Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Valet service verbruik mysterie

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag heb ik bij een restaurant mijn Tesla aan de valet service afgegeven (helaas niet de valet mode geactiveerd). Toen ik 's avonds laat weer instapte was er op de verbruiksgrafiek een vreemd patroon zichtbaar.
Het display stond op 25 km en er was een piek van rond de 400 Wh/km, daarna een lichte terugval, een piek van bijn a 600 Wh/km en dan nog een van rond de 400 Wh/km.
De eigenaar van de valet service beweert bij hoog en bij laag dat zijn chauffeur niet hard gereden heeft (max 60 km/u).

Impressie van grafiekje (ja, ik ben vergeten om een foto te maken)
pieken.png

Het hele patroon had een breedte van ongeveer 4 km, wie heeft er een logische verklaring voor?
 
Afgelopen vrijdag heb ik bij een restaurant mijn Tesla aan de valet service afgegeven (helaas niet de valet mode geactiveerd). Toen ik 's avonds laat weer instapte was er op de verbruiksgrafiek een vreemd patroon zichtbaar.
Het display stond op 25 km en er was een piek van rond de 400 Wh/km, daarna een lichte terugval, een piek van bijn a 600 Wh/km en dan nog een van rond de 400 Wh/km.
De eigenaar van de valet service beweert bij hoog en bij laag dat zijn chauffeur niet hard gereden heeft (max 60 km/u).

Impressie van grafiekje (ja, ik ben vergeten om een foto te maken)
View attachment 109498
Het hele patroon had een breedte van ongeveer 4 km, wie heeft er een logische verklaring voor?

als dat het patroon was meteen nadat je weer bent ingestapt, is er weinig twijfel.
'iemand' heeft van de acceleratie geproefd.

heb je Visible Tesla draaien ?
 
Misschien dat de auto de accu en het interieur aan het verwarmen was? Het is wel vrij koud geweest vorige week. Juist bij lage snelheid ligt dan Wh/km erg hoog, omdat je relatief aan de afstand op zo'n moment dus heel veel energie verbruikt.

Je ziet dit vaak ook in de eerste 5-10 minuten van een rit, bij lage temperaturen.
 
Misschien dat de auto de accu en het interieur aan het verwarmen was? Het is wel vrij koud geweest vorige week. Juist bij lage snelheid ligt dan Wh/km erg hoog, omdat je relatief aan de afstand op zo'n moment dus heel veel energie verbruikt.

Je ziet dit vaak ook in de eerste 5-10 minuten van een rit, bij lage temperaturen.

dat geeft ook een piek, maar pas nadat je begint te rijden.
 
Een van de redenen dat ik Teslalog mee laat draaien. Dan kun je precies zien hoe of wat. Het meest handige is natuurlijk valet-mode aanzetten (wat ik niet doe als ik een vriend laat rijden).

Ik heb Teslalog ookmeedraaien... Pas moest mijn MS voor een onderhoudsbeurt naar het SEC. 2 dagen daar geweest, 60 km minder in de accu. Tot mijn verbazing hadden ze er toch maar 6 km mee gereden. Waar die andere 54 km gebleven is, vraag ik me nog steeds af.
 
Ik heb Teslalog ookmeedraaien... Pas moest mijn MS voor een onderhoudsbeurt naar het SEC. 2 dagen daar geweest, 60 km minder in de accu. Tot mijn verbazing hadden ze er toch maar 6 km mee gereden. Waar die andere 54 km gebleven is, vraag ik me nog steeds af.

deuren zullen véél open gestaan hebben, airco, centraal scherm aan, etc...
dat allesverbruikt allemaal vrij veel stroom.

dit kan je makkelijk thuis eens testen.
 
Misschien dat de auto de accu en het interieur aan het verwarmen was? Het is wel vrij koud geweest vorige week. Juist bij lage snelheid ligt dan Wh/km erg hoog, omdat je relatief aan de afstand op zo'n moment dus heel veel energie verbruikt.

Je ziet dit vaak ook in de eerste 5-10 minuten van een rit, bij lage temperaturen.

Dick, dit is de meest logische verklaring denk ik. Het was rond middernacht toen ik wegreed en het was inderdaad koud. Ik zal het een testen door niet voor te verwarmen en de binnentemperatuur op HI te zetten en dan meteen gaan rijden.

- - - Updated - - -

als dat het patroon was meteen nadat je weer bent ingestapt, is er weinig twijfel.
'iemand' heeft van de acceleratie geproefd.

heb je Visible Tesla draaien ?

Ik heb de app net gedownload. Maar daar heb ik weer een machine voor nodig die permanent aan staat.
 
Ik heb de app net gedownload. Maar daar heb ik weer een machine voor nodig die permanent aan staat.

Daarom gebruik ik Teslalog.com. Die draait op een server ergens waar ik er geen last van heb.
route_tesla.png


Hier een stukje van mijn route vannochtend naar het werk. Je kunt hem op een paar seconden nauwkeurig naspelen. Hier zie je dat ik om 08:09 bij Oudekerk a/d Amstel keurig 104 km/h reed. Er is veel meer info, maar voor jouw verhaal is dit het enige wat echt telt: hoe hard werd hoe laat waar gereden.

Achteraf is dit helaas niet meer vast te stellen...
 
Last edited:
Is Tesla in staat om uit te lezen wanneer er mee gereden is en hoe hard? Is het mogelijk om aan de hand van Wh/km uit te rekenen hoeveel kW is gebruikt tijdens het rijden (lijkt me niet mogelijk, maar ben geen expert).

Het is mijn vader vorig jaar overkomen bij het vliegveld met zijn V60. Wij kunnen met de app de ritten uitlezen en toen bleek dat iemand tot wel 170 km/u heeft gereden met onze auto (en op alle stukken structureel fors te hard). Die persoon is ontslagen, omdat wij konden aantonen dat er zo hard mee gereden is. Komt vast ook nog wel in de Tesla.
 
Een van de redenen dat ik Teslalog mee laat draaien. Dan kun je precies zien hoe of wat. Het meest handige is natuurlijk valet-mode aanzetten (wat ik niet doe als ik een vriend laat rijden).


Wat kan je allemaal monitoren als je via teslalog een account aanmaakt? Ik zie dat je je eigen mytesla account wel moet invoeren om een key te genereren, dat voelt al iets minder fijn.
Gebruiken veel mensenhier die site ?
 
Wat kan je allemaal monitoren als je via teslalog een account aanmaakt? Ik zie dat je je eigen mytesla account wel moet invoeren om een key te genereren, dat voelt al iets minder fijn.
Gebruiken veel mensenhier die site ?

Ik heb net account aangemaakt. Moet nog eerste ritje maken en dat wordt dan gemonitord.

Ben benieuwd. Je kunt wel aardig wat zien. O.a. de windsnelheid.

De auto staat trouwens binnen maar met de neus bijna zuid. Deze gegevens worden denk ik gebruikt bij de trippredictor.

Schermafbeelding 2016-01-27 om 16.20.47.png
 
Het maakt behoorlijk uit hoe je het hoge energieverbruik constateert.
Zonet even een klein eindje met een koude auto (meer dan 12 uur stilgestaan) weggeweest.
Als je naar de 50 km grafiek kijkt, denk je: niets aan de hand.
Als je naar de 10 km grafiek kijkt, lijkt het verbruik enorm, maar ik heb hem toch echt niet de sporen gegeven.
Het zou dus best allemaal wel eens mee kunnen vallen met de gebruikte valet-service van het restaurant.
 

Attachments

  • Verbruik 50km.jpg
    Verbruik 50km.jpg
    74.6 KB · Views: 41
  • Verbruik 10km.jpg
    Verbruik 10km.jpg
    81.2 KB · Views: 47
Wat kan je allemaal monitoren als je via teslalog een account aanmaakt? Ik zie dat je je eigen mytesla account wel moet invoeren om een key te genereren, dat voelt al iets minder fijn.
Gebruiken veel mensenhier die site ?

Ik gebruik het al een tijd naar volle tevredenheid. Je gebruikt je Tesla username en password om een token op te vragen. Het token wordt gebruikt om constant in contact te blijven met je auto. Je geeft inderdaad wel iets op en je moet zelf maar bepalen of je dat erg vind. Op het moment dat je de autorisatie wilt intrekken kun je je wachtwoord bij Tesla aanpassen, dan werkt het token, en dus ook teslalog, niet meer.

Verder is het een geweldige tool voor alle datanerds :)
 
Vanmiddag bij kantoor vertrokken met stoelverwarming aan en de climate control op HI (32 graden). Dan gaat het 25 km grafiekje naar 400 Wh/km een paar kilometer lang en zakt dan weer omdat de auto warm is. De 600 Wh/km haal ik dan makkelijk op de 10 km grafiek.
Ik vermoed dat de oorzaak inderdaad het opwarmen van de cabine was.