zonder kosten van notaris... Tel maar uit.


Garage.jpg