Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Spanje

This site may earn commission on affiliate links.
Goedenavond,

Ben ook sinds kort bezitter van een Tesla model S en momenteel met vakantie in Catalonië. Heenreis verliep voorspoedig via vrienden in de Cognac-streek in Frankrijk. Met chargen in Lille, Senlis, Orléans en Poitiers. Vanuit Cognac twee dagen later via de Autoroute de Deux Mer naar onze camping in Catalonië. Met superchargers in Saintes, Langon, Toulouse en Narbonne. Op de camping staat dit mijn verbazing en vreugde een snelle charger voor de Tesla (80km/uur. Opladen kost drie euro per uur.
We beleefden onderweg een stressmoment toen wij - komend vanuit Carcassonne met de bedoeling naar de supercharger in Narbonne te gaan - via Google maps in de Tesla helaas foutief werden geïnformeerd over de afslag Narbonne Sud. Dat bleek helemaal veranderd te zijn en toen de routeplanner aangaf dat we konden afslaan, zagen we de oude afrit wel liggen. Maar was deze niet toegankelijk. Betekende een aantal kilometers omrijden op net dat moment dat de accu vrij leeg was.
Overigens bevallen de superchargers prima en is er altijd plek. Wel hadden in Saintes verschillende eigenaren van dieselauto's hun auto geparkeerd bij de Tesla stalls. Gevolg: helft van de chargers niet te gebruiken.
Van de week naar Barcelona. Maak me meer zorgen over de ruimte in de parkeergarage dan over het chargen.
Afslag narbonne was in mei vanuit het zuiden ook al afgesloten, dat was geen goed begin van de 1 daagse terugrit vanuit Spanje :mad:
 
Vandaag heb ik de afslag (vanuit het zuiden) gewoon gemist. Je moet al enkele kilometers voor de afslag op de meest rechter baan rijden. Deze wordt even verderop gescheiden door de vangrail. De afslag wordt al ver voor de werkelijke afslag aangegeven met Narbonne-Sud (witte borden). De nieuwe nav laat dit ook nog niet goed zien. Overigens na de peage geeft de nieuwe nav aan dat je de tweede afslag moet hebben op de rotonde, maar het dus direct de eerste. Mocht je hem alsnog missen dan leidt de nav je alsnog wel via een iets andere weg naar de SuC.
 
Goedenavond,

Morgenavond gaan we vanuit Spanje weer terug naar Frankrijk. Onze eerste stop om te chargen wordt wederom Narbonne. Kijken of we nu in één keer de goede afslag nemen.
In Spanje eenmaal gebruik gemaakt van een supercharger. Terugkomend uit Barcelona op weg naar onze camping werden we voor het opladen geleid naar Sant Cugat del Vallès. Waarschijnlijk mooi gelegen, maar dat is 's avonds moeilijk te beoordelen. Het was wel uitermate rustig. We hadden alle 12 stalls voor onszelf. Verder niets te doen dan wachten. Maar ging vrij snel.
Verder steeds op de camping kunnen opladen met een oplaadsnelheid van circa 70 km/uur. Omdat ik (vrijwel) de enige met een elektrische auto was, kon ik er altijd terecht (met de mannekes laadkabel).
In Frankrijk rijden we via verschillende superchargers langs de route du soleil naar Nederland.
 
//--//
Onze eerste stop om te chargen wordt wederom Narbonne. Kijken of we nu in één keer de goede afslag nemen.
//--//
goed uitkijken, tijdig rechts aanhouden. Ga er maar vanuit dat de NAV het nog steeds fout aangeeft, en let goed op de wegwijzers.
Die volgens mij pas aan de afslag zelf opdagen. Dus rechts houden, vaart minderen en goed opletten.

Ook ik was voorbij gereden op de terugweg van de NoordZuid roadtrip.:oops::confused:
Track detail (2018-06-19 08:20 / 403,24 km) - MyCarTracks

En ook al met weinig resterende lading.
 
  • Like
Reactions: WoutV
Narbonne-Sud wordt vrij vroeg al met een wit bord aangegeven. Je denkt dat je dan nog even op de snelweg kunt blijven, maar je moet dan dus al de meest rechterbaan kiezen. Deze baan loopt enkele kilometers lang parallel aan de snelweg (gescheiden door de vangrail).

Navigatie geeft wel de afslag aan, maar vertelt je niet dat je al vroeg op de rechter baan moeten voorsorteren. Succes en goede reis.
 
  • Like
Reactions: WoutV
Zo, even het stof van dit draadje blazen!

Wij zijn van plan eind volgende maand met de model 3 LR richting spanje te vertrekken.

Zijn er nog tips en tricks mbt tesla in spanje of de weg ernaartoe? Must have laadpassen? Dingen waar jullie tegenaan zijn gelopen in positieve en negatieve zin?

Wij gaan ieder jaar zonder daadwerkelijk iets van te voren te reserveren kamperen en "zien wel wat we tegenkomen", echter nog geen ervaringen in Spanje en pas 1 vakantie in Italië met de Tesla.

Zijn er toevallig mensen met ervaring op campings waar jullie erg enthousiast van werden? Waar exact in Spanje maakt niet heel veel uit gezien alles nog open staat.

Zijn 2 twintigers zonder kinderen die houden van mooie natuur en rust. ja saai voor onze leeftijd i know;)

Edit: beschik zelf over een shell recharge pas(newmotion) en lees dat dat goed gaat icm iberdola en endesa?
 
Last edited:
Zo, even het stof van dit draadje blazen!

Wij zijn van plan eind volgende maand met de model 3 LR richting spanje te vertrekken.

Zijn er nog tips en tricks mbt tesla in spanje of de weg ernaartoe? Must have laadpassen? Dingen waar jullie tegenaan zijn gelopen in positieve en negatieve zin?

Wij gaan ieder jaar zonder daadwerkelijk iets van te voren te reserveren kamperen en "zien wel wat we tegenkomen", echter nog geen ervaringen in Spanje en pas 1 vakantie in Italië met de Tesla.

Zijn er toevallig mensen met ervaring op campings waar jullie erg enthousiast van werden? Waar exact in Spanje maakt niet heel veel uit gezien alles nog open staat.

Zijn 2 twintigers zonder kinderen die houden van mooie natuur en rust. ja saai voor onze leeftijd i know;)
Wij vertrekken over maand richting Spanje en ook voor het eerst met de Tesla. Enige tijd geleden al gekeken en zo te zien moet je met de ShellRecharge pas een heel eind kunnen komen (Zie ook de laadpunten in de app).
Het viel mij op dat in het westen de laadpunten wat dun bezaaid zijn met name tussen Salamanca en Badajoz. Toen de snelweg daar net was aangelegd heb ik ooit met mijn diesel bijna range anxiety gehad omdat er op een stuk van 300km snelweg geen pomp te vinden was langs de snelweg:cool: Nu zijn er op dat stuk diverse pompen en één snellader dus ik denk dat ook dat stuk tegenwoordig moet lukken.

Wij hebben nog nooit een camping geboekt, en er was altijd voldoende plaats in juni. Ik weet niet of je zomaar op elke camping kunt/mag laden. Niet overal zijn de voorzieningen even goed.

Must see in Spanje:
Salamanca, Segovia, Toledo, El Rosio, Cordoba, Sevilla, Ronda, Granada. Ook bijzonder zijn de minas de Rio Tinto.
Ook net over de grens in Portugal ter hoogte van Alandroal/Rosario kun je uitstekend van de rust genieten (en dan een dag tripje naar Evora).

De drukke Spaanse kust kun je altijd nog een keer opzoeken;)
 
Wij vertrekken over maand richting Spanje en ook voor het eerst met de Tesla. Enige tijd geleden al gekeken en zo te zien moet je met de ShellRecharge pas een heel eind kunnen komen (Zie ook de laadpunten in de app).
Het viel mij op dat in het westen de laadpunten wat dun bezaaid zijn met name tussen Salamanca en Badajoz. Toen de snelweg daar net was aangelegd heb ik ooit met mijn diesel bijna range anxiety gehad omdat er op een stuk van 300km snelweg geen pomp te vinden was langs de snelweg:cool: Nu zijn er op dat stuk diverse pompen en één snellader dus ik denk dat ook dat stuk tegenwoordig moet lukken.

Wij hebben nog nooit een camping geboekt, en er was altijd voldoende plaats in juni. Ik weet niet of je zomaar op elke camping kunt/mag laden. Niet overal zijn de voorzieningen even goed.

Must see in Spanje:
Salamanca, Segovia, Toledo, El Rosio, Cordoba, Sevilla, Ronda, Granada. Ook bijzonder zijn de minas de Rio Tinto.
Ook net over de grens in Portugal ter hoogte van Alandroal/Rosario kun je uitstekend van de rust genieten (en dan een dag tripje naar Evora).

De drukke Spaanse kust kun je altijd nog een keer opzoeken;)
Thanks Voor de tips!
 
Zelf zitten we nu Bijna 2 maanden in Spanje en we blijven nog even ;-)
Wij laden hier enkel bij Lidl en Iberdrola. 1 keer ben ik in Murcia bij de Tesla SuC geweest.
Onze kost aan laden in Spanje is momenteel voor ongeveer 1.600 km plaatselijke kilometers 9 € (en dat zijn deze van de Tesla SuC in Murcia, al de rest was gratis laden)
Voor Iberdrola moet je wel een adres in Spanje hebben om de app te activeren, MAAR als je bij de registratie het adres van het hoofdbureel van Iberdrola opgeeft, werkt alles zoals bij een echte Spanjaard.
In de app van Iberdrola kan je dan zien waar de gratis laders staan (7,4/ 22/ 45/ 50 kw laders)

Op de heenreis naar Sucina (Murcia) vanuit België hebben we enkel gebruik gemaakt van Tesla SuC. In totaal 11 keer gestopt op 2.200km voor max. 20 minuten/ laadbeurt.
 
  • Like
Reactions: Undutchable
Zelf zitten we nu Bijna 2 maanden in Spanje en we blijven nog even ;-)
Wij laden hier enkel bij Lidl en Iberdrola. 1 keer ben ik in Murcia bij de Tesla SuC geweest.
Onze kost aan laden in Spanje is momenteel voor ongeveer 1.600 km plaatselijke kilometers 9 € (en dat zijn deze van de Tesla SuC in Murcia, al de rest was gratis laden)
Voor Iberdrola moet je wel een adres in Spanje hebben om de app te activeren, MAAR als je bij de registratie het adres van het hoofdbureel van Iberdrola opgeeft, werkt alles zoals bij een echte Spanjaard.
In de app van Iberdrola kan je dan zien waar de gratis laders staan (7,4/ 22/ 45/ 50 kw laders)

Op de heenreis naar Sucina (Murcia) vanuit België hebben we enkel gebruik gemaakt van Tesla SuC. In totaal 11 keer gestopt op 2.200km voor max. 20 minuten/ laadbeurt.
Heb de iberdrola app nu ook werkend volgens mij. Klopt het dat ik wel een creditcard moet ingeven om via de app te laden? Kan er ook normale bankrekening ingevoerd worden ergens?

En hoe gaat het laden met de app in zn werk/ wat zijn de voordelen tov bij een iberdrola punt laden met new motion pas?
 
Last edited:
Klopt het dat ik wel een creditcard moet ingeven om via de app te laden? Kan er ook normale bankrekening ingevoerd worden ergens?

Bij mijn weten, enkel met credit card

En hoe gaat het laden met de app in zn werk/ wat zijn de voordelen tov bij een iberdrola punt laden met new motion pas?

Snoertje inpluggen, juiste paal kiezen in de app. (blauwe is de juiste, groene is de niet ingeplugde). Aanklikken en "charge"...

De snelladers (50kW) stoppen op 98%, de tragere gaan door tot 100%
Prijzen bij Iberdrola, indien je kiest om de gratis service niet te gebruiken, liggen rond de 35c€. NewMotion kan bij deze laadpalen tot 1€ gaan 😱
Opletten is de boodschap.
 
  • Like
Reactions: Jasper2020
Ik lees ook goede verhalen over de electromaps app / druppel. Voor de zekerheid maar besteld voor de trip naar Spanje begin augustus met SR+. Spannend! 🥳 Iemand anders nog tips regio rondom Girona?
Ik ben met mijn LR met fietsendrager in zuid Spanje (Cadiz) gekomen, met enkel SuC‘s en een ShellRecharge pas, dus met de SR+ moet je zeker in Girona kunnen komen;)
 
  • Like
Reactions: danields