Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Kroatië

Goed idee, een apart Kroatië Topic!


  • Total voters
    69
This site may earn commission on affiliate links.
Met veel interesse heb ik deze thread gelezen...

Wij gaan deze zomer met de MS naar KRK, om vervolgens door te rijden naar Plitvice en dan via Bled (Slovenie) weer terug naar huis.
In de voorbereiding (dit wordt onze eerste vakantie met een EV) komen er toch nogal wat vragen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen? (sorry voor de NooB vragen ;) )

- Navigeren jullie gewoon op de navigatie van Tesla? Daar staan immers alleen de Superchargers in? De range van mijn MS is ongeveer 300-350 km bij normaal rijgedrag, op vlak terrein. Dus ik heb geen flauw idee hoe dat in de bergen zal zijn en dus wel een beetje last van range anxiety.
- Heb ik nog speciale verloop stekkers nodig (heb nu een ChaDeMo en de standaard stekkers die met de MS komen)?
- Heb ik nog een speciale laadpas(sen) nodig? Of kan ik onderweg bijvoorbeeld met een credit card betalen voor het laden?
- Kan ik de route vantevoren calculeren van Huis naar overnachting naar KRK, enz?
- Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

En niet onbelangrijk... hebben jullie nog andere tips? ;)

Heel erg bedankt alvast!
 
- Navigeren jullie gewoon op de navigatie van Tesla? Daar staan immers alleen de Superchargers in? De range van mijn MS is ongeveer 300-350 km bij normaal rijgedrag, op vlak terrein. Dus ik heb geen flauw idee hoe dat in de bergen zal zijn en dus wel een beetje last van range anxiety.

>> Yep, gewoon je bestemming van die dag ingeven, en gewoon volgen waarlangs hij je van SuC naar SuC stuurt. Er zijn meer dan genoeg SuC's op de baan. Bergen == geen issue, er is altijd een bergaf. Toen wij vorig jaar naar Kroatië zijn getrokken (tot in Zadar en Krka en terug via Noord-Italië) nooit last van gehad, niet door de Alpen en ook niet in het gebergte in Kroatië. Met welke uitvoering rij je?

- Heb ik nog speciale verloop stekkers nodig (heb nu een ChaDeMo en de standaard stekkers die met de MS komen)?

>> Ik had geen extra stekkers nodig tijdens mijn trip naar Kroatië. Voorzie enkel dat je zeker kan laden op de plek waar je verblijft met een gewone stekker/krachtstroom/whatever ze daar hebben.

- Heb ik nog een speciale laadpas(sen) nodig? Of kan ik onderweg bijvoorbeeld met een credit card betalen voor het laden?

>> Nooit een laadpaal gezien met CC (zou enorm handig zijn...). Andere laadpasjes buiten plugsurfing of bluecorner zijn niet nodig denk ik. Ik heb in elk geval nergens publiek moeten laden.

- Kan ik de route vantevoren calculeren van Huis naar overnachting naar KRK, enz?

>> abetterrouteplanner.com om op voorhand eens een idee te krijgen van hoe je route er uitziet.

- Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

>> Gewoon genieten van je reis, maak je niet al te veel zorgen om de range, de auto berekent dit zeer goed, ook in de bergen!
 
In Kroatië zijn bijna alle publieke laadpalen nog gratis te gebruiken. (meestal T-Mobile netwerk palen, via Puni.hr) Vaak staat er een bord bij de lader in het engels (link naar voorbeeld) waar je het pasje kan halen, maar ook kan je de sessies starten en stoppen met SMS, deze tekst staat op de lader (link naar voorbeeld). Daar het een EU land is, zullen hier (nagenoeg) geen kosten aan zitten als je een NL mobiel hebt. Let op, chargemap en plugsurfing etc pasjes en Apps rekenen vaak WEL kosten als je op deze gratis laadpalen gaat laden.
Gebruik Google translate op deze pagina: Puni.hr :: Pretraživanje punionica za električna vozila Hier staan de meeste laders op die ook gratis zijn.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Deze morgen vertrokken we van Plitvice naar Italië. Terug via de lekkere kronkelbaantjes. Weliswaar een stuk minder snel dan gisteren, want madam was er bij;). Maar toch meestal iets harder dan toegelaten:oops:. Na een 20 tal minuten kwamen we uit een bocht en er stond midden op de weg een Kroatiche politie met een bord te zwaaien om aan de kant te gaan. "We hebben prijs", zei ik tegen mijn echtgenote en onmiddellijk dacht ik "gelukkig was het gisteren niet".
Dus wij aan de kant, en raampje open. Hij kwam naar ons toe gewandeld, keek even in de auto en zei: good morning sir, good morning madam. Don't drive so fast. You can go now. Totaal geen idee wat zijn motivatie was, maar ik was er blij mee.
Naast mij onmiddellijk de reactie: ik heb het u gezegt hé:rolleyes:.
De rest van de trip toch iets rustiger gereden.:cool:

Beetje laat... Maar over het algemeen krijg je pas een boete als je 30+ km te hard gaat op de snelwegen en 15+ op de binnenwegen. Alcohol is een zero tolerance beleid. Een aantal jaren geleden waren er gemiddeld 300 ongelukken per weekend alcohol gerelateerd (op een bevolkingsaantal van nog geen 5 miljoen) en 80+ doden per miljoen inwoners per jaar...
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Ik heb daar niet onmiddellijk iets gezien.
( ook niet echt naar gezocht)

Er staat een laadpaal OP het park waar je niet met de auto op mag, maar wel met een EV. Is maar 3000 watt maar wel gratis en lekker makkelijk. Tot aan de hoofdingang rijden en bij de slagboom je melden. Krijg je een kaartje met locatie mee en een laadpas... En ik kan beamen dat het mogelijk het mooiste stukje natuur in Europa betreft..
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Met veel interesse heb ik deze thread gelezen...

Wij gaan deze zomer met de MS naar KRK, om vervolgens door te rijden naar Plitvice en dan via Bled (Slovenie) weer terug naar huis.
In de voorbereiding (dit wordt onze eerste vakantie met een EV) komen er toch nogal wat vragen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen? (sorry voor de NooB vragen ;) )

- Navigeren jullie gewoon op de navigatie van Tesla? Daar staan immers alleen de Superchargers in? De range van mijn MS is ongeveer 300-350 km bij normaal rijgedrag, op vlak terrein. Dus ik heb geen flauw idee hoe dat in de bergen zal zijn en dus wel een beetje last van range anxiety.
- Heb ik nog speciale verloop stekkers nodig (heb nu een ChaDeMo en de standaard stekkers die met de MS komen)?
- Heb ik nog een speciale laadpas(sen) nodig? Of kan ik onderweg bijvoorbeeld met een credit card betalen voor het laden?
- Kan ik de route vantevoren calculeren van Huis naar overnachting naar KRK, enz?
- Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

En niet onbelangrijk... hebben jullie nog andere tips? ;)

Heel erg bedankt alvast!

Veel plezier met je trip, enige jaren geleden ook op KRK geweest met de S, toen was er niets aan laders, tegenwoordig overal gratis laders en wat destination chargers... Ik moet het zo doen.
De rest is al redelijk zo denk ik beantwoord. Ik zou zeker het eilandje Košljun aanraden om te bezoeken als je op KRK bent. 10 minuutjes met de taxi-boot en je gaat een soort tijdmachine terug de tijd in.
Het plaatsje Malinska is ook zeker de moeite waard. Gezellige barretjes en niet zo druk in het hoogseizoen als het plaatsje KRK.
 
wij zijn ook al 2 jaar met de Tesla S85 naar Kroatië geweest. (Split en Zadar) was goed te doen en met de hoeveelheid superchargers heb je tijdens de reis geen stress. Idd gewoon de navigatie zijn werk laten doen. Ik kijk zelf altijd als ik sta te laden wat het plan is van de navigatie en pas dat aan als ik dat nodig vind. Soms wil ie wel heel lang laden om dan een supercharger over te slaan. Op locatie heb ik gewoon aan de Schuco stekker gehangen op 8A, Niet snel maar was zat voor ons.
Gewoon genieten, het is een stukkie rijden maar als je relaxed aan doet gaat het heel gemakkelijk. Het is vakantie he, geen snelheidswedstrijd.. ;)
 
Met veel interesse heb ik deze thread gelezen...

Wij gaan deze zomer met de MS naar KRK, om vervolgens door te rijden naar Plitvice en dan via Bled (Slovenie) weer terug naar huis.
In de voorbereiding (dit wordt onze eerste vakantie met een EV) komen er toch nogal wat vragen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen? (sorry voor de NooB vragen ;) )

- Navigeren jullie gewoon op de navigatie van Tesla? Daar staan immers alleen de Superchargers in? De range van mijn MS is ongeveer 300-350 km bij normaal rijgedrag, op vlak terrein. Dus ik heb geen flauw idee hoe dat in de bergen zal zijn en dus wel een beetje last van range anxiety.
- Heb ik nog speciale verloop stekkers nodig (heb nu een ChaDeMo en de standaard stekkers die met de MS komen)?
- Heb ik nog een speciale laadpas(sen) nodig? Of kan ik onderweg bijvoorbeeld met een credit card betalen voor het laden?
- Kan ik de route vantevoren calculeren van Huis naar overnachting naar KRK, enz?
- Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

En niet onbelangrijk... hebben jullie nog andere tips? ;)

Heel erg bedankt alvast!
Wij hebben de trip vorig jaar gemaakt, enkel op Superchargers.
De supercharger van Senj is wel leuk gelegen. Vlak aan het water, op en betaalparking. Maar voor tesla's is het gratis. De SuCs liggen vlak tegen het betaal hokje wat ice-en bijna uitgesloten maakt. De weg naar deze SuC is leuk door de bergen. Tijdens het laden kan je gaan zwemmen of een terrasje doen. De SuC van Otočac daarentegen is maar een triestige locatie.
20180718_142647.jpg

Het Bled meer vindt ikzelf wat overroepen, maar de Vintgar Gorge, daar niet ver vandaan, is dan weer een mooi stukje natuur.
Je moet wel geluk hebben dat er niet te veel volk is.
The Vintgar gorge - Bled
b94ab4c2c4f40e837dc598b708556e57-vintgar-gorge.jpg
 
@Xfrank

Gisteren besloten we om na een paar dagen Italië, verder te trekken naar Kroatië. Ik direct op zoek naar een hotelletje in de buurt van de SuC van Senj. Na een tijdje zoeken iets leuk gevonden op een paar km van Senj. En onmiddellijk gereserveerd. Bleek blij nader inzien dat de afstand in vogelvlucht was. De werkelijke afstand91 km en een 1uur40 rijden. Gelukkig zijn we hier met de M3 en niet met de gedegradeerde MS;)
View attachment 429831

Uit het Itali topic...

Ik heb de Ferry van Senj naar Baška al 2x genomen... maar ik lees nu dat deze niet meer bestaat... Ok, onzinnig dus om te noemen.... Maar was al begonnen met typen :D
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
D7E704C7-D4A1-4936-9114-DEE66BCAD00C.jpeg

Wij gaan zaterdag terug naar NL, 2 weken prima vakantie in Istrië zit er bijna op. We zijn met de Model 3 Performance echt probleemloos(niet fileloos) hier naartoe gereden. Gemiddeld verbruik was ca 185 Wh.

Vanwege de vertraging van ca 2 uur voor de Karawankentunnel naar Slovenië zijn we via Italië naar Istrië gereden. In Palmanova nog een keer op 90% geladen om een half volle auto bij het huisje te hebben staan voor het geval het laden via schuko hier niet zou werken.

Ik had de eigenaar van het huisje vooraf gevraagd om te mogen laden en ze hebben zelfs een laadkabel ervoor gekocht met verschillende adapters. Met verlengkabel kon ik niet laden, die was 10m lang en voltage is bij vlagen echt maar 200-210 volt. Ik moest de auto dus tussen de stenen en rommel tegen het huis aan parkeren om überhaupt te kunnen laden. Met hun lader krijg ik daar met 16a een prima 21 km per uur erbij savonds. We hebben dus de hele provincie kunnen verkennen door hem savonds op te laden.

Eerste vakantie ervaring met de Tesla is super verlopen, ik had al weinig angst maar toch fijn als het allemaal toch werkt. Vooral het verbruik valt met 100% mee. Abrp geeft gem 270 Wh aan, maar daar klopt geen hout van gelukkig. Met 100% vertrekken zou je met 3 x 30min laden er naartoe kunnen rijden.
 
In september gaan we naar Kroatië.
Ik heb nu voor Oostenrijk alle vignetten + tolwegen online aangekocht. Mis ik nog iets als ik het volgende heb:
- Vignet Oostenrijk x 2 (gaan 13 dagen :rolleyes:)
- Tolweg A 10 Tauern x 2 (ook voor terugweg)
- Karawanken tunnel

Voor Slovenië is het niet mogelijk om online iets te bestellen.

Via ABRP is onze laatste oplaadsessie in Flachau Supercharger.
Weet iemand als je daar ook al een vignet voor Slovenië kan aankopen? We komen er aan rond middaguur en gaan daar iets langer laden. Zou handig zijn als we daar dan ook een vignet voor Slovenië kunnen kopen. Iemand een idee? Dan hoeven we niet meer te stoppen net aan de grens.
 
Via ABRP is onze laatste oplaadsessie in Flachau Supercharger.
Weet iemand als je daar ook al een vignet voor Slovenië kan aankopen? We komen er aan rond middaguur en gaan daar iets langer laden. Zou handig zijn als we daar dan ook een vignet voor Slovenië kunnen kopen. Iemand een idee? Dan hoeven we niet meer te stoppen net aan de grens.
Het kopen van een Slovenie-vignet is in Oostenrijk nauwelijks mogelijk, zelfs niet dicht bij de grens. Verleden jaar pas na het passeren van de Karawankentunnel bij het eerste het beste tankstation een vignet in SLO gekocht. Het lijkt wel of er geen terugkoop-regeling geldt voor de Oostenrijkse wederverkopers en die dus geen risico willen nemen voor onverkochte voorraden.

Overigens is de "Telepass" doorgang bij de Tauernstrasse erg krap tussen betonnen muurtjes, althans voor de model X.
 
In september gaan we naar Kroatië.
Ik heb nu voor Oostenrijk alle vignetten + tolwegen online aangekocht. Mis ik nog iets als ik het volgende heb:
- Vignet Oostenrijk x 2 (gaan 13 dagen :rolleyes:)
- Tolweg A 10 Tauern x 2 (ook voor terugweg)
- Karawanken tunnel

Voor Slovenië is het niet mogelijk om online iets te bestellen.

Via ABRP is onze laatste oplaadsessie in Flachau Supercharger.
Weet iemand als je daar ook al een vignet voor Slovenië kan aankopen? We komen er aan rond middaguur en gaan daar iets langer laden. Zou handig zijn als we daar dan ook een vignet voor Slovenië kunnen kopen. Iemand een idee? Dan hoeven we niet meer te stoppen net aan de grens.
Niet in Flachau maar wel wel bij het tankstation 100 meter van de SuC in Villach (let op; niet Villach Ost). Even snel bijladen en even de benen strekken terwijl je een vignet koopt.
 
In september gaan we naar Kroatië.
Ik heb nu voor Oostenrijk alle vignetten + tolwegen online aangekocht. Mis ik nog iets als ik het volgende heb:
- Vignet Oostenrijk x 2 (gaan 13 dagen :rolleyes:)
- Tolweg A 10 Tauern x 2 (ook voor terugweg)
- Karawanken tunnel

Voor Slovenië is het niet mogelijk om online iets te bestellen.

Via ABRP is onze laatste oplaadsessie in Flachau Supercharger.
Weet iemand als je daar ook al een vignet voor Slovenië kan aankopen? We komen er aan rond middaguur en gaan daar iets langer laden. Zou handig zijn als we daar dan ook een vignet voor Slovenië kunnen kopen. Iemand een idee? Dan hoeven we niet meer te stoppen net aan de grens.
Wij zijn vorige week naar Trogir gereden. Vlak voor de Oostenrijkse grens (Autobahntankstelle Bad Reichenhall Süd) langs de A8 in Duitsland hebben we beide vignetten gekocht (Oostenrijk en Slovenië)
 
  • Like
Reactions: fryeBE