Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Er waren 2 superchargers met wachtrijen.

Hoeveel benzinestations met wachtrijen zouden er zijn geweest zaterdag?
Mijn zoon en zijn gezin hebben er met de trein 21,5 uur over gedaan van Leiden naar Filzmoos.
Ze wilden de vertraging bij Superchargers voorkomen ;). Ook bagage zoek die 9 dagen eerder was verstuurd naar het hotel. Die bagage is vandaag gearriveerd toen zij alle skikleding, ski's enz al hadden gehuurd en gekocht.
1.300 euro (dat kost de trein voor 2 volwassenen en 2 kleintje van 3 en 5 jaar) armer en ieder geval nog een illusie armer dat het zinvol is de drukte bij Superchargers te vermijden.
 
Mijn zoon wilde de drukte bij de Superchargers met hun X75 op hun reis naar Filzmoos vermijden. 1.300 euro betaald aan de NS en gezellig met de trein. Gistermiddag om 17.00 uur in Leiden in de trein gestapt. Vanmiddag om 14.30 uur arriveerden zijn op hun bestemming. Vertraging, vertraging en nog eens vertraging.
Op het eindstation wachten op de shuttle naar het hotel. Die bleek al uren eerder te zijn vertrokken en keerde niet meer terug.
De bagage die 9 dagen eerder naar hun vakantieadres is gezonden, is onderweg zoek geraakt en niet meer te traceren. Alle kleding, ski's enz. vanmiddag nieuw moeten kopen en deels huren.
Zij zijn 21,5 uur onderweg geweest. Als ik de vertraging overzie bij de Superchargers, ik schat in dat niemand veel langer dan een half uur gewacht heeft, dan weet ik al hoe mijn zoon volgend jaar naar de wintersport gaat.
Met hun Tesla.
Tja, maar pechgevallen zeggen niet zo veel.

Wij reden zaterdag met een vrij nieuwe M3 naar Zwitserland toen dat ding plots besloot nergens meer te willen opladen- Kommunikationsfehler bij Ionity, ABB èn Supercharger (bleef hangen op ready to charge).

Dat kost uren en uren aan auto verplaatsen, weer proberen, bellen met Ionity, compleet station laten rebooten tot chagrijn van een Kona-rijder, vervolgens bij ABB doorkrijgen dat het aan de auto ligt, eindeloos bellen met Tesla, auto uitschakelen, Park-drive-reverse-Park, inpluggen, uitpluggen, omrijden toch maar naar een SuC, nogmaals bellen met Tesla, weer de dansjes met uitschakelen etc, naar een andere stall omdat ze daar meer zouden kunnen analyseren, en ten langen leste het probleem opgelost zien worden doordat Tesla nogmaals dezelfde software pusht.

Ik begrijp helemaal dat we nog altijd een soort beta testers zijn, maar dit was niet fijn en is niet bepaald goed voor het vertrouwen in dat ding.

Overigens waren de Tesla medewerkers bijzonder vriendelijk en hulpvaardig, daarover niets te klagen.
 
  • Informative
  • Disagree
Reactions: Hbrink and pati07
Heel vervelend dit voor je en fijn dat het opgelost werd, maar eerlijk gezegd kan je met elke auto, ook met een ICE pech krijgen.
Je zou het ook zo kunnen zien: bij welke garage word je zaterdagmiddg geholpen zodanig dat je je reis kunt voortzetten?
Waar er vroeger een fysieke monteur langs moest komen, kan veel nu OTA met software-updates. Ik geloof niet dat je een bètatester bent, daarvoor rijdt de M3 al te lang rond en heeft Tesla de data van tig miljoen kilometers al.
Want ook dat is het verschil met vroeger. Toen moest een garage alles wat opviel aan de fabriek melden, nu gaat ook dat vele malen sneller.
 
Heel vervelend dit voor je en fijn dat het opgelost werd, maar eerlijk gezegd kan je met elke auto, ook met een ICE pech krijgen.
Je zou het ook zo kunnen zien: bij welke garage word je zaterdagmiddg geholpen zodanig dat je je reis kunt voortzetten?
Waar er vroeger een fysieke monteur langs moest komen, kan veel nu OTA met software-updates. Ik geloof niet dat je een bètatester bent, daarvoor rijdt de M3 al te lang rond en heeft Tesla de data van tig miljoen kilometers al.
Want ook dat is het verschil met vroeger. Toen moest een garage alles wat opviel aan de fabriek melden, nu gaat ook dat vele malen sneller.
Zoals al opgemerkt, pechgevallen zeggen niet zo veel. Dit dus ook niet.

Je komt dus niet verder dan wat anekdotes. Tesla heeft op dit moment even pech dat Schadenfreude, wat populisme over bijtelling en kobalt, en platte jaloezie hand in hand gaan om clicks te verkopen.

En sorry, maar we zijn wel degelijk beta testers. Het voice control debakel bijvoorbeeld is niet anders te verklaren. Dat er geen andere manier is dan een complete softwareupdate om bepaalde subsystems te herstarten doet mij ook niet echt uitontwikkeld aan. Maar goed, allemaal niet zo ontopic, wilde alleen even aangeven dat extreme pech bij alternatief vervoer niet zo veelzeggend is in de context van de SuC-Stau.

On topic dan: als de auto wilde elke keer zonder wachten kunnen laden, soms zelfs met >900 km/u :D
 
Wij reden zaterdag met een vrij nieuwe M3 naar Zwitserland toen dat ding plots besloot nergens meer te willen opladen- Kommunikationsfehler bij Ionity, ABB èn Supercharger (bleef hangen op ready to charge).

Dat kost uren en uren aan auto verplaatsen, weer proberen, bellen met Ionity, compleet station laten rebooten tot chagrijn van een Kona-rijder, vervolgens bij ABB doorkrijgen dat het aan de auto ligt, eindeloos bellen met Tesla, auto uitschakelen, Park-drive-reverse-Park, inpluggen, uitpluggen, omrijden toch maar naar een SuC, nogmaals bellen met Tesla, weer de dansjes met uitschakelen etc, naar een andere stall omdat ze daar meer zouden kunnen analyseren, en ten langen leste het probleem opgelost zien worden doordat Tesla nogmaals dezelfde software pusht.
Geheel herkenbaar. Op de terugweg van een vakantie waarbij meerdere SuC's en Dec's zijn gebruikt wilde de auto opeens niet meer laden. Tesla gebeld, alle reset truukjes mogen uitvoeren en opeens kwam er een update binnen. Na het uitvoeren van de update was het probleem opgelost.

De oplossing voor dit probleem is dus blijkbaar een software push vanuit Tesla. Mocht mij dit nog een keer gebeuren dan is dit het eerste waar ik om ga verzoeken (nadat ik zelf eerst alle reset opties heb geprobeerd voordat ik met Tesla ga bellen)!
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
sommige hebben zaterdag wel een uur in de rij moeten staan. Niet iedereen zit (zo blijkt) op dit forum.
Ik heb nog niemand gezien die in die rij stond en kan aangeven hoe lang ie echt heeft moeten laten.

Sowieso had ik bij zo een rij ook gewoon naar een IONITY gereden. Maar dan moet je weer zelf gaan zoeken, en misschien zijn mensen in een Model 3 vergeten hoe zelf het EV-equivalent van een tankstation zoeken werkt.
 
Zoals al opgemerkt, pechgevallen zeggen niet zo veel. Dit dus ook niet.

Je komt dus niet verder dan wat anekdotes. Tesla heeft op dit moment even pech dat Schadenfreude, wat populisme over bijtelling en kobalt, en platte jaloezie hand in hand gaan om clicks te verkopen.

En sorry, maar we zijn wel degelijk beta testers. Het voice control debakel bijvoorbeeld is niet anders te verklaren. Dat er geen andere manier is dan een complete softwareupdate om bepaalde subsystems te herstarten doet mij ook niet echt uitontwikkeld aan. Maar goed, allemaal niet zo ontopic, wilde alleen even aangeven dat extreme pech bij alternatief vervoer niet zo veelzeggend is in de context van de SuC-Stau.

On topic dan: als de auto wilde elke keer zonder wachten kunnen laden, soms zelfs met >900 km/u :D

@Larss
Niet kunnen of mogen laden...
Met ons Leafje hebben we daar in Frankijk, 2017, veel ervaring mee opgedaan. Heb je een aardig werkende EV, minimaal connected + kleine accu, en het laden werkt GVD niet. Laadpas ( en welke hadden we niet bij ons..! ) of app of zelfs gratis laden maar toch een pasje eerst nodig, you name it... Onbereikbare tel. support ( lunch of bellen buiten de Franse werktijden ). Redundantie inbouwen doet dan toch wonderen zoals nog wat bereik over hebben naar een andere laadpaal.. Volgens mij heb je het prima opgelost! Sjapoo!
Tip voor Frankrijk: de volstrekt exotische Type3C laadkabel als ultieme noodlaadoplossing. Verder met onze Model 3 in 12 maanden eenmaal niet kunnen SuC-laden ( Badhoevedorp ) door een Tesla-BackOffice probleem en eenmaal niet Fastned 175kW-ABB kunnen laden door een ABB probleem bleek later.
 
sommige hebben zaterdag wel een uur in de rij moeten staan. Niet iedereen zit (zo blijkt) op dit forum.

En moest het laden nog beginnen.


Met de Tesla op wintersport

Hoe.. wat... Waar.. huh... Wie.. hoe kom je erbij dat mensen wel een uur hebben gewacht en kom je vervolgens met een filmpje wat een rij auto's laat zien die niet langer dan een half uur gewacht kunnen hebben (meer stalls dan autos in de rij). Ik werd helemaal plat gespamd vandaag met dit filmpje (en die andere), maar was het echt zo erg?
 
Hij is van September 2018. Ik zag op een Vlog van Bjorn Nyland dat dit type na ongeveer 2500KW laden aan de SUC langzamer gaat snelladen. Dit komt volgens hem mede doordat de batterij van de 75 tot een hoger percentage wordt opgeladen dan de 100. Hieronder een link naar de Vlog.
Interessant statement van Tesla in deze video. Mijn S70 uit 2016 has last van chargegate voordat ik hem verkocht. Ging duidelijk minder snel laden. In dit statement staat bij de S70 "not affected". Mijn S75D uit december 2018 heeft nu 1100 kWh DC charging.. dus zit nog ver van de 2600 kWh limiet waar de snelheid zou worden geknepen. Ik doe eind van de week weer een roadtrip met wat SuC's.. ben benieuwd.
 
Energietransitie gaat geld kosten. Maar zodra het concreet wordt begint de politiek te mauwen.

De gasrekening zou omhoog gaan en de elektriciteitskosten zouden omlaag gaan......
Stel dat elektrisch toch duurder zal worden i.v.m. aanpassingen aan de infrastructuur dan blijft het uiteindelijk wellicht toch goedkoper dan gas. Daarbij komt dat bv een warmtepomp efficiënter is dan verwarmen op gas dus je betaald minder aan electra dan aan gas. Enig punt is de eerste aanschaf. Voor een ICE zijn de brandstofkosten hoger dan de kWh kosten voor een EV.
Dus ja.... zijn we straks duurder uit of niet....
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Hoe.. wat... Waar.. huh... Wie.. hoe kom je erbij dat mensen wel een uur hebben gewacht en kom je vervolgens met een filmpje wat een rij auto's laat zien die niet langer dan een half uur gewacht kunnen hebben (meer stalls dan autos in de rij). Ik werd helemaal plat gespamd vandaag met dit filmpje (en die andere), maar was het echt zo erg?

Ik heb zelf weleens in moers ongeveer 5 wachten voor mij gehad. Duurt al snel 15m. Als er dan 15 staan, is het al snel 45 wachten denk ik (en langzaam laden).

De meeste laden hem met zo’n rij ook Ramvol om een suc over te slaan en gaan rustig een uur laden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb op zaterdag echt elke 15 minuten tijdens de rit naar de SuC bezetting bekeken. In de ochtend was het druk en zoals gezegd zag ik opgegeven moment 10 volle SuCs maar daarna niet meer gezien. Wel 5 a 6 maar dit waren voornamelijk kleine stations. Na 14u weet ik niet wat de SuC's deden want toen was ik op m'n bestemming.

Bij de tweede SuC de mazzel dat er plek was. 2 minuten later was hij vol!

Mijn strategie was zeer prettig. 2x een SuC bezoeken en laden van 5 tot 90%. In die tijd kon ik echt even in slaap vallen. Nadeel bij de 2e SuC was dat ik maar 60kW kreeg dus daar heb ik 1/3 langer moeten staan dan nodig. Mijn strategie om ook maar met 110km/h te rijden heeft ook zeker geholpen want hierdoor kom je niet bij de probleem SuC's in de knel. Je hebt meer keuze want ik had ook b.v. bij 40% of 20% een passerende SuC kunnen pakken als bleek dat verderop de bezetting al meer dan 50% is.

Ik hield het verloop op de route ook in de gaten en het viel me inderdaad mee.

Wel interessant, ik heb tot nu toe in Saalbach maar één Model 3 gezien. Onderweg ruim meer 3's dan S/X maar hier in het dorp zie ik ze niet. Ik had juist verwacht dat de 3's hier de straten zouden vullen. Voor mijn gevoel was de drukte identiek aan vorig jaar maar ik was dan ook super vroeg vertrokken.

Wel jammer dat ik op m'n bestemming niet met 400V or 230V kon laden. De UMC gaf eerst groen en daarna rode knippers. In m'n kamer deed deze het wel maar ik mocht van de eigenaar daar niet op laden omdat alle kamers op 1 groep zaten en hij het te risico vol vond en hij daar niet in de nacht voor wakker gemaakt wilde worden. Gelukkig kon ik hier bij een Tesla Destination charger met 17kW laden en daarna bij het VVV kantoor met 17kW. Genoeg sap voor de week en ook weer richting huis te rijden al had laden tot 100% bij het pension bij vertrek ideaal geweest.

Ik moet echt zeggen dat voor 2 stops gaan echt zeer beviel. Meer rij tijd wat wel minder is aangezien ik de enige bestuurder ben maar de SuC keuze voelde als 'vrijheid'.

Ik was zaterdagochtend 10u bijna bij de grens met Oostenrijk maar daarna nog 3.5u in de file moeten staan tot ik in het dorp was. Voordeel was wel dat ik met 35% aan kwam ipv 15% :)
 
Last edited:
Ik wordt op Twitter en Facebook continue getagged in deze berichten, ook via WhatsApp krijg ik vragen.

En ik maar denken dat ik de enige was die al die meuk kreeg toegestuurd met domme opmerkingen .... ;)

Ben ondertussen meer tijd kwijt aan een genuanceerd beeld schetsen over een wintersporters met de Tesla, dan dat ik aan tijd kwijt was voor laden tijdens de heen en terugrit. :D

Het lijkt wel of mensen alleen maar een bevestiging zoeken voor hun vervuilende benzine of dieselauto.
 
Ik kon tot op heden buiten de krokus en dat ging prima. Ik baalde al als ik een suc moest delen.

Ik lees dat sommige in de krokus ook een prima reis hebben gehad, maar zie ook wel de beelden met een wachtrij van 15 a 20. Kan me niet voorstellen dat de volgende suc dan rustig is.

Met een s75 of x75/90 moet je toch 3 a 4x laden.
 
Er waren 2 superchargers met wachtrijen.

Hoeveel benzinestations met wachtrijen zouden er zijn geweest zaterdag?
Hier foto uit mijn eerdere post.
De foto is genomen op zaterdagmiddag rond 4 uur tussen München en Kitzbühel.
IMG-20200222-WA0013.jpeg
 
Zoals al opgemerkt, pechgevallen zeggen niet zo veel. Dit dus ook niet.

Je komt dus niet verder dan wat anekdotes. Tesla heeft op dit moment even pech dat Schadenfreude, wat populisme over bijtelling en kobalt, en platte jaloezie hand in hand gaan om clicks te verkopen.

En sorry, maar we zijn wel degelijk beta testers. Het voice control debakel bijvoorbeeld is niet anders te verklaren. Dat er geen andere manier is dan een complete softwareupdate om bepaalde subsystems te herstarten doet mij ook niet echt uitontwikkeld aan. Maar goed, allemaal niet zo ontopic, wilde alleen even aangeven dat extreme pech bij alternatief vervoer niet zo veelzeggend is in de context van de SuC-Stau.

On topic dan: als de auto wilde elke keer zonder wachten kunnen laden, soms zelfs met >900 km/u :D
Voel je jezelf ook beta tester voor windows? Voor AH online bestellen? Voor Samsung of Apple?

Hoe vaak ik al mijn telefoons op nieuw heb moeten opstarten omdat ze net even niet lekker lopen. Of hoe vaak een windows update niet meer kapot heeft gemaakt dan gefixed.... Face reality.