TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Valet service verbruik mysterie

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by pvkeep, Jan 27, 2016.

  1. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    715
    Location:
    Wassenaar
    Afgelopen vrijdag heb ik bij een restaurant mijn Tesla aan de valet service afgegeven (helaas niet de valet mode geactiveerd). Toen ik 's avonds laat weer instapte was er op de verbruiksgrafiek een vreemd patroon zichtbaar.
    Het display stond op 25 km en er was een piek van rond de 400 Wh/km, daarna een lichte terugval, een piek van bijn a 600 Wh/km en dan nog een van rond de 400 Wh/km.
    De eigenaar van de valet service beweert bij hoog en bij laag dat zijn chauffeur niet hard gereden heeft (max 60 km/u).

    Impressie van grafiekje (ja, ik ben vergeten om een foto te maken)
    pieken.png
    Het hele patroon had een breedte van ongeveer 4 km, wie heeft er een logische verklaring voor?
     
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    als dat het patroon was meteen nadat je weer bent ingestapt, is er weinig twijfel.
    'iemand' heeft van de acceleratie geproefd.

    heb je Visible Tesla draaien ?
     
  3. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    557
    Location:
    Enschede, NL
    Misschien dat de auto de accu en het interieur aan het verwarmen was? Het is wel vrij koud geweest vorige week. Juist bij lage snelheid ligt dan Wh/km erg hoog, omdat je relatief aan de afstand op zo'n moment dus heel veel energie verbruikt.

    Je ziet dit vaak ook in de eerste 5-10 minuten van een rit, bij lage temperaturen.
     
  4. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    dat geeft ook een piek, maar pas nadat je begint te rijden.
     
  5. dvroegop

    dvroegop Member

    Joined:
    Nov 6, 2014
    Messages:
    480
    Location:
    Alkmaar, NLD
    Een van de redenen dat ik Teslalog mee laat draaien. Dan kun je precies zien hoe of wat. Het meest handige is natuurlijk valet-mode aanzetten (wat ik niet doe als ik een vriend laat rijden).
     
  6. zouteval

    zouteval Member

    Joined:
    Mar 27, 2015
    Messages:
    34
    Location:
    Nederland
    Ik heb Teslalog ookmeedraaien... Pas moest mijn MS voor een onderhoudsbeurt naar het SEC. 2 dagen daar geweest, 60 km minder in de accu. Tot mijn verbazing hadden ze er toch maar 6 km mee gereden. Waar die andere 54 km gebleven is, vraag ik me nog steeds af.
     
  7. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    deuren zullen véél open gestaan hebben, airco, centraal scherm aan, etc...
    dat allesverbruikt allemaal vrij veel stroom.

    dit kan je makkelijk thuis eens testen.
     
  8. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    715
    Location:
    Wassenaar
    Dick, dit is de meest logische verklaring denk ik. Het was rond middernacht toen ik wegreed en het was inderdaad koud. Ik zal het een testen door niet voor te verwarmen en de binnentemperatuur op HI te zetten en dan meteen gaan rijden.

    - - - Updated - - -

    Ik heb de app net gedownload. Maar daar heb ik weer een machine voor nodig die permanent aan staat.
     
  9. dvroegop

    dvroegop Member

    Joined:
    Nov 6, 2014
    Messages:
    480
    Location:
    Alkmaar, NLD
    #9 dvroegop, Jan 27, 2016
    Last edited: Jan 27, 2016
    Daarom gebruik ik Teslalog.com. Die draait op een server ergens waar ik er geen last van heb.
    route_tesla.png

    Hier een stukje van mijn route vannochtend naar het werk. Je kunt hem op een paar seconden nauwkeurig naspelen. Hier zie je dat ik om 08:09 bij Oudekerk a/d Amstel keurig 104 km/h reed. Er is veel meer info, maar voor jouw verhaal is dit het enige wat echt telt: hoe hard werd hoe laat waar gereden.

    Achteraf is dit helaas niet meer vast te stellen...
     
  10. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Heb je toevallig de auto opgewarmt van te voren? Dan krijg je ook enorme pieken.
    Waren het vloeiende pieken zoals je hebt getekend (/\/\/\) of waren het echte rechte toppen (|| || || een digitaal signaal zeg maar)?
     
  11. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    715
    Location:
    Wassenaar
    Zoals getekend, wel vrij steil. Het zal niet over heel veel km (ik schat 4-5 km) gaan.
     
  12. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,976
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Probeer m zelf rijdend maar eens na te maken, dan heb je een idee hoe er gereden zou kunnen zijn.

    En je weet dat je via je app de valet mode ook aan kunt zetten?
     
  13. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,291
    Location:
    Third rock from the sun
    Is Tesla in staat om uit te lezen wanneer er mee gereden is en hoe hard? Is het mogelijk om aan de hand van Wh/km uit te rekenen hoeveel kW is gebruikt tijdens het rijden (lijkt me niet mogelijk, maar ben geen expert).

    Het is mijn vader vorig jaar overkomen bij het vliegveld met zijn V60. Wij kunnen met de app de ritten uitlezen en toen bleek dat iemand tot wel 170 km/u heeft gereden met onze auto (en op alle stukken structureel fors te hard). Die persoon is ontslagen, omdat wij konden aantonen dat er zo hard mee gereden is. Komt vast ook nog wel in de Tesla.
     
  14. ericride

    ericride Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    106
    Location:
    Utrecht

    Wat kan je allemaal monitoren als je via teslalog een account aanmaakt? Ik zie dat je je eigen mytesla account wel moet invoeren om een key te genereren, dat voelt al iets minder fijn.
    Gebruiken veel mensenhier die site ?
     
  15. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ik heb net account aangemaakt. Moet nog eerste ritje maken en dat wordt dan gemonitord.

    Ben benieuwd. Je kunt wel aardig wat zien. O.a. de windsnelheid.

    De auto staat trouwens binnen maar met de neus bijna zuid. Deze gegevens worden denk ik gebruikt bij de trippredictor.

    Schermafbeelding 2016-01-27 om 16.20.47.png
     
  16. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    715
    Location:
    Wassenaar
    Dat schreef ik al in de eerste regel. Ik had nog niet naar de valet mode gekeken en ging er vanuit dat ik bij een twee sterren tent de boel wel zou kunnen vertrouwen.
     
  17. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,702
    Location:
    Haarlem
    Het maakt behoorlijk uit hoe je het hoge energieverbruik constateert.
    Zonet even een klein eindje met een koude auto (meer dan 12 uur stilgestaan) weggeweest.
    Als je naar de 50 km grafiek kijkt, denk je: niets aan de hand.
    Als je naar de 10 km grafiek kijkt, lijkt het verbruik enorm, maar ik heb hem toch echt niet de sporen gegeven.
    Het zou dus best allemaal wel eens mee kunnen vallen met de gebruikte valet-service van het restaurant.
     

    Attached Files:

  18. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,238
    Location:
    Netherlands
    Zal ik eens helpen testen door voor valet te spelen? :scared:
     
  19. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik gebruik het al een tijd naar volle tevredenheid. Je gebruikt je Tesla username en password om een token op te vragen. Het token wordt gebruikt om constant in contact te blijven met je auto. Je geeft inderdaad wel iets op en je moet zelf maar bepalen of je dat erg vind. Op het moment dat je de autorisatie wilt intrekken kun je je wachtwoord bij Tesla aanpassen, dan werkt het token, en dus ook teslalog, niet meer.

    Verder is het een geweldige tool voor alle datanerds :)
     
  20. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    715
    Location:
    Wassenaar
    Vanmiddag bij kantoor vertrokken met stoelverwarming aan en de climate control op HI (32 graden). Dan gaat het 25 km grafiekje naar 400 Wh/km een paar kilometer lang en zakt dan weer omdat de auto warm is. De 600 Wh/km haal ik dan makkelijk op de 10 km grafiek.
    Ik vermoed dat de oorzaak inderdaad het opwarmen van de cabine was.
     

Share This Page