Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ik kan niet overal en altijd maar naar toilet, koffietje halen, lunch doen of een slaapje maken. En al helemaal niet op Tesla commando. In het begin van mijn Tesla tijd vond ik het soms nog wel eens relaxed maar die periode ligt inmiddels al een tijdje achter me en stoor ik me steeds vaker aan die verplichte "pauzes"....
Sja, dan toch maar overstappen op een y of 3 long range. Meestal is de laadtijd nu korter dan de plas/koffiepauze en Lunchen kun je sowieso we vergeten😅
 
Ik heb ook op nog nooit iets onlogisch gezien in de SuC-planning van de nav. Het lijkt er op dat ze een poging gedaan hebben om in dit zwart weekend de SuC-bezetting via de nav te spreiden en dat dit falikant fout gelopen is.
Ik eigenlijk ook niet, daarom verbaasde het me zo. Mogendorf is klein en ‘oude’ laders, O’feld heeft er 40 en moet ik hollend naar de bakker om mijn Cappu te drinken, mijn broodje weg te kauwen en drie kinderen te laten plassen, zo snel gaat het met die nieuwe laders.
 
Mijn ervaring na ruim zes jaar Tesla en talloze lange autoreizen is dat dat laden gewoon mega irritant is. Hoe je het ook wendt of keert; het duurt negen van de tien keer simpelweg te lang. Ik hoef niet te jagen, kijk niet op een uurtje meer of minder maar dat nutteloos wachten begint me steeds meer en vaker te storen. Eigenlijk wil ik gewoon zelf bepalen waar, wanneer, hoe, en hoe lang ik pauzeer. Ik weet het; het is vloeken in de kerk en ik ben gek van mijn P100D maar stiekum kijk ik toch weer naar ICE ter vervanging. Ik ben toe aan een Tesla met een mega laadsnelheid en dan is range eigenlijk niet eens zo belangrijk. Schiet u maar.... :)
Waarom ben je destijds overgestapt van ICE naar EV dan? Ruil je P100D dan in voor een nieuwer model met een hogere laadsnelheid. Ik snap niet dat de te lange laadtijden voor jou zo doorslaggevend zijn om weer terug naar ICE te willen. Er zijn toch ook zoveel voordelen aan een EV?
 
Mijn ervaring na ruim zes jaar Tesla en talloze lange autoreizen is dat dat laden gewoon mega irritant is. Hoe je het ook wendt of keert; het duurt negen van de tien keer simpelweg te lang. Ik hoef niet te jagen, kijk niet op een uurtje meer of minder maar dat nutteloos wachten begint me steeds meer en vaker te storen. Eigenlijk wil ik gewoon zelf bepalen waar, wanneer, hoe, en hoe lang ik pauzeer. Ik weet het; het is vloeken in de kerk en ik ben gek van mijn P100D maar stiekum kijk ik toch weer naar ICE ter vervanging. Ik ben toe aan een Tesla met een mega laadsnelheid en dan is range eigenlijk niet eens zo belangrijk. Schiet u maar.... :)
Uiteindelijk is laden ook maar gewoon wachten en dat doet waarschijnlijk niemand met veel plezier.

Na 6 jaar ben je waarschijnlijk ook wel de nadelen met de ICE vergeten: in de rij voor de pomp op drukke reisdagen, ‘intensief’ moeten rijden, de prijzen, vermoeider op lokatie aankomen, etc.

Beide hebben plussen en minnen, en ik sluit mij bij Rob aan: ICE kan ik niet meer goedpraten voor mijzelf met ook op toekomst.

Ik neem het er maar van, en blijf vaak genoeg herhalen dat reizen met Tesla veel relaxer is. En dat geloof ik nu ook 😜
 
Uiteindelijk is laden ook maar gewoon wachten en dat doet waarschijnlijk niemand met veel plezier.
Dat is juist de benodigde mindswitch. Zorg dat laden geen ‘wachten’ is.
-ABC: always be charging als het kan en dan moet je enkel nog op heel lange afstanden bijladen
- als het dan toch moet, maak er een bestemming van. Kijk eens wat er aan de SuC aanwezig is (vergroot de nav kaart) en ga shoppen, eten, wandelen, chillen.
-als er echt niets te beleven valt, zoek een online activiteit. Social media, volgende stop plannen, overnachting boeken, meteo checken op de eindbestemming, eerste dag op bestemming plannen.
Lang duren is perceptie. Mijn ritten van 12 uur naar het zuiden voelen korter aan dan wanneer ik het vroeger in 10u deed.
 
Dat is juist de benodigde mindswitch. Zorg dat laden geen ‘wachten’ is.
Ik pak het praktisch aan:

Overdag reizen: 's ochtends een ontbijt, 's middags lunch, dan een vieruurtje en dan zijn we op bestemming.

's Nachts reizen: elke 2 uren een verplichte powernap van 30 minuten.

Ik kan me niet inbeelden om veilig veel sneller met een ICE onderweg te zijn. Met mijn ICE motorfiets en auto's stopte ik ook regelmatig om te moeten tanken, en had ik 's ochtends, 's middags en 's avonds ook honger.
 
Nou op de heenreis was het raak. Het was te verwachten eigenlijk. Ik was nog net op tijd steeds maar zag achter me de klokjes met short en long wait times op de kaart verschijnen. Ik moest helaas op gegeven moment laden bij een volle SuC (Aire du Granier, Saint-Jeoire-Prieuré). Aanrijdend liep deze in de ochtend op tot deze vaak vol was. Ik heb er 20-25 minuten moeten wachten.

Daarna ben ik nog gaan aftoppen bij La Léchère-les-Bains Supercharger, La Léchère zodat ik op de terugweg de eerste paar SuC's kon overslaan voor het geval weer druk zou zijn.

Terugweg was alles verlaten maar ik was dan ook wel extra vroeg vertrokken op de vrijdagavond omdat ik geen zin had om nog eens te wachten.


Observaties en tips:

1. Wel leek de Tesla navigatie actief SuC's te ontwijken die "vol" waren bij het starten van de navigitie. Echter, de SuC stops worden niet herberekend daarna. Het loont dus af en toe "remove SuC stops, add Suc stops" te doen.

2. Tesla nav wil niet graag met minder dan 10% op een SuC aankomen. A better route planner wel en het was dan ook handig om soms een SuC stop in de Tesla Nav toe te voegen. Als je dit doet dan skipt de Tesla nav wel de eerdere SuC. Erg handig!

3. Selecteer als laatste bestemming "thuis" zodat je Tesla nav de eerste retour SuC stop al inpland zodat je op de terugweg meteen ziet met welke SoC je bij de eerste SuC stop aankomt. Gooi daar de "phantom drain" bij op en je weet hoeveel langer je bij je laatste SuC stop moet staan.

4. Heb je een oudere S/X dan MOET je de CSS upgrade nemen. Bijna altijd vrije CSS only stalls die ook als bonus hebben dan vaak 250kW te hebben waardoor je meteen volle bak kan laden en niet over stall pairing hoeft na te denken.

5. Sommige SuC's zijn apart geplaatste langs de Franse snelwegen waardoor je deze kunt missen als je op de Tesla navigatie rijdt. Rij defensie door het tankstation zodat je niet per ongeluk de SuC stop mist omdat je via de "parking" er niet officieel meer kunt komen.

6. Ik heb geen enkele keer "Preconditioning" mededelingen gezien in m'n S100D maar met ScanMyTesla was duidelijk te zijn dat de auto de temperatuur in het pack tot net in de 40 graden steeds liet oplopen. Er werd dus wel gepreconditioneerd.

7. Over heel de week had ik 18% phantom drain. Ergens halverwege de week is de auto 2 dagen wakker gebleven waardoor ik 8% extra loss had. Anders had ik waarschijnlijk om de 10% phantom drain uitgekomen. Ik had zelf met 10% loss gerekend maar gelukkig had ik afgetopt om de eerste 2 SuC's over te kunnen slaan op de terugweg.


ScanMyTesla screenshot van de temps bij aankomst van een SuC:

1646655074888.png
 
Last edited:
Mijn ervaring na ruim zes jaar Tesla en talloze lange autoreizen is dat dat laden gewoon mega irritant is. Hoe je het ook wendt of keert; het duurt negen van de tien keer simpelweg te lang. Ik hoef niet te jagen, kijk niet op een uurtje meer of minder maar dat nutteloos wachten begint me steeds meer en vaker te storen. Eigenlijk wil ik gewoon zelf bepalen waar, wanneer, hoe, en hoe lang ik pauzeer. Ik weet het; het is vloeken in de kerk en ik ben gek van mijn P100D maar stiekum kijk ik toch weer naar ICE ter vervanging. Ik ben toe aan een Tesla met een mega laadsnelheid en dan is range eigenlijk niet eens zo belangrijk. Schiet u maar.... :)
Ik zie het zo: ik spaar zoveel tijd (en kosten) uit door het hele jaar nooit meer tijd te verliezen met ICE tanken .......... dat beetje wachten op vakantie, lekker relaxed.
 
Ga je ons nu wijsmaken dat laden zoveel sneller gaat dan tanken want dat zeg je letterlijk? En dat laadfiles niet bestaan?
Voor degene die thuis of op het werk een lader hebben kost tanken idd heel veel meer tijd (dan laden).
Ik hoef geen snoer uit te rollen en weer op te ruimen -> alleen parkeren en inpluggen -> kost hooguit 2x 5 seconden extra per laadsessie.
Op deze manier bespaar je echt heel veel tijd, maar dat zal niet voor iedereen van toepassing zijn.
 
Voor degene die thuis of op het werk een lader hebben kost tanken idd heel veel meer tijd (dan laden).
Ik hoef geen snoer uit te rollen en weer op te ruimen -> alleen parkeren en inpluggen -> kost hooguit 2x 5 seconden extra per laadsessie.
Op deze manier bespaar je echt heel veel tijd, maar dat zal niet voor iedereen van toepassing zijn.
Ja, dat had ik me ook al bedacht. Vandaar ook dat ik de post had verwijderd. Nooit meer zo vroeg op de dag posten...
 
Afgelopen krokusvakantie op vrijdag + zaterdag heengereden naar Fiss, en op zaterdag 05 maart teruggereden. Nergens hoeven wachten met laden. Toch wel een klein applausje voor de echt grote V3 locaties als Ulm (38 chargers), maar ook Efstadt(28 chargers) en Gensingen(22 chargers). Steeds weer pieksnelheden 235kw+ en in +/- 32 min van 11 - 90%. Met kleine kids vrijwel alle keren onnodig lang geladen doordat de trip naar de wc en drinken langer duurden.

Enige laadfile die ik heb gezien was in Karlsruhe, er stonden er toen ik wegreed 4 auto's te wachten. Toen ik aankwam nog niets. Ik heb onderweg ook wel wat Ionity locaties gecheckt in de app, omdat die soms handig zitten (bijvoorbeeld Bruchsal), maar veel van die locaties hebben 4-6 chargers, en volgens de app waren die steeds vol.

Totaal 12 uur gereden, inclusief grofweg anderhalf uur file op de Fernpas en A8 en A61. Met koffer gemiddeld verbruik 239wh/km, Kruissnelheid 125-130km/h.

Mijn conclusie na 6 vakanties met de Model 3 (nu ook op een 'zwarte zaterdag'): stau aan de SUC is een zeldzaam fenomeen.