Nou op de heenreis was het raak. Het was te verwachten eigenlijk. Ik was nog net op tijd steeds maar zag achter me de klokjes met short en long wait times op de kaart verschijnen. Ik moest helaas op gegeven moment laden bij een volle SuC (Aire du Granier, Saint-Jeoire-Prieuré). Aanrijdend liep deze in de ochtend op tot deze vaak vol was. Ik heb er 20-25 minuten moeten wachten.
Daarna ben ik nog gaan aftoppen bij La Léchère-les-Bains Supercharger, La Léchère zodat ik op de terugweg de eerste paar SuC's kon overslaan voor het geval weer druk zou zijn.
Terugweg was alles verlaten maar ik was dan ook wel extra vroeg vertrokken op de vrijdagavond omdat ik geen zin had om nog eens te wachten.
Observaties en tips:
1. Wel leek de Tesla navigatie actief SuC's te ontwijken die "vol" waren bij het starten van de navigitie. Echter, de SuC stops worden niet herberekend daarna. Het loont dus af en toe "remove SuC stops, add Suc stops" te doen.
2. Tesla nav wil niet graag met minder dan 10% op een SuC aankomen. A better route planner wel en het was dan ook handig om soms een SuC stop in de Tesla Nav toe te voegen. Als je dit doet dan skipt de Tesla nav wel de eerdere SuC. Erg handig!
3. Selecteer als laatste bestemming "thuis" zodat je Tesla nav de eerste retour SuC stop al inpland zodat je op de terugweg meteen ziet met welke SoC je bij de eerste SuC stop aankomt. Gooi daar de "phantom drain" bij op en je weet hoeveel langer je bij je laatste SuC stop moet staan.
4. Heb je een oudere S/X dan MOET je de CSS upgrade nemen. Bijna altijd vrije CSS only stalls die ook als bonus hebben dan vaak 250kW te hebben waardoor je meteen volle bak kan laden en niet over stall pairing hoeft na te denken.
5. Sommige SuC's zijn apart geplaatste langs de Franse snelwegen waardoor je deze kunt missen als je op de Tesla navigatie rijdt. Rij defensie door het tankstation zodat je niet per ongeluk de SuC stop mist omdat je via de "parking" er niet officieel meer kunt komen.
6. Ik heb geen enkele keer "Preconditioning" mededelingen gezien in m'n S100D maar met ScanMyTesla was duidelijk te zijn dat de auto de temperatuur in het pack tot net in de 40 graden steeds liet oplopen. Er werd dus wel gepreconditioneerd.
7. Over heel de week had ik 18% phantom drain. Ergens halverwege de week is de auto 2 dagen wakker gebleven waardoor ik 8% extra loss had. Anders had ik waarschijnlijk om de 10% phantom drain uitgekomen. Ik had zelf met 10% loss gerekend maar gelukkig had ik afgetopt om de eerste 2 SuC's over te kunnen slaan op de terugweg.
ScanMyTesla screenshot van de temps bij aankomst van een SuC: