Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Kroatië

Goed idee, een apart Kroatië Topic!


  • Total voters
    69
This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien er in 2 jaar enorme verbeteringen zijn qua infrastructuur voor EV, en het enorme aantal SuC in korte tijd voor dit mooie vakantieland start ik dit draadje. Ik ben al 20+ naar Kroatië geweest en weet daar inmiddels aardig de weg. Mijn vrouw is van origine Kroatisch en ik heb veel ervaring met laden en leuke eetgelegenheden. Gisteren teruggekomen van een kort bezoek en zal hier deze week van alles posten. Ik heb gezocht maar nog geen specifiek topic gevonden over vakantie Kroatië, maar kan het uiteraard mis hebben...
 
Als je toch even de tijd neemt zou je wellicht zoiets als dit (hier voor Frankrijk) kunnen maken - kan het worden opgenomen in Teslavragen van HansN.

Dat is een goeie. Ga ik zeker doen. Ook qua tolinfo en trucs weet ik een hoop. ik heb een tolkastje, erg makkelijk en prijzen zijn gewoon netjes. onder de euro meestal. Wij hebben een Kroatisch adres en kunnen extra tolkastjes etc aanvragen en uitlenen indien gewenst.
 
Ok, ik zal maar beginnen met de SuC in aanbouw bij Zagreb. Deze SuC staat eigenlijk in de gemeente Dugo Selo. Vorige week daar geweest, en met de mensen van het tankstation gesproken waar de SuC komt. Naatst de 6 stalls komt er ook een laadplein voor alle EV zoals je die kan vinden in Humpolec Tsjechië. AC/DC, 1 fase,m 3 fase etc. Er is ook een fastfood restaurant gepland daar. De elektriciteit is al aangesloten op de hoofdverdelers, en ze wachten nu op het plaatsen van de stalls. De intentie is om deze nog voor 15 juli te plaatsen. Ze waren toen wij er waren alles aan het schoonspuiten om de belijning aan te brengen van de parkeerplaatsen. De Stalls worden de nieuwe variant van 150 kWh (? zegt mij niets,maar ok) De ligging is gekozen voor doorreis naar Griekenland/Bulgarije/Turkije.In Zagreb heb je afdoende laders, AC en DC welke kosteloos te gebruiken zijn dus het is een beetje onzinnig om naar deze SuC te gaan als je niet op doorreis bent maar Zagreb bezoekt. Hier wat foto's:, in een lagere resolutie. Indien gewenst kan ik ze in hogere resolutie beschikbaar stellen:
IMG_2456.JPG
IMG_2457.JPG
IMG_2458.JPG
IMG_2459.JPG
IMG_2460.JPG
IMG_2461.JPG
IMG_2462.JPG
IMG_2463.JPG
IMG_2464.JPG
IMG_2474.JPG
 
Oh, geweldig! Wij gaan over enkele weken naar Kroatië en ik was al aan het denken om zelf een topic te openen over Kroatië, omdat ik er met de zoekfunctie niet echt veel wijzer uit werd! We hebben nog niet zoveel gepland van onze reis, dus we gaan eens dringend moeten beginnen plannen :cool: Dit topic komt dus als geroepen!

Bij deze heb ik al meteen een antwoord op een vraag: als de SuC van Zagreb nog niet open is, zijn er laadmogelijkheden genoeg voor een verblijf in Zagreb zelf. Bijkomende vraag: waar kunnen we dan best laden in Zagreb en wat hebben we daarvoor nodig (pasjes, Chademo-adaptor, ...?)
En ook voor de rest van Kroatië: waar kunnen we gemakkelijk laden en wat hebben we zeker nodig? Wat zijn aanraders om gezien en gedaan te hebben, aanraders voor eetgelegenheden?

En niet meer over Kroatië zelf, maar is er iemand al eens in Sarajevo geraakt met zijn Tesla (en terug liefst ook :p)?

Ik heb ook gelezen dat de SuC in Otocac open zou gaan ergens na 20 juni, dus dat zou normaal ook op tijd zijn :)
 
@STLL Leuk om te horen.
SuC niet nodig in Zagreb. Alle laadstations van Grad Zagreb (grote regio in en om Zagreb) werken met Plugsurfing App en is gratis. Hieronder foto met instructies. Laadstations zijn hier te vinden voor Kroatië. Google Translate werkt redelijk. Let op, niet alles is gratis of bekend of ze werken. Groen is altijd OK, die lezen ze uit. Via Plugsurfing 200+ stations te bedienen met de
Maar, Hotel Esplanade is echt HET hotel van Zagreb, en zij hebben 2 Destination Chargers á 22kW. Voor een 5 sterren hotel met super luxe en mooie suites zijn de prijzen echt belachelijk laag te noemen.

Eten in Zagreb ga ik een lijstje van bevindingen van maken,. maar ook hier is Esplanade echt super. Zij hebben een vrouwelijke Chef-kok welke echt top gerechten maakt en een sommelier welke al 30+ jaar ofzo daar rondloopt en eerlijk advies geeft, Wij vroegen om advies bij een gerecht en hij kwam met een van de voordeligste wijnen aan maar echt super kwaliteit, een Pino Noir van Krauthaker (Kroatisch). Als je een wijnliefhebber bent, heb ik wel een goed adres in Zagreb waar dit hotel zijn meeste wijnen vandaan haalt... Zo ook vorige week "paar" flesjes wezen halen.

CHAdeMO adapter kan gebruikt worden op diverse CHAdeMO laders, waarvan er een aantal kosteloos beschikbaar zijn bij het gemeentehuis maar 11 of 17/22 kW laden is als je rondloopt of slaapt ook prima. De CHAdeMO lader van ABB (ze hebben ook een ander, maar die heb ik niet getest) is te vinden aan: Trg Stjepana Radića 4, en je moet pincode 1111 invoeren om te kunnen laden. Overige kabels heb je niet nodig. Als je op een gewoon stopcontact gaat laden met de UMC hoef je ook geen verloop te hebben. Ze hebben dezelfde stopcontacten als ons, due niet met zo een aarde pin zoals in vele andere landen.

Bezienswaardigheden ga ik ook een lijstje van opstellen. Ik ken een Rus welke in Sarajevo is geweest met zijn Tesla 2 weken geleden en heeft geladen daar op een 22kW punt welke zo te zien ook op Plugsurfing staat en via de App werkt.Sarajevo ben ik overigens ook een paar keer geweest, maar dat is erg lang geleden, maar is een imposante stad met veel herinneringen aan de oorlogen.

Volgens de mannen van de Nikola Tesla E-Rally zal Otocac inderdaad 20 juni geopend worden.

Overigens zou ik over Ljubljana de grens passeren als je een keuze hebt, en niet via Maribor route. De snelweg is nog steeds niet klaar richtring grens Kroatië vanuit Maribor en zijn ze nu aan het bouwen maar is echt een bende en in Kroatië zijn er wegwerkzaamheden direct na de grens. Ljubljana heeft ook nog eens een fantastisch hotel met een super restaurant bij de SuC, echt een aanrader als je wilt lunchen of dineren... Ik kan zo wel door blijven ratelen maar ik zal proberen een zo duidelijk en eerlijk mogelijk beeld te schetsen de komende tijd. Vraag maar raak.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Dank U we gaan ook in juli naar Zadar.
Ik had gepland om in Senj te laden. Nu met otocac bijna open twijfel ik. Senj locatie ziet er zeer leuk uit om te laden. En volgens route planners, Senj is niet echt een omweg. Jou advies?
 
Senj is een mooie plek om te stoppen als je ruim in de tijd zit. Echter, de weg ernaartoe is een hoofdweg (en 1 van de weinige wegen) langs de kust, waarbij wij overdag erg veel vertraging opliepen. Had ik destijds (meivakantie jl.) de optie van Otocac gehad, had ik die genomen.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Senj is niet echt een alternatief als Otočac open is. Wel inderdaad als je de tijd hebt en je wilt een route langs de kust volgen richting het Zuiden. Ik weet niet welke routeplanner jij gebruikt maar de weg van en naar Senj vanaf de snelweg is erg bochtig en langzaam en kan het vanaf de snelweg afslag naar Senj gewoon een dik uur duren alvorens je bij de SuC Senj bent, zeker op vrijdag als veel Kroaten uit regio Zagreb en erbuiten vrijdagmiddag in de zomer op pad gaan naar de kust, familie, vakantiehuis etc en velen mijden de snelweg ivm tol wat echt niet veel is, maar iedere cent telt daar voor de meeste en de salarissen zijn ongeveer de 1/3 tot de helft van hier. Ook de route op een vrijdag langs de kust naar bijvoorbeeld Zadar vanaf Senj kan dik 2,5 uur duren als het niet druk is, terwijl Otočac - Zadar een uur en een kwartier is als je gewoon 130 km/h gaat, en als je iets harder doortrapt op die erg mooie comfortabele snelweg een stukje sneller. Als je een route wilt om wat te zien van het landschap en de kustlijn moet je echt zuidelijker gaan, want alles is redelijk vlak boven Zadar. Na Zadar, ongeveer bij Biograd na Moru begint het echt mooi te worden, waarbij het plaatsje Pakostane best leuk is om even te stoppen en een kopje koffie te drinken. In Zadar is het redelijk karig nog met laadpunten maar in de Marina daar heb ik al geladen op een rode 3x32 stekker. Er is een hotel een stukje boven Zadar waar ik ook op een rode stekker, maar dan 3x16 heb gestaan. Door de weeks kan je ook redelijk bij het centrum van Zadar laden bij de Technische school, welke altijd aan een Nikola Tesla weg liggen in Kroatië, zo ook deze. Ik heb daar met een New Motion pas kunnen laden, maar je kan ook binnen een RFID kaart halen. Het is een styation op 3x20 amp dus je haalt zo een 14kW als je een Duolader hebt. Als je naar Zadar gaat, zou ik als je tijd hebt het dorpje Nin niet overslaan. Een kwartiertje rijden max vanaf Zadar en je bevind je in een stukje Romeinse geschiedenis, maar ook zelfs van ervoor.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Ok, ik zal maar beginnen met de SuC in aanbouw bij Zagreb. Deze SuC staat eigenlijk in de gemeente Dugo Selo. Vorige week daar geweest, en met de mensen van het tankstation gesproken waar de SuC komt. Naatst de 6 stalls komt er ook een laadplein voor alle EV zoals je die kan vinden in Humpolec Tsjechië. AC/DC, 1 fase,m 3 fase etc. Er is ook een fastfood restaurant gepland daar. De elektriciteit is al aangesloten op de hoofdverdelers, en ze wachten nu op het plaatsen van de stalls. De intentie is om deze nog voor 15 juli te plaatsen. Ze waren toen wij er waren alles aan het schoonspuiten om de belijning aan te brengen van de parkeerplaatsen. De Stalls worden de nieuwe variant van 150 kWh (? zegt mij niets,maar ok) De ligging is gekozen voor doorreis naar Griekenland/Bulgarije/Turkije.In Zagreb heb je afdoende laders, AC en DC welke kosteloos te gebruiken zijn dus het is een beetje onzinnig om naar deze SuC te gaan als je niet op doorreis bent maar Zagreb bezoekt. Hier wat foto's:, in een lagere resolutie. Indien gewenst kan ik ze in hogere resolutie beschikbaar stellen:
View attachment 231875 View attachment 231876 View attachment 231877 View attachment 231878 View attachment 231879 View attachment 231880 View attachment 231881 View attachment 231882 View attachment 231883 View attachment 231884
OK. Maar SuC in Zagreb zal dan veel sneler zijn, toch ?..
 
Bedankt voor de tips. We zullen dus otocac gebruiken.
We gaan eigenlijk tussen zadar en nin, dus beide zullen zeker een bezoek krijgen.
Ik hoop om ter plaats te kunnen laden, in camping Zaton. Geen lader gevonden maar hopelijk kan ik onze UMC op gewonen steker pluggen. Enige advies voor een schuko adapter misschien?
Nogmaals bedankt!
 
Bedankt voor de tips. We zullen dus otocac gebruiken.
We gaan eigenlijk tussen zadar en nin, dus beide zullen zeker een bezoek krijgen.
Ik hoop om ter plaats te kunnen laden, in camping Zaton. Geen lader gevonden maar hopelijk kan ik onze UMC op gewonen steker pluggen. Enige advies voor een schuko adapter misschien?
Nogmaals bedankt!
Zaton, erg leuk resort. Wel al een poosje geleden maar 4x daar vakantie doorgebracht toen onze dochter nog klein was. Erg leuk resort. Lekker onder de dennenbomen liggen uit de zon. Wij hadden altijd een huisje, maar er zijn erg veel kampeerplaatsen. Kroatië heeft dezelfde plug als in Nederland, dus net specifiek een adapter nodig, maar als je ergens wilt laden op een normaal stopcontact zou ik wel een lange verlengtabel meenemen. Nin kan je met de auto niet in, je parkeert vlak voor het dorpje en loopt dan een brug over. Maar als je een paar uurtjes Zadar doet kan je ook daar opladen of even op nog geen 10 minuten van Zaton bij Falkensteiner hotel laden voor maar 50 Kuna onbeperkt, dat is 7,5 euro, en daar wat eten. De lader in de garage moet je niet hebben, want dan moet je ook 10 euro betalen voor parkeren voor een dag, maar de bovengrondse. Deze heeft 2x 22kW. Bij de receptie de de kaart halen.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
@STLL .... Ik kan zo wel door blijven ratelen maar ik zal proberen een zo duidelijk en eerlijk mogelijk beeld te schetsen de komende tijd. Vraag maar raak.

Dankjewel voor alle goede tips, pvh! Het zal in Zagreb hotel Esplanade worden, dat bespaart ons dan weeral wat zoekwerk naar een lader, we gaan via Lubljana de grens over gaan en ik heb ook het hotel aan de supercharger in Lubljana geboekt voor een overnachting onderweg en dan zullen we daar ook het eten eens proberen :)

Ik ben heel benieuwd naar tips voor eetgelegenheden in Zagreb. En moest je er ook nog hebben voor in de omgeving van de Plitvicemeren of in de rest van Kroatië, dan hoor ik het ook graag! Wijn meenemen zal spijtig genoeg moeilijk zijn, aangezien Zagreb in het begin van onze reis valt.

Is het nodig om een Chademo-adapter mee te nemen, of kan je ook overal terecht met een type 2 kabel?

Een hele geruststelling om te horen dat je iemand kent die met zijn Tesla tot in Sarajevo is geraakt en daar kon laden!

We zouden ook naar Dubrovnik willen, volgens de routeplanner zouden we er net geraken van de supercharger van Vrgorac en terug. Daar tips voor bezienswaardigheden en eetgelegenheden?

En we hebben nog een paar dagen die ik nog moet plannen. We willen die doorbrengen ergens aan de kust, toevallig daar nog goede tips voor? :D

Ik ben nog nooit in Kroatië geweest, dus algemene tips zijn ook heel erg welkom! Wij hebben een vierjarige dochter, zijn ze in Kroatië een beetje kindvriendelijk ingesteld? Wat voor weer kunnen we verwachten in juli? Draaglijk warm, veel te warm, af en toe fris? Regent het daar veel? Dingen die we zeker niet mogen vergeten mee te nemen?

En ik heb gezien dat de supercharger in Otocac spijtig genoeg nog niet werkt, ondanks dat 20 juni al voorbij is :( Hopelijk komt dat toch nog snel in orde, want dat zou ons wat tijd schelen in het naar huis rijden.

Ik kijk er al enorm naar uit :)