Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Spanje

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo, ik ben net eigenaar geworden van een Nieuwe Tesla S.
Ik zou begin juli 2017 op reis willen vertrekken naar Spanje. S'agaro (de Kust, 35km van Gerona)
Heeft er iemand ervaring met laadpunten daar? ... en/of andere ervaringen met Tesla in Spanje?
Ik ben uiteindelijk vertrokken naar Spanje... S'agaro nabij Girona. Het rijdt veel vlotter en aangenamer met een Tesla dan met gelijk welke wagen. Zeker met autopilot 2 afstandhouder OK, zelf laten sturen is vrij gevaarlijk vind ik. Zeker met de cowboy's van Franse chauffeurs. Autosteering heb ik wijselijk niet gebruikt. We hebben er uiteindelijk langer over gedaan door de lange laadtijden. Hij deed ons afrijden middenin Parijs om 10 minuten bij te laden. Zinloos. Gelukkig liggen de superchargers dichtbij een afrit. Eens in Spanje passeerden we nog in Girona supercharger... deze ligt wel vrij ver van de autostrade. De laadpunten liggen verscholen achteraan op een erg kleine parking. Het duurde wel even voor de slagbomen openden... een typisch Spaans gevoel en mentaliteit, niet 100% de Tesla norm. Ook de netheid kent hier andere normen. Eens geladen, doorgereden naar ons huisje aan de zee. In de garage hebben we enkel een gewoon stopcontact. Dus laden aan 12km/uur met frequente pauzes die mijn wagen inlast om oververhitting van de kabel te vermijden. Een heel verschil van topsnelheid van 591km/uur in Narbonbe. Volgens verschillende apps zijn er hier in de buurt geen superchargers of type 2 laadpunten. Dichtste plaats op 50 km.
Nog een minpuntje... onderweg is de 4G verbinding 3x volledig weggevallen. Blanco landkaart, nul Spotify. :-(
Tot daar mijn ervaring van de heenreis.

Wordt vervolgd.
 

Attachments

  • IMG_5235.JPG
    IMG_5235.JPG
    575.5 KB · Views: 91
  • IMG_5265.PNG
    IMG_5265.PNG
    547.9 KB · Views: 60
  • IMG_5252.PNG
    IMG_5252.PNG
    499.1 KB · Views: 52
  • Like
Reactions: nico180
Wij gaan over een weekje voor het eerst naar Spanje (Costa Brava) en ik heb veel gehad aan alle tips uit deze thread, waarvoor dank!

Nog overgebleven details zijn
- kan je in de Novotels, Ibis hotels ook altijd een kop koffie krijgen / wc gebruiken?
- wat is een realistisch/safe gem. Wh/km om mee te rekenen met een S75 en (de bagage van) 2 kids onder de 10? ABRP staat nu op 275 Wh/km met settings zoals 100kg extra, 120% tov speed limit. Lijkt me hoog
- ervaringscijfers die ik lees zijn tussen de 15 en 17 uur voor 1500 kilometer. Heeft iemand een "persoonlijk record" kunnen vestigen met volle belading? Erg benieuwd.
- mag je meestal verwachten een eigen stall te hebben bij de SuCs langs de Franse snelwegen? Of varieert dat te erg om uitspraken over te doen? Extreem verschil met reistijd natuurlijk als je 2x langzamer kunt laden.
- ervaringen met/zonder dakkoffers qua voldoende bagageruimte, maar ook verbruik?

Bij voorbaat dank voor de input!
 
Wij gaan over een weekje voor het eerst naar Spanje (Costa Brava) en ik heb veel gehad aan alle tips uit deze thread, waarvoor dank!

Nog overgebleven details zijn
- kan je in de Novotels, Ibis hotels ook altijd een kop koffie krijgen / wc gebruiken?
- wat is een realistisch/safe gem. Wh/km om mee te rekenen met een S75 en (de bagage van) 2 kids onder de 10? ABRP staat nu op 275 Wh/km met settings zoals 100kg extra, 120% tov speed limit. Lijkt me hoog
- ervaringscijfers die ik lees zijn tussen de 15 en 17 uur voor 1500 kilometer. Heeft iemand een "persoonlijk record" kunnen vestigen met volle belading? Erg benieuwd.
- mag je meestal verwachten een eigen stall te hebben bij de SuCs langs de Franse snelwegen? Of varieert dat te erg om uitspraken over te doen? Extreem verschil met reistijd natuurlijk als je 2x langzamer kunt laden.
- ervaringen met/zonder dakkoffers qua voldoende bagageruimte, maar ook verbruik?

Bij voorbaat dank voor de input!
Wij gaan ook naar de costa brava in mei, zal bij de SuCs niet zo druk zijn als bij de ski vakanties dit jaar. Nu er nog geen model 3s zijn mag je weinig capaciteitsproblemen verwachten.
120% speed in Frankrijk betekent veelal 130*1,2 = 156km/u dat doet wel pijn in je verbruik, als je 130km/u rijdt, dan mag je met 20 graden wel rekenen op 235 Wh/km, scheelt al een hoop
 
Wij gaan over een weekje voor het eerst naar Spanje (Costa Brava) en ik heb veel gehad aan alle tips uit deze thread, waarvoor dank!

Nog overgebleven details zijn
- kan je in de Novotels, Ibis hotels ook altijd een kop koffie krijgen / wc gebruiken?
- wat is een realistisch/safe gem. Wh/km om mee te rekenen met een S75 en (de bagage van) 2 kids onder de 10? ABRP staat nu op 275 Wh/km met settings zoals 100kg extra, 120% tov speed limit. Lijkt me hoog
- ervaringscijfers die ik lees zijn tussen de 15 en 17 uur voor 1500 kilometer. Heeft iemand een "persoonlijk record" kunnen vestigen met volle belading? Erg benieuwd.
- mag je meestal verwachten een eigen stall te hebben bij de SuCs langs de Franse snelwegen? Of varieert dat te erg om uitspraken over te doen? Extreem verschil met reistijd natuurlijk als je 2x langzamer kunt laden.
- ervaringen met/zonder dakkoffers qua voldoende bagageruimte, maar ook verbruik?

Bij voorbaat dank voor de input!

Ik heb nog nooit een stall moeten delen met iemand anders in Frankrijk. Mijn ervaring is dat hoe verder je van de Benelux bent, hoe minder bezet de Sucs zijn.
 
Wij gaan over een weekje voor het eerst naar Spanje (Costa Brava) en ik heb veel gehad aan alle tips uit deze thread, waarvoor dank!

Nog overgebleven details zijn
- kan je in de Novotels, Ibis hotels ook altijd een kop koffie krijgen / wc gebruiken?
- wat is een realistisch/safe gem. Wh/km om mee te rekenen met een S75 en (de bagage van) 2 kids onder de 10? ABRP staat nu op 275 Wh/km met settings zoals 100kg extra, 120% tov speed limit. Lijkt me hoog
- ervaringscijfers die ik lees zijn tussen de 15 en 17 uur voor 1500 kilometer. Heeft iemand een "persoonlijk record" kunnen vestigen met volle belading? Erg benieuwd.
- mag je meestal verwachten een eigen stall te hebben bij de SuCs langs de Franse snelwegen? Of varieert dat te erg om uitspraken over te doen? Extreem verschil met reistijd natuurlijk als je 2x langzamer kunt laden.
- ervaringen met/zonder dakkoffers qua voldoende bagageruimte, maar ook verbruik?

Bij voorbaat dank voor de input!


Verslag van trip naar MeestZuidelijkePunt van Europa (annex vakantie) van @E. Bear vind je hier :
Elon Bear across Europe (and beyond)

We hebben als sport ook alle Suc's onderweg aangedaan, kwestie van onze rangschikking te verbeteren.
Heen via Madrid; terug via de Costa's

Zoals je kan zien op de foto's : echt druk is het nooit aan de suc's buiten de zwarte dagen.;)
 
Verslag van trip naar MeestZuidelijkePunt van Europa (annex vakantie) van @E. Bear vind je hier :
Elon Bear across Europe (and beyond)

We hebben als sport ook alle Suc's onderweg aangedaan, kwestie van onze rangschikking te verbeteren.
Heen via Madrid; terug via de Costa's

Zoals je kan zien op de foto's : echt druk is het nooit aan de suc's buiten de zwarte dagen.;)

Thanks! Ik zal proberen de andere route (over Orleans > Clermont-Ferrand) een beetje te documenteren. Heb wel verschillende foto's maar niet echt beschrijvingen gelezen nog. Wellicht omdat er weinig te beleven valt? :)
 
Wij gaan ook naar de costa brava in mei, zal bij de SuCs niet zo druk zijn als bij de ski vakanties dit jaar. Nu er nog geen model 3s zijn mag je weinig capaciteitsproblemen verwachten.
120% speed in Frankrijk betekent veelal 130*1,2 = 156km/u dat doet wel pijn in je verbruik, als je 130km/u rijdt, dan mag je met 20 graden wel rekenen op 235 Wh/km, scheelt al een hoop

Grappig, we gaan as weekend rijden richting Roses. Ik heb de volgende stops gepland,
SuC Lille - Senles - Orleans - Bourges - Clermont-Ferrand - Albaret - Le Caylar - Narbonne
en met aankomst genoeg om (bij laadproblemen) eventueel nog Girona aan te kunnen doen.

Ben erg benieuwd naar de reistijd. Volgens ABRP is het beter om iets harder te rijden voor je totale reistijd, maar dat zal uiteraard erg afhangen van de omstandigheden. Langzamer dan 140 vind ik in Frankrijk sowieso te gevaarlijk wegens saaiheid ;-)

Goede reis!
 
Thanks! Ik zal proberen de andere route (over Orleans > Clermont-Ferrand) een beetje te documenteren. Heb wel verschillende foto's maar niet echt beschrijvingen gelezen nog. Wellicht omdat er weinig te beleven valt? :)
we hadden een vakantiewoning geboekt én betaald in ZuidSpanje, dat was dan ook het doel.
<offtopic>We zijn vrij dikwijls met een camper op vakantie geweest, en dan lieten we ons makkelijk afleiden door locale bezieningswaardigheden. Zo zijn we op onze reis naar Kroatië eens niet verder geraakt dan Normandië ;). Nu houden we beter focus:)


Grappig, we gaan as weekend rijden richting Roses. Ik heb de volgende stops gepland,
SuC Lille - Senles - Orleans - Bourges - Clermont-Ferrand - Albaret - Le Caylar - Narbonne
en met aankomst genoeg om (bij laadproblemen) eventueel nog Girona aan te kunnen doen.

Ben erg benieuwd naar de reistijd. Volgens ABRP is het beter om iets harder te rijden voor je totale reistijd, maar dat zal uiteraard erg afhangen van de omstandigheden. Langzamer dan 140 vind ik in Frankrijk sowieso te gevaarlijk wegens saaiheid ;-)

Goede reis!
Kijk toch maar uit in Frankrijk met snelheidslimieten, denk ik.
Belgen worden massaal geflitst in Frankrijk | VAB-Magazine
Frankrijk zet privébedrijven in om automobilisten te flitsen
 
  • Like
Reactions: NicoV
Grappig, we gaan as weekend rijden richting Roses. Ik heb de volgende stops gepland,
SuC Lille - Senles - Orleans - Bourges - Clermont-Ferrand - Albaret - Le Caylar - Narbonne
en met aankomst genoeg om (bij laadproblemen) eventueel nog Girona aan te kunnen doen.

Ben erg benieuwd naar de reistijd. Volgens ABRP is het beter om iets harder te rijden voor je totale reistijd, maar dat zal uiteraard erg afhangen van de omstandigheden. Langzamer dan 140 vind ik in Frankrijk sowieso te gevaarlijk wegens saaiheid ;-)

Goede reis!
Wij gaan deze zomer (2e week van Juli) ook voor 2 weken op pad met de MX naar Rosas (Mas Fumats berg), ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat... Voor ons is het de eerste keer om die kant op de rijden met de tesla (moet nog geleverd worden..) vooral benieuwd hoe de stops gaan verlopen en ervaren worden door de mede reizigers (vrouwlief en 1 kleine van 1,5 jaar)
 
Wij gaan deze zomer (2e week van Juli) ook voor 2 weken op pad met de MX naar Rosas (Mas Fumats berg), ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat... Voor ons is het de eerste keer om die kant op de rijden met de tesla (moet nog geleverd worden..) vooral benieuwd hoe de stops gaan verlopen en ervaren worden door de mede reizigers (vrouwlief en 1 kleine van 1,5 jaar)

Grappig daar staat ons huis, ik zal verslag doen hier!
 
we hadden een vakantiewoning geboekt én betaald in ZuidSpanje, dat was dan ook het doel.
<offtopic>We zijn vrij dikwijls met een camper op vakantie geweest, en dan lieten we ons makkelijk afleiden door locale bezieningswaardigheden. Zo zijn we op onze reis naar Kroatië eens niet verder geraakt dan Normandië ;). Nu houden we beter focus:)



Kijk toch maar uit in Frankrijk met snelheidslimieten, denk ik.
Belgen worden massaal geflitst in Frankrijk | VAB-Magazine
Frankrijk zet privébedrijven in om automobilisten te flitsen

Thanks, we letten erop. Sowieso gaat het niet met dezelfde snelheid als met de ICE ;-)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wij gaan deze zomer (2e week van Juli) ook voor 2 weken op pad met de MX naar Rosas (Mas Fumats berg), ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat... Voor ons is het de eerste keer om die kant op de rijden met de tesla (moet nog geleverd worden..) vooral benieuwd hoe de stops gaan verlopen en ervaren worden door de mede reizigers (vrouwlief en 1 kleine van 1,5 jaar)

Ik zal de eerste 2 weken van juli ook met de model X naar Rosas trekken, racefietsen op de drager en 22' op de auto. Ben ook benieuwd hoe die eerste grote rit zal verlopen....
 
Thanks! Ik zal proberen de andere route (over Orleans > Clermont-Ferrand) een beetje te documenteren. Heb wel verschillende foto's maar niet echt beschrijvingen gelezen nog. Wellicht omdat er weinig te beleven valt? :)

Of omdat het soms gewoon vakantie is en tijd om iets anders te doen. Mooie route, fijne tussenstops met goede koffie en goed eten.

Vantevoren een groene sticker gekocht om dwars door Parijs te kunnen. Sneller dan de rondwegen.
 
Ik was even voor onze aanstaande vakantie aan het kijken wat we allemaal "verplicht" in de auto mee zouden moeten nemen.
Ik kom hier bij de ANWB tegen dat er o.a. een reservewiel of reparatiekit verplicht is (tenzij auto op run-flat rijd) maar ik heb in mijn nieuwe Tesla geen van beide zaken kunnen terugvinden.
Verplicht mee in de auto in Spanje - Bekijk checklist - ANWB

Hoe zijn andere daar mee om gegaan? Gewoon gaan en geen lekke band rijden of hopen dat de Tesla service er op tijd is dat die de "politie" voor is zodat je geen bekeuring krijgt voor afwezigheid van?
 
twee keer naar het zuiden van Spanje gereden; geen reservewiel mee.

overigens ook geen tweede gevarendriehoek. o_O
Buitenlandse auto's hoeven ook maar 1 gevaren driehoek... dat scheelt al...

Maar was benieuwd of er überhaupt iemand al negatieve ervaringen aan over gehouden heeft of het wellicht anders opgelost heeft....

Meestal ligt er in de nieuwere auto's zo'n, foam kit waarmee je bij een lekke band verder kan rijden...
 
Buitenlandse auto's hoeven ook maar 1 gevaren driehoek... dat scheelt al...

Maar was benieuwd of er überhaupt iemand al negatieve ervaringen aan over gehouden heeft of het wellicht anders opgelost heeft....

Meestal ligt er in de nieuwere auto's zo'n, foam kit waarmee je bij een lekke band verder kan rijden...
Die foam kit kun je kopen bij tesla, was iets van 50 euro.
 
Goedenavond,

Ben ook sinds kort bezitter van een Tesla model S en momenteel met vakantie in Catalonië. Heenreis verliep voorspoedig via vrienden in de Cognac-streek in Frankrijk. Met chargen in Lille, Senlis, Orléans en Poitiers. Vanuit Cognac twee dagen later via de Autoroute de Deux Mer naar onze camping in Catalonië. Met superchargers in Saintes, Langon, Toulouse en Narbonne. Op de camping staat dit mijn verbazing en vreugde een snelle charger voor de Tesla (80km/uur. Opladen kost drie euro per uur.
We beleefden onderweg een stressmoment toen wij - komend vanuit Carcassonne met de bedoeling naar de supercharger in Narbonne te gaan - via Google maps in de Tesla helaas foutief werden geïnformeerd over de afslag Narbonne Sud. Dat bleek helemaal veranderd te zijn en toen de routeplanner aangaf dat we konden afslaan, zagen we de oude afrit wel liggen. Maar was deze niet toegankelijk. Betekende een aantal kilometers omrijden op net dat moment dat de accu vrij leeg was.
Overigens bevallen de superchargers prima en is er altijd plek. Wel hadden in Saintes verschillende eigenaren van dieselauto's hun auto geparkeerd bij de Tesla stalls. Gevolg: helft van de chargers niet te gebruiken.
Van de week naar Barcelona. Maak me meer zorgen over de ruimte in de parkeergarage dan over het chargen.
 
  • Like
Reactions: NicoV