Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zelf een MS en om daarin 300km te krijgen ben je zo driekwartier bezig (dan moet er ook niemand naast me staan). En dat zonder rij.

heb wel gehoord dat het bij de 3 sneller gaat.
Tot voor kort kon ik in die 45 m precies op ziggogo een aflevering van een favoriete serie bekijken .... maar het laden gaat sinds enige tijd sneller dan vroeger
20210513_152541.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hallo Saxi, goede terugreis gehad? Als je terug ook via Beckenried naar Amsterdam bent geraasd kunnen we nog een Teslamate duel doen M3P vs MSR+ ;-)
Zeker, dankjewel. Ik had nu een andere route want moest nog ergens langs in de buurt van Schaffhausen. Verder wilde ik graag de (redelijk) nieuwe Supercharger Eschborn bij Frankfurt zien omdat ik daar in de buurt gewerkt heb. Het was dus niet de kortste route.

Ik heb heel veel geladen (6 keer) omdat ik zin had om af en toe lekker door te jakkeren (max speed 246 km/h volgens Teslamate). Dat levert duidelijk niets op. In vergelijking met de heenreis is de gemiddelde snelheid met 3 km/h gestegen tot 111 km/h. Maar het gemiddelde inclusief laden is juist gedaald van ruim 89 naar 87 km/h.

Bij deze mijn dashboard: WTR-AMS Lijkt dat nog op die van jou?
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Zeker, dankjewel. Ik had nu een andere route want moest nog ergens langs in de buurt van Schaffhausen. Verder wilde ik graag de (redelijk) nieuwe Supercharger Eschborn bij Frankfurt zien omdat ik daar in de buurt gewerkt heb. Het was dus niet de kortste route.

Ik heb heel veel geladen (6 keer) omdat ik zin had om af en toe lekker door te jakkeren (max speed 246 km/h volgens Teslamate). Dat levert duidelijk niets op. In vergelijking met de heenreis is de gemiddelde snelheid met 3 km/h gestegen tot 111 km/h. Maar het gemiddelde inclusief laden is juist gedaald van ruim 89 naar 87 km/h.

Bij deze mijn dashboard: WTR-AMS Lijkt dat nog op die van jou?

Onze retourreizen zijn minder goed vergelijkbaar. Ik ben 's ochtend om 4u vertrokken uit Toscane en was om 11u bij Beckenried. De Suc bij Beckenried was vol en we moesten de kWs delen. Met genoeg voor Egerkingen ben ik snel weer doorgereden. Tot Karlsruhe verliep de reis voorspoedig maar ook in Duitsland waren veel mensen op stap op 2e Paasdag. Op de A3 werd het echt een drama met sneeuwbuien en Unfall Stau. Misschien had ik beter de A61 kunnen nemen.

Om het nog enigszins vergelijkbaar te maken met jouw reis door Duitsland heb ik de triptijd in Grafana gestart zodat mijn afstand ook 831km is. Net als jij heb ik waar het kon ook lekker doorgejakkerd. Ik heb ook 6 keer *) geladen en mijn gemiddelde snelheid inclusief laden, sneeuw en Stau was 82km/h.

*) De 6e keer was kort bij Zevenaar en met genoeg tot Duiven daar de batterij volgeladen op de V3 charger. Net te hard gejakkerd op het laatste stuk Autobahn tot de grens :cool:

Met Pinksteren ga ik weer naar Toscane
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Afgelopen vrijdag in Zusmarshausen geladen aan een V3 supercharger. Naast de 12 voorziene Tesla V3 supercharging stalls, waren er ook nog 48 andere CCS-laadplekken in aanbouw, tezamen met een gebouw dat duidelijk shopping- en restaurant-faciliteiten ging onderbrengen.

Ik kan me niet inbeelden dat je daar de komende paar jaren in een file gaat staan ;)

IMG_2722.jpeg
IMG_2727.jpeg
IMG_2729.jpeg
 
Afgelopen vrijdag in Zusmarshausen geladen aan een V3 supercharger. Naast de 12 voorziene Tesla V3 supercharging stalls, waren er ook nog 48 andere CCS-laadplekken in aanbouw, tezamen met een gebouw dat duidelijk shopping- en restaurant-faciliteiten ging onderbrengen.

Ik kan me niet inbeelden dat je daar de komende paar jaren in een file gaat staan ;)

Het is al lang niet meer enkel Tesla die auto's maakt die geschikt zijn voor vakantieritten. Daarnaast zijn velen van de range anxiety af en durven nu wel de vakantie aan.

Maar zoals ik altijd heb gezegd... zomervakanties zijn het probleem niet. Genoeg spreiding door de natuurlijk distributie van mensen en ook de regios.

Het ligt er toch wel aan hoeveel mensen willen laden. Ga je dit soort fasciliteiten aanbieden dan is dit de perfecte "long stop". Mensen gaan dan aftoppen omdat ze entertainment hebben. Dat komt niet ten gunste van de doorvoer.

Ook heb ik dan wel twijfels over het vermogen. 250kW*60=15MW. Dat is nogal wat! Laten we het even door 2 delen dan zit je aan 7.5MW. Zit deze locatie super dicht op een distributie punt? Zo niet dan kan de site wellicht dit totaal vermoegen niet aan en als dan vele plekken benut zijn stort de laadsnelheid in.

Maar ik vind dit soort sites zeer goed! Meer meer meer!
 
Zelf nog nooit echte laadfile ervaren(1x wintersport Oostenrijk een kwartiertje wachten). Volgende week zaterdag voor het eerst sinds 2018 weer eens naar Z-Frankrijk (als dat nog door kan gaan). Overweeg om toch maar op vrijdag te vertrekken nu Jan en alleman in een Tesla rijdt....
 
Zelf nog nooit echte laadfile ervaren(1x wintersport Oostenrijk een kwartiertje wachten). Volgende week zaterdag voor het eerst sinds 2018 weer eens naar Z-Frankrijk (als dat nog door kan gaan). Overweeg om toch maar op vrijdag te vertrekken nu Jan en alleman in een Tesla rijdt....

Wij hebben er idd ook voor gekozen om maar op maandag te vertrekken. Vorig jaar ook erg goed bevallen. Veel rustiger met laden én op de weg. We moesten uitwijken naar andere verhuurders omdat de meeste van vrijdag->vrijdag of van zaterdag->zaterdag boeken.
 
Ik heb het idee dat het in Frankrijk behoorlijk meevalt met Tesla's. Vorig jaar zomer (hoofdseizoen) was het bij alle SuC's behoorlijk rustig, we zijn toen op een vrijdag vertrokken en op een zondag teruggereden. Maar goed, corona speelde toen waarschijnlijk ook een grotere rol dan dit jaar (alhoewel dat nog wat onzeker is momenteel), het was op de camping ook erg rustig. Hier meer ervaringen.
 
Afgelopen zaterdag met het gezin naar Zuid Duitsland (Altmühltal) gereden en bij de Superchargers was het rustig.

Wel bij tankstations langs de Autobahn rijen zien staan. 5-6 wachtenden voor je. Ik kan het niet laten mijn vrouw daar dan op te wijzen en uitgebreid voor te rekenen hoe lang die mensen moeten wachten voordat ze kunnen tanken 😁.