Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag en zaterdag teruggereden vanuit Zuid-Italië (Puglia) naar NL. Italië en Zwitserland erg rustig; was regelmatig de enige. Duitsland het drukste maar nergens zo druk dat ik moest wachten laat staan geen a of b helemaal voor mijzelf had. De leuke onderlinge gesprekjes zijn er ook nog steeds. Ik was bang dat dat als eerste zou verdwijnen; gelukkig niet dus.
View attachment 841906View attachment 841906
Heerlijk. Welke SuC is dit, Firenze??
 
Gisteren teruggereden vanuit Toscane. Arese om 0730 2 of 3 Tesla's. Om 1230 erg druk bij Egerkingen (meer dan de helft bezet) hoewel mogelijk geen niet-Tesla's en om 1700 bij Wittlich weer redelijk rustig. Al met al prima reis.
 
Op 11 augustus had ik Ulm heel eventjes helemaal voor mezelf, maar net te kort omdat op de foto te krijgen. Ik was wel blij dat het rustig was. De eerste V2 gaf aan beide kabels maar 37 kWh een ander V3 maar 74 kWh maar gelukkig de derde poging wel 130 + kWh.

De enige drukke SUC die ik gezien heb was Innsbruck.
 
  • Like
Reactions: nico180
Gisteren teruggereden vanuit Toscane. Arese om 0730 2 of 3 Tesla's. Om 1230 erg druk bij Egerkingen (meer dan de helft bezet) hoewel mogelijk geen niet-Tesla's en om 1700 bij Wittlich weer redelijk rustig. Al met al prima reis.
Meer dan de helft. Is dat de definitie voor ‘erg druk’?
Ik zou zeggen dat bijna de helft nog vrij was.
 
Als er normaal altijd maar 1 of 2 staan zijn 5 og 6 er veel. Maat.zo te lezen kom jij er nooit.
In dat geval volg ik je. Jij kijkt tov van de normale drukte. Ik keek tov het ‘doel’: altijd 1 beschikbaar vinden. (Daarvoor moet je er niet geweest zijn).

Dat is trouwens waar veel andere laadpaalproviders zich op stuk bijten (ook bij AC laders). Ze hebben hun berekening van het aantal laders gemaakt op basis de behoefte aan elektriciteit. Niet op basis van de behoefte die tegelijkertijd nodig kan zijn. Op de piekmomenten zijn dubbel zo veel laders nodig als er ‘gemiddeld’ nodig zijn. Tesla heeft dat goed ingeschat. Over het ganse jaar bekeken, zie je ze zelden meer dan de helft bezet op de reisroutes, maar toch is de andere helft soms nodig. En ja, uitzonderlijk zijn ze toch eens allemaal bezet. Maar de gausscurve van de bezettingsgraad loopt door tot in het oneindige. Je kan nooit voorzien zijn op elk uitzonderingsmoment. Ergens stopt de financiële haalbaarheid. Bij de providers moeten de laders zelf rendabel zijn, bij Tesla zat de business case in de verkoop van auto’s. Een deel van de laders is betaald met een meerkost van onze eerste wagens. Die luxe hebben andere providers niet.
 
Het scheelt ook dat Tesla hun laders gewoon in-house heeft ontwikkeld. De AC-DC omvormers waren bij V2 dezelfde als die in de auto's gebouwd werden. De concurrentie moet inkopen bij leveranciers, en in elke stap zit er wel iemand tussen die er een stevig percentje op pakt. Dan wordt een locatie met 4 IONITY laders snel even duur als een locatie met 12 Tesla superchargers.
 
We waren drie weken in Duitsland en Oostenrijk.

We hebben bij de volgende Superchargers geladen:

Woensdag 3 augustus:

- Illertissen

Donderdag 11 augustus:

- Herrieden

Zaterdag 20 augustus:

- Lutterberg
- Bochum

Overal was het rustig en was de bezetting ruim onder de helft. Het Supercharger-netwerk is zó zorgeloos. Ideaal.

Op de eerste reisdag (op zondag 31 juli) stopten we vanwege en volle blaas en luier bij Ionity bij Niederzissen. Dat was qua ervaring wel een stuk minder (naadloos en zorgeloos):

- In de navigatie stond de Ionity paal wel vermeld, maar alleen aan de andere kant van de Autobahn. Dus via de browser gezocht en toen bleek er ook palen aan de goede kant te staan.

- Er specifiek naar navigeren kon niet, Tesla (h)erkende het niet als snellader. Voorverwarmen gebeurde dus niet.

- Volgens Chargemap waren er twee van de vier (dacht ik) vrij. Dat bleef zo toen ik de site ververste.

- Daar aangekomen bleek alles vol te zijn. Gelukkig was een Jaguar I-Pace aanstalten aan het maken om te vertrekken. Dus na een paar minuten wachten kon ik laden.

Deze mini-ervaring voedt wel het algemene beeld dat laden onderweg voor niet Tesla’s best nog wel een gedoe is of kan zijn.
 
Op de terug weg afgelopen weekend was het ook weer heeeeeeeel druk bij de Suc's
20220827_103939 Parma.jpg

Parma

20220827_154059 Brennero.jpg

Brennero Terwijl het tot hier eigenlijk continu file rijden was.

20220828_094844 Woringen.jpg

Woringen

20220828_120553 Leonberg Glemseck .jpg

Leonberg

20220828_142446 Hemsbach.jpg

Hemsbach
20220828_165000 Oberhonnefeld.jpg

Oberhonnefeld.

20220828_185258 Hilden.jpg

En Hilden omdat ik die ook eens wou zien.

Maar volgende keer toch maar weer met een ICE dan kan ik tenminste met iemand praten tijdens het tanken. :cool:
 
Klopt. De eerste 20, waar iedereen gaat staan, V2, en de achterste 20, waar altijd plek zat is, V3. Niet verder vertellen!!

Ik kom niet vaak bij snellader maar ga soms wel eens bewust bij V2 laden ipv V3 -> anders te weinig tijd om koffie te drinken ;)
(en gevoelsmatig iets beter voor de accu en het laad-rendement -> bij V2 minder "geblaas en geklonk")
 
  • Like
Reactions: Phil V and Enzo63
Ja, daar heb je wel een punt. Daar zit trouwens een lekkere Turk, of beter, een goed Turks restaurant. Maar je bent niet welkom om slechts naar het toilet te gaan. In de zomer met het terras open kunnen ze je niet tegenhouden, in de winter wel.
 
Ik kom niet vaak bij snellader maar ga soms wel eens bewust bij V2 laden ipv V3 -> anders te weinig tijd om koffie te drinken ;)
(en gevoelsmatig iets beter voor de accu en het laad-rendement -> bij V2 minder "geblaas en geklonk")
Elk voordeel heeft zijn nadeel. Bij mijn X maakt het weinig uit en die straalmotor start bij mij toch wel. Op vakantie laadt hij snel genoeg, maar als ik alleen op weg ben mag het soms we sneller.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Ja, daar heb je wel een punt. Daar zit trouwens een lekkere Turk, of beter, een goed Turks restaurant. Maar je bent niet welkom om slechts naar het toilet te gaan. In de zomer met het terras open kunnen ze je niet tegenhouden, in de winter wel.
Zullen ze niet blij mee zijn als je in de zomer op het terras gaat zitten urineren. :D
 
Je bent een tijdje geleden deze vergeten te delen. Dus ter aanvulling :



1672477771659.jpeg



1672477809799.jpeg
 
Is ondertussen gedebunked als het klopt wat ik las. Het was een event van ToC Engeland.