Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Schotland

This site may earn commission on affiliate links.
Het is echt de moeite waard om een rondje Schotland te doen. Ik heb dit voorjaar een vergelijkbare trip gemaakt. Vanuit Wassenaar via de Chunnel helemaal naar Inverness en terug (met @Elon Bear natuurlijk.) Vrijwel alles kon op superchargers, behalve van Inverness naar Glasgow, daar heb ik een hotel met een DeC gevonden.
 
  • Like
Reactions: S-19910
In 2019 komt er in Fort William een SuC bij! Het wordt alleen maak makkelijker in de toekomst.

Nog wel een minpuntje: de locale en provinciale km/h wegen in Schotland zijn van slechte kwaliteit. Die wegen zijn niet al te breed. Als je met onze brede wagens strak links blijft rijden dan kom je iedere keer met je linker wiel in zo'n put langs de weg. Die hebben ze daar standaard 20 cm van de rand af liggen. Na 2 weken was ik dat gebonk behoorlijk zat.
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
Interessant draadje.
Begin juni een tripje schotland gepland.
Ik heb op mijn 115000 km nog nooit adapters gebruikt. Vele roadtrips in Frankrijk, Zwitserland en Italië gedaan. Steeds kunnen beroep doen op SuC’s en af en toe een DeC restaurant of hotel. Al zijn deze laatste soms lastig betaalbaar te vinden. De flexibiliteit die daar richting zuiden voor nodig is, is miniem en zorgt soms zelfs voor aangename ontdekkingen, slechts uitzonderlijk zijn die routeaanpassingen ongelegen.
Is dit in de U.K ook al zo?
Is chademo in de UK nog steeds een must? Zo ja, iemand 1 te leen?
 
Interessant draadje.
Begin juni een tripje schotland gepland.
Ik heb op mijn 115000 km nog nooit adapters gebruikt. Vele roadtrips in Frankrijk, Zwitserland en Italië gedaan. Steeds kunnen beroep doen op SuC’s en af en toe een DeC restaurant of hotel. Al zijn deze laatste soms lastig betaalbaar te vinden. De flexibiliteit die daar richting zuiden voor nodig is, is miniem en zorgt soms zelfs voor aangename ontdekkingen, slechts uitzonderlijk zijn die routeaanpassingen ongelegen.
Is dit in de U.K ook al zo?
Is chademo in de UK nog steeds een must? Zo ja, iemand 1 te leen?
Zie mijn eerdere post. Je kunt rustig door GB op SuCs en DeCs reizen.
 
Prachtige 10-daagse trip gedaan. Vanaf dit park:
Loch Tay Highland Lodges | Self Catered Holiday & Glamping

Voorzien van 3 Destination Chargers. Verder op de heen- en terugreis de SuC van Edinburg, Gretna Green en Abbington aangedaan.
Tesla-DestCh Loch Tay.jpg
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Hallo, ben nieuw op het forum. Heel interessante, informatieve posts hier. Ben vakantie (juli 2020) in Schotland aan het uitstippelen. 2 dagen Edinburgh, 4 dagen inde omgeving van Aviemore, zoek nog plek in West Schotland (bij voorkeur met laadfaciliteiten in de buurt), en laatste week aan Loch Tay (goede tip eelcodb!). Mijn vraag: hoe makkelijk is het om in West Schotland rond te rijden? Ik zie op de kaart redelijk veel oplaadplekken met issues. Iemand recente ervaring? Lees ook verschillende adviezen mbt nut en noodzaak meenemen van een Chademo adapter.
 
Evandaalen, dank voor je repost! Heel nuttig. Ik ga dan ook de CYC app installeren. Even kijken of ik zo’n adapter op de kop kan tikken. Komt nog 1 lokatie bij op de rondreis (binnenkort definitief maken): Noordpunt Isle of Skye. Aangezien ik daar volledig afhankelijk ga zijn van openbare oplaadpunten (beetje dun gezaaid), zoek ik naar wat comfort gevoel dat t ook daar goed komt.
 
Chademo of CCS?
Wij plannen ook voor juni een trip naar Schotland, maar is het handiger om een Chademo adapter te nemen of kan ik beter investeren in een CCS modificatie? Chademo is toch een beetje een standaard die gaat verdwijnen, dus investeren in zo'n adapter klinkt als jammer geld, waarbij CCS de komende jaren denk ik steeds handiger wordt (vooral nu ook Ionity wat groter wordt).

Schuko laden?
Zover ik weet heeft GB ook een 230V spanningsnet, maar met een type G stekker? Kan ik gewoon een geaarde UK reisstekker (13A, voorbeeld) gebruiken met mijn UMC of moet ik een UK adapter kopen voor mijn UMC? Zo ja, waar kan ik die kopen, want ik kan nergens iets vinden. Deze adapter wordt standaard in de UK geleverd (partnummer 1455440-00-C), maar ik kan online niets vinden of deze los te koop is en wat de kosten zijn.

In Noorwegen werkte mijn eigen UMC niet en heb ik een Juice Booster 2 geleend, maar werkt de UMC (van Model S, sep 2018) gewoon in Engeland op een geaard stopcontact? Die Juice Booster is trouwens wel een ideaal ding, want je krijgt er meteen een hele lading adapters bij en het is ook mogelijk te laden zonder randaarde (erg handig als je veel reist langs oude vakantiehuisjes). Wel goed in de gaten houden of het nergens te warm wordt, maar met dat ding is echt top.

Charge your Car registreren in NL lijkt toch te kunnen
Ik heb mij geregistreerd op Charge Your Car, maar op de website en de iOS app kun je geen creditcard toevoegen. Via de Android applicatie gaat dat wel, maar die is vervolgens niet zichtbaar op de website (alleen UK direct debit) of in de iOS applicatie. Ik heb vervolgens de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd dan is de kaart niet meer zichtbaar. Het lijkt er dus op dat de kaart op het toestel bewaard wordt en niet echt aan je account gekoppeld is. Even je kaart koppelen op het Android toestel van een ander lijkt dus niet te helpen.

Toch maar eens geprobeerd (vanuit NL) een laadsessie in de UK te starten met de iOS applicatie en bij het starten van de laadsessie wordt alsnog gevraagd om een kaart te koppelen. Dan kan je dus alsnog een CC invullen (Visa of MasterCard). Omdat ik in NL ben heb ik de sessie niet echt kunnen starten, maar het lijkt dus wel degelijk mogelijk te zijn om met Charge your Car te laden via een iOS/Android telefoon. In de applicatie werd getoond "You're all set and can start your charging session".

Superchargers (jan 2020)
Tesla heeft wel de nodige SuCs gepland in Schotland, maar de praktijk blijkt dat die informatie niet echt betrouwbaar is:
upload_2020-1-11_13-55-57.png


Vooral in het noordwesten kom je niet ver met supercharging, dus ik moet toch wel wat gaan doen met Chademo/CCS.
 
Chademo of CCS?
Wij plannen ook voor juni een trip naar Schotland, maar is het handiger om een Chademo adapter te nemen of kan ik beter investeren in een CCS modificatie? Chademo is toch een beetje een standaard die gaat verdwijnen, dus investeren in zo'n adapter klinkt als jammer geld, waarbij CCS de komende jaren denk ik steeds handiger wordt (vooral nu ook Ionity wat groter wordt).
Wij gaan in April naar Schotland. Ik heb de CCS aanpassing laten doen. Vorig jaar in Denemarken had ik steeds de keus tussen 11 kWh AC (oude Model S) of 50 kW CCS. Ik vond het erg jammer dat de aanpassing er toen nog niet was. CCS is de toekomst en komt altijd van pas. Afgelopen zomer in Frankrijk heb ik een paar keer bij Ionity geladen omdat er file stond op de snelweg richten een SuC.

Ik heb mij geregistreerd op Charge Your Car, maar op de website en de iOS app kun je geen creditcard toevoegen.
Ik liep tegen hetzelfde aan en heb ze een mail gestuurd. Dit was het antwoord en heb van diverse mensen gehoord dat dit ook echt werkt:
Unfortunately at the moment, we do not have the facility to take payments from overseas bank accounts. However, as most of the charge points in Scotland are free to use, we are more than happy to start charges for you when you visit.

All you need to do is call us from the charge point when you are ready and explain the situation to the agent. The CPS customer services are trained in looking after overseas visitors and will be happy to do this for you.

We operate a 24/7 service, so there will always be someone here to help and be of service to you.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Chademo of CCS?
Wij plannen ook voor juni een trip naar Schotland, maar is het handiger om een Chademo adapter te nemen of kan ik beter investeren in een CCS modificatie? Chademo is toch een beetje een standaard die gaat verdwijnen, dus investeren in zo'n adapter klinkt als jammer geld, waarbij CCS de komende jaren denk ik steeds handiger wordt (vooral nu ook Ionity wat groter wordt).

Zelf zou ik voor CCS gaan, tenzij je misschien ergens goedkoop/gratis een Chademo kunt lenen of huren.

Maar ik zou eerst eens kijken op zap-map.com. Filter daar bijvoorbeeld op "Charge your Car" (Networks) en kijk dan eens naar de laadpalen in het gebied waar je naar toe gaat. Je kunt eventueel over verder filteren op bijv Chademo of CCS.
 
Heeft iemand nog recente ervaringen in Schotland?
In oktober heb ik wat afspraken op de Orkneys. Heeft iemand daar ervaring?
In de de Tesla shop zie ik geen UK shuko? Zijn die er wel?
Alvast bedankt,
Ik heb indertijd een stuk 2,5mm2 kabel mee genomen met aan de ene kant een EU shuko vrouwelijk en aan de ander kant de draden reeds gestript. Ik heb dan bij de eerste DIY in the UK een uk-shuko mannelijk gekocht en er op gevezen. Wel nooit nodig gehad.