Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
ABRP is met de Model X naar mijn ervaring te conservatief sinds een update afgelopen zomer. Met 4 keer laden op 1000km kom ik aan met 50%. Volgens ABRP zou ik 6 keren moeten laden en kom ik met 10% aan. Pas met referentieconsumptie van 210Wh/km kom ik bijna in de buurt met mijn ervaringen, maar als ik dan een route naar Calais plot zegt ie dat ik in 1 ruk met 22% zou arriveren en Calais haal ik echt niet zonder een stop in Brugge...

Ik hoop het.:)
 
Om 4.00 uur vertrokken in Ortisei Italië.
Naar de snelweg koste niks.

bij Lermoos om 6.00 laden bij de lift. Was leeg. Maar ook niet echt handige plek om te plassen.
Door naar Leonberg. Daar goed kunnen laden. Was al wel druk. Ulm was al volle bak om 7.00 uur.
Pfalzfeld was idd niet te zien hoe druk het was. Gegokt en waren 2 plekken vrij. Ff wat erin met 70kw om door naar Ionity te rijden en daar met 190kw en 1250km/h te laden. Dat schiet pas op!

uiteindelijk om 15:15 thuis met 3x laden. Dat druppelen was 5 min omdat er geplast moest worden...
 

Attachments

  • 239F0E35-1151-4EB2-BB43-9A6E54100577.jpeg
    239F0E35-1151-4EB2-BB43-9A6E54100577.jpeg
    434.5 KB · Views: 66
Gisteren net wat te optimistisch Hirschberg voorbij gereden omdat we met 7% Mogendorf zouden kunnen halen. Net voor Frankfurt zakte dat naar 3%. Ik weet wel dat het heel stoer is om met nog minder aan te komen maar voor mij hoeft dat niet zo. Dus even wat bijladen in Wiesbaden. Dat is een Supercharger met maar 4 stalls, alles bezet en drie wachtenden voor ons. Laadsnelheid was ook laag, zoals verwacht met z’n vieren naast elkaar. Dit heeft ons bijna een uur gekost.
Maar goed, verder dus nergens hoeven te wachten en dit tijdens de drukste periode. Opvallend vond ik dat ik overal, behalve Wiesbaden, snel na het inpluggen boven de 100 kw vermogen kreeg. Het lijkt erop alsof Tesla extra z’n best heeft gedaan.
 
Gisteren net wat te optimistisch Hirschberg voorbij gereden omdat we met 7% Mogendorf zouden kunnen halen. Net voor Frankfurt zakte dat naar 3%. Ik weet wel dat het heel stoer is om met nog minder aan te komen maar voor mij hoeft dat niet zo. Dus even wat bijladen in Wiesbaden. Dat is een Supercharger met maar 4 stalls, alles bezet en drie wachtenden voor ons. Laadsnelheid was ook laag, zoals verwacht met z’n vieren naast elkaar. Dit heeft ons bijna een uur gekost.
Maar goed, verder dus nergens hoeven te wachten en dit tijdens de drukste periode. Opvallend vond ik dat ik overal, behalve Wiesbaden, snel na het inpluggen boven de 100 kw vermogen kreeg. Het lijkt erop alsof Tesla extra z’n best heeft gedaan.

volgende keer gewoon even wat langzamer rijden. 10 min 100 achter een vrachtwagen doet wonderen. Wij Wiesbaden juist laten liggen en met 4% in mogendorf aangekomen. Was eerst 2%. Na 10min dus al weer 4%.
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Mocht je gaan voor een X gaan dan wel een 100 nemen en geen 90. Want de inhoud is bijna een X75.

gegevens die ik gevonden heb:
75 usable 72.6 kwh
90 usable 81.5 kwh
100 usable 98.4 kwh.

Dus de 90 komt er wat slecht uit maar wel 30 km meer range ongeveer.
De 100 zou leuker zijn maar lastiger om de juiste te vinden voor een leuke prijs. :)

Met een 100 zou je een half uurtje sneller zijn.
 
Om 4.00 uur vertrokken in Ortisei Italië.
Naar de snelweg koste niks.

bij Lermoos om 6.00 laden bij de lift. Was leeg. Maar ook niet echt handige plek om te plassen.
Door naar Leonberg. Daar goed kunnen laden. Was al wel druk. Ulm was al volle bak om 7.00 uur.
Pfalzfeld was idd niet te zien hoe druk het was. Gegokt en waren 2 plekken vrij. Ff wat erin met 70kw om door naar Ionity te rijden en daar met 190kw en 1250km/h te laden. Dat schiet pas op!

uiteindelijk om 15:15 thuis met 3x laden. Dat druppelen was 5 min omdat er geplast moest worden...

Vandaag om 7u Ulm volle bak? Ik weet niet of je gedronken had en daardoor dubbel zag, maar het was er ongeveer 1/3e vol rond die tijd. Om 6.30u stonden er zelfs maar 2 (en 3 toen ik erbij kwam).
 
Dat is niet waar. Hoe langer het traject hoe langer de reistijd met EV. Alleen die reizigers die sowieso elke 2 uur een half uur pauzeren verliezen geen extra tijd met een elektrische auto. Maar ik denk dat 95% van de reizigers zo snel mogelijk van A naar B wil reizen.

Voor de rest wordt er op dit forum - niet persoonlijk bedoeld - wel heel erg vaak met het vingertje gewezen. Typisch Nederlands klaarblijkelijk want bijna al onze Belgische vrinden zijn afgehaakt en eerlijk gezegd ben ik er ook wel klaar mee eigenlijk.

Tot vorig jaar behoorde ik tot de 95% die zo snel mogelijk van a naar b op wintersport ging. Dit jaar met de EV en ongeveer 45 minuten extra reistijd.
Drukte onderweg geeft doorgaans meer reistijd dan laden.
 
Tot vorig jaar behoorde ik tot de 95% die zo snel mogelijk van a naar b op wintersport ging. Dit jaar met de EV en ongeveer 45 minuten extra reistijd.
Drukte onderweg geeft doorgaans meer reistijd dan laden.

Ik heb dit jaar zowel heen als terug niet of nauwelijks extra reistijd gehad.

Terug zelfs in nauwelijks meer dan 9 uur reistijd gedaan vanuit Italië. Dat heb ik de afgelopen jaren niet gehaald met de ICE (al is hier ook sprake van voortschrijdend inzicht en had ik daardoor slechts beperkt vertraging op de Fernpass).
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Exiteer and Phil V
gegevens die ik gevonden heb:
75 usable 72.6 kwh
90 usable 81.5 kwh
100 usable 98.4 kwh.

Dus de 90 komt er wat slecht uit maar wel 30 km meer range ongeveer.
De 100 zou leuker zijn maar lastiger om de juiste te vinden voor een leuke prijs. :)

Met een 100 zou je een half uurtje sneller zijn.
Uit eigen ervaring kwam mijn X90 niet verder als 78,5. Overigens gekocht voor in de plaats van een Disco 4 ;). Toch wat spijt van gehad :eek:
 
Zaterdag 29/2 stonden er 2 mobile rangers aan de SuC van Chambery om evt kleine problemen van vakantiegangers op te lossen.

Dat zie ik Audi/Porsche/Jaguar etc nog niet snel doen bij Ionity.

Men was de volledige frunk van een model 3 aan het demonteren. Zie foto.
 

Attachments

  • 8BF55FDD-042C-4065-BC4D-F8B33ADB701E.jpeg
    8BF55FDD-042C-4065-BC4D-F8B33ADB701E.jpeg
    423.6 KB · Views: 66
Gisteren net wat te optimistisch Hirschberg voorbij gereden omdat we met 7% Mogendorf zouden kunnen halen. Net voor Frankfurt zakte dat naar 3%. Ik weet wel dat het heel stoer is om met nog minder aan te komen maar voor mij hoeft dat niet zo. Dus even wat bijladen in Wiesbaden. Dat is een Supercharger met maar 4 stalls, alles bezet en drie wachtenden voor ons. Laadsnelheid was ook laag, zoals verwacht met z’n vieren naast elkaar. Dit heeft ons bijna een uur gekost.
Maar goed, verder dus nergens hoeven te wachten en dit tijdens de drukste periode. Opvallend vond ik dat ik overal, behalve Wiesbaden, snel na het inpluggen boven de 100 kw vermogen kreeg. Het lijkt erop alsof Tesla extra z’n best heeft gedaan.

Minder de rechtervoet intrappen is nog altijd de beste manier, ook met wind tegen. Ik rij met ABRP tegen de verbruikslijn aan en dat werkt echt *perfect*.

Als er maar 1 plek over is zou ik die SuC overslaan omdat het laden dan waarschijnlijk traag start ivm stall pairing. Al zijn er in Duitsland wel een paar kleine SuC's die voor elke plek gewoon een 150kW charger hebben zonder stall pairing.