Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals al opgemerkt, pechgevallen zeggen niet zo veel. Dit dus ook niet.

Je komt dus niet verder dan wat anekdotes. Tesla heeft op dit moment even pech dat Schadenfreude, wat populisme over bijtelling en kobalt, en platte jaloezie hand in hand gaan om clicks te verkopen.

En sorry, maar we zijn wel degelijk beta testers.

idd maar ik zou hem nooit prive gekocht hebben. (pas op, zou niet meer terugwillen en geen problementot hiertoe 3 maanden en 16k kms)
Maar als hij me in de steek laat is dit niet mijn probleem en kost het me niks enkel wat frustratie en die kans wou ik niet missen Als je echter voor alles zelf opdraait....is/was het toch een gok die ik met mijn zwaarbelaste centen persoonlijk niet zou genomen hebben.

but again, super content!
 
En ik maar denken dat ik de enige was die al die meuk kreeg toegestuurd met domme opmerkingen .... ;)

Ben ondertussen meer tijd kwijt aan een genuanceerd beeld schetsen over een wintersporters met de Tesla, dan dat ik aan tijd kwijt was voor laden tijdens de heen en terugrit. :D

Het lijkt wel of mensen alleen maar een bevestiging zoeken voor hun vervuilende benzine of dieselauto.

idem
 
Hij is van September 2018. Ik zag op een Vlog van Bjorn Nyland dat dit type na ongeveer 2500KW laden aan de SUC langzamer gaat snelladen. Dit komt volgens hem mede doordat de batterij van de 75 tot een hoger percentage wordt opgeladen dan de 100. Hieronder een link naar de Vlog.
Is dat - even off topic - wel juist? Ik sta nu aan de SuC te Horst en laad a 117 KW. Ben minstens 11 keer op en neer naar Italië gereden. Dat is 11 keer 2300 km. Als ik dat deel door 5 kom ik uit op 5.000 kWh. Maar dat is nog geen KW. Maar ik neem aan dat je hierboven kWh bedoelt en geen KW.
 
Vorige week heen (donderdag) en weer (zaterdag) naar Polen geweest (Auschwitz bezocht). 1.200 km heen en 1.300 terug via Dresden. Dat was de enige plek waar het druk was - 5 min moeten wachten. Goed, is uiteraard ook geen ski-route. Ik was alleen - het blijft verbazingwekkend hoe relaxed je niettemin aankomt. Permanent op AP, gewoon toegestane snelheid aangehouden met 150 Max. Liever wat vaker stoppen en zo mogelijk afstand-naar-volgende-suc+50% laden. Dan kan je doorgaans rustig die 150km Max aanhouden. Met tegenwind kracht 8, regen en temp 7 graden was dat lastig vol te houden. Stuk ri Hannover terug kwam uit op gem 315wh/km over 166 km met gemiddelde snelheid van 127 km/u. Met een S 100D/FSD. Maar hoe makkelijk zijn dit soort trips geworden! Met een ICE zou ik er niet eens aan beginnen - de combi SuC netwerk en AP maakt het allemaal zo makkelijk. Gewoon weg gaan zonder voorbereiding - alleen blik op ABRP geworpen. Kan dus eigenlijk alleen met een Tesla. Met volle accu thuis weg (€15) en verder gratis succen. Vond AP wel slingeren en keer of 6 ghost-breaking gehad....Was aangrijpend bezoek, maar rijden was een feestje!

294D34BC-B0DA-41FD-8F5C-99CE48D8797B.jpeg
 
Vorige week heen (donderdag) en weer (zaterdag) naar Polen geweest (Auschwitz bezocht). 1.200 km heen en 1.300 terug via Dresden. Dat was de enige plek waar het druk was - 5 min moeten wachten. Goed, is uiteraard ook geen ski-route. Ik was alleen - het blijft verbazingwekkend hoe relaxed je niettemin aankomt. Permanent op AP, gewoon toegestane snelheid aangehouden met 150 Max. Liever wat vaker stoppen en zo mogelijk afstand-naar-volgende-suc+50% laden. Dan kan je doorgaans rustig die 150km Max aanhouden. Met tegenwind kracht 8, regen en temp 7 graden was dat lastig vol te houden. Stuk ri Hannover terug kwam uit op gem 315wh/km over 166 km met gemiddelde snelheid van 127 km/u. Met een S 100D/FSD. Maar hoe makkelijk zijn dit soort trips geworden! Met een ICE zou ik er niet eens aan beginnen - de combi SuC netwerk en AP maakt het allemaal zo makkelijk. Gewoon weg gaan zonder voorbereiding - alleen blik op ABRP geworpen. Kan dus eigenlijk alleen met een Tesla. Met volle accu thuis weg (€15) en verder gratis succen. Vond AP wel slingeren en keer of 6 ghost-breaking gehad....Was aangrijpend bezoek, maar rijden was een feestje!

View attachment 515431
Hoe lang en hoe vaak heb je nu aan de SuC gestaan?
 
Hoe lang en hoe vaak heb je nu aan de SuC gestaan?

Heen
1218km - reistijd 13:34 - waarvan laden 2:26 - 257 Wh/km - 5 keer geladen, filevrij, stevige wind mee

Terug
1259km - reistijd 15:36 - waarvan laden 3:11 - 283 Wh/km - 5 keer geladen, circa 30 min stilstaan/file, stevige wind tegen, gedeeltelijk regen.
Circa 15 min op locatie tussendoor gestopt, 7 min op SuC staan wachten. terug is 40km langer (30 min). Als je dit aftrekt van de totale reistijd (15:36 minus 30+15+7+30) dan kom je op 14:14 over vergelijkbare afstand met heenreis. Circa 40 min langer dan heenreis, verklaarbaar door weer/wind.

Heb er overigens niet echt op gereden om zsm aan te komen. Dat zie je ook terug in de enkele aankomst SoC's: 20, 20, 26%. Had dus circa half uur korter per trip kunnen laden en rijden,

Schermafbeelding 2020-02-27 om 13.11.59.png
Schermafbeelding 2020-02-27 om 13.13.07.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: balblas and TM3LR
Heen
1218km - reistijd 13:34 - waarvan laden 2:26 - 257 Wh/km - 5 keer geladen, filevrij, stevige wind mee

Terug
1259km - reistijd 15:36 - waarvan laden 3:11 - 283 Wh/km - 5 keer geladen, circa 30 min stilstaan/file, stevige wind tegen, gedeeltelijk regen.
Circa 15 min op locatie tussendoor gestopt, 7 min op SuC staan wachten. terug is 40km langer (30 min). Als je dit aftrekt van de totale reistijd (15:36 minus 30+15+7+30) dan kom je op 14:14 over vergelijkbare afstand met heenreis. Circa 40 min langer dan heenreis, verklaarbaar door weer/wind.

Heb er overigens niet echt op gereden om zsm aan te komen. Dat zie je ook terug in de enkele aankomst SoC's: 20, 20, 26%. Had dus circa half uur korter per trip kunnen laden en rijden,

View attachment 515660 View attachment 515661
OK bedankt. Dus als je je aan het advies van de Herfst: ga scherp op weg - ANWB houdt zou je op de heenweg sowieso 6x15min oftewel 1,5 uur rust moeten hebben gehouden. En profs zelfs nog wat langer volgens de wet Transport Online - Regels rij- & rusttijden 3x45 min, oftewel een dikke 2 uur. In dat licht bezien ben je als je niet als een kip zonder kop aan één stuk doorrijdt met alleen noodzakelijke tankstops met een ICE niet eens zo heel veel korter onderweg.

En mijn ervaring is inderdaad ook dat je daarentegen vele malen relaxter aankomt op je bestemming met een EV op deze manier.
 
Ik heb op de heenweg naar Oostenrijk maar 1 keer geladen, ben op zondag gaan rijden met de V90 XC van een vriend.
Was zijn aanbod, hij overweegt een model Y en rijdt erg veel kilometers.
We hebben van 6:00 tot 15:00 gereden, toch nog wat file, waar die Volvo ons goed omheen leidde. Was toch bang voor chargegate ivm kou.
Nu heeft die auto ook een app waarmee je de stand kachel kan aanzetten. Heel handig, maar die blijkt dus het interieur te verwarmen vanuit de 12v accu. Vanochtend wilde hij dus niet meer starten na twee dagen standkachel en korte ritjes naar de piste en terug. Volvo on call hielp mij zeer vriendelijk door de ADAC te sturen die hem snel jump startte. stond ik toch nog een half uur te wachten tot m’n batterij weer voldoende vol was...
 
Ik heb op de heenweg naar Oostenrijk maar 1 keer geladen, ben op zondag gaan rijden met de V90 XC van een vriend.
Was zijn aanbod, hij overweegt een model Y en rijdt erg veel kilometers.
We hebben van 6:00 tot 15:00 gereden, toch nog wat file, waar die Volvo ons goed omheen leidde. Was toch bang voor chargegate ivm kou.
Nu heeft die auto ook een app waarmee je de stand kachel kan aanzetten. Heel handig, maar die blijkt dus het interieur te verwarmen vanuit de 12v accu. Vanochtend wilde hij dus niet meer starten na twee dagen standkachel en korte ritjes naar de piste en terug. Volvo on call hielp mij zeer vriendelijk door de ADAC te sturen die hem snel jump startte. stond ik toch nog een half uur te wachten tot m’n batterij weer voldoende vol was...
Heb een vergelijkbare ervaring met een Mercedes van een vriend. 12V accu leeg, heeft ons toen 2 uur gekost.
Sindsdien met mezelf afgesproken om nooit meer de fout te maken met een ice op vakantie te gaan...
 
Heb een vergelijkbare ervaring met een Mercedes van een vriend. 12V accu leeg, heeft ons toen 2 uur gekost.
Sindsdien met mezelf afgesproken om nooit meer de fout te maken met een ice op vakantie te gaan...

Dat is toch geen reden? Dan zou een Telegraaf correspondent ook kunnen zeggen “accu van de tesla was leeg, nooit meer tesla, want toen moesten we wachten”
 
Was toch wel fijn dat die volvo 4x4 is, gaf wel de doorslag aangezien ons huis boven aan een steile helling ligt.
Vandaag ervaren dat dit met een Tesla ook kinderspel is. Een VW Tiguan 4X4 kwam niet boven. Onze Tesla op Conti Winter spelenderwijs. Deze doet het makkelijker dan een Audi S8 quattro. ESP is veel geraffineerder door snellere aansturing krachtreductie. 8 KWh nodig om boven te komen. 2 terug naar beneden. Zelfde rit in de zomer 7 verbruikt omhoog en 4 gewonnen omlaag. Door lagere snelheid minder regen. En vergeet de verwarming niet.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Heen
1218km - reistijd 13:34 - waarvan laden 2:26 - 257 Wh/km - 5 keer geladen, filevrij, stevige wind mee

Terug
1259km - reistijd 15:36 - waarvan laden 3:11 - 283 Wh/km - 5 keer geladen, circa 30 min stilstaan/file, stevige wind tegen, gedeeltelijk regen.
Circa 15 min op locatie tussendoor gestopt, 7 min op SuC staan wachten. terug is 40km langer (30 min). Als je dit aftrekt van de totale reistijd (15:36 minus 30+15+7+30) dan kom je op 14:14 over vergelijkbare afstand met heenreis. Circa 40 min langer dan heenreis, verklaarbaar door weer/wind.

Heb er overigens niet echt op gereden om zsm aan te komen. Dat zie je ook terug in de enkele aankomst SoC's: 20, 20, 26%. Had dus circa half uur korter per trip kunnen laden en rijden,

View attachment 515660 View attachment 515661

10 jaar geleden werkte ik in die hoek, iets lager net in Tsjechië (Ceski Tesin). Ik heb daar 8 maanden gewerkt dus regelmatig dezelfde routes gereden. Ik weet niet wat jullie eerder reden maar ook met een goede ICE is het ook goed te doen.
Mijn reistijd was meestal ongeveer 12 uur. Ik vertrok rond 4 uur s'morgens en moest ook 4 keer tanken, 2 keer in Duitsland en 2 keer in Polen ( lekker goedkoop)

Afb139.jpg


Dit was een van mijn bekendere stops. Hier stopte ik meestal een uurtje. En dan weer door.

Soms duurde het wat langer.
Afb113.jpg


En hier werkte ik :)

ts-27-2.jpg


Het restaurant was jammer genoeg dicht.
 
  • Funny
Reactions: Tuhhje
Vind met name AP het verschil maken - daardoor is het rijden zelf toch een stuk minder vermoeiend. Een goede ICE met AP zou dan - althans voor wat dat betreft - inderdaad een prima alternatief kunnen zijn.
Helemaal mee eens: gister uit Aosta-dal vertrokken met 4wd ICE naar huis. Ik heb de AP behoorlijk gemist en dat maakte de reis, zeker ivm enorme drukte door sneeuwval(mogelijk had de AP dan ook wel wat problemen gemaakt) erg vermoeiend.
Geen laadstress, wel 3 x tanken en toch ook 14 uur reistijd...
 
En wat was de reden voor het gebruik van een ICE? Als ik met maten op pad ga, schuif ik de Tesla naar voor: minder vervuiling, rijdt relaxer en is direct een eye opener voor de andere passagiers.............
Ik zou eerst alleen met mijn zoon en jongste dochter een paar dagen gaan boarden. Mijn echtgenote vond ook nog wat tijd om mee te gaan. In de M3 past het allemaal goed met 3 personen, maar met 4 heb ik een dakkoffer nodig. Ik heb nog geen dakdragers voor de M3 en weet ook niet of ik die wel wil(heb nu al een gebarsten achterruit) Mijn zoon rijdt wedstrijden en wij hebben in totaal 6 boardjes en 1 paar skies bij ons. Ik heb een hele leuke echtgenote anders had ik natuurlijk gezegd dat ik maar max 3 personen kon meenemen;)
Overigens hoef ik mijn gezin niet het voordeel van de tesla te laten zien: zij rijden veel liever met de tesla(mijn zoon en dochter vinden een ice al helemaal niets)
Ik rij ook veel liever elektrisch.