TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Valet service verbruik mysterie

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by pvkeep, Jan 27, 2016.

1. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Afgelopen vrijdag heb ik bij een restaurant mijn Tesla aan de valet service afgegeven (helaas niet de valet mode geactiveerd). Toen ik 's avonds laat weer instapte was er op de verbruiksgrafiek een vreemd patroon zichtbaar.
    Het display stond op 25 km en er was een piek van rond de 400 Wh/km, daarna een lichte terugval, een piek van bijn a 600 Wh/km en dan nog een van rond de 400 Wh/km.
    De eigenaar van de valet service beweert bij hoog en bij laag dat zijn chauffeur niet hard gereden heeft (max 60 km/u).

Impressie van grafiekje (ja, ik ben vergeten om een foto te maken)
    pieken.png
    Het hele patroon had een breedte van ongeveer 4 km, wie heeft er een logische verklaring voor?

2. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

als dat het patroon was meteen nadat je weer bent ingestapt, is er weinig twijfel.
    'iemand' heeft van de acceleratie geproefd.

heb je Visible Tesla draaien ?

3. dicktump

dicktump Member

Misschien dat de auto de accu en het interieur aan het verwarmen was? Het is wel vrij koud geweest vorige week. Juist bij lage snelheid ligt dan Wh/km erg hoog, omdat je relatief aan de afstand op zo'n moment dus heel veel energie verbruikt.

Je ziet dit vaak ook in de eerste 5-10 minuten van een rit, bij lage temperaturen.

4. S-19910

dat geeft ook een piek, maar pas nadat je begint te rijden.

5. dvroegop

dvroegop Member

Een van de redenen dat ik Teslalog mee laat draaien. Dan kun je precies zien hoe of wat. Het meest handige is natuurlijk valet-mode aanzetten (wat ik niet doe als ik een vriend laat rijden).

6. zouteval

zouteval Member

Ik heb Teslalog ookmeedraaien... Pas moest mijn MS voor een onderhoudsbeurt naar het SEC. 2 dagen daar geweest, 60 km minder in de accu. Tot mijn verbazing hadden ze er toch maar 6 km mee gereden. Waar die andere 54 km gebleven is, vraag ik me nog steeds af.

7. S-19910

deuren zullen véél open gestaan hebben, airco, centraal scherm aan, etc...
    dat allesverbruikt allemaal vrij veel stroom.

dit kan je makkelijk thuis eens testen.

8. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Dick, dit is de meest logische verklaring denk ik. Het was rond middernacht toen ik wegreed en het was inderdaad koud. Ik zal het een testen door niet voor te verwarmen en de binnentemperatuur op HI te zetten en dan meteen gaan rijden.

- - - Updated - - -

Ik heb de app net gedownload. Maar daar heb ik weer een machine voor nodig die permanent aan staat.

9. dvroegop

dvroegop Member

#9 dvroegop, Jan 27, 2016
    Last edited: Jan 27, 2016
    Daarom gebruik ik Teslalog.com. Die draait op een server ergens waar ik er geen last van heb.
    route_tesla.png

Hier een stukje van mijn route vannochtend naar het werk. Je kunt hem op een paar seconden nauwkeurig naspelen. Hier zie je dat ik om 08:09 bij Oudekerk a/d Amstel keurig 104 km/h reed. Er is veel meer info, maar voor jouw verhaal is dit het enige wat echt telt: hoe hard werd hoe laat waar gereden.

Achteraf is dit helaas niet meer vast te stellen...

10. Alain13

Alain13 Member

Heb je toevallig de auto opgewarmt van te voren? Dan krijg je ook enorme pieken.
    Waren het vloeiende pieken zoals je hebt getekend (/\/\/\) of waren het echte rechte toppen (|| || || een digitaal signaal zeg maar)?

11. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Zoals getekend, wel vrij steil. Het zal niet over heel veel km (ik schat 4-5 km) gaan.

12. HWS

HWS Speedjunkie

Probeer m zelf rijdend maar eens na te maken, dan heb je een idee hoe er gereden zou kunnen zijn.

En je weet dat je via je app de valet mode ook aan kunt zetten?

13. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

Is Tesla in staat om uit te lezen wanneer er mee gereden is en hoe hard? Is het mogelijk om aan de hand van Wh/km uit te rekenen hoeveel kW is gebruikt tijdens het rijden (lijkt me niet mogelijk, maar ben geen expert).

Het is mijn vader vorig jaar overkomen bij het vliegveld met zijn V60. Wij kunnen met de app de ritten uitlezen en toen bleek dat iemand tot wel 170 km/u heeft gereden met onze auto (en op alle stukken structureel fors te hard). Die persoon is ontslagen, omdat wij konden aantonen dat er zo hard mee gereden is. Komt vast ook nog wel in de Tesla.

14. ericride

ericride Member

Wat kan je allemaal monitoren als je via teslalog een account aanmaakt? Ik zie dat je je eigen mytesla account wel moet invoeren om een key te genereren, dat voelt al iets minder fijn.
    Gebruiken veel mensenhier die site ?

15. Hans Noordsij

Hans Noordsij Active Member

Ik heb net account aangemaakt. Moet nog eerste ritje maken en dat wordt dan gemonitord.

Ben benieuwd. Je kunt wel aardig wat zien. O.a. de windsnelheid.

De auto staat trouwens binnen maar met de neus bijna zuid. Deze gegevens worden denk ik gebruikt bij de trippredictor.

Schermafbeelding 2016-01-27 om 16.20.47.png

16. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Dat schreef ik al in de eerste regel. Ik had nog niet naar de valet mode gekeken en ging er vanuit dat ik bij een twee sterren tent de boel wel zou kunnen vertrouwen.

17. Maarten

Maarten Active Member

Het maakt behoorlijk uit hoe je het hoge energieverbruik constateert.
    Zonet even een klein eindje met een koude auto (meer dan 12 uur stilgestaan) weggeweest.
    Als je naar de 50 km grafiek kijkt, denk je: niets aan de hand.
    Als je naar de 10 km grafiek kijkt, lijkt het verbruik enorm, maar ik heb hem toch echt niet de sporen gegeven.
    Het zou dus best allemaal wel eens mee kunnen vallen met de gebruikte valet-service van het restaurant.

Attached Files:

18. Keezje

Keezje Active Member

Zal ik eens helpen testen door voor valet te spelen? :scared:

19. redevries

redevries René de Vries

Ik gebruik het al een tijd naar volle tevredenheid. Je gebruikt je Tesla username en password om een token op te vragen. Het token wordt gebruikt om constant in contact te blijven met je auto. Je geeft inderdaad wel iets op en je moet zelf maar bepalen of je dat erg vind. Op het moment dat je de autorisatie wilt intrekken kun je je wachtwoord bij Tesla aanpassen, dan werkt het token, en dus ook teslalog, niet meer.

Verder is het een geweldige tool voor alle datanerds :)

20. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Vanmiddag bij kantoor vertrokken met stoelverwarming aan en de climate control op HI (32 graden). Dan gaat het 25 km grafiekje naar 400 Wh/km een paar kilometer lang en zakt dan weer omdat de auto warm is. De 600 Wh/km haal ik dan makkelijk op de 10 km grafiek.
    Ik vermoed dat de oorzaak inderdaad het opwarmen van de cabine was.

Share This Page