Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Spanje

This site may earn commission on affiliate links.
Vorig jaar zijn wij naar Noord West Spanje gereden. Tot uiteindelijk Santiago de Compostella. In die hoek van Spanje zijn de laadmogelijkheden erg dun aanwezig. Daarom steeds gekozen voor hotels met een laadpaal. Soms is een laadpaal een 220 volt stopcontact maar het was voldoende.
Dat zwaaien naar elkaar heb ik ook meegemaakt. Geeft een bijzonder lekker gevoel....
Qua passen heb ik alleen gebruikgemaakt van Shell/NM en de SuC. En natuurlijk lokale oplaadpunten bij hotels.
Spanje is prima te doen mits je iets van voorbereiding doet. Veel (vakantie) plezier!
 
  • Like
Reactions: Jasper2020
Vorig jaar zijn wij naar Noord West Spanje gereden. Tot uiteindelijk Santiago de Compostella.

Santiago de Compostella doe je te voet... 😂

Screen Shot 2022-06-29 at 21.17.06.png

Screen Shot 2022-06-29 at 21.18.39.png
 
Vandaag de eerste andere spaanse tesla gezien, een model Y, en blijkbaar groeten tesla rijders hier elkaar nog. Toch grappig omdat we natuurlijk in Nederland struikelen over de teslas alsof ze gratis worden weg gegeven.
Zojuist terug van vakantie in Spanje, aardig wat verdraaide nekken veroorzaakt, alsof je een alien bent. Een hand vol M3s tegen gekomen maar daar bleef het bij. Buiten de SuCs om is publiek laden een ramp, gelukkig heb ik met de eigenaars van het huis via airb&b af kunnen spreken te laden met een meter er tussen en achteraf te verrekenen. Uiteindelijk is er een goede 250kW in 2 weken in gegaan.
 
Zojuist terug van vakantie in Spanje, aardig wat verdraaide nekken veroorzaakt, alsof je een alien bent. Een hand vol M3s tegen gekomen maar daar bleef het bij. Buiten de SuCs om is publiek laden een ramp, gelukkig heb ik met de eigenaars van het huis via airb&b af kunnen spreken te laden met een meter er tussen en achteraf te verrekenen. Uiteindelijk is er een goede 250kW in 2 weken in gegaan.
Blijkbaar best wel verschillen in Spanje.
Ik zit nu nog in Spanje en heb zelfs in het binnenland van Andalusië geen enkel probleem gehad om te laden.

Wel redelijk wat bekijks.
Tijdens een rit in de bergen even gestopt om van het uitzicht te genieten. Op dezelfde plek stopt even later een bus met schoolkinderen en die staan plots allemaal naar mijn auto te kijken ipv naar het mooie uitzicht😀
 
Op dit moment ben ik op vakantie in noord Spanje. Vanaf de franse grens naar Pamplona gereden en toen door daar de pyreneeën (Jaca - Ordesa national park). In Pamplona in de parkeergarage werkte maar de helft van de laadpalen, op straat wel een paal gevonden, maar die werkt niet met gangbare passen (new motion, electromaps, EdesaX). Hiervoor moet je een Pamplona app installeren om te kunnen laden.
In Jaca nog een 50kW lader gebruikt en rondom Ordesa is er eigenlijk niks. De opties die in Electromaps staan, bestaan niet of zijn alleen voor gebruikers van het betreffende hotel. Als dit dan een schuko is, dan heb je er niet echt wat aan als je er gaat eten.

Tot nu toe alleen dun bezaaid, geen echte problemen gehad met laden.

Een lekke band moet je niet krijgen op zaterdag, dan moet je dus tot maandag wachten tot iemand hem kan repareren. 🤬
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Zopas terug van vakantie in Cantabria. Totaal 3700 km. Gemiddeld verbruik 184 Wh/km.
Hotel was niet ver van de SuC van Reocin. Daar elke ochtend opgeladen om dan de kust af reizen of de Picos de Europa te bezoeken.
Picos de Tres Mares bvb; vertrokken 90%. aankomst 50% terug 40% (hoogte 2200m).
Nooit problemen gehad.
Tijdens de terugreis hebben we dan nog San Sebastian bezocht alwaar we gratis konden laden in de ondergrondse parking aan het Station (32km/h).
Enig akkefietje; de laatste dag liet de koffer het afweten. Gaat nog dicht, maar niet helemaal...
3700 km gratis rijden. (met mijn vroegere auto's was dit 380 liter) :cool:
(ps. Gelukkig is er Dog Modus; honden zijn absoluut niet welkom in Restaurants/Cafés....)
 
Twee dagen geleden aangekomen op camping waar we redelijk ver van n SuC zaten (45 min enkele reis) en niet konden laden op de camping. Shell recharge, Plugsurfing en Maingau gaven allemaal geen laadpalen in de buurt aan. Toch maar naar SuC Girona gereden. Daar de tip gekregen van n andere Nederlander (je had een blauwe model 3, mocht je hier ook op t forum zitten en nogmaals dank voor de tip!) om Electromaps eens te checken. Aanrader, veel laadpunten die op de andere passen niet vindbaar zijn.

Met de app van Electromaps kun je niet bij ieder laadpunt terecht, vooraf ‘n sleutel hanger bestellen is dus nog handiger mocht je nog vertrekken richting Spanje.
 
Zelf heb ik ook in Spanje electromaps gebruikt. Handige app met veel laadpalen. Had van te voren ook de electromaps sleutelhanger besteld.

Helaas kun je in noord west spanje veel van de palen niet starten met de electromaps sleutel omdat ze door een andere partij geexploiteerd worden. Hierdoor moet je je voor nog veel andere apps registreren om de laadpalen te kunnen starten.

Ik heb probleemloos een rondreis gemaakt door noord spanje en totaal 5500 km gereden. Na een tijdje was ik het echter wel zat om weer opnieuw uit te vogelen hoe ik het laden dit keer kon starten.

Wat dat betreft had ik in het zuiden van Italië een betere ervaring: vrijwel alle palen waren te starten met de new motion pas, of met de lokale Enel-X pas (meestal goedkoper dan new motion)
 
  • Like
Reactions: ERvee
Zelf heb ik ook in Spanje electromaps gebruikt. Handige app met veel laadpalen. Had van te voren ook de electromaps sleutelhanger besteld.

Helaas kun je in noord west spanje veel van de palen niet starten met de electromaps sleutel omdat ze door een andere partij geexploiteerd worden. Hierdoor moet je je voor nog veel andere apps registreren om de laadpalen te kunnen starten.

Ik heb probleemloos een rondreis gemaakt door noord spanje en totaal 5500 km gereden. Na een tijdje was ik het echter wel zat om weer opnieuw uit te vogelen hoe ik het laden dit keer kon starten.

Wat dat betreft had ik in het zuiden van Italië een betere ervaring: vrijwel alle palen waren te starten met de new motion pas, of met de lokale Enel-X pas (meestal goedkoper dan new motion)
Thanks voor de tip. Welke andere app had je vooral nodig voor NW spanje? Hoopte erop dat electromaps voldoende zou zijn.
 
Zelf heb ik ook in Spanje electromaps gebruikt. Handige app met veel laadpalen. Had van te voren ook de electromaps sleutelhanger besteld.

Helaas kun je in noord west spanje veel van de palen niet starten met de electromaps sleutel omdat ze door een andere partij geexploiteerd worden. Hierdoor moet je je voor nog veel andere apps registreren om de laadpalen te kunnen starten.

Ik heb probleemloos een rondreis gemaakt door noord spanje en totaal 5500 km gereden. Na een tijdje was ik het echter wel zat om weer opnieuw uit te vogelen hoe ik het laden dit keer kon starten.

Wat dat betreft had ik in het zuiden van Italië een betere ervaring: vrijwel alle palen waren te starten met de new motion pas, of met de lokale Enel-X pas (meestal goedkoper dan new motion)
Heb nog gereisd met een X op alleen DeC rond Pomplana.
 
Viel mij in NW Spanje afgelopen Oktober ook heel erg op, toen ik naar Santiago liep. In een ruime week geen enkele elektrische auto gezien en 1 laadpaal (met linten afgezet). Echt nog een EV woestijn.

Ik vind het overigens een zegen dat je in Spanje overal kunt eten zonder dat je weer tegen een hond aanloopt.
 
Viel mij in NW Spanje afgelopen Oktober ook heel erg op, toen ik naar Santiago liep. In een ruime week geen enkele elektrische auto gezien en 1 laadpaal (met linten afgezet). Echt nog een EV woestijn.

Ik vind het overigens een zegen dat je in Spanje overal kunt eten zonder dat je weer tegen een hond aanloopt.
Ja want dat is inderdaad wel een probleem in alle andere landen.. Dat je tijdens het eten constant tegen honden aanloopt 😂
 
Nou in veel landen zijn honden geaccepteerd in cafés of simpeler restaurants. Dat vind ik vaak geen pretje, zeker qua geur naast mijn bord eten. Ik vond dat opvallend prettig in Spanje.

Maar goed, laten we hier geen honden discussie voeren hier:)
 
Uiteindelijk zijn de SuC‘s voor de lange afstanden. Als je eenmaal op bestemming bent heb je in principe geen SuC meer nodig En in de meeste gebieden in Spanje zijn wel 50kW laders te vinden.
Naar mijn idee is het overigens geen probleem als deze op 20à30 kilometers van je bestemming zit. Als je op je bestemming weinig rijd hoef je weinig te laden. Rijd je wat meer dan kom je onderweg altijd wel ergens een 50kW lader tegen.
 
Thanks voor de tip. Welke andere app had je vooral nodig voor NW spanje? Hoopte erop dat electromaps voldoende zou zijn.
Uiteindelijk had ik Wenea (lokale semi snel laders van 50-100 kW) “recarga” om een lokale paal te starten die niets anders accepteerde, pamplona Ev charge(zelfde reden) en JuicePass van EnelX/EndesaX. Meeste palen waren wel te vinden op Electromaps of Chargemap. Bovenstaande apps waren om ze te starten.

Soms staan de palen wel in de ene app en in de andere niet. Het bleef daar een beetje zoeken naar lokale laadoplossingen. Wij hadden geen hotels geselecteerd op de laadmogelijkheden
 
  • Like
Reactions: danields
al vanaf 2008 gaan we jaarlijks naar spanje (avila) met de auto. De eerste keer vond ik het heel spannend maar tijdens de rit altijd bij suc kunnen laden alleen ter plaatse was het een beetje zoeken. Een hotel in het dorp heeft een destination charger, tegen vergoeding mochten we daar laden.
 
Hier net terug van Spanje.. Heb daar mogen ontdekken dat Iberdrola (de energiemaatschappij aldaar) in de slimme meters een woning cq .een aansluiting op afstand (automatisch) uit zet als je over het contractuele vermogen heen gaat. Woning waar wij in zaten had een 1-fase 64A zekering, maar had blijkbaar slechts een 5,5 kW leveringscontract. 5,5 kW is standaard. In oude woningen komt 3,7 kW ook nog voor.

Doe je net iets te lang 6kW bijvoorbeeld, dan zit ineens het hele huis zonder stroom. Dat is makkelijk op te lossen door op het knopje op de slimme meter te drukken, maar die zit in Spanje nooit in de woning maar meestal in een kast op straat. Daar moet je dan wel net de sleutel van hebben.

Tip om hier rekening mee te houden als je gaat laden uit een stopcontact. Ik heb het laden gestopt wanneer bijvoorbeeld de vaatwasser ging draaien. Of zorgen dat je bij de meter kan.