Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Schotland

This site may earn commission on affiliate links.
In augustus heb ik een tripje naar Schotland gepland. Eerst met de boot van IJmuiden naar Newcastle, vervolgens via de supercharger bij Gretna Green richting West-Schotland. Ik heb gezien dat er zo hier en daar wel wat publieke laadstations zijn met type2 aansluitingen. Het lijkt er op dat deze via een app (met creditcard gegevens) zijn te activeren.

Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met het gebruik van deze oplaad mogelijkheden. Tevens vraag ik me af hoe het zit met het Schotse electriciteitsnet, is het mogelijk om bij een cottage te laden?

Hoor graag jullie ervaringen.
 
Iemand een (werkende) laadpas voor Schotland te leen; uiteraard tegen een voor jou gepaste tegenprestatie.

Ik heb bij een aantal aanbieders geprobeerd, maar loop er telkens tegenaan dat ik niet in de UK woon, geen UK-rekening heb.
Met de app van Charge Your Car zou het wel moeten kunnen, met het koppelen van je credit-card; echter door een (langdurige) storing kan dat nog steeds niet. Ze zeggen: bel maar, zetten we de paal aan.
Dat vind ik een beetje tricky daar op de buiten-hebriden.
Voelt als: ik ben buiten SuC-gebied, en heb alleen plan A, dat allerminst zeker lijkt.
 
Dit is de route die we gaan rijden.
Ik kon niet meer punten ingeven, dus op sommige plekken is die in detail net even anders (op Lewis and Harris, en op Skey)
Tips zijn welkom.
We vertrekken morgen, vandaar geen TMC-party voor mij :/


2950DB3B-2E34-44EC-95BE-1291FDC76E79.png
 
Tip: ga ook eens van de route af die je navigatie aangeeft en rij op (richtings)gevoel een klein weggetje in.
Soms moet je dan wel een 30km terug rijden maar dan kom je wel de mooiste natuur tegen, mag je schapen van de weg jagen om er langs te kunnen.

Naast een fototoestel zou ik ook een verrekijker meenemen.
Op de toeristische routes is de kans groot dat je wild tegenkomt zoals herten en dan is het geweldig om deze van dichtbij te bekijken.
 
  • Like
Reactions: Martijn S
Dat ging uitstekend.
Vrijwel overal kunnen laden, en meestal met de ChaDeMo-adapter; lekker snel.
Sommige hebben een soort hendel aan de onderkant, daarop kreeg ik telkens de adapter niet goed aangesloten. Gelukkig overal ook AC beschikbaar.
Eerder ook in Frankrijk gehad.
Herkennen meer dat “probleem”?


B35D9211-4890-47DF-A557-0C234D75F263.png
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wij hebben zomer 2018 een road-trip gedaan in Schotland met 4 personen in onze Model X. Zie plaatje beneden voor de route.
Onderstaande info komt voor OP te laat, maar voor anderen wellicht enkele tips.

Via de website zap-map (Public charging networks - national and regional EV charging networks) kwam ik er achter dat Schotland voornamelijk gebruik maakt van het "Charge Your Car" netwerk. Daar heb ik een account aangemaakt. Dat ging een beetje lastig want je kunt geen buitenlands IBAN nummer invoeren. Ik heb de helpdesk gevraagd en die kreeg ik uiteindelijk aan de lijn, super vriendelijk. Het komt er op neer dat je via de app de laadpalen kunt activeren. Aangezien het laden kosteloos is heb je hier voldoende aan. Bij mij werkte het 100%.

Neem wel een Chademo adapter mee. Ik heb ook een UK shuko laadkabel adapter besteld bij Tesla, die heb ik slechts 1x gebruikt bij een AirB&B in de Lake District met toestemming van de eigenaar.

Noord van Aviemore houden de Tesla superchargers op en moet je over op de publieke laadpalen. Het meest heb ik met de chademo adapter geladen. Zoals eerder vermeld hebben sommige laadpalen een chademo plug die niet helemaal goed in de adapter past. Bijvoorbeeld in Inverness, waar de laadstekker bij de kerk niet past. Bij Inverness Castle kun je dan wel aan de Type2 (22 kW). Bij de Loch Ness Tourist Info parkeerplaats in Drumnadrochit is ook een goede chademo laadpaal.

Tip: als je aan de lader hangt op een betaalde parkeerplaats is er geen parkeerkaart nodig in Schotland. Dit heb ik uit 1e hand van een parkeerwachter die een half uur in mijn auto heeft bijgepraat nadat hij op mijn verzoek de fossil naast mij op de laadplek had bekeurd. Vooral in kleine dorpjes en drukke touristische parkeerplaatsen wil er nog wel eens een gashole met zijn benzine auto de parkeerplaats bezet houden. Misschien goed om te weten dat zoiets net zo hard bekeurd wordt als bij een invalidenplaats.

20181016_000419.jpg
 
  • Like
  • Informative
Reactions: shthpnz and Maarten
Nice 1e post, welkom Maarten v R!

1. Je moet terug (sowieso, Schotland is zo mooi, maar dat weet je nu wel). Naar Oban heb je de Glencoe route niet gereden; a must!
2. Dat probleem met de chademo had ik ook. Het lijkt telkens te zijn waar er een hendeltje er onder zit.
Al eerder hier tevergeefs naar gevraagd.
3. Gedoe om CargeYourCar te regelen had ik dus ook. Met alleen die App... Ik ben voor meerdere zekerheid dus toch voor de laad-pas gegaan.