Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Die heb ik alvast besteld na meerdere van dit soort verhalen gelezen te hebben :)
Ik wacht nog steeds op mijn kaart die ik in juni besteld heb. Overigens deden alle palen het prima met de app. Heb alleen maar oude palen gebruikt, die hebben soms nog aan 1 kant een type 3 aansluiting maar je kunt de type 2 aansluiting kiezen en dan laad je met 3*25 ampere (dus 17 kW).
 
Wij zijn met de model 3 ook 3 weken naar verschillende plaatsen in Noord Italië geweest (Bolzano, Modena, Pisa, Cinque Terra, Asti en Como).
Omdat wij buiten vakanties altijd met onze thuislader uitkomen, een hele enkele keer de Supercharger van Tesla in Nederland nodig, had ik geen kaart om bij andere partijen te laden. Om in Italië niet alleen op de Tesla superchargers te vertrouwen, danwel bij het huisje / B2B, bij te laden, had ik de Shell Recharge kaart & app erbij genomen. Die heb ik in Italië probleemloos kunnen gebruiken bij diverse ENEL X laders maar ook bij Go electric, BeCharge en Neogy laders.

Inderdaad bij Forte dei Marmi, waar het ook nog relatief druk was met Tesla's, wil je nog niet dood gevonden worden. Wat een troosteloze boel. Daar en tegen was de lader bij Cavaglià bij de lokale golfclub en kun je gebruikmaken van het restaurant van de golfclub. Er zijn slechtere plaatsen om, onder het genot van een koffie, de auto op te laden.
Ook een aanrader, als je voldoende tijd hebt, is de supercharger bij Arese. Deze ligt bij een zeer groot en mooi winkelcentrum van Noord Milaan. Het grootste nadeel daar is dat de auto eerder volgeladen is dan dat de dames klaar zijn met winkelen......
 
Dat is nog maar de vraag Egbert. De triple lader in de buurt van Meran was van Alperia en daarbij heb ik een aantal keren succesvol gebruik gemaakt van de CCS-aansluiting. Eergisteren in Arezzo wilde ik de CCS-aansluiting van een triple charger van Enel X gebruiken en die viel iedere keer na een paar seconden in storing. Eigenlijk wilde ik de moed al opgeven, toen ik me een video van Bjørn Nyland herinnerde waarin hij liet zien dat de zware kabels van CCS-laders er soms voor zorgen dat de communicatiepinnen onvoldoende contact maken waardoor het laden stokt. Daarom heb ik het nog een keer geprobeerd waarbij ik de aansluitstekker iets heb opgetild en toen ging het laden wel. Alleen had ik geen zin om een half uur te blijven staan met dat ding in de hand in de loeiende zon (38° in de schaduw). Klemzetten van de lader lukte ook niet, daarom heb ik het maar opgegeven.
tx - heb het volgen van Bjorn een beetje opgegeven... zo veel tijd heb ik niet -;). Maar dit zal ik een volgende keer eens uitproberen. Kon vandaag wel gewoon met de adapter bij Shell laden (6 minuten maar -;)...Als ik het goed heb begrepen gaat Enel veel meer snelle CCS laders plaatsen!
 
Begin september naar Venetië. Is er iemand die een goede parking weet voor meerdere dagen ? Er is van alles te vinden maar als iemand ervaring heeft..
Ik heb het niet aangedurfd maar heb een appartement met prive parkeerplaats in Padua geboekt en ben vanaf daar met de trein naar Venetië gegaan. Een retourticket Padua Venetië kost ca € 8 p.p. en reis duurt nog geen half uur.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Het ziet er naar uit dat we de komende jaren wat vaker met de Tesla naar Italie zullen gaan. Zeker gezien de goede ervaringen de laatste vakantie
Ik heb alleen de superchargers gebruikt en de granny lader bij het huisje. Ook op de drukke vrijdag 6/8 was de terugreis best goed te doen(had de heenweg wel beter gepland met ABRP wat veel beter beviel dan de yterugweg, waar ik omwille van de drukte de reis onderweg steeds ging aanpassen)
Maar het is dan misschien handig om ook elders in Italie te kunnen laden.
Ik lees veel over de juice pass. Ook dat deze beter werkt dan de juice app. Klopt dat nog steeds? En hoe bestel ik deze het makkelijkst? Neem ik een abbo?(gaan wrs 4-5 maal per jaar)

Groeten
 
Wij hebben nu al een paar keer geladen met de Nextcharge app - die roamen met bijna alle aanbieders (ook EnelX) en zijn gek genoeg soms een paar cent goedkoper.

inmiddels ook ervaring met wisselende voltages die de granny charger doen afslaan - op het scherm in de auto zag ik het voltage golven tussen 208 en 156. Op dat punt sloeg de lader altijd af. Opnieuw starten gaf slechts een halve minuut respijt en ik had geen zin om ernaast te blijven staan. Als ik dit vaker zou hebben zou ik een juice booster overwegen.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Het ziet er naar uit dat we de komende jaren wat vaker met de Tesla naar Italie zullen gaan. Zeker gezien de goede ervaringen de laatste vakantie
Ik heb alleen de superchargers gebruikt en de granny lader bij het huisje. Ook op de drukke vrijdag 6/8 was de terugreis best goed te doen(had de heenweg wel beter gepland met ABRP wat veel beter beviel dan de yterugweg, waar ik omwille van de drukte de reis onderweg steeds ging aanpassen)
Maar het is dan misschien handig om ook elders in Italie te kunnen laden.
Ik lees veel over de juice pass. Ook dat deze beter werkt dan de juice app. Klopt dat nog steeds? En hoe bestel ik deze het makkelijkst? Neem ik een abbo?(gaan wrs 4-5 maal per jaar)

Groeten
Ik vind de app nog niet op het gewenste niveau om er in voldoende mate op te kunnen vertrouwen.... rare foutmeldingen, trage communicatie naar de backoffice... meegemaakt dat de app de via de app lopende lading niet meer terugzag.. dan is het lastig om dat laden te stoppen.. en men wil nog wel eens de lader in een parkeergarage zetten waardoor je geen verbinding hebt... dat is nodig met gebruik app, omdat het niet werkt als je niet in de buurt van de lader staat. Dus mijn advies: bestel ook die pass, kan vanuit de app. Abo is bij genoemd patroon wellicht beste optie... (afhankelijk van hoe lang ke blijft/veel je rijdt etc)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tuhhje and Robster
Begin september naar Venetië. Is er iemand die een goede parking weet voor meerdere dagen ? Er is van alles te vinden maar als iemand ervaring heeft..
Wij hebben vorig jaar een plek in deze garage gereserveerd. (was overigens voor 1 dag). Rates | Garage San Marco
Hebben er gratis geladen, direct bij de ingang. wel reserveren dus, ook voor laden. Is direct bij ingang stad.
 

Attachments

  • IMG_2074.jpeg
    IMG_2074.jpeg
    309.5 KB · Views: 54
  • IMG_2070.jpeg
    IMG_2070.jpeg
    122.8 KB · Views: 40
  • Like
Reactions: Brexpat
Vorige week ook de nodige ervaringen met de Enel JuiceApp gehad in Noord-Italië rond het Lago Maggiore. Had vooraf een flat rate abonnement afgesloten dus ik kon ook reserveren. Dat is wel handig want er waren maar een paar palen beschikbaar rond ons verblijf, en ook nog eens op zo’n 20 minuten afstand. Dan wil je niet voor niets komen, en die kans is wel aanwezig want er rijden veel Tesla’s in dat gebied.

Helaas werkte het reserveren niet goed. Want eenmaal aangekomen bij de gereserveerde paal gaf de app uitsluitend foutmeldingen bij “Slide to charge”. De kabel gaat dan ook niet in de paal. Na afloop van de reservering (geldt maximaal 15 minuten dus moet je goed timen) wilde de paal nog steeds niet actieveren. Pas na een minuut of tien lukte het de paal aan de gang te krijgen. Gelukkig was er niemand anders bijgekomen anders had ik een probleem.

Ik heb gisteren na thuiskomst toch maar het pasje besteld a €16. Komt vast op tijd voor de volgende trip.
 
  • Informative
Reactions: RioolRat
Je schijnt ook de NFC van je telefoon te kunnen gebruiken als virtuele kaart. Je hebt dan ook geen internet nodig.

Ik heb het wel ingesteld in de app, dat kan op dezelfde plek als waar je een fysieke kaart kan koppelen, maar ik krijg er toch niet een paal mee geactiveerd (heb ik niet meer dan 1 keer geprobeerd)
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Je schijnt ook de NFC van je telefoon te kunnen gebruiken als virtuele kaart. Je hebt dan ook geen internet nodig.

Ik heb het wel ingesteld in de app, dat kan op dezelfde plek als waar je een fysieke kaart kan koppelen, maar ik krijg er toch niet een paal mee geactiveerd (heb ik niet meer dan 1 keer geprobeerd)
Ik kan alleen een fysieke kaart toevoegen en heb m nog steeds niet ontvangen.