Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Yep. In de meivakantie heb ik er bijna twee weken gebruik van gemaakt. Toen de 145 jWh op waren heb ik het abonnement weer terug gezet. Het werkt vlekkeloos.
Overigens de prijs per kWh geldt ook bij snelladers.
Vooral dat laatste is interessant. Zelfs bij Ionity? Heb die pas eigenlijk alleen nog vanwege die actie die ze in 2019 hadden met 1 maand onbeperkt laden voor 30 euro.

Nu ga ik aankomende weken naar Frankrijk dus denk dat ik verder gewoon SuC zal laden en verder eventueel links of rechts op een trage paal maar daar maakt t minder uit. Kies wel een pas uit m'n stapel die t doet en betaalbaar is bij die paal :) (dat blijft ook een gedoe eigenlijk he? :))
 
Vooral dat laatste is interessant. Zelfs bij Ionity? Heb die pas eigenlijk alleen nog vanwege die actie die ze in 2019 hadden met 1 maand onbeperkt laden voor 30 euro.

Nu ga ik aankomende weken naar Frankrijk dus denk dat ik verder gewoon SuC zal laden en verder eventueel links of rechts op een trage paal maar daar maakt t minder uit. Kies wel een pas uit m'n stapel die t doet en betaalbaar is bij die paal :) (dat blijft ook een gedoe eigenlijk he? :))
Volgens mij kun je met JuicePass niet laden bij Ionity, maar wel bij Fastned, Shell en Total. Omdat er verder geen beperkingen genoemd worden vermoed ik dat je ook daar met Flat Fee terecht kunt, maar helemaal zeker weet ik het niet. In Italië heb ik alleen van 50-70 kW laders gebruik gemaakt, zowel van Enel als van derden.
 
Er komen langzaam maat zeker ook in dorpjes laadpalen bij, met name BeCharge is erg actief. Op een enkele uitzondering na, althans hier in de Valdera, staan ze wel steeds op b-locaties. Ergens in een hoek of op een parkeerterrein daar waar je bijna niet kunt indraaien. Elders dezelfde ervaringen?
 
they are now in partnership with plentitude (the new greenwashing way to call ENI), so they are probably backed up by a decent amount of money to move forward to show around how green they are... I do expect with them and EnelX the situation will start to be decent soon.
Also the various government plans (if they will continue, since they decided to all go on holiday early) were targeting 20.000 new charging points between fast chargers on highways and AC poles in cities. Still a very small amount if you think how big is Italy.

The problem still lies on people parking ICEs in charging areas, in my may trip this was my major problem.
EVs are still a big utopical thing in plenty of discussions around, so it will take a while to have the mass "accepting" and understanding they can't park there.
 
they are now in partnership with plentitude (the new greenwashing way to call ENI), so they are probably backed up by a decent amount of money to move forward to show around how green they are... I do expect with them and EnelX the situation will start to be decent soon.
Also the various government plans (if they will continue, since they decided to all go on holiday early) were targeting 20.000 new charging points between fast chargers on highways and AC poles in cities. Still a very small amount if you think how big is Italy.

The problem still lies on people parking ICEs in charging areas, in my may trip this was my major problem.
EVs are still a big utopical thing in plenty of discussions around, so it will take a while to have the mass "accepting" and understanding they can't park there.
I must say that in my little village the 4 charging areas haven't been ICED. So far. The vast majority vetes left, could there be a correlation?

Yes, Italy is big. Let's see. But also along the motorways new charging stations should arrive within one year (you quoted it).
 
Afgelopen jaar niet in Siena geweest, maar lijkt erop dat er niet echt palen bij zijn gekomen de laatste tijd. Althans, niet nabij de ZTL/het centrum.

In de straat voor Parking Santa Caterina staan 2 palen maar zie dat die nu buiten gebruik zijn. De keer dat ik er was waren ze ge-iced. Vanaf Santa Caterina kan je overigens wel makkelijk het centrum in per roltrap (maar dus niet laden).
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Afgelopen jaar niet in Siena geweest, maar lijkt erop dat er niet echt palen bij zijn gekomen de laatste tijd. Althans, niet nabij de ZTL/het centrum.

In de straat voor Parking Santa Caterina staan 2 palen maar zie dat die nu buiten gebruik zijn. De keer dat ik er was waren ze ge-iced. Vanaf Santa Caterina kan je overigens wel makkelijk het centrum in per roltrap (maar dus niet laden).
Ik had een mooie gevonden, becharge, maar onbereikbaar nl. via ztl en sta nu bij Caterina. Thnx!
 
Net terug van een weekje Ventimiglia.
Italianen en EV's zijn blijkbaar niet echt goede vrienden. Het hotel zou twee laders hebben maar die waren toch wel net stuk gegaan zeker... (volgens mij hadden ze er gewoon geen). Verlengkabel mocht ook niet omdat volgens hen de zekering er dan steeds uitging. In het stadje stonden 4 x 55kW ENEL laders waarvan er maar eentje werkte op 22kW en een Nederlander met zijn Jaguar hier zijn vaste parking van had gemaakt.
Op de laadplaatsen in het centrum stonden altijd ICE's geparkeerd. Enigste mogelijkheid was gaan laden in Nice aan de suc. Niet fijn als je hier met je dagelijkse uitstappen rekening mee moet houden.
De reis met de M3P was wel heerlijk. Het blijft wennen dat dikwijls stoppen maar, had ik zelf nooit durven denken, geeft ook een stukje rust. GPS gaf de volgende suc netjes aan met een resterend bereik van 10%. Wat eerder naar 5-6% zakte. Laden ging dan ook supersnel en meestal werd er bij 60% al aangegeven dat de volgende suc gehaald ging worden. Dit was voor de laatste update niet zo. Tijdens het paasverlof richting Cognac gaf hij telkens aan dat we tot 90% moesten laden en kwamen soms met meer als 30% nog aan. TACC en AP waren wel een complete ramp. Verschillende keren op AP de melding "stuurcorrectie uitgevoerd" waarbij er bruusk naar het midden werd gestuurd. Bij het voorbijsteken met TACC vertraagde, versnelde de auto zo dikwijls dat je er bijna misselijk van werd. Dus de meeste km's zonder AP en TACC gereden.
Conclusie: M3P blijft een heerlijke auto, ook om te reizen (zou nog beter zijn als AP en TACC fatsoenlijk werkte) maar als er geen laadmogelijkheid is op de plaats van uw verblijf blijft een ICE de voorkeur hebben. Dus volgende keer wss met de Defender richting Marken.
 
Net terug van een weekje Ventimiglia.
Italianen en EV's zijn blijkbaar niet echt goede vrienden. Het hotel zou twee laders hebben maar die waren toch wel net stuk gegaan zeker... (volgens mij hadden ze er gewoon geen). Verlengkabel mocht ook niet omdat volgens hen de zekering er dan steeds uitging. In het stadje stonden 4 x 55kW ENEL laders waarvan er maar eentje werkte op 22kW en een Nederlander met zijn Jaguar hier zijn vaste parking van had gemaakt.
Op de laadplaatsen in het centrum stonden altijd ICE's geparkeerd. Enigste mogelijkheid was gaan laden in Nice aan de suc. Niet fijn als je hier met je dagelijkse uitstappen rekening mee moet houden.
De reis met de M3P was wel heerlijk. Het blijft wennen dat dikwijls stoppen maar, had ik zelf nooit durven denken, geeft ook een stukje rust. GPS gaf de volgende suc netjes aan met een resterend bereik van 10%. Wat eerder naar 5-6% zakte. Laden ging dan ook supersnel en meestal werd er bij 60% al aangegeven dat de volgende suc gehaald ging worden. Dit was voor de laatste update niet zo. Tijdens het paasverlof richting Cognac gaf hij telkens aan dat we tot 90% moesten laden en kwamen soms met meer als 30% nog aan. TACC en AP waren wel een complete ramp. Verschillende keren op AP de melding "stuurcorrectie uitgevoerd" waarbij er bruusk naar het midden werd gestuurd. Bij het voorbijsteken met TACC vertraagde, versnelde de auto zo dikwijls dat je er bijna misselijk van werd. Dus de meeste km's zonder AP en TACC gereden.
Conclusie: M3P blijft een heerlijke auto, ook om te reizen (zou nog beter zijn als AP en TACC fatsoenlijk werkte) maar als er geen laadmogelijkheid is op de plaats van uw verblijf blijft een ICE de voorkeur hebben. Dus volgende keer wss met de Defender richting Marken.
ICE'n klopt. Weet niet welke palen van Enel het waren maar de oude versies zijn bijna allemaal stuk en meestal ook uit de app gehaald. De nieuwe lijken het wel goed te doen. Becharge werkt perfect, allemaal nieuwe palen.
Soms moet je ook geluk hebben.
 
  • Like
Reactions: CRTS
Een vraagje: Is het in heel Italië zo dat je niet hoeft te betalen voor het parkeren als je aan het laden bent?
20220820_125416.jpg

Hier in ieder geval niet.
 
Net terug van een weekje Ventimiglia.
Italianen en EV's zijn blijkbaar niet echt goede vrienden. Het hotel zou twee laders hebben maar die waren toch wel net stuk gegaan zeker... (volgens mij hadden ze er gewoon geen). Verlengkabel mocht ook niet omdat volgens hen de zekering er dan steeds uitging. In het stadje stonden 4 x 55kW ENEL laders waarvan er maar eentje werkte op 22kW en een Nederlander met zijn Jaguar hier zijn vaste parking van had gemaakt.
Op de laadplaatsen in het centrum stonden altijd ICE's geparkeerd. Enigste mogelijkheid was gaan laden in Nice aan de suc. Niet fijn als je hier met je dagelijkse uitstappen rekening mee moet houden.
De reis met de M3P was wel heerlijk. Het blijft wennen dat dikwijls stoppen maar, had ik zelf nooit durven denken, geeft ook een stukje rust. GPS gaf de volgende suc netjes aan met een resterend bereik van 10%. Wat eerder naar 5-6% zakte. Laden ging dan ook supersnel en meestal werd er bij 60% al aangegeven dat de volgende suc gehaald ging worden. Dit was voor de laatste update niet zo. Tijdens het paasverlof richting Cognac gaf hij telkens aan dat we tot 90% moesten laden en kwamen soms met meer als 30% nog aan. TACC en AP waren wel een complete ramp. Verschillende keren op AP de melding "stuurcorrectie uitgevoerd" waarbij er bruusk naar het midden werd gestuurd. Bij het voorbijsteken met TACC vertraagde, versnelde de auto zo dikwijls dat je er bijna misselijk van werd. Dus de meeste km's zonder AP en TACC gereden.
Conclusie: M3P blijft een heerlijke auto, ook om te reizen (zou nog beter zijn als AP en TACC fatsoenlijk werkte) maar als er geen laadmogelijkheid is op de plaats van uw verblijf blijft een ICE de voorkeur hebben. Dus volgende keer wss met de Defender richting Marken.

Hier kan ik me bij aansluiten. Het is allemaal prima met een EV reizen. SuC's in overvloed, en Fastned / IONITY etc als alternatieven maakt de reis zelf compleet probleemloos en relaxed, heerlijk om iedere 3 uur even rust te pakken.

Bij je bestemming is het m.i. anders, het blijkt namelijk wel lastig als je niet kan destination chargen, zeker op plaatsen waar er weinig openbaren laadpunten beschikbaar zijn in de omliggende steden en dorpen. In Italie ook teveel gezien dat er laadpunten defect, bezet of ge-ICE-d zijn. Dan moet je na je trip toch weer naar een (snel)lader die vaak niet op de route ligt.
Dit maakte het voor ons soms wel lastiger met plannen, zeker niet problematisch maar je bent toch vaak bezig om je auto op een comfortabele SoC te houden voor de volgende trip.
 
Ik heb juist vaak een probleem met een te volle accu.
Meestal staan de laadpunten erg gunstig en zijn ze vrij. En dan is hij eerder op een hoge SOC dan dat wij klaar zijn. En als je de volgende dag maar weer 20 km rijdt dan moet je van nood gaan zoeken naar een vrije parkeerplaats.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Net terug van 2 weken italie. Eerst 1 week volterra en daarna 1 week gardameer. Was eerste verre vakantie met MY LR. Geweldige ervaring, tesla superchargers genoeg onderweg. Nooit moeten wachten, zelfs maar 1 keer was meer dan 50% bezet (en dan nog waren er voldoende plaatsen). In meeste gevallen was er 80% of meer vrij. In Volterra op bestemming wel even op voorhand uitgeplozen hoe we konden laden wegens laatste supercharger in Firenze. Er zouden 2 laadpalen zijn. Bleek dat er 1 bezet was door ICE én kapot, de ander was bij een coop winkel en werkte wel. Daar heb ik 1 keer 2 uur aangehangen aan 11kw. Nooit range anxiety oid gehad.

Les: don't worry :)
 
Een vraagje: Is het in heel Italië zo dat je niet hoeft te betalen voor het parkeren als je aan het laden bent?

In Trevignano Romano kwam de parkeerwachter (een charmante dame op de fiets) vertellen dat je als EV of hybrid nooit hoeft te betalen.
Ook in bologna en Rome het geval, hier mag je ook de ZTL zone in na aanmelding per mail.
Kan niet vinden of dit per gemeente geregeld is of voor Italië geld
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Net terug van 2 weken italie. Eerst 1 week volterra en daarna 1 week gardameer. Was eerste verre vakantie met MY LR. Geweldige ervaring, tesla superchargers genoeg onderweg. Nooit moeten wachten, zelfs maar 1 keer was meer dan 50% bezet (en dan nog waren er voldoende plaatsen). In meeste gevallen was er 80% of meer vrij. In Volterra op bestemming wel even op voorhand uitgeplozen hoe we konden laden wegens laatste supercharger in Firenze. Er zouden 2 laadpalen zijn. Bleek dat er 1 bezet was door ICE én kapot, de ander was bij een coop winkel en werkte wel. Daar heb ik 1 keer 2 uur aangehangen aan 11kw. Nooit range anxiety oid gehad.

Les: don't worry :)
Hoeveel km gemiddeld tss laadstops ?
 
In Trevignano Romano kwam de parkeerwachter (een charmante dame op de fiets) vertellen dat je als EV of hybrid nooit hoeft te betalen.
Ook in bologna en Rome het geval, hier mag je ook de ZTL zone in na aanmelding per mail.
Kan niet vinden of dit per gemeente geregeld is of voor Italië geld
Nee, helaas heeft elke ZTL-zone zijn (of haar?) eigen beperkingen. Net zoals het parkeerbeleid.